Toon posts:

[server] 1ste voor klein MKB bedrijf

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben gevraagd bij een beginnende bedrijfje het netwerk aan te leggen en een aantal IT zaken te regelen. Nu heb ik van een aantal zaken wel verstand maar van een aantal ook niet (zoals iedereen :) )

We hebben nu een fujitsu siemens workstation als "server" ingericht. Hier staan alle outlook pst files op en de acces database.
Zaken als agenda delen en een centrale mailserver gaan nu helemaal verkeerd. Tevens loopt de workstation wel eens vast en dat is voor een server ook niet handig.

Ik mag dus een server kopen. Ik heb hier totaal geen verstand van dus ben eens bij dell gaan kijken. Nu zag ik een PowerEdge 1600SC IDE en een PowerEdge 600SC.

Alleen hoe weet ik wat ik nodig heb? vragen zijn bold

Tot nu toe zijn er 5 workstations angesloten en deze server moet in elk geval 15 aan kunnen. Er draait dus Acces en Mail op, (1)internet gaat nu via een router maar misschien moet ik dat ook via de server gaan doen?

De eerste server:

ServerWorks GC-SL chipset
Intel® Pentium® 4 with 533MHz Front Side Bus
256MB ECC DDR SDRAM (Upgradeable to 4GB)
80Gb IDE HDD (storage expandable up to 480GB with 4x120GB)
5 PCI slots, including 4x64-bit/33Hz slots
Embedded Gigabit NIC
Supplied with Performance keyboard, mouse & 3.5'' floppy drive
Embedded Dual Channel ATA-100 IDE + Single channel ATA-66 IDE
Optional CERC ATA100 IDE RAID (RAID level 0,1,5)
30-day Getting Started Support - Technical support for new installations
Purchase your preferred Operating System from Dell and we will factory install it free of charge.

Special Promotion
Promo : 50,- special promotional discount

Premier Enterprise Support
Select the service level that is most appropriate for your application.
3 Years Bronze On-Site Service with Next Business Day Response

Installation Service
For fast, trouble-free installation of your system, select the required service below. To integrate multiple models, install Clusters, SANs, NAS, external storage and rack options, your Dell representative can provide a customised quotation.

Not Included
PowerEdge Basic Server Setup (+206.00 EUR) (2)deze of hieronder of daaronder
PowerEdge Server Installation (+360.00 EUR)
PowerEdge Server and NOS Installation (+417.00 EUR)

Processor(s)/ Cache
Intel® Pentium® 4 2.4GHz processor with 512K enhanced cache

Memory
512MB DDR ECC (2*256 MB) (+125.00 EUR)(3)deze of hieronder
512MB DDR ECC (1*512 MB) (+125.00 EUR)

1st Internal Hard Drive
80GB passive 1'' 7200rpm IDE hard drive

Keyboard
Not Included (- 35.00 EUR)

Mouse
Not Included (- 15.00 EUR)

Monitor
Dell E551 Value 15" (13.8" VIS) FST Monitor (Midnight Grey) (+100.00 EUR)

Storage Device and Recordable Media
48x Max IDE CD-ROM

Microsoft Windows 2000 SP3 Server (5 CALs) - 4GB Partition (+680.00 EUR) (4)deze of hieronder
Microsoft Windows Server 2003, Standard Edition (excluding Docs) (5 CAL) (+680.00 EUR)

Of de tweede server
High performance ServerWorks GC-SL Chipset - with tri-peer architecture and interleaving/set- combining memory
Support for Dual Intel Xeon processors with Hyper-Threading technology
128MB DDR ECC memory, expandable to 4GB
Embedded Gigabit NIC
6 PCI slots: 2x64bit/100MHz (PCI-X), 2x64/66 & 2x32/33
Up to 4x IDE hard drives (max 480GB)
Optional redundant hot plug power supplies
Optional CERC ATA-100 RAID controller
Lockable front bezel and easy access chassis
Supplied with Performance Keyboard, Microsoft Mouse & 3.5'' Floppy Drive.
The Dell OpenManage suite to enable automated/rapid operating system installation, and complete network management with IT Assistant.
30-day Getting Started Support - Technical support for new installations. Purchase your preferred Operating System from Dell and we will factory install it free of charge.

