Toon posts:

[PC bouwen] DVD / CD Brand PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Khoop dat dit het goede forum is, denk het wel, zo niet dan nodig ik een modje uit om zijn schoenzolen eens te testen en dit topic een schup te geven :)

Wat ik wil doen:
Een simpele PC bouwen met daarin een harde schijf, DVD lezer, DVD brander en CD brander. De bedoeling is dat ik op deze PC backup's kan gaan maken van mijn film DVD's en audio CDs (;))

Welke software komt erop te draaien:
- Windows 2000/XP Pro
- Nero 6
- PowerDVD
- DVD Decrypter
- DVD2One

En nu de keuze:
Aangezien ik het een beetje low-budget wil doen (kast, voeding, HDD, DVD lezer, DVD brander en CD brander heb ik al) ben ik vooral op zoek naar 2 dingen, een moederbord en een processor (en koeler ;)). Nu is echter mijn vraag, wat zou toereikend zijn?

(prijzen zijn van Mycom afkomstig, en zijn slechts een richtlijn)

Optie 1:
Processor: Intel Celeron 2 Ghz, FSB 400 Mhz, Socket 478 € 79
Moederbord: Asus P4S8X-X € 65
Videokaart: Sapphire RADEON 7000 € 34
Totaal: € 178

Optie 2:
Processor: Athlon XP 2100+ 1,73 Ghz, FSB 266 Mhz, Socket A € 86
Moederbord: Asus A7N266-VM/SE € 61
Videokaart: Onboard
Totaal: € 147

Iemand die hier een beetje heldere kijk op heeft en dus kan aanbevelen wat ik moet nemen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 19:12 ]

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-05 09:15
Misschien is dit ook wel een leuke optie voor je?

AMD Duron 1600 € 59.95
Asrock K7VM2 € 64.95
totaal € 124.90

Bij www.funprice.nl

Verwijderd

Topicstarter
olof schreef op 30 September 2003 @ 19:18:
Misschien is dit ook wel een leuke optie voor je?

AMD Duron 1600 € 59.95
Asrock K7VM2 € 64.95
totaal € 124.90

Bij www.funprice.nl
Thx voor je reactie! Funprice stond nog op de planning om te kijken, maar kwil eerst weten of een Celeron/AMD toereikend is voor het rippen van DVD's

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:25

Goku33

Ownage!

Tuurlijk... iedere processor is geschikt om DVD's te rippen, het duurt alleen wat langer bij een oudere processor... (lijkt me logisch)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:04
Goku333 schreef op 30 september 2003 @ 19:47:
Tuurlijk... iedere processor is geschikt om DVD's te rippen, het duurt alleen wat langer bij een oudere processor... (lijkt me logisch)
Moet ie wel heel oud zijn, want op mijn 1.33 Ghz Athlon is DVD rippen op 10+ speed nauwelijks een belasting voor de processor...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:13
GarBaGe schreef op 30 September 2003 @ 19:50:
[...]

Moet ie wel heel oud zijn, want op mijn 1.33 Ghz Athlon is DVD rippen op 10+ speed nauwelijks een belasting voor de processor...
Het rippen zelf zal niet zo proc. belastend zijn. Even recoderen is een heel ander verhaal..... :P

Verwijderd

Topicstarter
dominator schreef op 30 september 2003 @ 19:54:
[...]

Het rippen zelf zal niet zo proc. belastend zijn. Even recoderen is een heel ander verhaal..... :P
Met DVD2One op P4-2,4 duurt het minuut of 20 nu :)

Verwijderd

Dit is het verkeerde forum voor je vraag. Bovendien is het iets wat je zelf uit moet zoeken, omdat dit te vinden is met google en de pricewatch.

Verwijderd

Vraag me ook af waarbij zo'n systeem nou het meeste baat heeft. Volgens mij bij een snelle harde schijf. Het recoderen doe ik ook met DVD2One, meestal tegelijk met het branden van een andere DVD en die processen samen weten nog niet mijn XP1800 volledig te benutten.

Daar in tegen ratelt m'n hardeschijf (Seagate ATA100), alsof hij volledig belast is. Daar zit dan de winst denk ik. Misschien 2 goedkope ATA100 schijven in Raid oid. Dan kun je besparen op de processor. Tevens is een onboard videokaart wel zat. Maar aangezien je ook op je budget moet letten zou ik het gewoon bij 1 HDD houden, dan ben je per dvd max 1,5 bezig en als je het slim combineerd (Branden en recoderen tegelijk) ongeveer een uurtje.

