DLT VS Drive presteert zeer slecht

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Aaaaargh , om gek van te worden met de handen in het haar :(

Situatie:

• Compaq Proliant 2500 Server
• Adaptec 29160 SCSI Controller
• CPQ/HP DLT VS 40/80

Het begon als volgt;
De server draaide vrolijk met een 'oude' DLT IV 35/70 drive, totdat deze de geest gaf (SERVO or SENSOR error).
Meteen de unit er maar uit gegooid en een nieuwe DLT drive besteld.

Dit is een CPQ/HP DLT VS 40/80 geworden.
Geen probleem zou je denken, even een avondje downtime om de drive erin te schroeven en klaar ben je.
Dat dacht ik dus ...
Totdat ik de volgende ochtend op kantoor kwam, en zag dat de job die om 20.00 gestart was, nog maar op 25% gekomen was.
De drive bleek namelijk met een slakkengang van 6-8 Mb per minuut te draaien :(

Veel gezocht, weinig gevonden, dus dan maar een chat sessie bij HP starten.
Deze wist mij te melden dat de DLT drive niet ondersteund werd in deze verouderde server (DLT VS bleek volgens hun te nieuw te zijn).
Advies van HP : een Adaptec 29160 SCSI Controller installeren.

Dat dan maar gedaan.

Goed, wederom ellende ... zodra het BIOS opkwam gaat deze namelijk de SCSI bus scannen, en precies op het ID van de drive (ID 6) freezed de server als een huis.
Diverse BIOS settings geprobeerd:
- Domain validation DISABLED
- Max sync rate terug naar 10 Mb (kun je dan altijd nog opschroeven)
- Include in BIOS scan DISABLED

Niets mocht baten.

Enkele vreemde dingen:

- In een andere (iets nieuwere) Compaq test server Proliant 2600 ofzo, iig ook een oudje) loopt hij wel netjes het SCSI BIOS door met herkenning van de drive
- In een willekeurige desktop PC werkt het ook per direct
(allemaal puur op BIOS niveau nog).

Vanavond dan maar weer eens aan de gang gegaan, en de firmware van de server opgehoogd (firmware van de SCSI kaart is al op z'n hoogst).
Na vele testen, lukte het om iig het BIOS werkende te krijgen door de BIOS op "Disable SCAN" te zetten (feitelijk dus gewoon het SCSI BIOS disablen).

Vervolgens de drivers van de SCSI kaart geladen, en opnieuw opgestart.
ArcServe zag netjes de nieuwe SCSI kaart en de bijbehorende DLT drive.
Echter ... wederom slow performance van 6-8 Mb per minuut.

Vervolgens de originele driver van de DLT drive verwijderd uit het OS, om te kijken of ArcServe wel de hogere snelheid haalt als hij zelf de drive aanspreekt, helaas ook zonder succes.

Overige Specs:

- Windows NT Server 4.0 Sp6a
- ArcServe 6.5 Build 600
- Bijgeleverde drivers van zowel SCSI als DLT gebruikt

Overigens functioneerde de oude DLT drive kwa snelheid dus zonder problemen op de onboard SCSI bus.

* Koffie is ten einde raad, we hebben al dagen geen backup meer van onze belangrijkste main file server (dik 40 Gb, daar zou AS op dit moment meer dan 24 uur over gaan doen), en de server gaat vrijwel elke avond down om nieuwe ingevingen uit te testen.

Als mod twijfel ik trouwens tussen mijn eigen stekkie of OM O-)

Tijd voor een nieuwe sig..

