Toon posts:

1 netwerkkabel, 2 pc's

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nu een netwerk van 4 pc's die door middel van utp kabels (straight ???) en een hub verbonden zijn. Nu komt er op 1 kamer een 2e pc bij maar er loopt maar 1 kabel naar die kamer en een 2e kabel is niet mogelijk en de kabel vervangen heb ik liever ook niet. Dus de kabel die er loopt zal opgesplitst moeten worden.

Moet ik nu de bestaande kabel in een 2e hub stoppen en vanaf die 2e hub kabels naar de 2 pc's laten lopen? maar tussen 2 hubs of switch moet als ik het goed heb een crosskabel lopen hoe is dit op te lossen? (verloopstukje????)

alvast bedankt,
Patrick

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Tussen de hubs moet je (meestal?) een cross UTP-kabel gebruiken. Van hub naar PC is een normale UTP nodig.

Ben een beetje vaag vandaag (drukke dag op het werk gehad). Je kunt die hub idd doorlinken middels de uplink poort, en middels een normale UTP-kabel. Dan twee normale UTP-kabels in de LANpoorten, en die dus naar beide PC's leiden.

[ Voor 54% gewijzigd door RMYuma op 30-09-2003 23:30 . Reden: slaapkop... ]

| Specs Aurora24 | My music |

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Aan beide uiteinden een nieuwe RJ-45 knijpen volgens de juiste kleurvolgorde.
Of proberen of je 4 Rj-45 stekers op 1 kabel kan krijgen (goedkoopste oplossing) , maar dat is een beetje prutsen(zou ik i.i.g. niet doen , maar je kan het zo proberen)

[ Voor 6% gewijzigd door makkie op 30-09-2003 23:20 ]

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 15:24
Meeste HUB's en switches hebben een "uplink" poort zitten of anders wel een poort die je kunt instellen als normale of uplink poort.
Deze uplink port zorgt er voor dat je een normale kabel kunt gebruiken als link tussen de ene hun en de andere (of switches natuurlijk, of een hub en een switch).

Dit lijkt me voor jou de beste oplossing.
Mocht die 2e HUb of switch geen uplink hebben, dan zul je toch een cross-cable moeten aanleggen tussen die 2 HUB's of switches.

Bij mij thuis heb ik iig een 5 poorts HUB aangesloten op mn Thomson Alcatel SpeedTouch 510i (AKA Multi PC Modem) aangesloten.
De 5e poort op die HUB is instelbaar als normale of uplink poort.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Verwijderd schreef op 30 September 2003 @ 23:08:

knip

Moet ik nu de bestaande kabel in een 2e hub stoppen en vanaf die 2e hub kabels naar de 2 pc's laten lopen? maar tussen 2 hubs of switch moet als ik het goed heb een crosskabel lopen hoe is dit op te lossen? (verloopstukje????)

knip
Een crosscable tussen de 2 hubs zoals je al omschreef.

Of een normale kabel gebruiken en 1 uiteinde in een speciale uplinkpoort duwen van een hub (en andere einde in een gewone poort) als die mogenlijkheid aanwezig is. Geeft zelfde effect als een crosscable :)

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:48
Ik ben niet helemaal op de hoogte van het netwerk gebeuren, maar waarom zou je tussen 2 hubs een crosslink-kabel moeten gebruiken?
Een HUB doet toch niet meer dan het binnenkomende signaal versterken en naar alle andere poorten van de hub sturen?
Dus als je aan een poort een andere HUB hangt dan doet die toch hetzelfde?
M.a.w. het signaal komt dan toch gewoon aan bij de 2 pc's die aan die 2e HUB hangen?

Ik heb hier thuis een 8-port 10/100 SWITCH en daar maakt het niet uit wat ik op de poorten in-plug, HUB, andere SWITCH, PC. De SWITCH ziet dat allemaal "zelf".

Zou zeggen, zet er een 2e HUB tussen en probeer het eerst met normale UTP kabels (dus geen crosslink).

