WD1200JD schijven maken enorm herrie

Pagina: 1
Acties:

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Topicstarter
Even een vraagje wat betreft HD geluid. Ik heb wat reviews doorgenomen en gezocht naar snelle EN stille schijven.

uiteindelijk het advies gekregen en genomen door 2 s-ata 120 GB te kopen, de wdc1200JD.

Die zitten nu in het systeem en ik heb het idee dat er 2 heli's staan warm te draaien!

heb ik nu gewoon het verkeerde advies gekregen of is dit een eigenschap van s-ata dat ze zoveel herrie maken . Het zijn toch gewoon 7200 rpm schijven ???

Ook net MOETEN bellen met mijn leverancier aangezien 1 nu al staat te tikken als een gek. Hij zegt dat ik sowieso een nieuwe krijg, MAAAR omdat ze tegenvallen kwa geluid ik ze ook alletwee mag inleveren en dan een ander setje kan aanschaffen.

iemand een verhelderend antwoord voor me?

Geld is het probleem niet zo, herrie wel.

oh ja,

MOBO: P4C800-E deluxe
CPU P4-3,0
zalman 7000 koeler
lianli kastje

Ik wilde eigelijk de schijven in mirror zetten en de dvdspeler & dvdbrander alle twee als master op ide1 & 2....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt :) Verder is het echt onnodig om een vrachtlading vraagtekens in de titel te proppen .. Ééntje was genoeg, echt waar :)

• Bajoran
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04-2021

Bajoran

Waarom?

Sorry maareh, overdrijven is ook een vak. Heb je wel eens naast een opstijgende heli gestaan ?

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-03 16:05

makje

Professioneel prutser

S-ata schijven zijn net zo dom of slim als gewone p-ata schijven en draaien even ronde rondjes en op dezelfde 7200 RPM. Oftewel, het is geen eigenschap van s-ata dat de schijven lawaaieriger worden :)

Of jij een verkeerd advies gekregen hebt van iemand, tja dat is sowieso een lastige vraag. Wel is het zo dat als je 100 mensen vraagt welke schijven veel en welke schijven weinig lawaai maken je een heleboel verschillende ervaringen te horen krijgt. Mijn advies is daarom dan ook om naar een onafhankelijke en goed uitgevoerde test te kijken voor het geluidsniveau van harde schijven. Gelukkig heeft Femme zo'n test al eens uitgevoerd. Hier komt de WD in idle nie echt heel goed uit naar voren, tijdens seek zou hij wel een van de stillere moeten zijn....

Natuurlijk bestaat ook de kans dat jouw 2 schijven gewoon wat meer lawaai maken dan andere WD schijven. Je zou ze dus kunnen proberen om te ruilen. Het kan echter ook zijn dat jij je iets te kritisch bent t.o.v. het geluidsniveau van deze schijven (tikkende geluiden zijn natuurlijk wel altijd fout)

9800x3d

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:55
Ik heb zelf ook een WD1200JD en deze is in geen enkel opzicht te vergelijken met een opstijgende helicopter. Ik denk dat je te maken hebt met setje schijfen die van de pallet is gedonderd. Oftewel een duur geintje voor de leverancier.

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
ik heb er nu even ter vergelijking een WD800 ingestopt en das echt een WERELD van verschil...

Kijk dat geluidsniveau zoek ik en had ik eerlijk gezegt ook verwacht. Maar het klopt, 100 mensen, 100 verschillende antwoorden en ik heb er slecht eentje nodig... de stilste

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

"Stil" is subjectief. De een vindt WD ultrastil, de ander Seagate en weer iemand anders Maxtor. Qua harde, meetbare decibellen produceert Seagate het minste ervan. Maar je hebt ook zoiets als de toonhoogte (het fluiten). Bij de een kan een bepaald gefluit "aangenaam" zijn, terwijl het voor een ander enorm irritant is.

Ga naar de winkel, vraag of je de schijven in volle toeren afzondelijk mag beluisteren :)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:55
Gompy58 schreef op 30 september 2003 @ 11:45:
ik heb er nu even ter vergelijking een WD800 ingestopt en das echt een WERELD van verschil...

