[Auto Audio] Ruis bij draaiende motor

Pagina: 1
Acties:
  • 3.200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn autoradio met versterker en compo.setje komt er met draaiende motor
ruis uit de tweeters (Dynamoruis?)
Als ik nu een van de 2 RCA/Tulp stekkers van Radio en/of Versterker afhaal (Rood of Wit een van de 2 maakt niet uit) dan is het helemaal weg.
Dat is toch raar ? RCA kabel is goed van allebei (maar niet tegelijkertijd) doen het ROOD en WIT ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 14:08

Snurp

aka NICO

Je kunt er makkelijk een ontstoring filter tussen spanning en de radio zetten. Vaak met een RCA kabel ligt deze langs de plus kabel van de amp deze geeft een magnetisch veld af die de storing veroorzaakt. Je kunt de plus kabel inwikkelen met zilverfolie dat helpt wel eens of de plus en de RCA scheiden van elkaar. Plus aan de ene kant van de auto de Rca aan de andere kant. Probleem vaak ook opgelost. Speaker draden liever ook niet lang die plus laten lopen.
Ook de draden bij de radio een beetje netjes laten lopen, zo min mogelijk kruizen. Is vaak lastig maar werkt goed tegen ruis.

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:7
Tip neem RCA kabels die afgeschermt zijn en leg ze nooit ! naast u voedings kabels ,kijk ook goed u spanings verlies na meet de spaning aan de batterij en aan de versterker + radio die moet overal het zelfde zijn ;-) indien niet verleg u massa punt
Veel suc6 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snurp schreef op 01 oktober 2003 @ 12:39:
Je kunt er makkelijk een ontstoring filter tussen spanning en de radio zetten. Vaak met een RCA kabel ligt deze langs de plus kabel van de amp deze geeft een magnetisch veld af die de storing veroorzaakt. Je kunt de plus kabel inwikkelen met zilverfolie dat helpt wel eens of de plus en de RCA scheiden van elkaar. Plus aan de ene kant van de auto de Rca aan de andere kant. Probleem vaak ook opgelost. Speaker draden liever ook niet lang die plus laten lopen.
Ook de draden bij de radio een beetje netjes laten lopen, zo min mogelijk kruizen. Is vaak lastig maar werkt goed tegen ruis.
Zou ik nooit voor kiezen, je filtert altijd meer weg dan je wilt en je kan niet meer gebruik maken van aux out´s op je versterker voor monosignalen (worden hard weggedrukt).

Persoonlijk is mijn ervaring dat je bij ruis op je geluid waarvan iedereen roept : het is de dynamo ! het volgende te doen:

1. Start motor en zorg dat ruis hoorbaar is :)
2. Haal een voor een je speakerkabels op je versterker(s) los (plus, dan min etc)
3. Ruis nog niet weg, leg een externe rca kabel van je radio naar je versterker en draai een beetje aan de rca pluggen op de versterker en radio, hoor je hier gekraak tijdens draaien moet je de plug een keer opnieuw door (laten) solderen.
4. In beide pogingen ruis nog niet weg ? controleer via multimeter de spanningswaardes op je remote en eventueel op je plus, als je remote onder de 11 zit kun je hiervoor een geschakelde losse plus leggen (komt veel voor).
12. Kloppen alle waardes (boven de 12v op gestarte motor) probeer dan als je de optie hebt een andere accu en als dat niet gaat probeer dan via een acculader je huidige op te laden om te kijken als dit verschil uitmaakt
13. vervang dynamo

dynamo is echt het laatste in het rijtje van "meeste kans dat het daaraan ligt", 90% van de keren is het speakeraansluiting of kabel aan de massa of een slechte rca poort.

Een caliber lt2 filter filter het gegarandeerd weg, maar nogmaals je neemt meer weg.

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt
Ben er zelf achtergekomen boel verleggen was nog steeds toen bij motorschot iets meer naar midden gelegd en voor elkaar!
Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 14:08

Snurp

aka NICO

Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 14:29:
[...]

Zou ik nooit voor kiezen, je filtert altijd meer weg dan je wilt en je kan niet meer gebruik maken van aux out´s op je versterker voor monosignalen (worden hard weggedrukt).

Persoonlijk is mijn ervaring dat je bij ruis op je geluid waarvan iedereen roept : het is de dynamo ! het volgende te doen:

1. Start motor en zorg dat ruis hoorbaar is :)
2. Haal een voor een je speakerkabels op je versterker(s) los (plus, dan min etc)
3. Ruis nog niet weg, leg een externe rca kabel van je radio naar je versterker en draai een beetje aan de rca pluggen op de versterker en radio, hoor je hier gekraak tijdens draaien moet je de plug een keer opnieuw door (laten) solderen.
4. In beide pogingen ruis nog niet weg ? controleer via multimeter de spanningswaardes op je remote en eventueel op je plus, als je remote onder de 11 zit kun je hiervoor een geschakelde losse plus leggen (komt veel voor).
12. Kloppen alle waardes (boven de 12v op gestarte motor) probeer dan als je de optie hebt een andere accu en als dat niet gaat probeer dan via een acculader je huidige op te laden om te kijken als dit verschil uitmaakt
13. vervang dynamo

dynamo is echt het laatste in het rijtje van "meeste kans dat het daaraan ligt", 90% van de keren is het speakeraansluiting of kabel aan de massa of een slechte rca poort.

Een caliber lt2 filter filter het gegarandeerd weg, maar nogmaals je neemt meer weg.

suc6
toon volledige bericht
Dan weet ik niet waar jij een filters opzet, Als je een spoel tussen de massa en de min zet verbreekt deze de lus van het magnetisch veld. Dus geen ruis meer, mits deze de radio stoort. Aan geluid zal je niets merken. Je hebt gelijk als je filtert OP de RCA kabel, logisch dat je dan geluid verliest. Deze filteren is dan ook geen optie, verleggen is de beste optie.
Het idee om de Dynamo te vervangen vind ik persoonlijk een beetje krom. Dynamo is niets meer dan een generator die spanning opwekt. Wie zegt dat een andere dynamo niet ook stoort? Fabrieksmatig zijn deze al ontstoord dus een standaard fabrieksradio heeft geen problemen. Waarom zou het dan aan de dynamo liggen als je zelf gaat klooien met audio...

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

Pagina: 1