Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[LCD] lcd probleem (8 vlakjes lichten op - geen data)

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal in heb mijn lcd (16X1) aangesloten van het schema van smartie en ook smartie 5.1 gedownload. Nu het volgende probleem.

Zodra windows opstart lichte de 1e 8 vlakjes voluit op.

Wat kan het probleem zijn (het is geen soldeerfoutje) hebk al 100x gecontroleert.
is me lcd dood? :/ of gewoon iets anders.
laat het me horen

greetz Tim

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:07
als ze voluit oplichten...

is hij dan niet inverted ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
nee want zodra de tekst loopt zie je dat niet....

Verwijderd

LCD 16x1 geeft maar 8 karakters weer

Is dat jouw probleem, of doen de andere 8 'vlakjes' het ook niet?

Verwijderd

toevallig zo'n schermpje: [rml][ lcd] Laserjet IID (HD44780) pinout gezocht[/rml]
Ik heb hem ook niet verder dan het init schermpje gekregen :/

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

als de eerste 8 oplichten dan is het goed.
dan betekend dat hij werkt.
als zo'n display werkt laat hij de helft van blokjes oplichten.

eerste display stroom erop zetten.
dan pas smartie starten.

krijg je dan geen beeld, dan heb je de boel niet goed aangesloten.

heb je die dlport_io al geinstalleerd.
is ook nodig, anders werkt de boel niet.
of hoe heet dat rot bestand ook al weer

[ Voor 59% gewijzigd door job op 29-09-2003 20:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
dlport_io ??? nee volgens mij niet waar of hoe kan ik dat vinden??? :D

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 20:53 ]

Verwijderd

Staat ook op de site van LCD Smartie :)

Verwijderd

Topicstarter
draait die dlportio.dll automatisch of niet en zo nee hoe moet ik em instaleren...? :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 September 2003 @ 20:50:
draait die dlportio.dll automatisch of niet en zo nee hoe moet ik em instaleren...? :)
Even in je system map zetten.

Verwijderd

Topicstarter
doet ie niet..... :(
Hij geeft ook de volgende foutmelding:

DJPORTIO.SYS device driver not loaded.
Port I/O will have no effect

En dat een keer of 50 :P:P:P

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 21:02 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Voila: http://www.driverlinx.com/DownLoad/DlPortIO.htm

Ge moet dit downen en installeren en dan zou alles moeten werken.
Zoniet check je BIOS en zet je LPT poort op EPP

[ Voor 48% gewijzigd door Kawaii op 29-09-2003 21:03 ]

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Allemaal leuk en aardig, maar waarom zet je [CM] voor je naam? Dat staat namelijk voor "Casemod" en het staat ook nog eens in Casemodding & Elektronica ... ;)

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• job

job

dlportio installeren dus en rebooten.
dan lcd aan doen.
dan smartie starten.

Verwijderd

Topicstarter
werkt niet :'(

Verwijderd

Het is ook wel een beetje gissen naar het probleem... daarnaast is het mij niet duidelijk of je LCD nou nog wel íets doet (zie mijn post hierboven). Op de eerste post van damster ben je ook nog niet ingegaan geloof ik, misschien een klein beetje meer info dus :)

Verwijderd

Dan ligt het denk ik aan je LCD want er blijft nie veel meer over. Als je alle software goe hebt geinstalleerd en je hebt ook goed gesoldeerd dan moet het blijkbaar aan je LCD liggen

Verwijderd

Topicstarter
IK zet de 5 volt op mijn lcd dan verschijnen meteen de 8 zwarte vlakjes om prcies te zijn de 1e 8 van de 16

vervolgens maar het gewoon geen verschil meer wat ik ook doe hij reageert niet .... :(

NOg meer info nodig moet je ff roepen :)

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:42

Ibex

^^ met stom.

jepz, welk schema heb je gerbuikt, welke software, mss een datasheet van de lcd, type controller :) teveel info zal wel geen kwaad kunnen (tenzij ze onrelevant is natuurlijk). Ikzelf kan niet helpen, maar die info zal de kenners het wel makkelijker maken :)

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:40

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Als 8 van de 16 oplichten dan werkt hij!!! Ik heb een Samsung KP-03 met een SED1278f controller. het rottige van dit scherm is dat hij aangestuurd wil worden als 2x8, dus 2x16 in Smartie. maar het is best aan te passen. Even de eerder genoemde DLportIO installeren, smartie erop, 2x16 aanklikken en gaan met die banaan!!!!

