Toon posts:

Cassette bandjes opnemen als MP3

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.
In verband met lessen, wil ik geluidscassettes op CD gaan zetten.
Ik wil er per track een MP3 van maken zodat ik later op de Audio CD een duidelijke scheiding van de stukjes heb.
Hoe kan ik dit het best doen als het gaat om:
- opnemen van het geluid op de pc van de cassette recorder.
- met welk programma
- zijn er programma's (freeware) waarmee ik e.e.a. nog kan bewerken (ruisonderdrukking enzo)
Met dank voor de tips.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Windows XP Professional

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Cass recorder line out --> PC line in (zal wel tulp <-> mini jack aansluiting worden)

Cooledit is shareware waarmee je dit soort dingen prima kan doen.

Ik ken geen freeware programma's die ruisonderdrukking ondersteunen, misschien dat Cooledit zoiets heeft. Anders zou je eens naar Steinberg Clean kunnen kijken (maar die is niet gratis).

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Wavelab (mijn persoonlijke favoriet), Cooledit, Soundforge, hievan zijn vast wel gratis trials te krijgen. Of helemaal gratis: de geluidsrecorder van Windows, serieus, je kan hier prima nummer voor nummer een file mee opnemen.
Je moet dan op WAV-formaat (14,4 KHz, 16bit, stereo) op via de line-in van je soundcard. MP3 is niet van toepassing, omdat je het op een cd wil branden. Met mp3 zou je alleen maar een onnodige tussenstap maken en bovendien kwaliteit verliezen.
Gewoon nummer voor nummer een file opnemen, eventueel wat bijknippen. Je kunt dan eventueel nog een ruisonderuk-plugin eroverheen halen, maar dit zal nauwelijks nodig zijn, omdat je de stille stukken tussen de nummers door gewoon kan 'silencen'. Normaliseren (volume max. maken) en branden maar :)

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Of helemaal gratis: de geluidsrecorder van Windows, serieus, je kan hier prima nummer voor nummer een file mee opnemen.
Staat me iets bij dat je met die geluidsrecorder max 1 minuut op kan nemen.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

TheLemon schreef op 30 september 2003 @ 18:55:
Je moet dan op WAV-formaat (14,4 KHz, 16bit, stereo)
Mooie en volledige post, één kanttekening: ik denk dat je hierboven 44.1 KHz bedoelt :)

offtopic:
En omdat ik het niet laten kan: normaliseren kan door het optreden van korte pieken in het ingangssignaal toch een te zwakke output genereren. Heb ik op dit forum al eens terecht voor op mijn lazer gehad ;)
Beter is het gebruik van een compressor/limiter, al zou ik niet weten waar je daar een freewarevariant van kan vinden. Gelukkig is de dynamiek van een MC niet zodanig dat dat in dit geval nodig is - tenzij de cassettes weer van vinyl zijn opgenomen. Vinyl is *niet* optimaal te normaliseren zonder eerst een kraakremover (een simpel hoogfilter kan al voldoende zijn) te gebruiken.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• TheLemon

TheLemon

mikejarod schreef op 30 September 2003 @ 19:00:
[...]
Staat me iets bij dat je met die geluidsrecorder max 1 minuut op kan nemen.
O damn, je hebt gelijk, maar ja als Cooledit al gratis is....
Rataplan schreef op 30 September 2003 @ 19:05:
[...]
Mooie en volledige post, één kanttekening: ik denk dat je hierboven 44.1 KHz bedoelt :)

offtopic:
En omdat ik het niet laten kan: normaliseren kan door het optreden van korte pieken in het ingangssignaal toch een te zwakke output genereren. Heb ik op dit forum al eens terecht voor op mijn lazer gehad ;)
Beter is het gebruik van een compressor/limiter, al zou ik niet weten waar je daar een freewarevariant van kan vinden. Gelukkig is de dynamiek van een MC niet zodanig dat dat in dit geval nodig is - tenzij de cassettes weer van vinyl zijn opgenomen. Vinyl is *niet* optimaal te normaliseren zonder eerst een kraakremover (een simpel hoogfilter kan al voldoende zijn) te gebruiken.
:D lol ja tuurlijk 44K1.
Over die compressor/limiter heb je in principe gelijk, alleen leek me dat ten eerste wat ingewikkeld worden en het hangt af van zijn bronmateriaal. Als hij bestaande muziek, dat dus al gemastered is, wil gaan digitaliseren, kun je er vanuit gaan dat de dynamiek van die nummers al behoorlijk ver teruggebracht is en zal de piek normaliseren waarschijnlijk volstaan. (het hangt ook van je plugin af, sommige normaliseerders gaan echt op de hoogste losse sample af, maar dat is crappy, beter kunnen ze een paar samples, een hele golf ofzo pakken)

[ Voor 93% gewijzigd door TheLemon op 30-09-2003 19:11 ]

Verwijderd

Dit is een gratis programma waarmee je een lange WAV-file in stukken kan knippen.... is speciaal bedoeld voor dit soort dingen...

http://www.homepages.hetnet.nl/~mjmlooijmans/cdwave/

Verwijderd

Topicstarter
ok mensen. bedankt ik ga er eens mee spelen in het weekend.
Op zich ben ik ook wel geinteresseerd om ze als MP3 op te nemen. Kan altijd handig zijn en dus ik denk dat het 2 projectjes gaan worden.

• TheLemon

TheLemon

Ja, die mp3's kun je later altijd maken van de wav's natuurlijk.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Cooledit shareware? Misschien ooit geweest, maar nu het van Adobe is zal het vast geen shareware zijn.. Maar het is idd een fijn pakket; het voordeel is ook daarmee dat je in een stukje pauze de ruis kunt selecteren en uit de complete opname kunt filteren.. heb ik ooit gedaan toen op m'n MD een oplaadruis zat van m'n MDrecorder..

Sound Recorder kan idd maar 1minuut opnemen, maar als je windows XP hebt kun je daarvoor in de plaats MovieMaker gebruiken; die kan je instellen dat ie alleen audio opneemt, je hebt dan wel wma's maar da's niet zo erg..

Pvouput live

Pagina: 1