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik gebruik hier zelf 4 DLT 35/70's allemaal in Proliant 3000's, en die doen geen van allen meer dan 6-8MB/s, ik ben dan ook bang dat je waarschijnlijk een incrementele backup doet, die door enige dagen niet backuppen gewoon "iets meer" dan normaal wil vervangen op tape... Misschien (Gewaagd opzich qua data-veiligheid) een idee om pas dit weekend weer te beginnen en dan de hele tape weer incrementeel "up-to-date" te krijgen?
edit:
Doh! Ik kan ook niet lezen... hij heeft het over 6mb/min... Tnx us1111

[ Voor 14% gewijzigd door Kippenijzer op 01-10-2003 12:14 ]

Verwijderd

Ik troubleshoot vooral Novell servers, daar heb je de optie: "tapesvr disable writes". Alle data wordt weggeschreven naar de "bit-bucket" ipv. de tapedrive. Zo kun je zien of je SCSI bus of de tapedrive de bottleneck is.

Ik denk (net als Kippenijzer) dat je SCSI bus / systeem architectuur het probleem is. Tis ook al een oudje ;)

• Microkid
  • Laatst online: 06:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De bios scan mag in principe uit staan, want je hebt een SCSI bios alleen nodig voor harddisks.
Heb je al gekeken naar de compressie? Kan vaak hardware matig in/uitgeschakeld worden.
Heb je al gekeken of Arcserve toevallig nieuwe drivers voor deze drive heeft?
Ik lees op Google dat AS6.6 en AS7 een stuk sneller zou zijn. Wellicht een optie?
Probeer het eens met NTbackup. Als dat wel snel gaat is AS6 de boosdoenener. Gaat dat ook langzaam, dan is het iig geen software probleem.
Zijn er trouwens meldingen in je eventlog? Er zou bijv. een /device/scsi timeout in kunnen staan.
Ik las ook dat het wijzigen van de blocksize ook verschil kan maken.

suc6 :)

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 30-09-2003 19:37 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Kan je de blocksize en de density settings in je o.s. ook wijzigen? Daar heb ik enorme performance winst mee gehaald op AIX systemen.

Het is niet erg als een drive niet wordt ondersteund, maar dan weet het O.S. dus ook niet bovenstaande settings. Als je je blocksize niet goed hebt staan, gaat de tape niet in streaming mode en moet hij constant heen en weer spoelen...

P.s. kippenijzer: 1mb/s is niet 1mb/minuut...
P.s. p.s. Koffie, als het maar gaat om 40Gb kan je toch tijdelijk een backup maken op een hotswap schijf o.i.d.?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 19:29 ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-02 15:56

Shuriken

Life is all about priorities

Ik heb bij Quantum ook e.a. gevonden over de de blocksize dus dat is misschien nog iets om te testen (http://quantum.broaddaylight.com/quantum_support/TFAQ10.shtm)

Daarnaast vroeg ik me af is het een intern of extern model? wat voor kabel gebruik je (LVD of Fast Wide)? netjes geterminate?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Even vlug info (ben net thuis van werk, en dood op :P )

- Block size moet ik nog checken, maar kon vorige keer die tool bij HP niet downloaded vanwege timeout @page

- Intern model, halfhoog (gewoon 5.25" model dus)

- Zit op bijgeleverde SCSI kabel met act. term (LVD meen ik ja)

- Incremental backup is geen optie, en hotswappen momenteel ook niet , alles zit al tsjok vol met relatief kleine schijven @RAID5
Ik denk (net als Kippenijzer) dat je SCSI bus / systeem architectuur het probleem is. Tis ook al een oudje
True .. maarrrrrr

• Oude DLT 35/70 behaalde wel 120 Mb per minuut
• Zit een gloednieuwe U160 SCSI controller in

Nogmaals , ik haal dus met moeite 6 Mb per minuut, met een rappe ADSL verbinding is backuppen naar internet dan bijna nog sneller 8)7

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:29

scorpionv

This space for rent

offtopic:
... presteert slecht ...
... is langzaam ...

Hebben ze mij ooit geleerd ;)

Fun while it lasted: World Community Grid!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 15:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Probeer eens een backup met NT Backup, dan sluit je Arcserve uit.
Kopieer in ieder geval de data naar een PC, ben je de rechten wel kwijt, maar heb je toch nog een soort van backup for the time being....

