Bedrijfsnetwerk van ISDN naar ADSL

Pagina: 1
Acties:

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-02 20:00

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Topicstarter
Sinds kort is op ons bedrijventerrein ADSL beschikbaar, en uiteraard zou het geweldig zijn als we van onze trage ISDN verbinding af kunnen en kunnen overstappen op ADSL (bitstream).

Op dit moment e-mailen we via Groupwise op onze Novell Netware 4.11 server (geen BorderManager). Van onze huidige ISP hebben we een vast IP nummer dat verwijst naar mail.domeinnaam.nl
Internettoegang op de werkstations loopt via een ISDN-router.

Dan nu wat we graag willen. Ten eerste meer veiligheid. Daarvoor hebben we inmiddels een Linux (Mandrake) server ingericht, die als router zal gaan fungeren met daarop uiteraard een firewall.
Daarnaast willen we meer veiligheid op het gebied van virussen. Onze fileserver mag uiteraard niet van buitenaf te benaderen zijn, maar onze Groupwise mail draait ook op de fileserver. Daarom hadden we bedacht om de linux server als een soort doorgeefluik te gaan gebruiken. Dus:

INTERNET <------> Linux router/mail-server <-----> Novell Netware Server / Groupwise

Het is vooral belangrijk dat de e-mail dan op de linux server gescand wordt op virussen.

Dan nu mijn vraag:
- is de bovengenoemde configuratie te realiseren
- hoe is de overstap het beste te doen
- tips voor wat betreft welke virusscanner (liefst gratis) we het beste kunnen gebruiken

Bijkomend probleem, onze huidige ISP kan ook ADSL leveren, maar is daarin niet echt goedkoop, dus we willen het liefst ook overstappen op een andere goedkopere provider, en daarbij het internet-domein verhuizen naar een andere hoster. We hebben alleen niet echt veel tijd meer om onze huidige ISP op te zeggen, en de aanvraag van ADSL gaat nog wel een paar weken duren.

Alle tips zijn van harte welkom ;)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

Ik heb hele goede ervaringen met InterConnect, zie www.interconnect.nl. Goede en snelle support!! Leveren ook zakelijk ADSL en SDSL :)

Verwijderd

Heb vorig jaar hetzelfde gedaan, overstap van ISDN/huurlijnen naar DSL. Allemaal prima verlopen.
Heb nu 2 x 1 Mb DSL ( 1 Mb lijn voor de mail / internet browsen , 1 Mb voor VPN verbindingen voor de telewerkers ). 2 x 1 Mb omdat op onze lokatie geen 2 Mb mogelijk was. DSL via Versatel , ADSL (bij de telewerkers) via XS4ALL
Gewoon eerst de DSL verbinding operationeel maken , dan in samenspraak met de provider het MXrecord voor de mail laten wijzigen (in een weekend ! ). Vooraf controleren of je niet relayed !

Mail configuratie bij mij : Internet - sendmail (RedHat) - Exchange. Op Exchange draait een Symantec virusscanner (hierop absoluut niet bezuinigen !) welke automatisch om de drie dagen wordt geupdated !

Verder op alle werkplekken ook een virusscanner welke automatisch iedere nacht wordt geupdated. (ook hierop niet bezuinigen !)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 09:59 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie gaat er toch even tegeaan schoppen :P

Waarom richt je die server niet in met BorderManager en een AV voor GroupWise ? Kun je net zo goed dichttimmeren en secure krijgen als een linux server.

Tijd voor een nieuwe sig..

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Koffie schreef op 30 september 2003 @ 10:01:
* Koffie gaat er toch even tegeaan schoppen :P

Waarom richt je die server niet in met BorderManager en een AV voor GroupWise ? Kun je net zo goed dichttimmeren en secure krijgen als een linux server.
BorderManager kost geld en aangezien het bij ons altijd zo goedkoop mogelijk moet (geen groot bedrijf), en Linux zo goed als gratis is willen we het zo oplossen.