Limbids

• Joen
Dat is verkeerd gezien. Zie een HUB meer als een soort telefooncentrale:
Het bekijkt welk verkeer waar naar toe moet en stuurt het het van de ene poort naar de andere poort.
Een HUB is niet echt een versterker, daar voor zijn repeaters...
En dan nog is het gene versterker, want dan zou ruis op de lijn ook versterkt worden. Als je het al in die richting wilt noemen, noem het dan signaalverbeteraars :9

En tsjah, naar een PC moet je gewone UTP kabel gebruiken, maar naar een andere HUb moet het altijd crossed zijn. Gelukkig hebben nieuwere HUB's the "uplink port" future. Het "crossen" gebeurd dan al in de HUb zelf en dat maakt het mogelijk om een normale UTP kabel tussen 2 HUB's te gebruiken.

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 09:27
JeroenM_tbs schreef op 01 October 2003 @ 00:02:
Het bekijkt welk verkeer waar naar toe moet en stuurt het het van de ene poort naar de andere poort.
Een HUB is niet echt een versterker, daar voor zijn repeaters...
En dan nog is het gene versterker, want dan zou ruis op de lijn ook versterkt worden. Als je het al in die richting wilt noemen, noem het dan signaalverbeteraars :9
Een HUB is zeker wel een repeater,
edit:
een repeater is altijd dom natuurlijk :P
een hele domme zelfs, wat op poort 1 binnenkomt gaat door alle poorten weer naar buiten, hij kijkt dus niet waar de data heen moet.

Wat jij zegt over de telefoon centrale is een switch of een router, je kan dit in semester 1 van cisco nakijken als je wilt.

@ topic starter:
FAQ Network Troubleshooting zou je al aardig op weg moeten helpen

[ Voor 11% gewijzigd door sPENKMAN op 01-10-2003 00:10 ]

Eve char: Warock <TEST>

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 01:30

Pogostokje

* twiet *

JeroenM_tbs schreef op 01 October 2003 @ 00:02:
Nee hoor. Je beschrijft hier nu precies de werking van een switch (of switching hub). Een hub is niet meer dan een dom dingetje dat NIKS weet van netwerk routeringen. Een switch daarintegen gluurt mee met de data en plaatst de data op de juiste poort.

/edit: te traag :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pogostokje op 01-10-2003 00:12 ]

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Bij zerosix.nl verkopen ze koppelstukjes welke je op beide uiteinden van een kabel kan bevestigen, welke vervolgende de kabel in 2en splitst. Plug vervolgens aan weerszijden 2 patch kabeltjes: naar de computers en naar de hub, en je bent klaar :-) Weinig geprutst, meest effectieve oplossing lijkt mij :-)

• Joen
sPENKMAN schreef op 01 oktober 2003 @ 00:07:
[...]

Een HUB is zeker wel een repeater,
edit:
een repeater is altijd dom natuurlijk :P
een hele domme zelfs, wat op poort 1 binnenkomt gaat door alle poorten weer naar buiten, hij kijkt dus niet waar de data heen moet.

Wat jij zegt over de telefoon centrale is een switch of een router, je kan dit in semester 1 van cisco nakijken als je wilt.

@ topic starter:
FAQ Network Troubleshooting zou je al aardig op weg moeten helpen
Owkeey, ik verwarde het met een switching HUB (net zo'n tussenliggende vorm :P ). K vind het allemaal ook erg op elkaar lijken...
edit:
ach, als t maar werkt jah ;)

En Cisco lessen heb ik nooit gehad. Nouja, wat over het OSI model, maar verder ook echt nix daar uit.
Pogostokje schreef op 01 October 2003 @ 00:11:
[...]

Nee hoor. Je beschrijft hier nu precies de werking van een switch (of switching hub). Een hub is niet meer dan een dom dingetje dat NIKS weet van netwerk routeringen. Een switch daarintegen gluurt mee met de data en plaatst de data op de juiste poort.

/edit: te traag :)
Dat is precies wat ik bedoelde met dat telefooncentrale verhaaltje: het ontvangt data op de 1 poort en stuurt het door naar de juiste poort waar de PC aan hangt die het weer ontvangen moet.

