Toon posts:

DOS Venster trilt op volledig scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen, ik heb een pc van een "klant" van me vervangen, door een pc die met xp werkt. Zijn vorige pc draaide op win95.

Nu is alles perfect verlopen behalve zijn administratie programma, deze maakt gebruik van een dos venter op maximale grote. Op klein scherm werkt het programma niet. Was ook onder 95 zo.

Maar nu trilt het scherm als ik het op maximale grote zet. Ik heb dat bedrijf gebeld wat dat programma geleverd heeft, en ik heb samen met iemand de instellingen doorlopen. Die had het ook onder xp draaien, we zijn alle instellingen doorlopen zodat we aan het einde alles het zelfde hadden ingesteld.
Maar dit hielp niet.
Daarna heb ik maar eens cmd getypt bij uitvoeren en daarna ipconfig /all omdat dit meestal wel wat tekst geeft.
Klein venster is goed, maar doe ik groot venster begint die ook te knipperen.

Ik weet eigenlijks niet waar het probleem ligt, zelf denk ik een instelling van windows. (Dit staat dan ook niet in de juiste topic denk ik)

Ik heb zelf de refreshrate eens veranderd, van 60 naar 70 dit hielp niet, beeld begon zelfs op het bureaublad te trillen
Resolutie heb ik veranderd van 1024 naar 800 hielp ook neit.
Kleuren veranderd van 32 naar 16 bits maakt ook niet uit.

Ik heb gezocht op google en op GoT maar niks bruikbaars te vinden.(Vond wat dingen die hier op leken in SA staan, daarom post ik het hier nu).

Iemand die misschien het zelfde is overkomen en het kunnen oplossen laat het dan ff weten. Of iemand ie nog ideen heeft.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb zelf de refreshrate eens veranderd, van 60 naar 70 dit hielp niet, beeld begon zelfs op het bureaublad te trillen
Je zou eens een andere monitor kunnen proberen.

• willem-alex
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05-2024

willem-alex

you don't wanna know ...

Als je omschakelt naar een lagere resolutie (hetgeen gebeurt als je in een maximized DOS venster gaat werken) gaat je scherm trillen. Dit klinkt als een hardwarematig probleem, maar mocht een andere monitor niet helpen, dan zou ik je videokaart drivers ff opnieuw proberen te installeren.

Verwijderd

Het lijkt me vrij duidelijk, vooral hierdoor:
Duidelijk is dat bij bepaalde instellingen die monitor 'trilt'. Als je naar full-screen DOS gaat, worden je instellingen ook veranderd. Clou is om deze permanent goed te zetten (goed=waarde waarbij beeld niet trilt). Er zijn verscheidene tools te vinden welke je toestaan om voor elk beeldformaat in te stellen welke frequentie hij moet gebruiken. Ik geloof dat bv. powerstrip dat wel kan. Het is ook zelf in het register in te stellen, indien gewenst.

• willem-alex
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05-2024

willem-alex

you don't wanna know ...

Verwijderd schreef op 30 September 2003 @ 20:24:
Het lijkt me vrij duidelijk, vooral hierdoor:

[...]

Duidelijk is dat bij bepaalde instellingen die monitor 'trilt'. Als je naar full-screen DOS gaat, worden je instellingen ook veranderd. Clou is om deze permanent goed te zetten (goed=waarde waarbij beeld niet trilt). Er zijn verscheidene tools te vinden welke je toestaan om voor elk beeldformaat in te stellen welke frequentie hij moet gebruiken. Ik geloof dat bv. powerstrip dat wel kan. Het is ook zelf in het register in te stellen, indien gewenst.
Ff hierop inhaken: wat voor videokaart zit er in die pc?

Verwijderd

Topicstarter
in de nieuwe geforce 4 mx440 meende ik. (met nieuwste nvidia drivers)

Het is juist op volledig scherm dat ie trilt.

Ik heb de instellingen van de oude pc bekeken en die staat op 75 voor refreshrate
256 kleuren (wat ik niet in kan stellen bij de nieuwe)
en 800x600.
Dit heb ik net ook al ff getest.

Ik zal eens kijken wat powerstrip is

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 20:29 ]

• Mike Jarod
  • Niet online
Ben het helemaal met De Generaal eens ... maar ;)
Je zegt dat je die "klant" z'n pc vervangen hebt, met een nieuwe pc? met een nieuwe monitor? Zo ja dan vind ik het erg slecht dat je bureaublad op 70hz gaat trillen met een recente monitor. Dan lijkt het me een typisch geval van brakke monitor.

Verwijderd

Topicstarter
nee, heb alleen de kast vervangen, het is een 15" tft scherm van phillips. Heb hem ook al op 75 gezet, en dan valt het weer mee.

• Mike Jarod
  • Niet online
TFT? Ahaa :)

- al het auto setup (oid) knopje geprobeerd terwijl je in het full screen dos scherm zit?
- tijd geleden ook aan klant een (cheap) tft verkocht, die had ook zo'n soort probleem bij bepaalde resoluties. Duurdere TFT had er geen probleem mee. Andere videokaart hielp wel weer. Misschien een idee?

Verwijderd

dos volledig scherm draait volgens mij op 320x200.

dit zou ik doen:

Ik zou eerst een ander type monitor op die pc aansluiten, en kijken of het scherm dan nog trilt. trilt die niet, dan kan die monitor niet tegen die resolutie en refreshrate. Trilt het andere scherm ook dan weet je dat het een instelling in de computer is. dan zou ik kijken naar de refreshrate bij 320x200 die gebruikt wordt. ik denk dat die op 50hz staat ofzo.
ik weet alleen niet 123 wat je moet doen om deze refreshrate omhoog te gooien.

• Mike Jarod
  • Niet online
Bij de detonator drivers zit er ergens een optie om de refreshrate handmatig per resolutie in te stellen. Alleen staat er bij dat het voor Direct3D omgevingen is... lijkt me dus niet van toepassing maar je kan het allicht proberen.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:34
Ik had dit ook met mijn philips tft, dvi gebruiken deed hier wonderen

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Verwijderd

Topicstarter
Voor zijn zoon had ik een complete pc geplaatst, die met nieuw tft scherm.
Deze heb ik aan zijn pc gehangen, en daarna was het probleem voor zijn pc over. Heb toen die philips tft op de pc van zijn zoon gezet, en merkte af en toe wat getril.

Vind het gek, dat ie het op windows 95 wel goed doet maar op xp niet. Daarom had ik het hier op geplaatst.
Morgen zou die gast even bellen met mediamarkt waar die philips tft weg komt, of daar ook nog garantie op zit, en of dit normaal is.

Graag wil ik iedereen nog bedanken voor de snelle reacties.
Pagina: 1