Special Promotion
Promo : 150,- special promotional discount

Service
Bronze 3 Year NBD (Next Business Day) Premier Enterprise Support

Installation Service
Dell recognises the criticality and individuality of your Enterprise solution and has composed installation services to suite the majority of requirements.

Basic Server Installation (+132.00 EUR)(5)tsja welke van de drie?
Classic Server Installation (+233.00 EUR)
Comprehensive Server Installation (+269.00 EUR)

Processor(s)/Cache
Dual processor capable - 1 processor as standard, 2nd processor gives significant performance increase

One Intel® Xeon processor 2.4GHz with 512K cache

Memory
512Mb DDR SDRAM (2x256Mb 266MHz DIMMs) (+280.00 EUR)(6) maakt toch niet zoveel uit? Onderste is handiger voor evt latere updates?
512Mb DDR SDRAM (1x512Mb 266MHz DIMMs) (+280.00 EUR)

Single Power Supply - non-redundant chassis option

IDE RAID Controller Card
Not Included

1st Main Bay Hard Drive
If you do NOT have RAID, the 1st HDD must be same size or smaller than 2nd HDD If you have selected IDE RAID, capacities of Hard Drives must be the same.
80GB passive 1'' 7200rpm IDE hard drive

Keyboard
Not Included (- 35.00 EUR)

Mouse
Not Included (- 15.00 EUR)

Monitor
Dell E551 Value 15" (13.8" VIS) FST Monitor (Midnight Grey) (+100.00 EUR)

Storage Device and Recordable Media
48x Max IDE CD-ROM

Factory Installed Operating System
Installation is Free of Charge when you purchase your preferred operating system from Dell - including Windows 2000 SP1, NT4 SP6 and Red Hat Linux 7. We also supply Volume Licensing for Microsoft products.

Microsoft Windows 2000 SP2 Server (5 CALs) - 12GB Partition (+705.00 EUR))(7)Welke van de drie? Wat houden die partities in? gewoon de groote van de partitie waarop het is geinstallerd?
Microsoft Windows 2000 SP2 Server (5 CALs) - 8GB Partition (+705.00 EUR)
Microsoft® Windows® Server 2003, Standard Edition (+705.00 EUR)

Een aantal zaken heb ik dus bold en hier heb ik heel wat hulp voor nodig.
Ik zal het server configureren niet proberen te onderschatten maar ik denk dat dit wel lukt. User aanmaken ed heb ik het dan over. Ik denk dat de installatie van het OS wel verstandig is om te laten doen.

Ik heb het idee dat de eerste server meer een geupgrade workstation is. Wat is eigenlijk het verschil tusen deze en een workstation?

Heel veel vragen van iemand met weinig verstand ervaring. Kan iemand mij hier mee helpen?

alvast bedankt.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat ik van je begrijp is dat je alleen een file server en internet deel machine wil. Dan is een pentium II al voldoende. Ik zou nu nog geen dure server aanschaffen die vervolgens 99% van de tijd niks staat te doen.
Verwijderd schreef op 30 September 2003 @ 10:15:
Zaken als agenda delen en een centrale mailserver gaan nu helemaal verkeerd. Tevens loopt de workstation wel eens vast en dat is voor een server ook niet handig.
En wat gaat er dan verkeerd? En ligt het aan de server dat er een workstation crashed?

[ Voor 46% gewijzigd door Noork op 30-09-2003 10:33 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
Voor zo'n klein bedrijf zou ik geen Dell nemen (of ben je dat verplicht). Je kunt voor de kwart van de prijs zelf een server bouwen met je eigen wensen.

Ook krijg je bij Dell automatisch Windows erbij, terwijl je voor deze taak (file-server en internet gateway) prima een Linux server kunt inrichten, ben je aan licentie's € 0 kwijt, daar tegenover dien je wel wat meer tijd te investeren in de setup.

