Toon posts:

Rare kast in de gang

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zwager heeft een vreemde kast in de gang hangen, en we vragen ons af wat voor kast dit is, en of deze niet iets kleiner kan :? Even wat wetenswaardigheden:

- Kastje is ongeveer van A5-formaat (8 cm diep);
- Kastje is grijskleurig;
- De dikke kabel aan de onderkant komt uit de grond;
- De dunne kabel aan de bovenkant is (hoogstwaarschijnlijk) een telefoonkabel;
- Er staat nergens een logo (PTT/KPN of wat dan ook) op;
- Huis komt uit 1935-1940.

Dit is het kastje:

Afbeeldingslocatie: http://duiffie.itac5.com/duiffie/kastje.jpg

Achter de grote "schroeven" zitten nog een soort torq-schroeven, waar een soort dopsleutel voor nodig is om het kastje open te maken. Ik weet dus helaas niet wat erin zit. :'(

Mijn vraag is dus: wat is dit, kan het kleiner en moet de KPN hiervoor ingeschakeld worden?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 21:50 ]

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Resize je plaatje & maak 'm klikbaar please

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:58

GaMbiNo

1337

Ik ga geen 5 minuten wachten op 1 plaatje, dit is echt niet te doen zo...

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
hierin komen de aders van de kpn terecht, als je ooit nog extra lijnen nodig hebt kunnen ze vanuit hier ze beschikbaar stellen (tenzijn deze kast niet meer gebruikt wordt) vanuit zo'n kast loopt een dikke kabel naar de wijkcentrale :)

Verwijderd

Das een ISRA...
Komt je telefoonlijn in binnen

<edit>
Kun/mag je niet zelf verplaatsen (if I am correct).
Moet een mannetje van de KPN voor komen

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 21:52 ]

Verwijderd

dit is een ptt doos

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het is dus een kastje van 15x21x8 centimetertjes...met een pvcbuis of grondkabel inkomend en een telefoondraad uitgaand....

lijkt mij een kastje van KPN, maar ik heb altijd geleerd 'als er niet op staat dat het dicht moet blijven, dan mag je het openen'....dus kijk er gerust eens in...of als je het niet vertrouwt, vraag de KPN eens hoe en wat.....

-kijk eens bij de buren van je zwager of die hetzelfde hebben.....zo niet...vraag ze of ze het wel hadden en hoe ze het opgelost hebben.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Wat denk je nu zelf ?
Er staat "KPN" op, er komt een dikke kabel (al of niet in een buis) in, en (zo te zien) komt er een telefoonkabel (voor je telefoon/telefooncentrale) uit.

Zou het misschien een ISRA-punt zijn ? (zo heet dacht ik het eerste punt waar de telefoonkabel je huis in komt). Dit mag je écht niet zelf openmaken.

Het huis stamt misschien van voor '40, maar toen gebruikte men nog geen PVC (eerder bakeliet).

Dus: jammer maar helaas. Zet er maar een mooie plant voor, of bouw er een berging omheen, hang er een kapstok boven, etc
óf bel KPN (en dan: misschien een kleiner kastje voor veel meer dan alleen voorrijkosten)

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Beste Brothar, waar zie je dan "KPN" staan? Ik heb namelijk een kwartier naar dat kastje staan staren, en heb niks zien staan (zie eerste post) 8)7 Maar ik moet toegeven dat je voor de rest wel netjes de andere replies overgetypt hebt _/-\o_ Voor de rest -> onwijs bedankt voor de informatie! Ik zal eens contact opnemen met de KPN.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 22:05 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 17:51
Brothar schreef op 30 september 2003 @ 21:55:
Wat denk je nu zelf ?
Er staat "KPN" op, er komt een dikke kabel (al of niet in een buis) in, en (zo te zien) komt er een telefoonkabel (voor je telefoon/telefooncentrale) uit.

Zou het misschien een ISRA-punt zijn ? (zo heet dacht ik het eerste punt waar de telefoonkabel je huis in komt). Dit mag je écht niet zelf openmaken.

Het huis stamt misschien van voor '40, maar toen gebruikte men nog geen PVC (eerder bakeliet).

Dus: jammer maar helaas. Zet er maar een mooie plant voor, of bouw er een berging omheen, hang er een kapstok boven, etc
óf bel KPN (en dan: misschien een kleiner kastje voor veel meer dan alleen voorrijkosten)
Hij zegt juist dat er geen KPN opstaat |:(

Maar weet je nou zeker of het een telefoonkabel is die eruit komt? misschien kun je hem volgen naar een plek waar die iets doet ofzo :?

