Toon posts:

[DB] Hetzelfde attribuut twee x in tabel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heel raar vraagje misschien, maar ik heb op dit moment een tabel die de relatie aangeeft tussen producten. Zo zijn er montageproducten en productieproducten (:P) die onder een product vallen. Dit kunnen er dus meerdere zijn. Een product kan bijvoorbeeld meerdere moertjes nodig hebben voor productie en kan bestaan uit meerdere platen waaruit het product wordt opgebouwd.

Maar deze relatietabel ziet er nu als volgt uit:

Productnummer (sleutel)
Productnummer (sleutel)
Aantal

Ik vroeg mij dus af of dit geen problemen op kan leveren. Een aparte materiaaltabel is bijvoorbeeld geen optie, omdat er dan heel veel tabellen bij zouden moeten komen. Geld dus ook voor productiemateriaal. Deze producten (die nodig zijn voor andere producten) komen dus op dit moment gewoon in de producttabel te staan.

Jullie een idee of dit problemen op gaat leveren? Of hoe ik dit beter op kan lossen? Ik zie even niet meer of dit goed gaat.

Verwijderd

Je kan volgens mij het beste een tabel maken die de relaties tussen de montageproducten en de productieproducten bijhoudt.

Bijv. de tabel 'combinaties':
- combinatie id (primary key)
- relatief productieproduct id
- relatief montageproduct id
- aantal

Op deze manier kunnen er meerdere combinaties zijn en hou je de boel toch 'netjes' met gebruik van maar 1 extra tabel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 September 2003 @ 13:21:
Je kan volgens mij het beste een tabel maken die de relaties tussen de montageproducten en de productieproducten bijhoudt.

Bijv. de tabel 'combinaties':
- combinatie id (primary key)
- relatief productieproduct id
- relatief montageproduct id
- aantal

Op deze manier kunnen er meerdere combinaties zijn en hou je de boel toch 'netjes' met gebruik van maar 1 extra tabel.
Hier sluit ik me bij aan, maar ik ben benieuwd wat de TS in gedachten had als PK ?

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk bedoelde ik dat je voor een product, bijvoorbeeld een ronde buis, productiemateriaal en montagemateriaal hebt.

Zo krijg je bijvoorbeeld, in mijn geval:

Productnummer ronde buis
Productnummer moertje
Aantal moertjes voor montage ronde buis

Productnummer ronde buis
Productnummer platen\
Aantal platen voor productie ronde buis

Is dan die combinatiesleutel ook nodig?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 30 September 2003 @ 13:39:
Eigenlijk bedoelde ik dat je voor een product, bijvoorbeeld een ronde buis, productiemateriaal en montagemateriaal hebt.

Zo krijg je bijvoorbeeld, in mijn geval:

Productnummer ronde buis
Productnummer moertje
Aantal moertjes voor montage ronde buis

Productnummer ronde buis
Productnummer platen\
Aantal platen voor productie ronde buis

Is dan die combinatiesleutel ook nodig?
Zolang er geen relaties komen naar deze tabel toe (op de bestaande 2 FK's na) heb je dat combinatie id niet nodig en kunnen de beide FK's prima als PK door het leven

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Thnx Creepy, ik moest gewoon ff een confirm hebben :D
Pagina: 1