This footer is intentionally left blank

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
draai deze dlt1 en vs apparaten al een tijdje, van 1 p3 800mhz systeem en div Xeon 2,2+ systemen weet ik dat ie de 200MegaByte/Min haalt

ik zou als ik jou was eens een andere programma gebruiken, (zoiets als de nieuwste versie van tapeware) omdat ik uit ervaring altijd NT4 tapedrivers disablede, en arcserve z'n eigen drivers liet gebruiken

alleen loop je daar dan nu tegen aan, arcserve 6 met dlt vs drivers..... dat durf ik je niet te zeggen :-/

maar dit heeft bij mij toen het probleem met een dlt 35/70 opgelost, die deed precies wat jij nu met een dlt vs 40 hebt

ik kan met NIET voorstellen dat het apparaat te snel of te nieuw is voor je systeem, een proliant 3000 moet dit makkie trekken, misschien niet op max speed maar in iedergeval wel meer dan 8mbyte/m

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 10:54

Arfman

Drome!

Strange poep .. ik beheer Novell NetWare met ArcServe 6.6/7/9. Daar had je zo'n trucje met een andere driver in je ASCONFIG.INI (CANWPABD.NLM onder NetWare, in plaats van ASPIBD.NLM). Misschien is er ook zoiets voor Windows NT ?

Anders moet je maar overstappen naar NetWare 8)7

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
eh... die Max Sync rate (waar we het op irc over hadden :P ) staat nu toch wel op hoger als 10mb :?

en upgrade Arcserve eens naar een nieuwe build...

http://support.cai.com/techbases/asnt/NASNT070.html (eventueel)

http://support.cai.com/techbases/asnt/16005.html

http://support.cai.com/techbases/asnt/NASNT233.html

[ Voor 59% gewijzigd door Zwelgje op 30-09-2003 22:32 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
zwelgje schreef op 30 September 2003 @ 22:23:
eh... die Max Sync rate (waar we het op irc over hadden :P ) staat nu toch wel op hoger als 10mb :?
Controller gereset naar factory default ;)
Thx, ga er morgen meteen naar kijken :Y)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een probleem wat bij DLT-drives nog wel eens wil spelen is dat je systeem te traag is met het aanleveren van de data om de nieuwe (snellere) drive in "streaming mode" te houden. Dan moet de drive na elk block stoppen, en voor het volgende blok eerst weer terugspoelen om verder te gaan. En dat kost enorm veel tijd. Het klinkt dan ook verschrikkelijk, voortdurend spoel-wacht-terugspoel-wacht cycli. Bovendien is dit een gegarandeerde DLT-sloper, die kunnen hier verschrikkelijk slecht tegen.

Oplossingen : soms niet te verhelpen, soms door tuning van de blocksize, soms door de drive in zijn eentje op een SCSI-bus te zetten (als dat al niet het geval was).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
mvdejong; ik wil niet eigenwijs overkomen (:P) maar zoals te lezen is, zou het systeem de data met gemak moeten kunnen aanleveren.
Zijn allemaal SCSI schijven in RAID5.

Los daarvan, de performance is net zo slecht op de 'oude' onboard controller (waar de vorige DLT dus wel de nodige performance haalde) en tevens zit de DLT dus nu op een eigen gloednieuwe 29160 controller.

Helaas valt het heen en weer spoelen zeer moeilijk te horen vanwege de airco en de velen andere servers.

Morgen ga ik iig eens met de blocksize testen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
OK, blocksize was het blijkbaar toch :Y) _O_
Heb nu de blocksize op 64K staan, en ineens een spurt naar de 75-80 Mb per minuut.
al een stuk beter dus.

Ik ben nu in gesprek met HP om uit te zoeken waarom dit nog steeds zo traag is (80 Mb voor zo'n drive en controller is nog steeds relatief langzaam).