Verwijderd

Topicstarter
Agenda delen gaat verkeerd omdat ze niet goed updaten naar elkaar. Er moeten meerdere agendas bij anderen worden bij gehouden. Ik wil hiervoor exchange installeren.
Een van de workstations is de server, daardoor crasht dus de server en de workstation :)

Dell maakt niks uit. Ik kies maar ik heb er geen verstand van. Daarom lijkt mij het slimmer om iets compleets te kopen en het OS preinstalled dan heeel erg extreem veel moeite te moeten doen om een linuxserver te runnen. Basis server windows moet wel lukken.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

Ik zou voor de eerste gaan. Wel met 2 harddisk in mirror. En met Windows 2003 server. Is lekker schaalbaar en makkelijk te beheren.

Dat je een pentium 2 ofzo kan gebruiken is leuk voor thuis, maar een bedrijf moet wel op zijn server kunnen vertrouwen. Een simpele Pentium 4 server is dan genoeg. Je hebt goed spul, en zeker als je voor centrale agenda's enzo gaat kiezen is evenuteel WIndows 2000/2003 small business server een optie. Dan is een P4 echt wel aan te raden :)

:)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Hoeveel data gaat het bedrijf genereren op die server
Grote bestanden, of veel kleine
Hoe erg is het wanneer de server uitvalt voor korte tot langere tijd.
Hoe wil je de backup regelen.. Of mogen bestanden zonder problemen kwijt raken.

Wat is je budget..
heb je kennis van het installeren van een OS op een server
Ben je gebonden aan Microsoft, of is Linux of Novell Netware ook een mogelijkheid.

Gaat je begrijf de komende jaren( 3-4 jaar) nog verder groeien ??

Voor een dergelijk klein bedrijf (No offense) zou ik een niet al te krachtige server adviseren.
Een dual CPU machine is overkill, maar niet overbodig. wellicht wil je ook Exchange draaien op ie server, en dan kan het helemaal geen kwaad. (Alhoewel een single CPU dat ook prima haalt voor 15 man)

Enkele zaken die je voor een server best wel in acht mag nemen:
SCSI Harde schijven
hard/soft-ware RAID
Registered memory
Degelijke backup met voldoende capaciteit.. (Native.. want compressed haalt je nooit 2:1)

Wil je ook niet dat je server direct uitvalt bij een deels/volledige blackout, denk dan ook eens aan een redundante voeding/UPS.

Toevoeging:

Kijk ook eens naar een HP/Compaq DL380 G1,G2 of G3
Single CPU (Kan je later nog uitbreiden)
512-1024MB Ram
mogelijkheid tot 6 Ultra3 SCSI Disken (Max 880GB)
Interne Array Controller

kijk ook hier eens: *Klik*

Vind je de Dl380 te zwaar, dan kan je ook kijken naar een DL360. Enige minpuntje.. HIj heeft maar 2 drive-bay's. Maar met 2x 72Gb in MIRROR zou je een aardig eind verder kunnen komen.

Praat anders eens met de leverancier. Meestal zitten daar mensen die je goed kunnen adviseren.

[ Voor 21% gewijzigd door Equator op 30-09-2003 11:22 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb bij een klein beginnend bedrijf ook een Dell SC server geinstalleerd met een gemirrorde 78Gb SCSI schijvenset. Als je Dell doet, zorg dan voor de beste ondersteuning qua hardware, je wil niet dat het bedrijf enkele dagen niet kan werken omdat er geen onderdelen snel te krijgen zijn. Voor het bedrijf is elk uur stilstand veel verlies.
Qua software: MS Small Business Server 2003, kost minder dan de Server 2003 server licentie en je hebt er nog Exhcange bij ook!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Ik hoor hier Small Business Server 2003 vallen...
Die komt toch maar uit in oktober ? Of heb ik het hier mis. Ik wacht immers op de release ervan, voor 2 netwerken te verkopen

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op 30 September 2003 @ 11:33:
Ik hoor hier Small Business Server 2003 vallen...
Die komt toch maar uit in oktober ? Of heb ik het hier mis. Ik wacht immers op de release ervan, voor 2 netwerken te verkopen
Kijk hier maar:
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sbs/default.mspx

Daar staat rechtsbovenin een countdown.. nu nog maar 9 dagen..

