Cisco 837 i.c.m. Demon

Pagina: 1
Acties:

• Backspace-NL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 15:59

Backspace-NL

New and Improved!

Topicstarter
Is er iemand die toevallig een Cisco 837 i.c.m. Demon DSL Express gebruikt? Werkt dit goed? Ook het via DHCP verkrijgen van je 'statische' IP adres van Demon? En draait het geheel dan in bridged of router mode?

Als iemand deze vragen kan beantwoorden dan ben ik helemaal happy :) Wil namelijk een Cisco 837 kopen, die overigens BBned certified is.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

_nethack

We're all MAD here

Ik gebruik zelf een 827 ivm Demon DSL Express (BBNed) en dat werkt prima.
De verbinding naar demon is bridged, maar je kunt dmv een extra Bridged Virtual Interface het apparaat gewoon als router gebruiken aan de lijn, incl firewall enzo.

Het enige probleem wat ik met die 827 heb is dat ie het erg moeilijk heeft met een 8/1mbit lijn. Met een beetje uitgebreide config met een dikke firewall, ipv6 tunnel een een VPN naar kantoor en hij komt niet veel verder dan +/- 4mbit (de cpu loopt dan tegen de 100%)

Ik dacht echter dat de 837 wat sneller is, en dat dus wel zou moeten kunnen.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Backspace-NL

Backspace-NL

New and Improved!

Topicstarter
_nethack schreef op 30 September 2003 @ 14:23:
Ik gebruik zelf een 827 ivm Demon DSL Express (BBNed) en dat werkt prima.
De verbinding naar demon is bridged, maar je kunt dmv een extra Bridged Virtual Interface het apparaat gewoon als router gebruiken aan de lijn, incl firewall enzo.

Het enige probleem wat ik met die 827 heb is dat ie het erg moeilijk heeft met een 8/1mbit lijn. Met een beetje uitgebreide config met een dikke firewall, ipv6 tunnel een een VPN naar kantoor en hij komt niet veel verder dan +/- 4mbit (de cpu loopt dan tegen de 100%)

Ik dacht echter dat de 837 wat sneller is, en dat dus wel zou moeten kunnen.
Ooit al geprobeerd om het geheel als 'echte router' te laten draaien? Dus zonder gebruik te maken van de bridged virtual interface? Of gaf dit problemen? Het enige waar ik een beetje tegenaan loop is dat Demon blijkbaar het IP adres via DHCP toekent, en ik tot nu toe alleen maar de mogelijkheid ben tegengekomen om of iets van IPCP te gebruiken of statisch een adres toe te kennen aan de ATM interface.

Overigens is de 837 inderdaad kwa hardware een stuk 'beter' dan de 827, dus hopelijk gaat het geheel 8/1mbit goed trekken.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

_nethack

We're all MAD here

Die bridging kom je echt niet onderuit, aangezien Demon nou eenmaal rfc1483 bridged gebruikt.
Een IP adres aan de ATM0 interface hangen gaat dus niet.
Je gaat in feite aan de buitenkant van de router een bridge bouwen naar een virtuele (BVI1) interface. Tussen de ethernet interface en de bridge virtual interface kun je vervolgens routeren.
Je IP adres verkrijg je door aan de BVI1 interface het commando ip address dhcp te hangen.

De config is in basis vrij simpel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
bridge irb
!
interface Ethernet0
 ip address x.x.x.x y.y.y.y
 ip nat inside
!
interface ATM0
 no ip address
 no atm ilmi-keepalive
 pvc 0/35
  encapsulation aal5snap
 !
 dsl operating-mode auto
 bridge-group 1
 bridge-group 1 spanning-disabled
!
interface BVI1
 mac-address <zelf te kiezen mac adres>
 ip address dhcp
 ip nat outside
!
ip nat inside source list 1 interface BVI1 overload
!
bridge 1 protocol ieee
bridge 1 route ip
bridge 1 address <mac van de eth0 interface> discard

[ Voor 3% gewijzigd door _nethack op 30-09-2003 19:42 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Backspace-NL

Backspace-NL

New and Improved!

Topicstarter
Toch vraag ik het mij af. Als je kijkt naar het 'Zyxel' documentje op de Demon support site wordt er duidelijk gemeldt dat het Zyxel modem ook als router gebruikt kan worden. Er wordt gezegd dat je het modem niet alleen in bridge mode kan zetten maar ook via ethernet encapsulation als router kan gebruiken. Tsja, het is iig fijn dat het als bridge met een VBI goed werkt, dan heb je tenminste iets :) Ik ga gewoon testen wat de andere mogeljikheden zijn.

Verwijderd

Ik ben ook erg benieuwd, heb nu een Cisco 837 staan.
Kan alleen geen templates vinden op internet hoe ik deze moet configuren i.c.m. een Demon (bbned) account.

Dus mochten er nog mensen zijn die het weten of het hebben draaien, laat het AUB weten.

hoop gauw meer te horen!
xxx3
Pagina: 1