Toon posts:

Partities verdwenen en meer shit ! Wie helpt ??

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste wensen allemaal,

Dit wordt een lang en moeilijk verhaal maar dat schijnen jullie zelfs een kick te vinden zo lees ik hier in het forum.

Ik loop tegen het volgende probleem aan en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb nieuwe spullen gekocht om een systeem in elkaar te schroeven met o.a. als mobo de Abit BE6. Daarnaast heb ik een 13 Gieg van Quantum erbij genomen (KX/UDMA66).
Ik heb die hd in 2 partities verdeeld. Het bios van de BE6 (laatste bios versie geinstalleerd) herkend echter Hd niet. Wat ik ook probeer dat ding wordt op de UDMA66 bus van de BE6 niet gezien. Zet ik hem op de "normale" IDE poort dan wordt ie netjes herkend echter dan is ie maar 8 Gb groot.
Handmatig de Cyl,heads etc inkloppen helpt niet. (Ik gebruik de meegeleverde UDMA66 flatcable met de blauwe connector op het board)
Maar... na lang frutten kwam ik er achter dat die hd gewoon benaderbaar was doordat dat wazig BIOS proggie wat tijdens het booten geladen wordt, wel (!) de hd ziet en nog netjes op UDMA66 ook.
Mijn eerste vraag dan ook... Hoe komt het dat de Abit BE6 die toch UDMA66 ondersteuning onboard heeft, deze drive (en m'n tweede maar dat komt zo) niet ziet ???

Afijn Win98se erop geinstalleerd. Alles tof en lekker draainen.
Daarna heb ik mijn "oude" Quantum van 13 Gb (CX/UDMA66) erbij gehangen. Uiteraard (zie boven wordt deze niet herkend in het BIOS maar hij valt gewoon te benaderen.

Komt mijn volgende probleem.
Hd 1 (de nieuwe) heeft als drive letter C en D gekregen.
Hd 2 (de oude) had in mijn oude systeem de letters D,E en F.
Kreeg ik dus de volgende volgorde (C=1, D=2, E=1, F=2, G=2_)
Vond ik niet prettig en Partition Magic liet mij hier in helaas in de steek en kon van D=2 geen E=2 maken en van E=1 geen D=1)
Geen nood, alles even gekopieerd (hoop werk) en Hd 2 opnieuw gepartitioneerd en voila alles netjes op volgorde.
Dit draaide een paar dagen goed tot NDD vandaag ineens invalid FAT's zag op Hd2 en zowel op E, F en G.
Laten repairen en *slik* schrijven leeg !
Sterker nog. Hd2 was terug gegaan naar de status VOOR de partitionering met FDISK (???)
Gewoon weg dus. Zal niet uitwijden wat ik allemaal geprobeerd heb maar uiteindelijk heb ik Tiramisu (32 bits versie uit 1998) van Ontrack te pakken gekregen. Die ziet keurig 2 hd's van 13 Gb. De demo scant de hele Hd2 in en ziet mijn verdwenen partities staan en kan ze zelfs terug halen. Jammer ! je mag maar 5 files terughalen in deze demo.
Na lang zoeken de geregistreerde versie gevonden (rel. aug 1999) maar dat ding ziet maar 8 gb per schijf. De FAQ pagina van Ontrack gaf de schuld aan het bios. Kan wel kloppen want daar komen ze niet eens in voor.
De drives even aan de standaard IDE poort hangen heb ik gedaan... Geen succes.
Om een lang verhaal nog langer te maken.
Ik zit met een schijf van 13 Gb met data die ik zeeeeeer graag terug wil en Tiramisu (ook wel Easy Recovery genoemd) van Ontrack laat me in de steek.

Pleaz.... Wie helpt mij !
Email : rsteusfy@casema.net of pong38@hotmail.com

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een follow-up voor extra info.
Onder Windows werken de schrijven alleen als de speciale driver "HotRod 66" (versie 1.20) geinstalleerd wordt.
Deze zorgt voor UDMA66 ondersteuning.

Groeten,

Ron

• leander
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-03-2025
Bij mij wordt de UDMA66-schijf ook niet weergegeven in m'n bios (BP6 met een IBM 15,2 GB UDMA66). Is geen probleem volgens mij.

