[DOS] CD-rom driver instellen.

Pagina: 1
Acties:
  • 534 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil een MP3 bakje maken met DOS als OS en MPxPlay als speler.
Nu heb ik van www.bootdisk.com een dos6.0 disk gedownload en de speler van de MPxPLay site.

Nu heb ik daar een diskette vol mee gepropt en in het slachtoffer te stoppen en te booten. Helaas kreeg ik meteen de melding dat er geen cdrom driver was gevonden en in MPxPlay stond overal "no file" en "0:00:00".

Nu wilde ik dus een driver op de diskette zetten, maar ik kan die niet gevonden krijgen omdat de site van de fabrikant niet meer bestaat en omdat alle download pagina's naar die site verwijzen. (Maverick Optics 12X IDE)

Ik heb het forum afgezocht en daarvan wordt ik met mijn DOS-noob kennis niks wijzer:

MTMCDAL.sys

config.sys (kan ik op geen van mijn bootdisks vinden)

Device= oakcdrom.sys /d:cdrom

Autoexec.bat (kan ik op geen van mijn bootdisks vinden)

MSCDEX.EXE /D:CDROM

Ook google levert niks bruikbaars op en zelfs dos-tutorials helpen niet.

Ik heb als geken op diversen sites waar bijvoorbeeld dit op stond:

Fourth problem: the software didn't want to reload the playlist after inserting another disc. I solved this by making a loop in my autoexec.bat with the MPXplay executable in it. I programmed one button on the remote as "exit", so if you press that button, the software exits, automatically restarts, and reloads the playlist.
Ik zou bij god niet weten hoe IK dit zou moeten hebben moeten doen.

Hierbij wil ik dus vragen of iemand(en) mij door dit softwarematige probleem willen helpen (sleuren) omdat ik er zelf niet uit kan komen.

De diskettes (orriginele boot, driver disk, nieuwe boot)heb ik gekopieerd (vanaf een XP comp, maakt dat uit?) en geupload.

http://members.lycos.nl/theresialyceum/bootnieuw.zip
http://members.lycos.nl/theresialyceum/2disks.zip

PS. Geen slotje of opmerkingen zoals: "kut voor je", "ff googlen", "gebruik de search eens", "men verwacht hiervoor betaald te worden", "check de FAQ"
hmmz, 3 dagen zoeken op dit forum en je hebt dat soort reacties al wel 10 keer gezien.. :D

Bij voorbaat dank,
Robert Valk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal proberen je een beetje op weg te helpen.
Uit je topicstart begrijp ik dat je weinig (geen 8) )kennis hebt van dos.

Via Google (dus toch wel >:) ) kom ik op deze site.

Hier krijg je een perfecte uitleg over config.sys, autoexec.bat en ook MTMCDAL.sys
. En waarschijnlijk ook wel hoe je de cdrom driver laad. (dit laatste heb ik niet gecheckt).

Misschien kun je er iets mee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
Gewoon een willekeurige ATAPI driver nemen, google maar eens naar VIDE-CDD.SYS, das de kleinste.

Met die device=oakcdrom.sys was je al aardig op weg, die config.sys kan je gewoon maken, maar dan met een vide-cdd.sys ipv een oakcdrom.sys

Tja, die windows cultuur van tegenwoordig ook, tis allemaal veel te makkelijk, zodra clippie en het wizardje het niet meer doen wordt er al moord en brand geschreeuwd :P Met Windows 3.11 werd je tenminste nog elke dag 10x naar DOS gesmeten zodat je gedwongen werd om daarmee te werken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ben ik weer, Ik heb de driver die jij hebt genoemd gedownload en op mijn floppy gezet.

Vervolgens heb ik config.sys geopend (start-uitvoeren-A:\config.sys)

Daarin staat nu dus dit, maar moet ik nu ook die Rem devices naar die driver sturen?

Device=HIHEM.sys
Buffers=20
Files=30

Device=videcdd.sys /D: banana (videccd.sys was eerst cd1.sys)

Rem device=cd1.sys /D: banana /P:1f0,14
Rem device=cd1.sys /D: banana /p:170,15
Rem device=cd1.sys /D: banana /P:170,10
Rem device=cd1.sys /D: banana /P:1e8,12
Rem device=cd1.sys /D: banana /P:1e8,11
Rem device=cd1.sys /D: banana /P:168,10
Rem device=cd1.sys /D: banana /P:168,9

Lastdrive=Z

In mijn autoexec staat alleeen dit:
Stel: ik zou hier MPxplay willen laden, wat moet ik dan in deze file erbij typen?

@echo off

MSCDEX.EXE /D: banana /L:R

En wat beterft die google search, die had ik al gevonden, maar daar werd ik niet zo veel wijzer van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-07 17:33
Wat jij hierboven hebt neergezet zou moeten kloppen. Als je CDROM-drive dan nog niet werkt kan dat ook komen omdat: 1) je cdom niet (juist) is aangesloten, of 2) Je gebruikt een SCSI cdrom?

