[LCD] welk lcd 2 rs232 schema kiezen?

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:17

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
Hoi,

Ik lees al een tijdje dit forum... nu maar eens een eerste post :9 ...

Ik ben in bezit van een 4x20 parallel aangesloten lcd scherm.
Dit werkt goed maar wil hem liever op mijn serieele poort aangesloten hebben om mijn printertje (zonder usb) niet steeds aan en af te moeten koppelen.

Ik heb een aantal schema's gevonden maar lees hier op het forum geen ervaringen die mensen erme hebben. Het schema van bugs dat hier op het forum een aantal keren naar voren komt valt voor mij nog even af omdat het op een atmel gebaseert is en ik alleen een programmer heb waarmee ik pic's can proggen.

Schema's die ik wel zou willen/kunnen bouwen zijn de volgende (in willekeurige vologorde):

1: http://www.mindspring.com/~tcoonan/lcd.html
Zie opmerking bij 2:

2: http://vanleusden.xs4all.nl/lcd.html
Variant op bovenstaand (andere pic code), meld dat niet alles met Smartie werkt

3: http://kudelsko.free.fr/i...cd_rs232/realisation2.htm
Mijn frans is niet zo best, wel uitgebreid en duidelijke beelden
ook variant voor 2 verschillende pics op zelfde print

4: http://www.madhacker.org/rs232.htm
Uitgebreid met knoppen erbij...
Jammergenoeg een dual layered pcb... heb (nog) geen ervaring met etsen...

5: http://www.viddata.com/lcd_hardware.htm
Veruit het eenvoudigste schema

Zijn er mensen met ervaringen met een van deze schema's? Ik zou graag weten of ze werken met bestaande lcd programma's als Smartie of JaLCDs. Als ze dat niet doen is het voor mij verloren moeite ze te maken.

Toekomst plan is om als het werk er nog een usb2serial adapter bij te maken, maar eerst maar eens de seriele interface.

Eventuele ander schema's zijn natuurlijk welkom.

Thnx,

-=K=-

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is misschien niet je vraag, maar ik begrijp dat het je vooral te doen is om het gelijktijdig gebruik van printer en lcd. Dus... de oplossing is dan een extra LPT poort lijkt me :)

Je kunt meestal drie parallelle poorten aansturen; LPT1, LPT2 en LPT3. Om deze
extra 2 poorten te krijgen zul je dus een ISA of PCI kaartje moeten kopen.
Deze oplossing is natuurlijk ook handig als je niet je "echte" parallelle poort
op wilt blazen. Als je een foutje maakt gaat hoogstens de PCI kaart kapot. In dit topic (Welk type pci-lpt kaart voor LCD's) vind je informatie over zo'n pci kaart, bijvoorbeeld deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.thewillows.nl/images/mod/22082.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf maken leer je natuurlijk het meeste van, maar mocht je er niet uitkomen, er bestaan ook kant-en-klare oplossingen: USB naar parallele-printer converter € 29,- @ That'sIT!. Ik heb alleen geen idee of dergelijke dingen zondermeer icm LCD's gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
had deze wel gezien (ze (pci kaartjes) zitten/zaten ook in een ia) maar al mijn pci sloten zitten vol *zucht*
bovendien (niet onbelangrijk) vind ik het ook wel fun om het te maken :D

[ Voor 16% gewijzigd door KnOeFz op 30-09-2003 22:33 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 September 2003 @ 22:29:
Zelf maken leer je natuurlijk het meeste van, maar mocht je er niet uitkomen, er bestaan ook kant-en-klare oplossingen: USB naar parallele-printer converter € 29,- @ That'sIT!. Ik heb alleen geen idee of dergelijke dingen zondermeer icm LCD's gebruikt kunnen worden.
Was dat maar mogelijk... Niet dus... Je zal echt moeten gaan kijken naar een extra parralel kaartje. Deze zijn ook niet zu duur meer... Kijk maar naar merken als "Sweex" Goedkoop, en het werkt nog ook !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.gadgetdelivery.nl/Images/Products/g10-2.jpg

In theorie zou het best mogelijk zijn een LCD zo aan te sluiten, je hebt echter 1 probleem: de aansturing. Voor zover ik weet ondersteunt geen van de bekende lcd programma's de usb poort.

Wel is er nog dit topic: [rml][ EL] LCD (en meer) op USB - The Final[/rml], veel informatie over het aansluiten van een LCD via USB, geloof dat het gelukt is ook ;) Het lijkt me zowieso de moeite waard even te kijken naar een USB oplossing, als dat lukt is natuurlijk nog veel leuker dan serieel ook.

offtopic:
Overigens ben ik van plan (niet op zeer korte termijn) om uit te zoeken hoe je dingen via USB kunt aansturen. Het voordeel tov de parallelle poort is natuurlijk dat je een bijna onbepert aantal dingen aan kunt sturen. Maargoed, een FAQ daarvoor kan nog wel een paar maanden duren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
Nog even voor de duidelijkheid... de lol is voor mij vooral het zelf maken... anders kan ik natuurlijk ook meteen een serial of usb display kopen.

dit topic: [EL] LCD (en meer) op USB - The Final concentreerd zich enkel op grafische lcd's en staat nu hier compleet: http://van-z.no-ip.com/schijf/usb2lcd.html

Het gaat mij om een character vased lcd naar serial te krijgen (daarna pas naar usb via de zelfde manier als zotty gebruikt.

*edit*

@ riffic: de grap van het via usb aansturen van je lcd is dat er een usb 2 serial chip gebruikt wordt die dus via de usb poort een com (rs232) poor simuleert waardoor het mogelijk is lcd software te gebruiken die de seriele poort aanstuurt.