Kijk dat geluidsniveau zoek ik en had ik eerlijk gezegt ook verwacht. Maar het klopt, 100 mensen, 100 verschillende antwoorden en ik heb er slecht eentje nodig... de stilste
de WD800JB en de WD1200JD zouden praktisch hetzelfde moeten zijn. Mechanisch zijn ze vrijwel indentiek. Alleen de interface (SATA/PATA) is anders.

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-03 17:36

CoRrRan

Don't Panic!!!

Als je een overzicht wilt zien van allerlei harde schijven en de geluid-productie, kijk dan eens op Storage Review. Daar hebben ze bijna alle huidige harde schijven getest en je kunt de informatie over het geluid allemaal netjes in tabellen en grafieken weergegeven krijgen.

Ik heb zelf de IDE-versie van de WD1200JB en ik ben er ontzettend tevreden over. De schijf komt absoluut niet boven de processor-fan heen...

-- == Alta Alatis Patent == --

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Gompy58 schreef op 30 September 2003 @ 11:45:

Ik heb het andersom...

Ik heb in mijn privé PC een WD800JB (8 MB cache, 7200 RPM, 80 gig, ATA133 dus) en die maakt een hoog irritant ... mja, zoem/vibratie geluid. Duidelijk meer dan ik van HDs gewend ben. Nou heb ik op m'n werk een WD1200JB net geinstalleerd, en die is veel stiller.
offtopic:
( Van 5,1 GB 5400 rpm Quantum Fireball EL + 17,1 Gb 5400 rpm Quantum Fireball lct + 20 Gb 5400 rpm Maxtor diamonddinges, alle 3 512 kb cache, naar 120 GB 7200 rpm 8 MB cache WD1200JB... En of dat scheelt! :) )

Als het identieke loopwerken zijn, hoe kan dat dan ?

Ik denk ook dat het (deels) een geval van 'pech hebben' is... Variatie in productie kwaliteit ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door JumpStart op 30-09-2003 12:37 . Reden: layout-foutje ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
CoRrRan, Western Digital Caviar WD1200JB (120 GB ATA-100) - 47.3 db maar dat is dus de JB en niet de JD. Ik betwijfel of daar veel verschil in zit maar goed.
en wat die wd800 betreft, daar word weinig tot niets over het geluid gezegt. daar komt bij dat ze het over een BB hebben en ik hier de JB heb....

zou willen dat je gewoon een aantal selectie criteria kon aangeven....

JumpStart,

idd precies andersom, een hoog zoem geluid en dat doen ze dus alletwee die 1200's. Anders zou je idd kunnen denken dat er een maandag model bij zit.

|

[ Voor 19% gewijzigd door Gompy58 op 30-09-2003 12:59 ]

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
zit er dan eigelijk nog geluidsverschil tussen ide en s-ata?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hiervoor had je ook gewoon het edit-knopje kunnen gebruiken ..
zit er dan eigelijk nog geluidsverschil tussen ide en s-ata?
Afgezien van de type data/voedingaansluiting is er fysiek _geen enkel_ verschil tussen de beide schijfvarianten. Maar dat is ook al eerder vermeld.

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 30-09-2003 13:22 ]

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03 14:03

Sm0k3r

cough...cough...

Voor dit soort flauwigheid hebben we dus een ander subforum :)
Ik denk niet dat je daar snel in komt als je op deze manier blijft doorgaan ;)

[ Voor 83% gewijzigd door BalusC op 30-09-2003 13:43 ]

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02 18:23
erg grappig Sm0k3r, ondertussen is zijn probleem niet opgelost.

Qua geluid zouden de JB, BB, JD gelijk moeten zijn, mijns insziens: Ik heb ze hier alledrie gehad (voor systeembouw), en volgens mij zijn de verschillen enkel dat de JB en JD zijn uitgerust met 8MB cache en de BB met 2, en dat de B-versie een gewone ATA-schijf is en de D-versie een S-ATA. Ze zouden allemaal stil moeten zijn, anders zou je eens kunnen proberen ze in een rubberen rekje op te hangen... Worden ze wel iets trager van.

Ga toch fietsen.

Verwijderd

Check de spanning van met name de 12 en 5 volt lijn in de BIOS eens.
Misschien geeft je PSU iets "te veel" power waardoor beide schijven raar gaan doen of zo? :S

• Korvaag
  • Laatst online: 10:38
De 1200JB is een erg stille schijf. Hij maakt evenveel herrie als een 800JB. Ik hoor iig weinig verschil en heb al een ruim aantal computers met deze schijven geassembleerd.