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Zou ook wel knap zijn als er KPN op stond, in die tijd hadden ze nog nooooit van KPN gehoord. Toen was t nog gewoon "Staatsbedrijf der PTT". :p

P R N D

Verwijderd

nose schreef op 30 September 2003 @ 22:05:
Zou ook wel knap zijn als er KPN op stond, in die tijd hadden ze nog nooooit van KPN gehoord. Toen was t nog gewoon "Staatsbedrijf der PTT". :p
Inderdaad, jij krijgt een 10+ voor scherpzinnigheid. :)

Verwijderd

Topicstarter
cryforhelp: Mn zus en zwager hebben vandaag de sleutel gekregen van hun (boven)huisje, en qua draden is het daar echt een drama... Het kastje hangt beneden in de gang, en de kabel loopt naar boven (daar zit ook de 1e telefoonaansluiting). Maar voor zover ik weet ik het inderdaad een telefoonkabel. Ik zal morgen erachter proberen te komen waar ie precies naartoe gaat, da's inderdaad wel handig om te weten ;)

Verwijderd

Hij zegt juist dat er geen KPN opstaat |:(

Maar weet je nou zeker of het een telefoonkabel is die eruit komt? misschien kun je hem volgen naar een plek waar die iets doet ofzo :?
Waarom knip je de dunne kabel niet door? i.p.v. volgen. Als je dan je zwager niet meer kunt bellen was het inderdaad de telefoonlijn. Is er niets aan de hand, haal je gewoon het kastje weg.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ik zei toch, het kastje stamt niet uit voor '40 !
(scherpzinnig - scherpzinniger - scherpzinnigst).
Goed KPN staat er dan misschien niet op (ten minste: hij vind het niet) - misschien staat het wel aan de binnenkant of muurkant, maar het is toch logisch dat, als je ergens je aansluiting op je telefoon uit een kastje ziet komen, en aan de andere kant gaat er een kast/buis de grond in, dat dat door de KPN, PTT, etc is aangelegd ?
En zo'n ISRA-punt mag je echt niet openen.

Enne, overtikken ? Dat doe ik niet. Ik tikte alleen wat langzamer. En uitgebreider.

eagle

• cryforhelp
  • Laatst online: 16-02 17:51
Verwijderd schreef op 30 september 2003 @ 22:17:
[...]

Waarom knip je de dunne kabel niet door? i.p.v. volgen. Als je dan je zwager niet meer kunt bellen was het inderdaad de telefoonlijn. Is er niets aan de hand, haal je gewoon het kastje weg.
Errrr, NOFI etc. maar hoe wilde je dat dan weer gaan herstellen? volgens mij is een telefoonkabel toch niet zo heel happig op kroonsteentjes enzo ;) :z

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lijkt er op alsof er meerdere lijnen binnen (waren) gekomen, wellicht was er vroeger een kantoor in

of voor die ouwe centrales je weet wel zo'n brede t-65 .. wellicht een t-85 geloof ik.
zo'n telefoon waar een bundel van 25 aders aanzit.

nou ja nu allemaal aangepast/leeggehaald naturlijk

Iperf

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:21

Nobby

Nuts!

cryforhelp schreef op 30 September 2003 @ 22:19:
[...]

Errrr, NOFI etc. maar hoe wilde je dat dan weer gaan herstellen? volgens mij is een telefoonkabel toch niet zo heel happig op kroonsteentjes enzo ;) :z
Ik denk dat de TS beter het kastje kan openmaken en dan "iets" losschroeven erin zodat de kabels geen verbinding meer met elkaar hebben en dan testen :)

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Verwijderd

Maakt toch niet uit? Hij heeft het over het huis van zijn zwager, niet z'n eigen huis. 8)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

cryforhelp schreef op 30 September 2003 @ 22:19:
[...]

het maak idd technisch helemaal geen ene reet uit voor een enkel telefoon aderpaar

(al het teminste een telefoonlijn is)

Iperf

Verwijderd

Als ex-KPN monteur herken ik zo'n kastje natuurlijk meteen, het is idd. een ISRA.

Eén kant kan je met een muntje of een grote schroevendraaier openen, dit is de RA (randapparatuur)kant. De bewoner/abbonee mag deze openen en zijn eigen kabels op aansluiten. Heb je wel een DOG (draad-opzet-gereedschap, I O+ de KPN-afko's) voor nodig, bij de electronicazaak is dat een LSA(+)-tang. Wel prijzig en met een dunne schroevendraaier kan je ze d'r ook op peuteren.