[ Voor 23% gewijzigd door KnOeFz op 01-10-2003 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Hou er ook rekening mee dat je voor schema 3 en schema 4 wel nog een PIC moet laten maken (als je dat niet zelf kan). Een Pic-programmer is ook zo gemaakt, maar je moet dat ook nog wel doen.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:23
ik heb een 2 poorts printer switch liggen kan je met een draaiknop van poort 1 naar 2 schakelen. mag je gratis hebben (mail maar of zo)

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
@bas: pic programmer heb ik (stond ook al in mijn openingspost ;) )

@SonofSam: ik probeer eerst een printje te maken... mocht het resultaat op niets bruikbaars uitdraaien maak ik graag van je aanbod gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm ik zoek nog steeds naar een oplossing voor AVR.. ik kan namelijk zelf AVR proggen.. kan i wat extra functie's toevoegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
http://www.bugs.nl/ staat een backplate op basis van een atmel 89x2051... misschien kun je daarwat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
ok... bij gebrek aan bruikbare tips welk schema te proberen heb ik een eerste schema gebouwd... nl: http://www.viddata.com/lcd_hardware.htm ; veruit het makkelijkste schema... (link nr. 5 in de openingspost)

Ik krijg bij het aansluiten "www.viddata.com" op het display en daarna heb ik een knipperende cursor op het lcd scherm, maar daar blijft het bij.
jaLCDs en smartie geven geen beeld met Matrix Orbital of Crystal Fontz settings.
Ook met hyperterminal verbinding naar com 1 krijg ik geen tekens in beeld.

Op de website wordt ik niet wijzer over hoe je gegevens naar je lcd verstuurd krijgt behalve wat tips hoe e.e.a. zelf te programmeren...

Het ledje in het schema brand netjes en gaat knipperen als de rs232 niet is aan geloten.

Gezien mijn programmeer kennis is gestopt bij wat turbo pascal 8 jaar geleden steek ik geen verdere energie in dit schema.

Project niet bruikbaar... op naar het volgende :D

[ Voor 4% gewijzigd door KnOeFz op 03-10-2003 09:59 . Reden: www.viddata in beeld toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

(jarig!)
kan je niet gewoon naar je seriele poort echo`en in dos, prompt, of command?

alaa: echo BLAHAAHAHAHAHABLEGHBLEGHBLEGH > com1

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
Het echo command geeft alleen maar wat vreemde tekens op het scherm.

Ik heb inmiddels schema bij link 1 uit de openingspost met de hex-file van link 2 gebouwd... helaas... geen succes... :X ik krijg wel gegevens van smartie op het scherm, maar er ontbreken letters... maker van de hex file mailde me dat de hex alleen voor 16x2 lcd is :'(

ben inmiddels nog een ander schema tegen gekomen...
http://www.dpotter.com/david/software/files/schematic.pdf

daar ga ik nu maar eens aanbeginnen... die is getest met 20x4 LCD en smartie
(3x scheepsrecht?!) }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Laatst online: 15:51

AcouSE

Swedish Chef

D'r staat toch op die site hoe je hem moet aansturen?
Use this project to build an RS232 lcd driver. The commands to
get the desired results are listed below.

Command: Description: Example String:
WRITE_CHAR Write 1 char to lcd. "01010421" = '!' to lcd
WRITE_STRING Write string to lcd. "010208576f726c64" = "HELLO"
CURSOR_BLINK Cursor on and blink. "010303"
CURSOR_OFF Cursor off. "010403"
HOME_LINE1 First space line 1. "010503"
HOME_LINE2 First space line 2. "010603"
CLEAR_LCD Clear/cursor space 1. "010703" = '!' to lcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
jawel (dat schema heb ik inmiddels alweer gesloopt om het andere te maken...)
Maar ik had gehoopt dat ie met smartie of jaLCDs oid zou werken... dat was dus niet het geval.

Ik heb geen verstand van programmeren... is dus niet de bedoeling dat ik zelf de commando's van de lcd proggies in het pic moet zetten... hoopte dat iemand anders dat al eens gedaan had...

Ik heb wel goede hoop dat het schema dat ik in de post hiervoor plaatste wel zal werken met M.O settings en mijn 4x20 lcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Laatst online: 15:51

AcouSE

Swedish Chef

Ik heb even die files doorgekeken en ik moet zeggen dat dat er goed uitziet. Z'n code emuleert een Matrix Orbital serieel LCD, maar niet alle functies zijn geintegreerd. Eventueel kun je dan niet alle functies in bijv. LCD-smartie gebruiken, maar waarschijnlijk zal het wel werken. Een groot voordeel is dat het schermpje een splash-screen kan laten zien (al zul je dan wel zelf de code opnieuw moeten compilen) waardoor je dus al tekst kan laten zien terwijl je PC boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
yep, moet alleen ff wachten tot ik de 10 Mhz oscillator heb, mijn locale electronica shop heeft hem niet en kon hem ook niet bestellen... dus heb ik hem als sample aangevraagd. Zal wel een weekje duren voor ie binnen is. :|

Is het ook mogelijk een 10 Mhz kristal tussen pin 15 en 16 te zetten? (evt met 22nf condensator naar ground) Dan kan ik nu alvast aan de slag :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan toch ook je printer op die USB->LPT kabel aansluiten en je LCD op de vaste printerpoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
Yes, het is gelukt!
http://vanleusden.xs4all.nl/lcd.html ->ik heb contact gehad met de maker en die heeft de pic ook geschik gemaakt voor een 4x20 lcd. Het werkt :)

Jammergenoeg werkt niet alles uit smartie maar de meeste dingen gaan goed. (niet alle characters worden goed weergegeven (@ bijvoorbeeld) en het laten knpperen van texten geeft ook problemen.)

Voorlopig ben ik hier wel tevreden mee. 8)

Pagina: 1