[Zelfbouw] amp + boxen de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ik heb op dit moment een Sansui A-100(of zoiets) versterker, niet veel bijzonders volgens mij (kan er ook helemaal niks over vinden op internet :? ) en een set B&W 201i boxen. Waren destijds volgens mij fl.360 voor twee stuks.

Ik ben redelijk handig met hout en kan ook wel netjes solderen dus ik dacht laat ik eens proberen zelf een nieuwe set te bouwen die beter geluid geeft dan wat ik nu heb. Ik zie alleen door de zelfbouwtopic-bomen het bos niet hier, dus wil ik wat advies.

Ik zal mijn wensen omschrijven:
De versterker moet een hifi/audiofiel verantwoorde stereoversterker (gewoon twee-kanaals) worden met in principe alleen een volumeknop (de sound moet goed genoeg zijn zonder gekke loudness of eq-rommel) en een stuk of vier á vijf line-inputs. Hij hoeft echt niet extreem hard te kunnen, het is voor in de huiskamer. Ook wil ik het gebruiken als 2e (far-field) monitorsysteem voor mijn homestudio werk.
De boxen moeten twee fullrange kasten worden, uit praktische overwegingen denk ik liever niet vloerstaand. Ook deze moeten gewoon hard genoeg gaan voor in een woonhuis, dus geen extreme subs met 120dB SPL tot 30Hz ofzo.

Ik kan de kast op zich wel laten berekenen met lspcad ofzo. Ik wil alleen wat advies wat betreft drivers hoeveel-weg en type kast enzo, ik ben echt niet thuis in die markt.
En ciruits voor die versterker (evt. losse preamps), ik denk dat een buizenbak wat te duur gaat worden, maar ik lees ook goede dingen over gainclones en de Thor-amp.

Budget tsja, laten we zeggen tot een euro of 400-500. Zou ik voor dit geld wat kunnen bouwen wat iets uit de winkel van hetzelfde budget overtreft?
Of is zelfbouw helemaal niet zo goedkoop en is het alleen maar leuk om te doen?

Verwijderd

Dit hoor je waarschijnlijk niet graag maar met 4 a 500 euro ga je het _niet_ redden, tenminste niet wanneer je jouw eisen eraan stelt. 2 goede 2-weg luidsprekers is wel te maken voor dat geld maar een versterker kan er dan niet meer bij. Hoewel de Gainclones uit niet zoveel onderdelen bestaan hebben ze nog wel een goede voeding nodig. Ik ben niet thuis in de zelfbouw versterker bouw maar dat zijn dan volgens mij alleen nog eindtrappen.

Dan wil ik ook nog op je Eq puntje reageren. Het gebruiken van een bas of treble managment word al snel als niet audiofiel afgedaan. Want zo heeft de componist/producer het niet bedoeld. Maar die componist/producer heeft die cd niet in jouw huiskamer gemaakt met jouw luidsprekers. Daarnaast heb je ook nog eens persoonlijke smaak. Ik hou van een dynamisch geluid en ben dan ook erg blij met de mogelijkheid van m'n Sony receiver om per db nauwkeurig en ook nog eens per +/- 20hz precies de bas te regelen. ;)

Maar wat lul ik, al ga je zelfbouwen wordt dat toch te ingewikkeld denk ik en kan je het beter simpel houden. Al denk ik wel dat je beter uit bent, en ook met je budget in gedachten dat je beter een stereo versterker 2e hands kan aanschaffen en de luidsprekers dan zelf bouwen. :)

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ok, misschien moet ik het dan inderdaad één voor één bekijken en ook mijn budget aanpassen en opsplitsen.

Wat betreft die eq: de meeste hifi-amps hebben alleen bass en treble en evt. loudness. Ik ben het met je eens dat je met een goede param. of grafische eq een kamer kan corrigeren, maar dan schiet je met zo'n tweebands eq echt niks op. Die loudness zou in theorie alleen moeten werken bij lage volumes om de non-lineariteit van je gehoor op de verticale(geluidssterkte)-as te compenseren. Op redelijke luistervolumes is dat absoluut onnodig, dus wil ik dat er ook niet op hebben.
Ik denk dat dan inderdaad een goede eindtrap eerst moet komen en dan later evt. maar een eq ervoor zetten ofzo als het toch echt nodig blijkt.

Maar bijv. die luidsprekers dan, ik zie jou in veel topics hierover en volgens mij heb je er veel ervaring mee. Zou ik winst kunnen behalen met zelfbouw t.o.v. mijn huidige B&W 201i's ? Een flinke klasse hoger dan die dingen is in de winkel echt zo gruwelijk duur vind ik, dan betaal je volgens mij veel voor design en status etc.