Je hebt er wsch niet zo veel aan, maar in elk geval een kleine onduidelijkheid opgehelderd :)

Succes ermee

Leander

Verwijderd

Yep ik kan namelijk met ghost ook geen immage file terug zetten als het via die udma66 controller loopt , maar het draait voor de rest goed ! " so be it "
(als ik veranderen wil /wens zet ik mijn quantum drive op de "gewone " ide poort ! :) :)

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:51
Dat je de schijven van je U66 poort niet ziet in het bios komt omdat er op je moederbord gewoon een PCI kaart geïntegreerd zit (ook de reden dat er een PCI slot minder op zit dan de BF6). Deze heeft een eigen BIOS en zie je dus ook niet in het 'standaard' moederbord BIOS.

Over dat 2e die volgerde komt waarschijnlijk doordat Win98/dos altijd primaire partities eerst wil, onder NT kan je elke drive zelf zijn drive letter toekennen

Over je 3e probleem: NDD heeft waarschijnlijk een backup van je FAT tabel terug gezet, misschien heb je nog een backup daarvan (NDD vraagt toch ook altijd voor een rescuedisk voordat je wat wijzigt?). Probeer ook eens te kijken voor dat programma van PowerQuest (Lost&Found) daar kan je ook van alles mee terug zetten maar dat kan weer niet in de demo maar misschien vind je de hele versie.

Verwijderd

Topicstarter
Dank alvast voor de reakties.
Het probleem om programma's als Lost & Found of Recover98 te gebruiken is, dat er domweg geen partitie meer is. Je moet dus echt een proggie hebben wat sector voor sector je harddisk uitleest. Dat doet Tiramisu van Ontrack zeer goed. Het probleem bij de versie die ik nu heb (geregistreerd dus unlimited)is dat hij maar 8 Gb ziet van de 13 Gb. Snap daar helemaaaal niks van. Want een stokoude versie van 2,5 jaar geleden (niet geregistreerd dus gelimiteerd tot het terughalen van 5 bestanden) ziet wel de volle mep. *zucht*

En dan als reaktie op NDD. Ik ben eigenwijs en geef dat toe. Ik heb uiteraard op "skip" gedrukt toen de vraag kwam of ik een backup wilde maken.

Waar ik helemaal niks van snap is dat ik ineens na het draaien van NDD weer teruggezet ben naar de situatie van voor mijn partitionering. *zucht* *zucht*
Een FAT repareren zoals NDD dat doet of een partitie omzwaaien zijn volgens mij twee verschillende grootheden en zover ik weet houd NDD zich niet bezig met dit laatste.

Ik pak nog maar eens een zakdoek want ik hang er waarschijnlijk aan en dat kost me 7 Gb aan data

Gegroet
Ron

Verwijderd

Treurig. Het geeft maar eens te meer aan dat back-ups noodzakelijk zijn. Maar waarop kun je in 's hemelsnaam een backup van 13 GB kwijt? CD's gaat maar 650 MB op. Zip's zijn veel te klein. Tape-drives te langzaam. DAT-tapes (8 GB of zo) zijn veel te duur, en vereisen SCSI.
Het enige dat mij te binnen schiet is een mirror-hdd.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:24
Dat je drive-letters eerst door elkaar stonden heeft te maken met het feit dat je op beide schijven een primaire partitie hebt staan. Deze krijgen eerst een letter, en daarna pas de secundaire. Dit kun je oplossen met partition mageic, door op de tweede schijf geen primaire partitie te zetten. Is er geen nieuwere versie van je BIOS te vinden die wel grotere schijven dan 8 Gb aan kan. Want dit is inderdaad waar de nieuwere versie van Tiramisu naar kijkt. De reden dat je alles kwijt bent en geen partities meer hebt is dat hij waarschijnlijk in zijn eerste sector wat fouten heeft, waardoor ook je partitionering niet meer wordt herkend.

[removed]

Verwijderd

Topicstarter
De 2e 13 Gb drive die nu gecrashed is bevatte geen primaire partities. Ik heb juist, nadat ik deze drive uit mijn andere pc gehaald had, de drive opnieuw gepartitioneerd en daarbij er speciaal op gelet dat er geen primaire partitie aanwezig was.
Die verwisseling van drive letters binnen Windows was daarna ook opgelost.
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat na het draaien van NDD ik mijn oude partitie gegevens weer terug heb.
Om even terug te komen op het belangrijkste, de data recovery. Ik heb tot vannacht met verschillende versies van Tiramisu FAT32 gestoeid maar geen van de versies ziet meer dan 8 Gb ondanks dat in het manual staat dat het ondersteund wordt. De les is dus dat drives groter dan 8 Gb (ongeacht de grootte van de partities) en UDMA66 en een Abit BE6 die de drive niet automatisch herkend, je na een crash ALLE data NA sector 16.000.000 kwijt bent. Tiramisu FAT32 helpt niet.

Ron
Pagina: 1