Aaaaargh , om gek van te worden met de handen in het haar 
Situatie:
• Compaq Proliant 2500 Server
• Adaptec 29160 SCSI Controller
• CPQ/HP DLT VS 40/80
Het begon als volgt;
De server draaide vrolijk met een 'oude' DLT IV 35/70 drive, totdat deze de geest gaf (SERVO or SENSOR error).
Meteen de unit er maar uit gegooid en een nieuwe DLT drive besteld.
Dit is een CPQ/HP DLT VS 40/80 geworden.
Geen probleem zou je denken, even een avondje downtime om de drive erin te schroeven en klaar ben je.
Dat dacht ik dus ...
Totdat ik de volgende ochtend op kantoor kwam, en zag dat de job die om 20.00 gestart was, nog maar op 25% gekomen was.
De drive bleek namelijk met een slakkengang van 6-8 Mb per minuut te draaien
Veel gezocht, weinig gevonden, dus dan maar een chat sessie bij HP starten.
Deze wist mij te melden dat de DLT drive niet ondersteund werd in deze verouderde server (DLT VS bleek volgens hun te nieuw te zijn).
Advies van HP : een Adaptec 29160 SCSI Controller installeren.
Dat dan maar gedaan.
Goed, wederom ellende ... zodra het BIOS opkwam gaat deze namelijk de SCSI bus scannen, en precies op het ID van de drive (ID 6) freezed de server als een huis.
Diverse BIOS settings geprobeerd:
- Domain validation DISABLED
- Max sync rate terug naar 10 Mb (kun je dan altijd nog opschroeven)
- Include in BIOS scan DISABLED
Niets mocht baten.
Enkele vreemde dingen:
- In een andere (iets nieuwere) Compaq test server Proliant 2600 ofzo, iig ook een oudje) loopt hij wel netjes het SCSI BIOS door met herkenning van de drive
- In een willekeurige desktop PC werkt het ook per direct
(allemaal puur op BIOS niveau nog).
Vanavond dan maar weer eens aan de gang gegaan, en de firmware van de server opgehoogd (firmware van de SCSI kaart is al op z'n hoogst).
Na vele testen, lukte het om iig het BIOS werkende te krijgen door de BIOS op "Disable SCAN" te zetten (feitelijk dus gewoon het SCSI BIOS disablen).
Vervolgens de drivers van de SCSI kaart geladen, en opnieuw opgestart.
ArcServe zag netjes de nieuwe SCSI kaart en de bijbehorende DLT drive.
Echter ... wederom slow performance van 6-8 Mb per minuut.
Vervolgens de originele driver van de DLT drive verwijderd uit het OS, om te kijken of ArcServe wel de hogere snelheid haalt als hij zelf de drive aanspreekt, helaas ook zonder succes.
Overige Specs:
- Windows NT Server 4.0 Sp6a
- ArcServe 6.5 Build 600
- Bijgeleverde drivers van zowel SCSI als DLT gebruikt
Overigens functioneerde de oude DLT drive kwa snelheid dus zonder problemen op de onboard SCSI bus.
* Koffie is ten einde raad, we hebben al dagen geen backup meer van onze belangrijkste main file server (dik 40 Gb, daar zou AS op dit moment meer dan 24 uur over gaan doen), en de server gaat vrijwel elke avond down om nieuwe ingevingen uit te testen.
Als mod twijfel ik trouwens tussen mijn eigen stekkie of OM
Situatie:
• Compaq Proliant 2500 Server
• Adaptec 29160 SCSI Controller
• CPQ/HP DLT VS 40/80
Het begon als volgt;
De server draaide vrolijk met een 'oude' DLT IV 35/70 drive, totdat deze de geest gaf (SERVO or SENSOR error).
Meteen de unit er maar uit gegooid en een nieuwe DLT drive besteld.
Dit is een CPQ/HP DLT VS 40/80 geworden.
Geen probleem zou je denken, even een avondje downtime om de drive erin te schroeven en klaar ben je.
Dat dacht ik dus ...
Totdat ik de volgende ochtend op kantoor kwam, en zag dat de job die om 20.00 gestart was, nog maar op 25% gekomen was.
De drive bleek namelijk met een slakkengang van 6-8 Mb per minuut te draaien
Veel gezocht, weinig gevonden, dus dan maar een chat sessie bij HP starten.
Deze wist mij te melden dat de DLT drive niet ondersteund werd in deze verouderde server (DLT VS bleek volgens hun te nieuw te zijn).
Advies van HP : een Adaptec 29160 SCSI Controller installeren.
Dat dan maar gedaan.
Goed, wederom ellende ... zodra het BIOS opkwam gaat deze namelijk de SCSI bus scannen, en precies op het ID van de drive (ID 6) freezed de server als een huis.
Diverse BIOS settings geprobeerd:
- Domain validation DISABLED
- Max sync rate terug naar 10 Mb (kun je dan altijd nog opschroeven)
- Include in BIOS scan DISABLED
Niets mocht baten.
Enkele vreemde dingen:
- In een andere (iets nieuwere) Compaq test server Proliant 2600 ofzo, iig ook een oudje) loopt hij wel netjes het SCSI BIOS door met herkenning van de drive
- In een willekeurige desktop PC werkt het ook per direct
(allemaal puur op BIOS niveau nog).
Vanavond dan maar weer eens aan de gang gegaan, en de firmware van de server opgehoogd (firmware van de SCSI kaart is al op z'n hoogst).
Na vele testen, lukte het om iig het BIOS werkende te krijgen door de BIOS op "Disable SCAN" te zetten (feitelijk dus gewoon het SCSI BIOS disablen).
Vervolgens de drivers van de SCSI kaart geladen, en opnieuw opgestart.
ArcServe zag netjes de nieuwe SCSI kaart en de bijbehorende DLT drive.
Echter ... wederom slow performance van 6-8 Mb per minuut.
Vervolgens de originele driver van de DLT drive verwijderd uit het OS, om te kijken of ArcServe wel de hogere snelheid haalt als hij zelf de drive aanspreekt, helaas ook zonder succes.
Overige Specs:
- Windows NT Server 4.0 Sp6a
- ArcServe 6.5 Build 600
- Bijgeleverde drivers van zowel SCSI als DLT gebruikt
Overigens functioneerde de oude DLT drive kwa snelheid dus zonder problemen op de onboard SCSI bus.
* Koffie is ten einde raad, we hebben al dagen geen backup meer van onze belangrijkste main file server (dik 40 Gb, daar zou AS op dit moment meer dan 24 uur over gaan doen), en de server gaat vrijwel elke avond down om nieuwe ingevingen uit te testen.
Als mod twijfel ik trouwens tussen mijn eigen stekkie of OM
Tijd voor een nieuwe sig..