Verwijderd

Een erg goede versterker voor weinig is een gainclone. Dit is een versterker gebaseerd op een chip. Deze chips bv de populaire LM3875 kost niet zoveel. Naast deze chip heb je een handje vol weerstanden nodig en 2x 1000uF caps. De trafo is het duurste. Je hebt geen aparte voorversterker (of voorversterkertrap) nodig. Deze versterker kan je maken zonder printen, gewoon versterker op een klein koelblok schroeven en direct aan de pootjes de componenten solderen.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/dijkstra.t/peter%20daniel%20gainklone.jpg

In het bovenstaande schema staan dure componenten (Riken weerstanden en Blackgate condensatoren) maar dat is helemaal niet nodig. Goede Philips of Panasonic FC condensatoren voor de 1000uF exemplaren voldoen ook prima. En voor de ingangscondensator kan je goede MKP filmcondensator gebruiken. Als voeding kan je volstaan met een 300 VA trafo met 2x 22 volt secundair.

En wat betrefd het geluid, ik heb er 1tje gehoord met cheape onderdelen gebaseerd op een lm1875 chip en dit klinkt helemaal niet verkeerd. Het bovenstaande schema wordt ook in een commerciele amp gebruikt (de Amp-1) En de reviewer was er dol enthousiast over.

Persoonlijk denk ik dat dit de makkelijkste oplossing is, een simpele klasse A versterker (JLH, Zen) kan ook wel. Maar dat gaat veel meer geld kosten en dan heb je veel minder vermogen.

Een 2-weg kan je voor weinig zelf maken, met gewoon goede luidspreker units. Ik denk dan aan iets met Visaton, Seas of Vifa. (Met 100euro per kant heb je al aardige speakers) Het gaat immers om de combinatie niet om de meest exotische units. De transmission-line speaker van Lampje (aka raymond tegenwoordig dacht iK :)) is geen dure speaker en moet al erg goed klinken :).

P.S zo'n gainclone speelt high-end, dat doet een instap receiver / versterker niet zo snel. (na mijn mening klinken die cheape dingen totaal niet :D).

Hier nog wat info over chipversterkers:
http://www.diyaudio.com/forums/forumdisplay.php?forumid=40

En voor inspiratie, hier een expert gainclone bouwer (deze bied ook de commerciele Amp-1 aan):
http://www.diyaudio.com/f...&postid=242279#post242279

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 19:00 ]

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ok, dat ziet er idd wel heel simpel uit. Heb je ergens de specs van dat ding? Bijv. wat voor impedantie speakers mogen eraan, wat is zijn freq-karakteristiek, distortion? Ruis boeit me nauwelijks. En die Amp-1, wat voor merk is dat, dan kan ik die review eens opzoeken.
edit:
Haha, ik had je laatste edit nog niet gezien, ga nu kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door TheLemon op 30-09-2003 19:03 ]

Verwijderd

TheLemon schreef op 30 September 2003 @ 18:39:Maar bijv. die luidsprekers dan, ik zie jou in veel topics hierover en volgens mij heb je er veel ervaring mee. Zou ik winst kunnen behalen met zelfbouw t.o.v. mijn huidige B&W 201i's ? Een flinke klasse hoger dan die dingen is in de winkel echt zo gruwelijk duur vind ik, dan betaal je volgens mij veel voor design en status etc.
Dat is altijd moeilijk te zeggen omdat ik jouw luidsprekers niet ken en jouw oren ook niet heb. Het is allemaal zo relatief.

Ik denk wel dat als jij een mooie 2-weg in elkaar zet met jouw budget, je een erg goede luidspreker krijgt waar ik heel tevreden mee zou zijn.

Je wilt waarschijnlijk wat voorbeelden zien om het wat tastbaarder te maken, op deze site staan een aantal goede ontwerpen en daarnaast heeft de maker (Tony Gee) gewoon erg veel verstand van luidsprekerbouw.

Ik denk dat de 2-weg Seas modellen je erg moeten aanspreken. Kwa prijs moet je dan denken aan een €40 voor een tweeter en ongeveer €80 voor een woofer. Dan heb je voor €400 twee luidsprekers want er gaat ook nog geld zitten in filters (€40/€50) kabel/terminal/demping en afwerking. Neem eens een kijkje zou ik zeggen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 19:31 ]

Verwijderd

Hier een review van de Amp-1:

http://www.6moons.com/audioreviews/audiooasis/audiozone.html

Deze is natuurlijk erg compact gemaakt met dure onderdelen, ik wil alleen aangeven dat het goed kan klinken. Net zoals 47labs. Dat die van jouw zo goed wordt weet ik niet, maar 90% van het geluid moet je wel kunnen halen :).

En wat betreft speakers raad ik je aan om een bestaand ontwerp te maken, niet zelf gaan ontwerpen aangezien je 1e ontwerp lang niet zo goed zal zijn als een uitgektristaliseerd ontwerp van een ervaren ontwerper. (Of je moet door willen gaan met de hobby).

zo compact dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.6moons.com/audioreviews/audiooasis/signalpath.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 20:23 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 21:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

400-500 is inderdaad net wat aan de krappe kant.