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
CyberJ schreef op 30 september 2003 @ 10:58:
Hoeveel data gaat het bedrijf genereren op die server
Grote bestanden, of veel kleine
Hoe erg is het wanneer de server uitvalt voor korte tot langere tijd.
Hoe wil je de backup regelen.. Of mogen bestanden zonder problemen kwijt raken.

Wat is je budget..
heb je kennis van het installeren van een OS op een server
Ben je gebonden aan Microsoft, of is Linux of Novell Netware ook een mogelijkheid.

Gaat je begrijf de komende jaren( 3-4 jaar) nog verder groeien ??

Voor een dergelijk klein bedrijf (No offense) zou ik een niet al te krachtige server adviseren.
Een dual CPU machine is overkill, maar niet overbodig. wellicht wil je ook Exchange draaien op ie server, en dan kan het helemaal geen kwaad. (Alhoewel een single CPU dat ook prima haalt voor 15 man)

Enkele zaken die je voor een server best wel in acht mag nemen:
SCSI Harde schijven
hard/soft-ware RAID
Registered memory
Degelijke backup met voldoende capaciteit.. (Native.. want compressed haalt je nooit 2:1)

Wil je ook niet dat je server direct uitvalt bij een deels/volledige blackout, denk dan ook eens aan een redundante voeding/UPS.

Toevoeging:

Kijk ook eens naar een HP/Compaq DL380 G1,G2 of G3
Single CPU (Kan je later nog uitbreiden)
512-1024MB Ram
mogelijkheid tot 6 Ultra3 SCSI Disken (Max 880GB)
Interne Array Controller

kijk ook hier eens: *Klik*

Vind je de Dl380 te zwaar, dan kan je ook kijken naar een DL360. Enige minpuntje.. HIj heeft maar 2 drive-bay's. Maar met 2x 72Gb in MIRROR zou je een aardig eind verder kunnen komen.

Praat anders eens met de leverancier. Meestal zitten daar mensen die je goed kunnen adviseren.
-Data genereren zal opslag 10gb zijn meer niet.
-Data stromen is dus misschien internet, maar in elk geval mail en agenda.
-Kwijt mag het niet raken. Ik wil in eerste instantie gewoon backuppen naar een workstation schijf.
-uitvallen voor langere tijd liever niet natuurlijk. Maar zelfs deze workstation valt nauwelijks uit. Ik hoef echt geen speciale contracten ed. Dat is overkill voor ons.
-Budget max 3000,- inclusief windows
-Ben niet gebonden aan windows, maar dat is makkelijker voor mij!
- SCSI Harde schijven is overkill
- hard/soft-ware RAID misschien wel
-backup via workstation
-redundante voeding/UPS ook overkill

Praten met een leverancier is ook de bedoeling maar een beetje vooraf hulp is wenselijk. Anders smeert hij mij vast teveel aan.
c70070540 schreef op 30 september 2003 @ 11:02:
Ik heb bij een klein beginnend bedrijf ook een Dell SC server geinstalleerd met een gemirrorde 78Gb SCSI schijvenset. Als je Dell doet, zorg dan voor de beste ondersteuning qua hardware, je wil niet dat het bedrijf enkele dagen niet kan werken omdat er geen onderdelen snel te krijgen zijn. Voor het bedrijf is elk uur stilstand veel verlies.
Qua software: MS Small Business Server 2003, kost minder dan de Server 2003 server licentie en je hebt er nog Exhcange bij ook!
MS Small Business Server 2003 is een erg goed idee!
gemirrorde 78Gb SCSI schijvenset lijkt mij teveel van het goede.

