Toon posts:

Windows 2000 DNS vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben al tijden aan het zoeken op dit forum maar ik kan me antwoord niet vinden. Daarom nu maar zo. Voor school ben ik bezig een windows 2000 server in te richten. Het is de bedoeling dat dit voor een basisschool word. Een aantal weken terug had ik de server helemaal draaiende maar door een kapotte HD moest ik alles opnieuw instaleren en instellen. Maar nu lukt het maar steeds niet! Ik zal het uitleggen. Ik heb er 2 netwerkkaarten in die als volgt ingesteld staan:

NIC 1:

IP 192.168.0.1
Gateway 192.168.0.1
DNS 192.168.0.1
Subnet: 255.255.255.0

NIC 2:

Alles DHCP

De situatie is als volgt. Op school hebben we een router (ip 192.168.1.1) Overal hebben we werkplekken aan tafels waar we simpel met een netwerkkabeltje kunnen inpluggen zodat we netwerk & internet hebben (dmv DHCP). Op mijn server heb ik dus 1 NIC (DHCP) voor het internetverkeer. En één NIC voor de 2 werkstations die op IP 192.168.0.2 , 192.168.0.3 zitten
Vervolgens heb ik dcpromo ingeramt en ben ik door het process heengewandelt. het domein heb ik: school.local genoemt. Vervolgens werd er gevraagd of ik DNS wou instaleren dat deed ik. Daarna opnieuw opstarten maar dat duurde erg lang met aanmelden. Natuurlijk door die DNS. Vervolgens heb ik bij de DSN de forwarders ingesteld (DNS van de internterprovider.) Nou weet ik dat ik met Routing en Remote Access dmv NAT de netwerkaarten kan koppelen zodat ook mijn werkstations internet krijgen. Dit kan ik nu nog niet doen omdat zelfs de server dus met geen mogelijk op internet is te krijgen. Ook kan ik niet pingen naar de DNS servers van de internet-provider. Wel kan ik met gemak pingen naar de server himself en de werkstations en de router. Ook kan ik in me webbrowser de router benaderen maar geen internet :| Wie o wie weet welk stapje ik heb overgeslagen???

p.s. Ik heb ook al handmatig bij de NIC (DHCP) voor het internet verkeer de 2 DNS adressen handmatig ingesteld.

Grtz Bert 8)

Verwijderd

Kan je wel op de server internetten?

Router ip 192.168.1.1 en server gateway 192.168.0.1 :?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 09:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben er al achter. Het subnet van de router is 255.255.255.0 en van de Netwerkaart 1(DHCP) automatisch dan ook. Echter is het subnet van NIC 2 (voor het netwerk) ook 255.255.255.0 dit moest 255.255.0.0 zijn. Alles werkt al. :)