Mobo boot niet, maar leeft wel

Pagina: 1
Acties:

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 10:30
Ik heb hier het oude moederbordje van mn pa liggen die de laatste tijd nogal vaak vastliep. Terwijl ik probeerde hem weer aan de praat te krijgen doet ie echter helemaal niets meer.

Het enige wat op het mobo zit is een AMD1500+, 256MB geheugen, en een AGP videokaartje. Het geheugen heb ik geswitched met een ander dimmetje, en de videokaart met zowel een andere AGP kaart als een andere PCI kaart.
Waneer ik de pc aanzet met 1 reepje geheugen, blijft het scherm zwart. ik hoort geen beep-codes welke aangeven dat er iets stuk is, of andere rare dingen. Het enigste is dat het scherm zwart blijft, hoelang ik ook wacht
Wanneer ik het geheugen reepje er echter uithaal, hoor ik om de seconde een pieptoon, welke aangeeft dat er iets mis is met het geheugen. Dat klopt dan dus, omdat ik dat eruit heb gehaald.

Dit is voor mij het tekens dat mijn mobo niet stuk is, maar het probleem ergens anders ligt. De laatste keren dat het mobo wel nog aanging en ik beeld kreeg, kreeg ik een melding van Award BootBlock. Welke aangaf dat mijn BIOS corrupt was en dat ik deze meost flashen. Dat brengt mij bij mijn 2de probleem, ik kan er niet achter komen wat voor mobo het is.

Nergens op het mobo is een merk tevinden, behalve een stikker op de onboard gameport met de tekst "Chaintech" en het logo.
Boven het AGP slot staat in hippe letters "AGP", en op het CNR-slot zit een stikkertje met "S/N c0110065890". Het board heeft een VIA-chipset, en op de BIOS chip zit een zilver gilmmend stikkertje met "PhoenixBIOS D686 BIOS ©Phoenix 1998 019259422" en daarnaast een witte stikker met "7KJD0-C100C FRO834-1 V3.0 09/26/2001 7FA6"
Google geeft geen resultaten op (delen van) deze codes, in welke combinatie dan ook.

Vragen;
- Is het moederbord nou wel of niet dood, ondanks dat hij wel opmerkt wanneer er geen geheugen is
- Hoe kom ik erachter of de winkel zelf het Chaintech stikkertje op de gameport heeft geplakt, of dat het een ander merk betreft, en welk model het dan is om zo de juiste BIOS te kunnen vinden
edit:
Dankzij Sokje is inmiddels bekend dat het om een ChainTech 7KJD gaat

[ Voor 4% gewijzigd door frickY op 30-09-2003 22:44 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Ik weet het al, je hebt een chaintech 7KJD, zoek daar maar eens op op google, dan vind je genoeg, BTW de chaintech mobo site is down.

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/mainboard/images/roundamd760may2k1/7kjd-big.jpg

is dit hem?

[ Voor 29% gewijzigd door Mojo op 30-09-2003 22:35 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• frickY
sokje schreef op 30 September 2003 @ 22:32:
Ik weet het al, je hebt een chaintech 7KJD, zoek daar maar eens op op google, dan vind je genoeg, BTW de chaintech mobo site is down.
Hoe weet je dat? :?
In ieder geval bedankt, nu kan ik een stuk verder.

edit:

Dit is um;
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/eprui/7kjd-big.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door frickY op 30-09-2003 22:40 ]

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 15:56
Om te kijken welke codes wat zijn om type te achterhalen...

http://www.wimsbios.com/index.htm?/HTML1/microstar.html

Wereldbekend natuurlijk een heel andere leuke met biossen is.

http://wims.host.sk/

zelf gemode BIOSes are fixed to support HDDs over 32GB

laatste offtopic,,,

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• Mojo

Mojo

The Power Within

Euh ik heb zelf een chaintech moederbord en de code 7KJD kwam me bekend voor, zelf heb ik een 7VJL, 1 cijfer 3 letters, ik daar ff op googlen en klaar is kees. Trouwens je hebt een AMD chipset met een VIA southbridge.