edit:
Verwijderd schreef op 30 September 2003 @ 12:16:
ik zou nog even heroverwegen of je wel een Dell wilt, zie shop-survey!
Wat gebruiken/raaden jullie aan dan voor een klein beginnende bedrijfje?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 12:20 ]

• usr-local-dick
  • Niet online
Het belangrijkste is een tapedrive.
Neem een server met een 18 Gb scsi schijf en een DDS4 dat tapedrive, en minstens 15 tapes.
Niet gaan klooien met backups op werkstation schijven. Dat werkt niet.
Als je 18 Gb disk heb past zeker weten altijd alles op je tape (=20 Gb native).
Je kan wel mooi een schijf erin hangen van 120 Gb ofzo maar dat werkt niet.
Usertjes denken zo:

1. we hebben een server met een tapedrive
2. ik delete een file
3. hij staat nog op tape -> sys haal jij die file effe terug?

Dan moet jij zeggen jammer die stond dus niet op tape.
Het lijkt simpel maar het is erg moeilijk te begrijpen dat bepaalde dingen wel op tape gaan en andere niet. Als je dan zorgt dat er niet teveel ruimte is dan past het dus altijd :)
Gewoon bij het begin de boel inperken, dat is beter voor jou en voor de usertjes.
Ohja ik vindt Dell heel OK, als je een srv besteld met tapedrive etc dan kost ie echt heel weinig. Voor dat bedrag zet je zelf geen server in elkaar.
Bovendien hebben ze goede garantie dus als je tapedrive stuk is dan komt er een mannetje die ruilt hem zonder gelul om.
Je kan het ook zelf doen maar je verdient er bijna niks meer aan.

Verwijderd

Nog een belangrijke tip: Koop niet bij Dell, kleinere klantjes die er een paar servers hebben gekocht worden gewoon als oud vuil behandeld als er een probleem is die net ietsje anders is dan de problemen die in hun boekje staan. Service is echt bagger slecht daar...

Verwijderd

DeLaNo wil zijn slechte ervaringen met ons delen ?

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij heel duidelijk dat mensen erg verschillend over dell denken. Fel tegen of fel voor.

Nu heb ik alles goed gelezen en twee systemen samengesteld.

sys1
SPECIAL PROMOTION -PowerEdge 1600SC SCSI 2054.00 EUR

Standard Features: High performance ServerWorks GC-SL Chipset - with tri-peer architecture and interleaving/set- combining memory
Support for Dual Intel Xeon processors with Hyper-Threading technology
256MB DDR ECC memory, expandable to 4GB
Embedded Gigabit NIC
6 PCI slots: 2x64bit/100MHz (PCI-X), 2x64/66 & 2x32/33
Optional PERC 3/SC RAID controller
Up to 6x hard drives with choice of U320 SCSI hot plug or standard U320 SCSI HDDs
Optional redundant hot plug power supplies
Optional remote management capability via DRAC III/XT
Lockable front bezel and easy access chassis
Special Promotion: Promo : 150,- special promotional discount
Service: 1 Year Next Business Day On-site (-EUR - 250.00 EUR)Van 3 naar 1jaar gezet voor een juiste vergelijking met de andere server
Installation Service: Not Included
Processor(s)/Cache: One Intel® Xeon processor 2.8GHz with 512K cache (+ EUR 250.00 EUR)
Memory: 512Mb DDR SDRAM (1x512Mb 266MHz DIMMs) (+ EUR 190.00 EUR)
Hot-Plug Power Supplies: Single Power Supply - non-redundant chassis option
1st Main Bay Hard Drive: 36GB U320 10,000 rpm 68-pin SCSI HDD (+ EUR 60.00 EUR)
Keyboard: Not Included (-EUR - 35.00 EUR)
Mouse: Not Included (-EUR - 15.00 EUR)
Monitor: Not Included
Factory Installed Operating System: Microsoft Windows 2000 SP2 Server (5 CALs) - 8GB Partition (+ EUR 705.00 EUR)5 CALS is dat 5 user kunnen aanloggen, asl ik nu een 6de heb moet ik er dan 5 bijkopen?