Koffie weet je nog een goede virusscanner die ook Groupwise kan scannen? We draaien nu McAfee Netshield op onze server, maar die scant geen (groupwise) mail.

Verwijderd

Tot voor kort gebruikten we op mijn werk ook Groupwise (5.5). We hebben Guinevere ingezet voor virusscanning en disclaimer toevoeging. Ik ben altijd zeer tevreden geweest over dit product. Kijk er eens naar!

http://www.novell.com/coo...res/tips/t_guinevere.html

Verwijderd

ik zie dat er nu ook een versie2 is die ook spam tegenhoud! Misschien nog interessanter!

http://www.novell.com/coo...es/tr_guinevere20_gw.html

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
CAP-team,

ff off-topic, maar ik weet waar je bedrijf zit (rechts tegenover mijn kantoor :P ) en check eerst eens ff 300% of je wel adsl kunt krijgen daaro.
Ik heb het namelijk ook eens nagecheckt, en ik kon het toen niet.
Als ik check bij planet.nl, dan zegtie dat adsl pas beschikbaar is na een lijncheck.
En ik weet dat we volgens mij ca. 5 km van de centrale afzitten.

Volgens mij levert alleen KPN op onze postcode, en als het al werkt zijn dit particuliere MXstream diensten, dus geen DSL oplossingen met een gelijke up/downstream, en ook zijn er geen SLA's af te sluiten.

dus ff doublechecken als ik jou was!

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 30-09-2003 14:08 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Volgens diverse postcodechecks is het leverbaar, alleen via BBNet en bitstream. De lijnen moesten twee weken terug ofzo nog wel worden opgeleverd. Ik weet wel dat het wel duurder (ADSL/SDSL) is dan normaal ADSL voor particulieren, maar de kosten zijn nog altijd lager dan via inbellen via ISDN.
De maximum snelheid zou hier ws. niet hoger liggen dan 512 kbps (wat op zich prima is).

[ Voor 12% gewijzigd door CAP-Team op 02-10-2003 18:17 ]

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Ik weet niet hoe groot je bedrijf is, maar misschien is het interessant om Novell Small Business Starter Pack te gaan gebruiken. Voor kleinere bedrijfen is dit gratis (alleen de kosten voor implementatie) en het bevat NetWare 6, GroupWise 6 en BorderManager 3.7 ineen.

Wat betreft een virus scanner voor GroupWise, altijd een goede virusscanner met update subscription gebruiken (je moest eens weten hoeveel virussen er via de mail binnenkomen). Verder zijn er een aantal goede scanners voor GroupWise. Zelf vindt ik GWAVA erg fijn (omdat het vanaf het op Domain niveau scant), maar Guinevere is ook goed en een stuk goedkoper.

Kijk hier voor meer informatie: http://www.novell.com/pro.../partners/index.html#anti

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-02 13:26
Ik weet niet hoe groot je bedrijf is, maar misschien is het interessant om Novell Small Business Starter Pack te gaan gebruiken. Voor kleinere bedrijfen is dit gratis (alleen de kosten voor implementatie) en het bevat NetWare 6, GroupWise 6 en BorderManager 3.7 ineen.
Dat klinkt interessant, hoe kom je daar aan?

Enne, wat betreft die virusscanner:

Wij zijn ook nog op zoek naar zo iets, en ik was van plan naar amavis te gaan kijken. www.amavis.org

[ Voor 5% gewijzigd door Eastern op 02-10-2003 15:10 . Reden: url ]

• Matthey
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 16:56
Als je dan toch met Linux wil gaan werken, inderdaad amavis installeren.
Werkt perfect :)

Als de mail clean is doorsturen naar je groupwise server.

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Eastern schreef op 02 October 2003 @ 15:09:
[...]

Dat klinkt interessant, hoe kom je daar aan?
Je zou eens hier moeten kijken: http://www.novell.com/products/smallbiz/nsbs_starterpack/
Als je zelf een beetje handig bent moet je het ook zelf kunnen lijkt me.
Pagina: 1