[Debian] Depency problem... kan niet ?!

Pagina: 1
Acties:

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 09:23

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Ik heb hier nu Debian draaien (Unstable 2.4.22 kernel) en ben bezig emt er wat services op te zetten.

Ik heb eindelijk de mail-server werkende (postfix) en wilde hiernaast ook een webmail-client draaien (openwebmail).
Voordat openwebmail te installeren was miste hij uiteraard een paar andere dependencies, en na wat uitzoeken alle benodigde onderdelen gevonden en wilde ik het gaan installeren.

Nu kom ik het volgende probleem tegen. openwebmail heeft libnet-perl nodig (=> 1.15-1), dus ik de laatste versie installeren (1.16-2) komt mijn debian met de volgende foutmelding:

The following packages have unmet dependencies:
perl-modules: Conflicts: libnet-perl (< 1:1.17-1)

Hardstikke leuk dit... maar na wat geklooi (apt-get -f install libnet-perl) toch alles erop gekregen maar ik blijf iedere keer bij me apt-get deze error houden.
En iedere keer als ik nu iets wil installen wiltie alles van openwebmail (+ dependencies) eraf gooien.

Nu dacht ik slim te zijn en een libnet-perl te zoeken met een versienummer hoger dan 1.17, maar die is dus niet te vinden...

Het probleem is dus, zonder libnet-perl krijg ik openwebmail niet draaiend en als ik dan simpelweg perl-modules weg wil gooien om het probleem te verhelpen dan wiltie me halve linux-bak leeggooien (postfix, apache, qpopper, noemmaarop)

Verder ben ik nog geen problemen tegengekomen wat het conflict tussen de 2 programmas kan rechtvaardigen, behalve dat me apt-get nu chronisch onbruikbaar is... :(

Wat kan ik hieraan doen???

[ Voor 7% gewijzigd door Ryceck op 30-09-2003 13:36 ]

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

hylke@kahlan:~$ apt-cache show openwebmail
Package: openwebmail
Priority: optional
Section: web
Installed-Size: 33112
Maintainer: Sergio Rua <srua@debian.org>
Architecture: all
Version: 2.10-5
Depends: debconf, apache | apache-ssl | httpd, perl, perl-suid, libdbd-mysql-perl, libnet-ldap-perl, libauthen-pam-perl, libpgperl, libmd5-perl, libtext-iconv-perl
Suggests: ispell, mindterm
Filename: pool/main/o/openwebmail/openwebmail_2.10-5_all.deb
Size: 5042268
MD5sum: 9ec05392a7fc8a1c9052025ee5322fe3
Description: WebMail based on Neomail
Open WebMail is a webmail system based on the Neomail version 1.14
from Ernie_Miller. Open WebMail is designed to manage very large mail
folder files in a memory efficient way. It also provides a range of
features to help users migrate smoothly from Microsoft Outlook to
Open WebMail.
Waar kom jij nou een dependancie op libperl tegen :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
moto-moi schreef op 30 September 2003 @ 17:28:
[...]

Waar kom jij nou een dependancie op libperl tegen :?
Can you say 'foobarred dependency tree caused by smossing around' ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ja hallo!!!! Dit is Debian, dan installeer je met apt-get, niet op de RPM methode :Y)

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 14:10
Ryceck schreef op 30 September 2003 @ 13:35:
<knip> (Unstable 2.4.22 kernel) <knip>
Wat kan ik hieraan doen???
stable draaien, of hooguit testing. op een 'productie'-machine draai je imho geen unstable.

van de debian-site :
The code name for Debian's development distribution is "sid", aliased to "unstable". <knip> "sid" is subject to massive changes and in-place library updates. This can result in a very "unstable" system which contains packages that cannot be installed due to missing libraries, dependencies that cannot be fulfilled etc. Use it at your own risk!
shit happens....

wil je altijd cutting-edge software ? use the source, en als dat teveel gevraagd is, gebruik dan geen debian. nofi, maar ik zie en hoor om mij heen een beetje teveel vragen als 'ik draai unstable en hij doetutnie...'. 't wordt wat vermoeiend.

