Vorige week een Sweex LB000020 router aangeschaft. Tijdens configuratie viel me op dat de router maar een WAN poort heeft ipv twee vermeldt in de handleiding. Ook verschilde de firmware schermen van die in de handleiding. Na een wat uitgebreidere speurtocht bleek dat Sweex sinds kort gebruik maakt van een ander binnenwerk. Was de oude router gebaseerd op de Edimax BR6104, de nieuwe is gebaseerd op de Edimax BR6104S welke volgens Edimax niet in Europa verkrijgbaar is.
Wat heeft de BR6104S allemaal meer:
Standaard UPnP (de oude heeft dit niet standaard, pas na upgrade FW 0.64)
SPI Firewall (Stateful Packet Inspection), ook wel "echte firewall" genoemd vanwege controle inkomende packets welke een resultaat moeten zijn van uitgaande packets.
Firmware versie 0.10 (nog geen andere firmware beschikbaar).
Niet slecht dus voor €39,-
Nu de vraag:
Wie heeft ook deze versie van de router en graag je ervaring.
Ondanks dat ik zeer tevreden ben heb ik wel een probleempje. Bij een MSN messenger 6.0 voice conversation valt het geluid na 5 seconden weg. De verbinding blijft wel bestaan enkel zonder geluid. In de router security log wordt melding gemaakt van een UDP Flood. In dit opzicht werkt de SPI firewall blijkbaar iets te goed en ziet de Flood als een bedreiging. Overigens gebeurt dit niet bij iedereen maar bij bepaalde personen.
Waarschijnlijk is deze router nogal nieuw maar misschien is er toch iemand die hiervoor een oplossing heeft.
Wat heeft de BR6104S allemaal meer:
Standaard UPnP (de oude heeft dit niet standaard, pas na upgrade FW 0.64)
SPI Firewall (Stateful Packet Inspection), ook wel "echte firewall" genoemd vanwege controle inkomende packets welke een resultaat moeten zijn van uitgaande packets.
Firmware versie 0.10 (nog geen andere firmware beschikbaar).
Niet slecht dus voor €39,-
Nu de vraag:
Wie heeft ook deze versie van de router en graag je ervaring.
Ondanks dat ik zeer tevreden ben heb ik wel een probleempje. Bij een MSN messenger 6.0 voice conversation valt het geluid na 5 seconden weg. De verbinding blijft wel bestaan enkel zonder geluid. In de router security log wordt melding gemaakt van een UDP Flood. In dit opzicht werkt de SPI firewall blijkbaar iets te goed en ziet de Flood als een bedreiging. Overigens gebeurt dit niet bij iedereen maar bij bepaalde personen.
Waarschijnlijk is deze router nogal nieuw maar misschien is er toch iemand die hiervoor een oplossing heeft.