Sys2
$2,177.00
ProLiant ML330 G3 Intel® Xeon™ Processor 2.80 GHz/533-256MB - 36GB SCSI Model
Intel® Xeon™ Processor 2.80GHz/533MHz
512MB Total PC2100 Registered ECC DDR SDRAM Memory (2x256)
Integrated Single Channel Ultra3 SCSI Adapter in a PCI slot
36GB U320 Non-Hot Plug Hard Drive 10,000 rpm (1")
1.44MB Floppy Disk Drive
High Speed IDE CD-ROM Drive
Compaq NC7760 PCI Gigabit Server Adapter (Integrated/Embedded)
Windows® Server 2003 Standard Edition + 5 CALs
SmartStart & Insight Manager
Warranty - 1 Year Next Business Day Onsite

opties

Bij Dell:
Basic Server Installation (+132.00 EUR)
Classic Server Installation (+233.00 EUR)
Comprehensive Server Installation (+269.00 EUR)

1.Als server n00b maar gewoon de duurste kiezen?

2.HP heeft geen factory installatie mogelijkheden???

Nu wil ik dus windows2003 vervangen door small business versie maar dat kan ik nog niet kiezen op de website.
3.Verder heb ik volgens mij nu vergelijkbare systemen opgesteld.

4.Dell biedt:Bronze 3 Year NBD (Next Business Day) Premier Enterprise Support
Raden jullie mij dit aan? Of gaat er de eerste 3 jaar toch niks kapot en ALLES na de 3 jaar
;)

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Jij mag enkele zaken inderdaad overkill vinden, maar sommige van deze zaken garanderen wel de stabiliteit van een server.
VB: IDE Disken zijn goedkoper dan SCSI.. Mee eens, maar als een IDE Disk 365 dagen, 24 uur per dag aanstaat, is de MTBF ten opzichten van een SCSI HDD veel kleiner.
Neem dan iig 1 SCSI HDD. De performance is echt beter, en hij kan veel langer mee.

Een systeem wat vaak in 1 klap uitvalt bij een stroomonderbreking zal op den duus ook problemen gaan geven. Een simpele 1000VA Smart UPS van APC kan al een heleboel schade tegenhouden.

Je budget is inderdaad niet erg groot. het overtuigen van je management zal misschien lastig zijn, maar de voordelen die je hebt met het kopen van goede hardware zijn vele malen hoger dan het voordeel van een goedkoop systeempje neer te zetten.

just my 2 cents..

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Het eerste wat je met een preinstalled systeem doet is toch opnieuw installeren :? ;)

Met de HP SmartStart is het overigens goed te doen hoor.. Je hoeft je geen zorgen te maken over drivers etc.
* Equator vindt de oude Compaq Smartstart toch beter IMO..

Windows 2003 SBS is nog niet verkrijgbaar, want het is nog niet officieel uit. (9 oktober ofzo..) Daarom kan je er ook nog niet voor kiezen..

Ik zou voor Systeem 2 gaan. Maar ik ben dan ook een redelijk Compaq aanhanger..

Denk nog wel even goed na over je backup oplossing. Want naar een Werkstation backuppen is ook niet alles. Denk maar eens na over hoe je de backup van gisteren wilt veiligstellen voor inbraak/brand.. Die worden meestal mee naar huis genomen o.i.d.
* Equator denkt niet dat je van plan bent elke dag met een PC te sjouwen..

[ Voor 8% gewijzigd door Equator op 30-09-2003 13:41 ]

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
Als bedrijfserver ben ik een voorstander voor een merk machine.
Of dat nu Dell of HP is whatever maakt dan niet zoveel uit, het gaat erom dat het systeem gewoon goede support heeft en dat een hardware storing zo verholpen is.