[ Voor 16% gewijzigd door Mojo op 30-09-2003 22:41 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• frickY
Hmm.. dus van een sticker op de BIOS chip... :)
Oke, het type is bekend. Maar weet ook iemand oftie nu dood is of niet/ Of dat toevallig alle 3 de videokaarten (of alleen het pci kaartje, en het agp slot) stuk zijn?

edit:
Aangezien de BIOS van Phoenix is, ben ik maar richting Phoenix gaan zoeken, waarbij ik het volgende tegenkwam;
[quote]If your system does not come up -- that is, you can hear your computer's fan coming on, but you get nothing on the screen and hear no beeps, then there is most likely a problem with your system board, plug in card, peripheral, cable connections, or some other hardware problem. This problem is very rarely caused by a defective BIOS ROM chip.

Unless you specifically know that the BIOS ROM chip is bad, for example, you pulled the chip out then plugged it in backwards, there is most likely some other component in your system that is causing the failure.

Please check your local yellow pages under Computer Service & Repair or Computer Dealers to find a qualified service technician in your area for assistance.
[/quote]
Dat is dus precies wat er aan de hand is, behalve dat ik wel degelijk reden heb om te geloven dat mijn BIOS stuk is vanwege de Award BootBlock berichten die het mobo als laatste heeft laten horen. Mocht dit het probleem zijn, dan wordt het zeker eerder een kwestie van een nieuwe EEPROM, dan even flashen? :(

[ Voor 74% gewijzigd door frickY op 30-09-2003 22:50 ]

• Mojo

Mojo

The Power Within

heb je het andere geheugenslot al geprobeerd?

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 15:56
Bios flashen dmv flop met natuurlijk juiste bios, flashprogsel en autoexec.bat....
Daarna zou die weer moeten leven O-)

//Eeprom metjes overleven heel veel behalve verkeerd om terugstoppen :+

[ Voor 25% gewijzigd door James_Watt op 30-09-2003 22:53 ]

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• frickY
Jup
Beide sloten geven hetzelfde resultaat; zwart scherm, geen piepjes.

Heb het inmiddels ook getest met dit scherm en die blijft ook zwart, dus aan het beeldscherm ligt het in ieder geval niet.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Dan zou ik toch echt zeggen het moederbord of de bios inderdaad het probleem is, je zou zoals james_watt al zei een andere bios erin kunnen flashen of aan chaintech een nieuwe bios vragen ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Mojo op 30-09-2003 22:55 ]

• frickY
Hmm...
Aan een nieuw chippie zullen wel weer flinke kosten verbonden zijn, en als het dan uit eindelijk toch het mobo zelf blijkt te zijn is dat ook weer zonde. Ik wou dit ding enkelt gebruiken voor wat DC-rekenwerk, niets noodzakelijks.
Dan komtie wel gewoon in het hoekje van mijn kast te liggen bij mn p2 233 :)

In ieder geval heel erg bedankt voor de hulp met het model, want daar werd ik echt helemaal gek van. En ook voor jullie overige antwoorden :)

• frickY
Ik heb de manual van mijn moederbord kunnen vinden en hier staat de volgende tip in;
Chaintech Manual
When the processor hangs, the screen remains blank and the system does not boot. To solve this problem, do the following.
1. Turn off the computer and then press the Home key on your keyboard
2. Turn on your computer, wait for five seconds and then release the Home key.
(Pressing the Home key allows the computer to boot at a low system speed.)
3. Enter BIOS and reconfigure your CPU parameters.
Deze truuk kende ik nog niet, maar zal het vanavond even proberen. Misschien dat een ander hier ook nog wat aan heeft, dus vandaar dat ik het even post.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zwart scherm, geen piepjes... Doet me denken aan een pre-video init fail. Da's dus bijna alrijd de northbridge die RIP is. Of de CPU, probeer de CPU eens uit te wisselen.

Wat het piepen van het booten zonder geheugen betreft: is normaal. Da's een controle die -nog- eerder komt.

Forget your fears...
...and want to know more...

• frickY
Ik heb geen reserve CPU om mee te wisselen, dus dat kan ik helaas niet proberen :(
Waarom denk je dat het een northbridge-probleem is, en niet BIOS?