In ieder geval zijn we dus al een heel stuk verder, iedereen bedankt voor het meedenken d:)b

Verwijderd

hmm..

Facts :

DLT 35/70 4 schrijf kanalen 5mb native 10mb compressie
VS80 40/80 2 schrijf kanalen 3mb native 6mb compressie

ValueSmart 80 <-- low end drive. DLT <-- high end drive
VS80 is een gestripte DLT8000 ( 2 kanalen ipv 4 kanalen )

Trek je eigen conclusie. :)

Daarbij komt dat een DLT altijd 64K blocks gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 09:43 ]

Verwijderd

Ik haal hier met de VS40/80 op een ML350 met Smart532 controller NT4.0 en Backupexec 8.6 150 MB/m, na eerste installatie ook traag, buffers en floodcontrol omhoog geschroefd en rammelen maar.

Verwijderd

Misschien helpt het ook als je de prioriteit van de Arcserve demon opschroefd naar het hoogste niveau. Ik weet niet wat voor services er draaien, misschien levert het systeem de data gewoon niet snel genoeg aan.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 oktober 2003 @ 11:58:
Ik haal hier met de VS40/80 op een ML350 met Smart532 controller NT4.0 en Backupexec 8.6 150 MB/m, na eerste installatie ook traag, buffers en floodcontrol omhoog geschroefd en rammelen maar.
Dat klinkt interessant, heb je iets meer informatie hierover ?

In overleg met de chef is trouwens besloten om op zeer korte termijn de server te voorzien van een 2e proc (PPro 200), niet dat het voor AS veel zal uitmaken, maar komt de rest van de performance wel ten goede.

Verwijderd

Ja bij de properties van het device (backupexec 8.6) heb ik de blocksize per device op 64K (max)
Buffer size op 256K
Buffer Count op 15
High water count op 10

het is een COMPAQ DLT VS 40/80 DLT 64K (64K,10,0,E,HU) firmware rev. 5133

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Koffie schreef op 02 October 2003 @ 12:12:
[...]

Dat klinkt interessant, heb je iets meer informatie hierover ?

In overleg met de chef is trouwens besloten om op zeer korte termijn de server te voorzien van een 2e proc (PPro 200), niet dat het voor AS veel zal uitmaken, maar komt de rest van de performance wel ten goede.
dat hangt er vanaf...

waar zit de bottleneck op dat systeem :? (gebruik perfmon.exe) om dat te achterhalen

zomaar een 2e cpu erin lijkt me waanzin op een fileserver

A wise man's life is based around fuck you

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:12
Ik heb vaker problemen gehad met Nieuwe tapestreamers op oude servers. Werkt niet altijd goed. Ik zou bij een Proliant 2500 geen extra processor meer bij plaatsen. Ik zou het het geld niet waard vinden.

Een zeer belangrijke vraag, gebruik je de zelfde tapes als die in de 35/70 zitten. Hier kan je probleem namelijk wel eens in zitten. Koop eens 1 nieuwe DLT tape, en gebruikt die nieuwe tape eens.

Ik zou toch eens gaan kijken naar een nieuwe server als dit zo belangrijke server voor je is. Compaq garandeerd ook niet meer dat ze snel onderdelen kunnen leveren voor dit systeem. Je kan dus in grote problemen komen als je voeding het plotseling begeeft. Een originele PPro 200MHz 512Kb Cache kost als spare ongeveer 3500Euro, Excl BTW. heb je bijna een nieuwe server voor.

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:47

frapex

got r00t

hier stond onzin, laat maar zitten |:(

[ Voor 82% gewijzigd door frapex op 18-11-2003 21:57 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dank voor de info, maar dat is allemaal achterhaald nu ;)
De 2e Proc moet er nog in, maar die hebben we sowieso dus geen extra kosten.

We kopen een andere drive, en schuiven deze door.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.