Dia Projector ombouw tot beamer

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb hier een rollei P360 dia-projector ( regelbare 250 watt lamp )
en wil deze tot een beamer ombouwen

de warmte is geen probleem deze wordt mooi afgevoerd en de dia wordt na 1 uur nog maar lauw ( handwarm )

maar het schermpje is wel een probleem
ik zoek namelijk een schermpje van 7 cm totale grote (6,8 cm binnenkant)( 2,75 inch )
om erin te bouwen

ik had al een hand tvtje gevonden bij kijkshop. over dit tvtje is nix bekend op internet resolutie etc. iemand die hier over wat weet?

maar kan ik van elk tft/lcd scherm een doorzichtig scherm maken? zodat ik erdoorheen kan projecteren

en heeft iemand een tip waar ik een lcd of tft schermpje van zo'n 7 cm kan halen met een redelijke resolutie.

iemand anders ook zo'n project gemaakt of iemand nog tips?

inmiddels een schermpje gevonden speciaal voor beamer bouw ( http://www.megas.org/megashop/de/beamerbau.htm )

[ Voor 11% gewijzigd door happy3736 op 01-10-2003 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit:
Het schijnt dus blijkbaar wel te kunnen. :?

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

ipv een doorzichtige lcd het laten weerspiegelen op een stuk glas..
je moet het dan dus juist kunnen plaatsen etc.

[ Voor 67% gewijzigd door Ra5a op 01-10-2003 01:56 ]

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 21:33

Brothar

meester

Ik heb ooit 's gelezen dat iemand iets dergelijks had gedaan met een 5" TFT TV-tje, en zo een open lucht bioscoop (staat mij bij in Limburg) had gemaakt.
Ik heb dat dacht ik op Tweakers gelezen (dus maximaal zo'n 3 jaar terug).

Die TFT-TV was inderdaad gedemonteerd, en werd daarmee doorzichtig, maar werd wél warm.
De resolutie op de kalkmuur was toen niet zo bijzonder, maar het ging meer om het effect en de sfeer begreep ik uit het verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Brothar op 01-10-2003 02:10 ]

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy3736
ik ben steeds verder aan het zoeken
heb een pdf gevonden waarin staat beschreven hoe je van een dia projector een beamer maakt
http://www.chielie.nl/volksbeamer.pdf

en dit forum gaat over beamer bouw : http://www.pcilcd.de/phpBB2/index.php

ik moet alleen meer info hebben over die citzen hand tv

ik heb al gevonden dat het een STN LCD scherm is ( kan iemand me vertellen wat dit is? slechter als tft of normale lcd? )

grote scherm 5.5 cm / 2inch
pixels 62.400 naja deze valt al af het is zo bij zo minder als 480 x234=112320 ongeveer de helft dus.

@Bothar dank je zal zo eens even zoeken 5" is wel wel wat te groot en warmte is bij mij trouwens geen probleem de dia blijft gewoon lauw ( handwarm ) na 2 uur aan staan ( en kan er eventueel natuurlijk nog een fan duct op bouwen )

zelf bouw beamer van iemand + pics : http://home.arcor.de/normi101/

[ Voor 34% gewijzigd door happy3736 op 01-10-2003 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Dat de dia niet warm wordt zegt niet zo veel. Het probleem met een LCD-scherm is dat er zo veel licht tegen gehouden wordt en dus direct omgezet wordt in warmte. r zit een polarizer in die altijd al 50% weg neemt, en vervolgens ligt het aan de toestand van het LCD hoeveel er van de overige 50% nog tegen gehouden wordt (ie. "witte" of zwarte subpixel). Dit komt natuurlijk bovenop de opwarming door IR-straling, geleiding en convectie, afhankelijk van je opstelling.

Je zou dit denk ik gedeeltelijk kunnen oplossen door een extra polarizer sheet in dezelfde orientatie als de ingebouwde polariser, dicht(er) bij de lamp te zetten. Dit levert vrijwel geen extra verlies op, maar zorgt wel dat het grootste deel van de licht-warmtedissipatie buiten je display plaats vindt.

[ Voor 9% gewijzigd door Zpottr op 01-10-2003 08:32 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy3736
inmiddels veel info gevonden ben nu opzoek naar een lilliput schermpje ( www.lilliput.cn ) van 1.8 inch
inmiddels een mailtje gestuurd naar een duitse import bedrijf die ze heeft wat de prijs enzo is
de schermpje vind je meestal ook wel op www.ebay.de voor zo'n 75 euro

@zpottr in de dia-projector zit al een glas wat die IR straling tegen houd denk ik ( beetje donker achtig glaasje? )

@KIP schijnbaar verander maar in natuurlijk kan dit :+

ik post morgen even de prijzen van die lilliput schermpjes

hier nog wat urls waar je een 1.8 inch schermpje kan kopen ( te duur vind ik )

http://www.megas.org/megashop/de/beamerbau.htm ( weet niet of hij in een standaard dia projector past )
http://www.mars-cam.com/osd/lcd/panels/vlcd18p.html ( deze past er zeker in maar ik vind hem te duur )

[ Voor 5% gewijzigd door happy3736 op 02-10-2003 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

happy3736 schreef op 02 oktober 2003 @ 02:55:
@zpottr in de dia-projector zit al een glas wat die IR straling tegen houd denk ik ( beetje donker achtig glaasje? )
Het gaat mij niet om IR, maar om gewoon licht. De polarizer houdt daarvan de helft tegen, het LCD nog een deell van de rest. Dit licht is gewoon warmte die je kwijt moet raken. Als je nu zorgt dat die warmte op twee plakken ontstaat, waarvan een ver weg van je LCD, heb je er minder last van.

Maar goed, ik heb geen ervaring met wat je wilt doen, wilde alleen even aangeven dat het feit dat een dia niet echt warm wordt niet betekent dat je schermpje dat automatisch ook niet wordt. Bedenk dat een LCD-scherm zelf ook warmte dissipeert.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
STN is geen TFT. STN was destijds erg brak. Je kan beter voor een TFT gaan, alleen zijn de prijzen wat hoger.

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1