Ik denk dat een simpel socket A moederboard met veel functies onboard de slimste keus is, zet je daar een goedkope model Athlon XP procje op en klaar ben je. Meer als 256 MB heb je dan ook niet nodig overigens. :)
Verwijderd schreef op 30 September 2003 @ 20:32:
Dit is het verkeerde forum voor je vraag. Bovendien is het iets wat je zelf uit moet zoeken, omdat dit te vinden is met google en de pricewatch.
Je mist het punt geloof ik, hij wil graag weten (discusseren liever) wat nou een goed brandsysteem minimaal voor hardware nodig heeft. Dat vind ik geen verkeerde vraag en mits dit niet al eens voorbij is gekomen echt geen reden tot het verwijzen naar de search.

Daarnaast is de topicstart volledig en daaruit blijkt ook nog eens dat hij zelf al wat onderzoek heeft gedaan. Als je daar dan nog problemen mee hebt kijk jij misschien wel op het verkeerde forum. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 20:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 september 2003 @ 20:40:
Ik denk dat een simpel socket A moederboard met veel functies onboard de slimste keus is, zet je daar een goedkope model Athlon XP procje op en klaar ben je. Meer als 256 MB heb je dan ook niet nodig overigens. :)
Ik heb een persoonlijke ervaring met een AMD dat deze defect is geraakt, tevens vraag ik me af wat meer stroom verbruikt/warmer word. Eerlijk gezegd maakt dat de keuze wel erg lastig, aangezien naar mijn idee blijkt dat de AMD optie met compleet moederbord goedkoper is.

Als je echter de Celeron optie aanpast met een Asus P4S533-MX moederbord met alles aan boord dan zou je voor het moederbord € 3 duurder uit zijn maar dan bespaar ik weer € 34 op de videokaart (winst van € 31)....

Humm..

Ik ga ik even kijken naar wat prijzen bij andere leveranciers, misschien ziet het beeld er dan opeens wel anders uit, maar dat durf ik niet te zeggen.

Bedankt in ieder geval voor de tips/het meedenken! Ik zal hier de volgende resultaten ook even neerzetten, want er zijn blijkbaar meer mensen mee bezig.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:42

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 September 2003 @ 20:40:
[...]
Je mist het punt geloof ik, hij wil graag weten (discusseren liever) wat nou een goed brandsysteem minimaal voor hardware nodig heeft. Dat vind ik geen verkeerde vraag en mits dit niet al eens voorbij is gekomen echt geen reden tot het verwijzen naar de search.

Daarnaast is de topicstart volledig en daaruit blijkt ook nog eens dat hij zelf al wat onderzoek heeft gedaan. Als je daar dan nog problemen mee hebt kijk jij misschien wel op het verkeerde forum. ;)
Heb de openingspost nog eens doorgelezen en wat je aan hardeware moet hebben om te branden is echt heel eenvoudig te vinden met google. Ik vind het daarom een non-topic wat dus niet thuis hoort op GoT. (Maar als ik me aan de GoT regels zou houden dan mag ik dit hier helemaal niet posten).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 September 2003 @ 21:57:
[...]

Heb de openingspost nog eens doorgelezen en wat je aan hardeware moet hebben om te branden is echt heel eenvoudig te vinden met google. Ik vind het daarom een non-topic wat dus niet thuis hoort op GoT. (Maar als ik me aan de GoT regels zou houden dan mag ik dit hier helemaal niet posten).
Sorry, maar dan heb je denk ik niet begrepen wat ik bedoeld heb. Mijn vraag was heel simpel in mijn ogen, kan 1 van deze 2 opties volstaan. Ik kan ook een Pentium 233MMX kopen of een P4-3 Ghz maar als dat niet nodig is dan liever niet.

Mijn vraag is ondertussen beantwoord, het kan met bijna alle opties en configuraties, de bottleneck is hooguit je harde schijf.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Toch vind ik dit wel een leuke vraag.
Bij alle vragen die op Tweakers worden gesteld, wordt uitgegaan van bestaande/gekochte/aan te kopen hardware.
Nú wordt eerst de functionaliteit gegeven, en een minimale daarvoor gevraagde hardware geopperd, met de vraag deze keus te becommentarieren/verbeteren (we missen dan uiteraard de voor Tweakers noodzakelijk/vereiste beargumentering van die keuze).
Mijn vraag is dan: is een Celeron toereikend ?
In het verleden (maar inmiddels achterhaald) was de keus voor Intel Pentium gebaseerd op de SE*2 instructies. Deze heeft de AMD volgens mij ook, en zelfs betere dacht ik.
De vraag is: welke aanbevelling doet de te gebruiken software terzake ? En is het niet betere om daarbij een minimalistische configuratie, met toch redelijk veel geheugen, een snelle HD (Raid 0 ?) te kiezen ?
(Dat zou ik t.m. doen)

P.S. Mijn ervaring met on-board VGA is dat dat vertragend werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Brothar op 30-09-2003 22:11 . Reden: aanvulling ]

eagle

Pagina: 1