Toon posts:

Programma's willen naar clr.microsoft.com (ik wil dat niet)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een bepaalde tijd willen veel programma's naar crl.microsoft.com als ze worden opgestart. Als ik de melding tegehoud met de firewall (Kerio 2.15), dan start het programma toch gewoon.

De volgende programma's doen dit:

Star Trek: Bridge Commander
Star Trek: Starfleet command 3
The Temple of Elemental Evil

Sommige andere spellen die dit nooit hebben gedaan (Baldur's Gate 1 en 2, uit 1998 en 2000) doen dit nu ook. Ik begin dus te geloven dat het een programma is dat op de achtergrond het starten van .exe files in de gaten houdt, waarna dit controle-programma het internet opgaat. De firewall vangt echter wél de poging af onder de naam van de gestarte .exe file (dus TOEE.exe, of BGMAIN.exe). De firewall maakt geen melding van "vreemde" .exe's. BG1 en BG2 zijn écht niet geschreven om opeens te connecten met de MS servers, na bijna 5 jaar... :(

Volgens informatie die ik via Google gevonden heb, staat crl.microsoft.com in verbinding met crl.verisign.com. Het zou te maken hebben met certificaat-controle, en autorizatierechten.

Zou dit kunnen worden veroorzaakt door de rights-manager, die pasgeleden op Windows Update stond? Die heb ik niet geïnstalleerd, maar vreemd genoeg wordt hij echter niet meer genoemd op Windows Update. Ik zie hem niet in mijn Add/Remove Programs staan. Misschien kan ik de sysoc.inf file aanpassen, om te zien of hij "hidden' is geïnstalleerd, en hem er dan vanaf gooien?

Al die pogingen tot controleren wordt ik danig ziek van. (In het algemeen dan, Palladium, TCPA, DRM...) Programma's en spellen hebben niet naar het internet op te gaan zonder dat mij eerst expliciet te vragen. :( :r

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 19:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 1 van de spellen 1x toegang gegeven tot het internet. Nu vragen ze allemaal niks meer. Wazig. :/

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Blijkbaar wordt eens in de zoveel tijd gecontroleerd of de certificaten nog kloppen (geen vreemde gedachte). En dus duurt het nu weer een tijdje voor het weer gebeurd.

Waarom bijv. een spel dat zou doen is een tweede trouwens :X

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit nog nooit eerder gehad. Net heb ik tijdens het starten van Temple of Elemental Evil het spel met 1 click op "Permit" toegang gegeven. Er wordt dan maar 1 verbinding gemaakt, en 1 packet verstuurd. Voor het volgende moet weer toestemming worden gevraagd. (Een eventueel inkomend pakket is geblokkeerd, omdat ik een regel heb die alle inkomende, onbekende pakketten tegenhoudt.)

Na deze actie vraagt geen enkel spel nog iets.