De andere kant is de IS (infrastructuur)kant. Om die te openen heb je een speciale sleutel nodig en deze kant mag in principe alleen door KPN'ers geopend worden, hier zit namelijk de grondkabel op, die dikke grijze. Ziet er hier uit als een 6x4'tje, 12 paren dus. Omdat grondkabels ontiegelijk duur zijn om aan te leggen mag je hier dus niet aanzitten en zeker niet inkorten. In de praktijk worden verplaatste of geopende ISRA's echter niet aangegeven, zolang de kabel maar intact blijft.

Een hoop van deze kastjes staan trouwens geregistreerd op hoogte en afstand van de gevel, dus pas ermee op ;)

Toen ik er nog werkte (97-99) wilde KPN die dozen wel 'ns kosteloos verplaatsen, je zou ze 'ns kunnen bellen, ze kunnen je allicht vertellen wat je er wel of niet mee mag.

ALs er trouwens geen KPN opstaat kan deze doos onderdeel zijn van een interne installatie maar omdat de rechterkant de aparte sluiting heeft denk ik dat dit een officiele is en dat het naamplaatje verdwenen is.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dat is nog eens duidelijke informatie! _/-\o_ Toppertje, en onwijs bedankt voor je info, hier kan ik wat mee.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

fish schreef op 30 september 2003 @ 22:27:
[...]
het maak idd technisch helemaal geen ene reet uit voor een enkel telefoon aderpaar

(al het teminste een telefoonlijn is)
technisch juist wel, maar voor een enkel telefoon aansluiting praktisch niet.
bedenk wel dat eigenlijk elke twist in zo'n ader geregistreerd moet worden.
Verwijderd schreef op 30 september 2003 @ 22:44:
Ziet er hier uit als een 6x4'tje, 12 paren dus. Omdat grondkabels ontiegelijk duur zijn om aan te leggen mag je hier dus niet aanzitten en zeker niet inkorten. In de praktijk worden verplaatste of geopende ISRA's echter niet aangegeven, zolang de kabel maar intact blijft.
aangezien dit eindpunt in een bovenhuis is geplaatst zal hier geen gplk grondkabel voor gebruikt zijn, maar gewoon (g)pvc.

[ Voor 43% gewijzigd door PipoDeClown op 30-09-2003 23:58 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh .. dat zei ik toch al ...

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee wat er onder (g)pvc of onder een grondkabel verstaan wordt. Het betreft inderdaad een bovenhuis, maar het kastje hangt beneden in de gang, en de dikke kabel komt wel degelijk uit de grond. Heb net even een beetje verf van de kabel afgekrast, hij lijkt officieel blauw te zijn (de buitenkabel dan). Daarin zitten losse ijzerdraden, volgens mij zonder functie (alleen om de draad makkelijk te buigen ofzo), en daarin zit weer een kabel. Die laatste gaat uiteindelijk het kastje in.

• tweakduke
  • Laatst online: 20:33

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zoals baaf al zei, als je wat beschadigt aan de ISRA is de kpn daar niet blij mee :)

Dus ik zou je eerst eens informeren bij de kpn wat de mogelijkheden zijn..

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 01-10-2003 00:32 ]

Tweakers Discord

Verwijderd

Ik zou gewoon even contact opnemen met KPN en de situatie voorleggen, zoals eerder aangegeven heeft hier waarschijnlijk een kantoor gezeten.
Het is natuurlijk geen fraai gezicht zo'n ISRA kast (20M voor de kenners) in je gang.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 01 oktober 2003 @ 00:23:
Geen idee wat er onder (g)pvc of onder een grondkabel verstaan wordt. Het betreft inderdaad een bovenhuis, maar het kastje hangt beneden in de gang, en de dikke kabel komt wel degelijk uit de grond. Heb net even een beetje verf van de kabel afgekrast, hij lijkt officieel blauw te zijn (de buitenkabel dan). Daarin zitten losse ijzerdraden, volgens mij zonder functie (alleen om de draad makkelijk te buigen ofzo), en daarin zit weer een kabel. Die laatste gaat uiteindelijk het kastje in.
dat is grondkabel ja .. als je goed krabt vind je waarchijnlijk ook een witte en een rode draad tussen al die blauwe ..

(je hoeft ze niet te zoeken hoor) niet teveel mee knoeien;)

Iperf

Pagina: 1