• Larsowiets
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2025
zork schreef op 01 October 2003 @ 00:16:
Bij zerosix.nl verkopen ze koppelstukjes welke je op beide uiteinden van een kabel kan bevestigen, welke vervolgende de kabel in 2en splitst. Plug vervolgens aan weerszijden 2 patch kabeltjes: naar de computers en naar de hub, en je bent klaar :-) Weinig geprutst, meest effectieve oplossing lijkt mij :-)
Helaas maar dit klopt niet, als dit zo was dan zou de hele netwerk industrie er heel anders uitzien. Lijkt me een leuk idee maar het kan niet.
Als je gebruik maakt van zo`n zogenaamde splitter kan je maar van 1 van beide apparaten gebruik maken. Als je beide zou gebruiken zou je alleen maar collisions krijgen op je lijn en komt er niks door.
Zoals boven al uitvoerig beschreven moet je een uplink gebruiken en als je die niet hebt een crosskabel. Je hoeft niet je kabel cross te maken door je stekkertje eraf te rukken en de draadjes op andere volgorde te doen. Je kan ook een blokje kopen dat je aan 1 van beide kanten van de kabel doet. Hierdoor issie dus gecrossed.
Maar helaas je moet een hub of switch op die kamer neerzetten.

Succes.

I WAS HERE

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een uplink op mijn bestaande hub.
Dus als ik goed begrijp:
Wanneer ik nu een hub(switch o.i.d) koop met daarop ook een uplink kan ik mijn bestaande kabel (straight) hierin proppen en dan de pc's hierop aansluiten?

Heel erg bedankt mensen, mag gesloten worden.

Verwijderd

er zijn verloopstukjes te koop die je aan beide kanten van een UTP kabel plaats en die dan 2 verbindingen over die kabel laten lopen (immers er worden maar 4 draadjes gebruikt !). Zelf gebruik ik deze ook in kamers waar te weinig patch punten zitten (ik wil niet overal hubs hebben staan !)
Ze staan ondermeer in de catalogus van 06-software (CAT 5E UTP Cable Economiser K25458 )

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 10:33 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 10:24:
Ik heb een uplink op mijn bestaande hub.
Dus als ik goed begrijp:
Wanneer ik nu een hub(switch o.i.d) koop met daarop ook een uplink kan ik mijn bestaande kabel (straight) hierin proppen en dan de pc's hierop aansluiten?

Heel erg bedankt mensen, mag gesloten worden.
Ik zou zork in "1 netwerkkabel, 2 pc's" nog even bekijken.

Je kan dit ook zelf doen met de FAQ Network Troubleshooting, met name het stuk onder "Kan ik 2 pc's aansluiten met 1 UTP kabel, en hoe ?" - want het antwoord op die vraag is "ja". En het is nog ontzettend simpel ook :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Larsowiets schreef op 01 October 2003 @ 00:35:Helaas maar dit klopt niet, als dit zo was dan zou de hele netwerk industrie er heel anders uitzien.
UTP 10/100 Mbit gebruikt doorgaans alleen aders 1,2,3 en 6.

Ik heb zelf al een kabel liggen met aan iedere kant 2 RJ45's. Geen snelheidsverlies, geen aanschaf hub nodig. kosten: paar vent. (tang had ik al)

{signature}

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Bekijk de NT Faq en de ervaringen van Securman dan eens ;)
Larsowiets schreef op 01 October 2003 @ 00:35:
[...]

Helaas maar dit klopt niet, als dit zo was dan zou de hele netwerk industrie er heel anders uitzien. Lijkt me een leuk idee maar het kan niet.
Als je gebruik maakt van zo`n zogenaamde splitter kan je maar van 1 van beide apparaten gebruik maken. Als je beide zou gebruiken zou je alleen maar collisions krijgen op je lijn en komt er niks door.
Zoals boven al uitvoerig beschreven moet je een uplink gebruiken en als je die niet hebt een crosskabel. Je hoeft niet je kabel cross te maken door je stekkertje eraf te rukken en de draadjes op andere volgorde te doen. Je kan ook een blokje kopen dat je aan 1 van beide kanten van de kabel doet. Hierdoor issie dus gecrossed.
Maar helaas je moet een hub of switch op die kamer neerzetten.

Succes.
Kijk bij het bedrijf in kwestie eens op de frontpage. De onderdelen zijn nog in de aanbieding ook :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door zork op 02-10-2003 12:42 ]

• janster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06-2025
Pagina: 1