De verschillen tussen de BB en de JB serie is zoals gezegd inderdaad alleen de cache grootte en de optimalisaties in de firmware.

UNOX: The worst operating system

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Sjoko schreef op 30 September 2003 @ 13:42:
De 1200JB is een erg stille schijf. Hij maakt evenveel herrie als een 800JB. Ik hoor iig weinig verschil en heb al een ruim aantal computers met deze schijven geassembleerd.

De verschillen tussen de BB en de JB serie is zoals gezegd inderdaad alleen de cache grootte en de optimalisaties in de firmware.
Same here, ik vind dit echt topschijven, bloedsnel en lekker stil
Seagate is nog net een tandje stiller maar beduidend langzamer.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Gman schreef op 01 October 2003 @ 12:53:
[...]

Same here, ik vind dit echt topschijven, bloedsnel en lekker stil
Seagate is nog net een tandje stiller maar beduidend langzamer.
Helaas blijkt jou ervaring dus geen garantie te zijn dat iedere WD800/1200 lekker stil is. Soms heb je de pech dat een drive meer herrie maakt dan een ander exemplaar, terwijl de loopwerken identiek zijn...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:52

OgWok

U.N.C.L.E.

Wel vreemd, maar herrie is wel subjectief. Wat gebeurd er als je de schijven eens los van de kast probeert? Scheelt dat veel?

Gebruik in een systeem 2 Seagate Cheetah's die 15000 rpm draaien en die zijn stil; hoor ze nauwelijks, ook als er veel hd aktiviteit is, dus dat zouden die wd's ook goed moeten kunnen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

OgWok schreef op 01 oktober 2003 @ 13:10:
Wel vreemd, maar herrie is wel subjectief. Wat gebeurd er als je de schijven eens los van de kast probeert? Scheelt dat veel?
[...]
De herrie is in mijn geval relatief: de WD800JB heb ik direct, in dezelfde kast, onder identieke omstandigheden kunnen vergelijken met de WD1200JB. Die schijven zouden dezelfde hoeveelheid herrie moeten maken.

... Sterker nog, de WD800JB zou stiller moeten zijn dan de WD1200JB: 2 platters, 4 koppen vs. 3 platters en 6 koppen. Mijn WD800 exemplaar maakt duidelijk meer herrie dan de WD1200. Dat betekent niet dat dit overal geldt.

Door variatie in produkt/fabrikage kwaliteit kan het dus zijn dat het ene exemplaar meer herrie maakt, merkbaar in directe vergelijking tot elkaar.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

(sorry voor de sgop omhoog)

Even een situatie update:

Binnen een week of 2 na mijn HD swap, 80 gig WD eruit, de 120 gig WD variant erin begon mijn WD1200JB alsnog met irritante herrie. Dan heb ik het over het idle geluid: een hoog gepiep dat erg irritant op de oren werkt. Zo erg dat ik na een week intensief veel achter de PC gezeten te hebben ik in mijn rechteroor een continue piep overhield (!!)

PC kast eerst maar eens van het buro afgehaald en er naast gezet. Dat scheelde al iets aan herrie, maar lang niet genoeg.

Sinds gisteren heb ik met Norton Ghost de complete schijf gecloned naar een nieuwe Maxtor DiamondMax 9 harde schijf, 120 gig SATA150, met 8 MB cache en vloeistoflagers (fluidbearings). Alle partities met bijbehorende data 1 op 1 overgepompt, en toen die WD1200JB eruit gehaald.

POEHEE !!

Het verschil is extreem. Nu ineens is het de voeding die het meeste geluid maakt. Het hoge pieptoontje is verdwenen. (De vraag is: voor hoe lang? Want die WD1200JB was nieuw ook stil, maar kort erna niet meer.)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-03 18:53

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Kheb hier al bijna 2 jaar een WD800JB in me computer zitten. Heeft in 2 verschillende kasten gezeten (zit nu in een Chieftec Dragon Miditower) en ik heb die schijf nog nooit (serieus!) gehoord! Echt een topschijf. Maarrr, ik heb deze schijf dus ook al eens bij andere mensen ingebouwd waar die opeens weer beduidend meer lawaai maakte. Dus de ene of de andere schijf van hetzelfde type kan weldegelijk een verschil uitmaken. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1