Als je zelf een systeem in elkaar zet, is het altijd zoeken waar het probleem ligt, waar je dat spult hebt gekocht, moet je hem weer zelf inbouwen etc. Natuurlijk leuk als tweaker zijnde maar voor een bedrijf wil je gewoon geen gelul en geen downtime ;)

Wat de specs betreft zou ik toch ook wel gaan voor een SCSI harddisk :)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:08
ik heb een tijdje terug voor dezelfde beslissing gestaan ongeveer.
Ik moest een exchange server kopen voor ca. 75 gebruikers.

Ik heb besloten een dell te kopen.
PERFECT, geen enkele problemen mee gehad.

Als ik dell vergelijk met een HP/COMPAQ, heb ik een rendunant uitgevoerd systeem (voedingen/hardschijven in RAID5) incl een 24x7x365 support contract voorhetzelfd geld bij dell, als dat ik een standaard server bij HP/Compaq koop.

dus dell is ideaal

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• richard_kraal
  • Laatst online: 24-03-2025
Grolsch schreef op 30 September 2003 @ 13:56:
ik heb een tijdje terug voor dezelfde beslissing gestaan ongeveer.
Ik moest een exchange server kopen voor ca. 75 gebruikers.

Ik heb besloten een dell te kopen.
PERFECT, geen enkele problemen mee gehad.

Als ik dell vergelijk met een HP/COMPAQ, heb ik een rendunant uitgevoerd systeem (voedingen/hardschijven in RAID5) incl een 24x7x365 support contract voorhetzelfd geld bij dell, als dat ik een standaard server bij HP/Compaq koop.

dus dell is ideaal
tuurlijk, zo'n groot verschil :z |:( duidelijk geen kenner......

prijzen kunnen verschillen maar redundant, raid controller + schijven en support contract extra voor hetzelfde geld als een hp :X

ik wil denkik niet weten wat voor hardware in die bak zit :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een merk server zou ook mijn voorkeur hebben, ook om dezelfde reden die iedereen aangeeft. Support. Aangezien de ervaringen met DELL Support door veel bedrijven (mij inclusief) als zeer slecht ervaren wordt, zou ik je dan ook willen aanraden voor een niet-DELL systeem te gaan. De ML330 die CyberJ aanraad gaat je vast prettig bevallen.

• Grolsch
richardkraal schreef op 30 september 2003 @ 14:10:
[...]

tuurlijk, zo'n groot verschil :z |:( duidelijk geen kenner......

prijzen kunnen verschillen maar redundant, raid controller + schijven en support contract extra voor hetzelfde geld als een hp :X

ik wil denkik niet weten wat voor hardware in die bak zit :)
ik zal het verhaal dan ook voor jou even helemaal duidelijk maken (JIP EN JANNEKE TAAL)

ik heb de volgende specs:

4x18.4 GB 15K SCSI schijven in een hardware matige RAID-5
2.4 GHZ Xeon processor
1024MB geheugen
1GB netwerk controller
3 jaar support onsite 24h per dag 4 h response

Ik kom bij compaq uit op € 4000,00
Ik kom bij DELL uit op € 2500,00

dus compaq is bijna een keer zo duur terwijl het dezelfde specs heeft.
Ik heb dus bij DELL ca. dubbele specs voor de prijs van een compaq.

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

HP Proliant ML350
schaalbaar en zeker intressant voor jouw omgeving. Wij zetten deze vaak in bijdergelijke klanten. Support van Compaq/HP is in het verleden redelijk tot goed te noemen geweest.
Daarnaast neem SBS2000 of SBS2003. Niet duur bij elkaar.

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:54 ]

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Ik wil toch nog heel even aandragen dat er alternatieven zijn voor MS-server producten.

Juist als je voor het eerst een serieus netwerk wilt gaan bouwen is dat niet onverstandig. Ik denk dat als je bv. een Netware-omgeving gebruikt je minder tijd aan het beheer kwijt zult zijn. En als je bv. ook Zen aanschaft kan je ook nog enorm doorgroeien.

Je kan zelf bv. eens een trial van netware downloaden, en kijken hoe het bevalt. (minder moeilijk dan het lijkt, denk ik)
i.p.v. Exchange zal je bv. Groupwise kunnen draaien. (prima voor gedeelde agenda's!)

