[XP] 5-user netwerk, user geen IP na install TV-kaart

Pagina: 1
Acties:

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00

Wok

Dakloos...

Topicstarter
De situatie
We hebben in onze flat een netwerk met 5 gebruikers:

code:
1
2
3
4
5
6
@home --> router (E-tech; 192.168.1.1) --> PC1
                                           PC2
                                           iMac
                                           HUB --> PC4 (mijn PC)
                                                   PC5 (webserver; 192.168.1.110)
                                                   PC6

Alle PC's krijgen via DHCP eem IP-adres in de range 192.168.1.100 t/m 192.168.1.150, met uitzondering van PC5 (de webserver): deze heeft een vast IP: 192.168.1.110.

PC6 is met een cross-kabel aangesloten op de uplink van de HUB.

De werkgroepnaam is op alle PC's ingesteld op @home.

Het probleem
PC6 krijgt geen IP-adres meer.

Wat vooraf ging...
Tot drie dagen geleden werkte alles naar behoren. Alle PC's konden op het internet, dus ook PC6.

Drie dagen geleden werd bij PC6 een Pinnacle StucioPCTV kaart geïnstalleerd. Sindsdien kan PC6 niet meer op internet.

Wat we hebben geprobeerd
NIC opnieuw installeren. De juiste instellingen aangebracht (automatisch IP, werkgroepnaam @home, XP-firewall disabled). Geen resultaat.

System Restore Point terugzetten tot voor de installatie van de TV-kaart: geen resultaat.

NIC en TV-kaart eruit (en verwijderd uit XP), NIC opnieuw installen: geen resultaat.

Handmatig IP instellen (192.168.1.120; in de range van de router): geen resultaat.

Verdere bijzonderheden
* TV-kaart en NIC conflicteren niet op IRQ-adres (NIC: 17, TV-kaart: 19). Device Manager geeft ook geen fouten aan.
* Kabel is 100% goed. Deze is getest op een andere verbinding en deze werkte wel.
* Het heeft altijd goed gewerkt tot de installatie van de TV-kaart. Het systeem handmatig terugbrengen in deze staat geeft ook geen resultaat.
* Ping 127.0.0.1 werkt. Ip-adres van PC6 is echter zo'n standaard Windows IP: 169.254.x.x. Router kan dus ook niet gepingd worden. Vernieuwen van het IP-adres geeft wederom een 169.254.x.x adres...

Wat men verder graag wil weten ;)
* Protocollen: TCP/IP, alle PC's ingesteld op IP via DHCP, m.u.v. PC5.
* NIC PC6: Via Rhine III PCI
* TV-kaart PC6: Pinnacle StudioPCTV PCI
* Nieuwste driver gedownload voor TV-kaart (bijgeleverde driver ondersteunde nog geen XP, kaart is tweedehands; heeft echter goed gewerkt --> eigen ervaring)
* Proxies/firewalls zijn niet van toepassing. Standaard firewalling van de router wordt gebruikt)
* Bekabeling: UPT cat5
* Specs PC6: AMD XP 1700+, MSI K7T266, 512 MB DDR PC2100, GF4MX AGP, 20GB HDD
* Fysieke verbinding is aanwezig: lampjes op NIC en HUB branden.
* De HUB is 10Mbit.

Vragen
* Wat moet ik doen om het internet weer aan de praat te krijgen op PC6? Concreet: hoe zorg ik ervoor dat PC6 weer een IP-adres krijgt? (Liefst in de situatie dat ook de TV-kaart geïnstalleerd is).
* Hoe kan het zijn dat zelfs het systeem handmatig in oude staat brengen niet het gewenste resultaat geeft?

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-08 17:10

Edho

Heeft Canon A570IS

Klinkt allemaal behoorlijk complex, ik begrijp heel goed dat je hier post met dit probleem.
Het verhaal even gelezen en 1 ding viel me gelijk op. De webserver heeft een vast ipadres binnen de dhcp-range. Het vaste adres zou niet binnen die 100 tot 150 mogen vallen. Geef die webserver een ander adres of laat de dhcp range op 111 beginnen. In de huidige situatie kan de dhcp server het nummer uitgeven wat vast staat op de webserver en je heb een probleem. Ik raad je aan om eerst dit vlekje weg te werken, wie weet......

Edho

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-08 17:10

Edho

Heeft Canon A570IS

"PC6 is met een cross-kabel aangesloten op de uplink van de HUB."
Dit vertrouw ik ook niet, bij veel hubjes kan dit niet, bekijk de handleiding van dit hubje even.

Edho

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Het bizarre is dat de bovenstaande condstructie altijd gewerkt heeft, totdat die TV-kaart erin kwam. :?

Nog meer bizar: als ik mijn webserver een vast IP buiten de range gaf, deed dat ding helemaal niets (maar dat zou ook aan de config van de router kunnen liggen).

Over die cross-kabel: dat werkte dus altijd wel. :)

Ik zal het eens proberen zonder de webserver in het netwerk (dat ding staat hier toch een beetje nutteloos te zijn; is meer als testomgeving).

Verwijderd

Wat als je in je DHCP server en PC6 hetzelfde IP insteld voor elkaar? Dus niet automatisch maar vast!?

Wat als je pc6 op de plek van je webserver zet?

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Het geven van een vast IP (192.168.1.120) aan PC6 mocht niet baten. :(

Helaas is het niet 1-2-3 mogelijk om de webserver en PC6 van plaats te verwisselen aangezien PC6 een verdieping hoger staat. Wordt een geklooi van de andere wereld met kabels ;)

Pagina: 1