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aangesloten is hij iig wel. Want in Win95 kan ik wel mee werken, maar moet ik die rem device=cd1.sys niet vervangen door die driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Erachter het startcommando van MPxPlay?

Forget your fears...
...and want to know more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rem betekent REMARK, oftwel een commentaar. Dit wordt echter veelvuldig misbruikt om een opdrachtregel in config.sys buiten werking te stellen.

REM this is a comment
;this also

DEVICE=A:\CDROM.SYS /D:CDROMDRV
LASTDRIVE=Z

en dan a:\autoexec.bat:
MSCDEX /D:CDROMDRV /L:Z

op http://www.ibiblio.org/pu...tions/beta9rc3/fdboot.zip
is een werkende diskette image te downloaden.
Eerst unzippen (decomprimeren),
daarna met WinImage deze diskette-image naar diskette schrijven.
Tot slot MPXplay toevoegen en eventueel drivers voor je geluidskaart.

de image bevat een gratis DOS versie (FreeDOS) en ook een cdromdriver, die waarschijnlijk de cdrom als drive X: laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ik zo die config.sys zie, vallen me de spaties op tussen /D: en banana (trouwens ook in autoexec.bat op dezelfde plek). Verwijder die en het zou moeten werken, mits de bestanden (cd1.sys en mscdex.exe) beiden in de root van a: zitten. Zitten ze daar niet? Geef dan hun volledige pad op in config.sys en autoexec.bat

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:31
Mijn idee:
Download de/een bootdisk van : http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
(Windows 98 SE Custom, No Ramdrive)

Edit de autoexec zodat deze je progje opstart
Klaar...
* raymondw is een luie IT'er

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb mijn bootdisks een beetje aangepast met die nieuwe drivers en een paar kleine veranderingen in de autoexec.bat en config.sys..

Nu d8 ik, ff proberen op de pc wara ik nu op zit.

Werkte geweldig:
Hij begon de drivers te laden en MPxPlay startte automatisch op en was speelklaar in 45 seconden vanaf de powerknop.

Dus ik d8: "Tsjakka, nu heb ik je, ff op de "eigenlijke" pc testen"

Nu kreeg ik daar tijdens het starten van Dos dit te zien:

Lees en be amased:

Starting MS-Dos

IDE/ATAPI CD-rom Device Driver version 2.12
Error: no CD-Rom DRIVES detected at all
Error: Device driver aborts loading

Device driver not found: "Banana"
No valid CD-rom device drivers selected.

Let vooral op het feit dat hij de CD-rom drive niet kon vinden.......

In de bios en in windows vindt hij hem wel.

Moet ik dan toch maar van CD-rom schijf wisselen met een andere PC?

Wie o wie kan mij vertellen of ik dit softwarematig /bios op kan lossen, of dat ik een andere Cd-rom drive moet halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat voor processortype (486, Pentium, of nog nieuwer?) is het?
Mogelijk is jouw 12-speed drive niet ATAPI-compatible maar heeft deze een eigen interfacekaart of is hij op een geluidskaart aangesloten (die hadden vroeger een IDE-interface),
of je IDE kanaal van je moederbord is niet ATAPI-compliant.

Hoe dan ook, enkele beter werkende drivers (Vide-cdd.sys, MTMCDAI.sys, oakcdrom.sys) staan op deze pagina:
http://www.opus.co.tt/dave/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die Videcdd.sys driver heb ik al (zie eerdere posts), en wat betreft de processor (Pentium en volgens de led's voorop is het een 166 MHZ, Target)

Zou het vervangen van de CD rom dive helpen, of is het moederbord niet geschikt voor de toepassing die ik er van wil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

andere cdromdrive zou kunnen helpen, wat ook blijkt uit het feit dat je bootdisk het op 1 pc wel doet en op een andere niet.
Vertel nu eens de aansluitingen op die pc:
IDE Primary Master: harddisk?
IDE Primary Slave: niks?
IDE Secondary Master: cdromdrive?
IDE Secondary Slave: niks?

post ook je COMPLETE config.sys en autoexec.bat, zodat vaststaat welke cdromdrive-driver (stuurprogramma) je gebruikt, welke naam voor de blockdevice (achter de /D: optie), enzovoorts.

Blijkbaar is vide-cdd.sys niet zo blij met je systeem. Blijft over om mtmcdai.sys te proberen (Benq/Acer dos cdromdriver) of Oakcdrom.sys (op je win98 bootdisk), of desnoods AtapiCDD.sys ( http://www.darklogic.org/fdos/projects/atapicdd/ )

er bestaat helaas geen enkele universele driver.
Kijk verder in je systeembios of er niet per ongeluk een IDE kanaal is uitgeschakeld ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas,

Bij deze geef ik voorlopig het p1 166 MHZ op, want zelfs na heel wat geklooi met drivers en het vewisselen van CD-roms, is het me niet een keer gelukt een mp3tje op die PC af te spelen.

Ik wil jullie danken voor jullie hulp, omdat ik al een end op weg was, maar de PC wil niet mee werken....
Pagina: 1