En misschien is dit linkje wat. Hoewel ik geen idee heb wat de nederlandse 'solution providers' vragen.

Ter overweging...

Leven is meervoud van lef

Verwijderd

Grolsch schreef op 30 September 2003 @ 14:16:
[...]

ik zal het verhaal dan ook voor jou even helemaal duidelijk maken (JIP EN JANNEKE TAAL)

ik heb de volgende specs:

4x18.4 GB 15K SCSI schijven in een hardware matige RAID-5
2.4 GHZ Xeon processor
1024MB geheugen
1GB netwerk controller
3 jaar support onsite 24h per dag 4 h response

Ik kom bij compaq uit op € 4000,00
Ik kom bij DELL uit op € 2500,00

dus compaq is bijna een keer zo duur terwijl het dezelfde specs heeft.
Ik heb dus bij DELL ca. dubbele specs voor de prijs van een compaq.
Neem dan nog eens de tijd die je kwijt bent om alle onvoorziene ellende recht de braaien en zet er de uitstekende support van HP/CompaQ eens naast t.o.v. die van Dell en je merkt dat je die € 1500,00 niet door de gootsteen spoelt!
Maar ik betwijfel of je per se een ML350 nodig zou hebben. Ik heb in het recente verleden bij dergelijke bedrijfjes Acer Altossen (G500 serie)neergezet, echt de minst zware uitvoeringenen ik hoef werkelijk nooit wat te supporten/ servicen... *afkloppen*. Prijzen beginnen vanaf zo'n € 1400,00 excl. BTW excl. OS en overige SW.

Het ergste zijn gewoon de MS licenties... Dat kost echt klauwen met geld. maar ja, als je iets betrouwbaars wilt hebben _met_ support is geen € teveel lijkt me. Beter 1 tevreden klant die iets meer heeft moeten betalen en alleen positieve reclame gaat maken voor je, dan 1 waar je perfect binnen het beoogde (veel te lage) budget bent gebleven en die alleen maar ellende heeft met zijn spullen... (=negatieve reclame!!).

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

een 330 is een ver-edeld werkstation, moet zeggen dat ik dat geen 'server' wil noemen. vandaar mijn keuze voor de 350, welke dan helemaal niet zwaar hoeft te zijn uitgerust. een 2.4 GHz met 512 mb intern, en 3 * 18.1GB SCSI in een RAID-5 config is heel acceptable. Vergeet je tapestreamer en 1400 VA UPS ook niet.... :)

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

Verwijderd

Was ook echt geen aanval hoor, ik ben wat servers betreft echt voorstander van het HP?CompaQ gamma omdat deze gewoon erg goed te noemen zijn.
Had idd de taper en de UPS niet meegedacht, maar och. TS moet zorgen dat ie in elk geval geen Dell neemt, das echt niks qua support. Denk dat em dat wel duidelijk moet zijn ondertussen en anders vraag ik me af waarom ie hier vragen komt stellen....

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

* k-oz was in no way offended :)

• Grolsch
wat doet dell slecht in zijn support dan? als ik een 24x7x365 dagen support contrakt met hun heb moeten ze dat nakomen.

Uit extern onderzoek blijkt dat dell in de 90% van de gevallen de storing in de eerste keer oplost (dus binnen die 4 uur).

Ik heb zelf helaas geen ervaring met de support van dell omdat dat ding gewoon altijd werkt :?

Maar WAT doen ze dan verkeerd?

• Gé Brander
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Het lijkt mij niet verstandig de pro DELL en anti DELL discussie hier uit te vechten. Misschien een nieuw draadje? Ik denk dat er ook weer ervaringen naar boven komen die slecht zijn met betrekking tot HP/IBM/ACER etc.
Het enige wat je kan melden hier is, neem een merk server of een zelfbouw.
Zelf zou ik zeggen: Neem een merk. En neem een hoge mate van support bij datzelfde bedrijf. Dan ben je in ieder geval ingedekt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1