Zelfbouwen is goedkoper mits goed uitgevoerd. Dat geld alleen niet als je een absolute bodemprijs wilt, dan kun je beter koopjes jagen of 2e hands.

Dat betekend min of meer dat er een zogenaamde bodemprijs is waaronder zelfbouwen niet zo lucratief meer is.

Je geeft aan dat je Full range wilt. Als dat betekend dat je 20Hz wilt halen met -0db dan zijn er eigenlijk geen goedkope oplossingen. Bedenk wel dat er ook bijna geen commerciele luidspreker is die dit haalt en nog betaalbaar is. Velen claimen dat echter wel.

Als je even voorbij kunt gaan aan de full range en gewoon een behoorlijke luidspreker wilt hebben die bovendien goed klinkt dan zijn er veel mogelijkheden.

Als je geen vloerstaanders wilt dan is het wel handig om iets te kiezen wat niet te groot is, zeg maar 15-20 liter max netto inhoud. Kleiner kan ook maar zal waarschijnlijk resulteren in wat minder bas.

Stel dat je 250€ aan luidsprekers kunt uitgeven en 200€ aan de amp
Er zijn dan heel wat combinaties mogelijk. vanwege je basbehoefte zou ik niet veel kleiner gaan dan een 17 cm unit

Schiet me niet af voor de prijzen, ik doe het uit m'n hoofd, dus indicatief
Visaton w170S met een SC20(ik geloof dat dat hem was) 50€+20€
De 170 heeft echter wel een redelijk grote kast nodig, ff simuleren dus

Peerless CSX 176 T met WA10 70+30€
de CSC 176H kan ook, maar heeft een iets kleinere X-max, is wel goedkoper

Peerless HDS 182 met een WA10 od een andere tweeter 85€+tweeter
Deze unit staat echt heel goed bekend

Seas G17REX/p met Kt27f 95€+39€
(deze heb ik, dat moet dus wel goed zijn) :)
Je kunt ook voor de aluminum conus versie gaan, zoals DD8 op de site van Geenius

Waarschijnlijk zijn er zo 100 combi's te verzinnen, Als het je eerste project is is het misschien zinvol om een van de talloze al uitgedachte ontwerpen te nemen.

Je gainclones zou je moeten kunnen maken voor 100€ per kanaal. waarschijnlijk zit je dan wel op een krap budget als je allles in aanmerking neemt (dus kast en aansluitingen, schakelaars, bevestigingsmateriaal etc. Ik ben bezig met een uitgebreide parts lijst met bestelnummers en prijzen die bijna klaar is. als je hem wilt hebben dan hoor ik het wel.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:31
Of is zelfbouw helemaal niet zo goedkoop en is het alleen maar leuk om te doen?
Bingo :)
Met zelfbouw bespaar je niet echt geld. Zeker niet als je zelf aan het ontwerpen gaat. Geld besparen zou ook niet echt je insteek moeten zijn. Als je het leuk vind om te doen, moet je het vooral doen. Maar denk niet dat je aan het eind van de rit goedkoper uit bent :)

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ehm met full-range bedoel ik zeker niet totaan 20Hz, maar ik bedoel meerweg in één kast, dus geen losse subs/tops etc.

Verwijderd

Raymond schreef op 30 September 2003 @ 22:01:
[...]

Bingo :)
Met zelfbouw bespaar je niet echt geld. Zeker niet als je zelf aan het ontwerpen gaat. Geld besparen zou ook niet echt je insteek moeten zijn. Als je het leuk vind om te doen, moet je het vooral doen. Maar denk niet dat je aan het eind van de rit goedkoper uit bent :)
Je hebt vaak voor hetzelfde geld meer voldoening :).

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ok ziet er veelbelovend uit de Gainclone, ik denk dat ik die wel wil bouwen. Enige probleem: het is alleen een eindversterker en ik heb meerdere bronnen. Kan ik gewoon een beetje goede kwaliteit vijfstanden stereo-schakelaar gebruiken of ondermijn je hiermee de extreme kwaliteit van het signaalpad in de versterker? Of is het beter om bijv. vijf drukknoppen te gebruiken of iets dergelijks?

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 21:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

Je kunt gewoon een vijfstanden stereo schakelaar nemen als input selector, en ja ... alles wat je extra in de signaalweg zet heeft een effect op het geluid van volumeregeling tot inputselectors etc.

Als je nu een versterkende, inductievrije draad zonder weerstand kunt ontwerpen ....

het blijft het eeuwige dillema, je verliest (misschien) iets aan geluid en je wint flexibiliteit. bovendien is het verlies aan kwaliteit niet altijd hoorbaar.

de gainclone schijnt wel iets gevoeliger te zijn voor extra's in het signaalpad dan de meeste andere verterkers. Je kunt ook in twee stappen bouwen, eerst zonder selector en daarna met. Indien je niet tevreden bent verwijder je hem weer.

Verwijderd

Kan prima met selector gemaakt worden. Gewoon tussen signaal in en de aansluitpunten plaatsen.
Pagina: 1