Waarschijnlijke reden van het overlijden is overigens het wegslopen van een plavuizen vloer, waarbij aardig wat stof en cement deeltjes in het rond zijn gevlogen.

Ik heb een beetje gekekne wat een nieuw BIOS-chippie kost, maar dat loopt boven de 30 euro. Is er geen manier waarop je het ding zelf kan flashen/schrijven? Met een serieel kabeltje ofzo? :7

Ikzelf denk nog steeds dat het een BIOS probleem is. Ook omdat het probleem zich eerst zo nu en dan voortdeed, en uiteindelijk continue. Vervolgens heeft het systeem 3 dagen uitgestaan en deed hij het weer een aantal boots. Toen kwam echter steeds het Award BootBlock scherm en nu een leeg scherm...

• Mojo

Mojo

The Power Within

Ook geen vrienden met dezelfde Bios?

• frickY
Een vader, maar die is er vast niet blij mee als ik ff zn chippie eruit trek 8)7
Dus, ik weet niemand die bereid is zijn bios los te trekken en mee te nemen...

Ik ga nu even kijken of ik een update voor mijn BIOS kan vinden, en dan kijken of ik kan booten met [HOME] ingedrukt...
Laat zo weten hoe het is afgelopen

Waar kan in hemelsnaam awdflash.exe vandaan halen? Chaintech meld heel blij in hun BIOS-guide
Then download asdflash.exe from Chaintech’s website.
Maar hij is onvindbaar

Is dit programma anders voor elk model moederbord, of kan ik ook een andere gebruiken? Is er iemand die deze voor mij heeft?

[ Voor 34% gewijzigd door frickY op 01-10-2003 18:35 ]

• Mojo

Mojo

The Power Within

Ik zal ff voor je zoeken waar hij staat.

Die Chaintech Site is trouwens ubersloom hier, bij jou ook?

• frickY
Jup...
Maar er zijn een paar mirrors, europoese, amerikaanse, rusische.. maar allemaal met engelse content. Vanmiddag zat ik op een snellere (via Google gekomen,)... weet alleen niet meer welke :s
Maar het is niet echt een goed onderhouden site. Veel brokenlinks en lege pagina's :X

edit:

Hier de duitse; http://www.chaintech.de/QUESTION/QUESTION.HTM
Kan ik dat flash programma wat daar genoemd is zo gebruiken denk je?

[ Voor 24% gewijzigd door frickY op 01-10-2003 19:27 ]

• Mojo

Mojo

The Power Within

Jah dat flash programma zou je gewoon moeten kunnen gebruiken, maar hoe wil je flashen als je niet eens kan booten? Bovendien is de Engelse Site: http://www.chaintech.com.tw/tw/eng/ maar die is dus erg sloom maar wel goed onderhouden.

Hoe heet dat flashprogje, het moet wel awdflash heten trouwens. Maar ik zou denken dat als de naam hetzelfde is, dat het hetzelfde programma is.

[ Voor 25% gewijzigd door Mojo op 01-10-2003 19:30 ]

• frickY
Het gebeurde gister ook dat de PC wel een paar keer bootte toen deze de hele nacht heeft uitgestaan. Dus ik hoop dat hij dat nu ook doet, en dan wil ik graag mn bios-floppy klaar hebben liggen ;)

• Mojo

Mojo

The Power Within

Okeej, als hij boot, dan zou het toch echt aan een mislukte bios flash liggen zou ik zeggen.

• frickY
Zou je me in je MSN willen toevoegen?
Het lijkt erop dat je de enige bent die me kan/wil helpen, en ik wil niet anderen irriteren doordat mijn topic tekens naar boven wordt gekicked door een opmerking ;)

Nee, het board komt un helemaal niet meer uit zn winterslaap
CPU fan draait nog steeds, maar daar blijft het bij. Als ik het geheugen eruit haal gaat ie wel piepen, maar met of zonder videokaart maakt geen verschil.
Maar eens kijken of ik ooit eens toevallig een BIOSje tegenkom die erin kan, tot die tijd gaat ie de kast in...

[ Voor 45% gewijzigd door frickY op 01-10-2003 20:06 ]

Pagina: 1