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Waar kom jij nou een dependancie op libperl tegen
viaviavia kom je daar terecht, Openwebmail heeft perl-suid nodig, en perl-suid heeft dan weer libperl nodig, vandaar :)
Ja hallo!!!! Dit is Debian, dan installeer je met apt-get, niet op de RPM methode
mjah, met apt-get begontie te zeiken over dattie een conflict gaf met perl-modules omdat de versie van libperl lager was dan 1.17 (allicht, de laatste versie is 1.16 :/ )

en op Tech-No-Logical; als ik om een verwijt vroeg omdat ik unstable draai en me niet aan de mooie RTFM-regeltjes hou omdat er geen support op unstable wordt gegeven en blabla.... sorry dat ik besta.
De reden dat ik dit postte is simpelweg omdat google nix opleverde en ik de hoop had dat er hier iemand was die
a) hetzelfde probleem was tegengekomen (ik ben uiteraard niet de enige harry die unstable draait met openwebmail)
en die b) misschien een oplossing had.

Ik dacht dat dit de opzet van het forum was... mensen die vragen stelden en elkaar hielpen, niet het het uiten van je ongenoegen over het niveau van de vragen...
En ik geloof dat niemand je verplicht om te antwoorden... dus als je een antwoord hebt dat niets toevoegt aan de oplossing van het probleem, doe mij en jezelf dan een plezier: reageer dan aub niet :) Wordt jij er niet moe van en ga ik me niet aan je zitten irriteren :)

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Het probleem is zo te zien al opgelost met de laatste upgrade van Debian.

apt-get -f upgrade en het zou allemaal weer goed moeten werken.

iig bedankt voor de reacties... (ongeveer) en er kan weer een slotje op hier :)

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 15:23
Het feit wil dat de repositories continue worden geupdate. Het kan af en toe zijn dat een libje hier of daar wat achterloopt. Een paar dagen later kan het vaak wel werken. Dat is het ongemakt van op de bleeding edge zitten van de technology. Een alternatief voor openwebmail is squirrelmail. Een php based imap client.

Verwijderd

Ryceck schreef op 01 October 2003 @ 11:52:
[...]
Ik dacht dat dit de opzet van het forum was... mensen die vragen stelden en elkaar hielpen, niet het het uiten van je ongenoegen over het niveau van de vragen...
En ik geloof dat niemand je verplicht om te antwoorden... dus als je een antwoord hebt dat niets toevoegt aan de oplossing van het probleem, doe mij en jezelf dan een plezier: reageer dan aub niet :) Wordt jij er niet moe van en ga ik me niet aan je zitten irriteren :)
_/-\o_ Kan dit niet in de faq?

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 14:10
Ryceck schreef op 01 oktober 2003 @ 11:52:
en op Tech-No-Logical; als ik om een verwijt vroeg omdat ik unstable draai en me niet aan de mooie RTFM-regeltjes hou omdat er geen support op unstable wordt gegeven en blabla.... sorry dat ik besta.
chill man, er stond een nofi, en dan bedoel ik dat ook. en het advies om geen unstable te draaien op een machine die iets nuttigs moet doen was ook bloedserieus, evenals het advies om de source te pakken als je echt cutting-edge versies nodig hebt. in mijn ervaring is dat echt een goede manier : testing+sources is goed werkbaar, ik doe dat zelf al jaren.
De reden dat ik dit postte is simpelweg omdat google nix opleverde en ik de hoop had dat er hier iemand was die
a) hetzelfde probleem was tegengekomen (ik ben uiteraard niet de enige harry die unstable draait met openwebmail)
en die b) misschien een oplossing had.
mjah, snap ik ook wel, en als ik 't had geweten had ik je ook wel geholpen. probleem is een beetje dat dit soort dingen heel erg vaak voorkomt bij unstable (daar is-ie voor). vaak _is_ er ook gewoon geen oplossing, omdat dependencies in unstable vrijwel dagelijks veranderen. check voor de gein eens wat er allemaal in de 'pool'-directory van een willekeurige debian-mirror staat.

de kans dat jij _wel_ de enige harry bent die unstable met specifiek _die_ incarnatie van openwebmail draait is overigens hierdoor ook juist erg groot.

misschien dat ik wat bot overkwam, if so : sorry. maar imho moet men gewoon geen unstable draaien als men iets nuttigs met een systeem wil doen.

maar goed, een generieke tip voor als je dit soort problemen nog een keer tegenkomt : probeer 't een paar dagen later nog een keer (na een 'apt-get update' natuurlijk), en er is een kans dat je probleem verdwijnt. er is natuurlijk ook een grote kans dat er andere problemen opduiken... YMMV...
Pagina: 1