[ Voor 1% gewijzigd door mentalmadnizz op 29-09-2003 22:15 . Reden: taalvoutjes!!!! ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• job

job

jep zoals iedereen al zegt.
het moet met dlportio en smartie werken.
werkt het niet dan heb je wat verkeerds aangesloten.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Als de 1e 8 van je 16 tekens zwart worden bij het starten betekent dat dat je LCD is geinitialiseerd. Als je hem vervolgens niet aan de praat krijgt zul je de volgende dingen moeten controleren:
• Aansluitingen volgens Smartie-schema (staat geloof ik op de site)
• Instellingen lpt-poort
• DLPortIO werkend?
• Smartie werkend?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het schermpje wat jij gebruikt heeft een beetje onlogische aansturing. Het is namelijk geen 1x16 maar 2x8 achter elkaar.
Stel smartie eens in op 2x8 en het zal wel werken.
De 8 blokjes die je ziet, zijn dus in feite de eerste regel,
Ik heb ook zo'n schermpje en het koste mij ook even tijd voordat het lekker werkte. Nu ligt hij werkeloos in een la, omdat 1x16 best wel weinig is, en hij geen backlight heeft...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Ik heb nu het probleem dat mijn nieuwe 2x20 LCD, alleen de bovenste 10 letterblokken helemaal oplichten. Dit gebeurde meteen toen ik de pc aanzette, maar ze 'faden' langzaam in zeg maar. Is de lcd wel goed nu?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 21:02:
Ik heb nu het probleem dat mijn nieuwe 2x20 LCD, alleen de bovenste 10 letterblokken helemaal oplichten. Dit gebeurde meteen toen ik de pc aanzette, maar ze 'faden' langzaam in zeg maar. Is de lcd wel goed nu?
Ja het lcd is prima, dat is een init van het lcd.. geeft altijd de helft van de totale waarde weer:

dus :
2x 20 geeft één rij van 20
4 x 20 geeft twee rijen van 20
etc etc

Verwijderd

Oke da's in ieder geval iets. Als ik Smartie start gaan de blokjes uit en blijft het lcd leeg, wat ik ook probeer te weergeven.

Toen ik toevallig een ander programma LCDINF probeerde, kwam voor een seconde op het scherm dit te staan:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~j.demeij/lcd.jpg

Dit is iedere keer anders, maar het is altijd rommel

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Een aantal punten waar je op zou kunnen letten:

*) heb je toevallig een 8-bits bus gebruikt en de software geconfigureerd voor een 4-bits bus? Of andersom? Dan is de kans op zulke rotzooi namelijk groot.

*) Heb je de ground van het display goed aangesloten? Dus zowel op de ground van de voeding als op de ground van de printerpoort. In het geval van een externe voeding: de plus noch de min van de voeding mogen geaard zijn, omdat deze ook al via de ground van de PC plaatsvind. Dubbele aarding (aardlussen) is een Bad Thing (tm), zeker als op de PC de ground is geaard en op de voeding de pluspool...

*) Zijn je kabels niet te lang? Dat LCDINF al iets meer voor mekaar krijgt dan smartie zou op timingproblemen kunnen wijzen. Kan toevallig de datatiming van het programma nog verder omlaag? (Zoals je misschien al wel merkt ken ik die hele programma's niet :-) Ik gebruik LCD's alleen direct met een microcontroller)

*) Is de voedingsspanning stabiel? Probeer om zo dicht mogelijk bij het LCD een condensator tussen +5V en ground aan te sluiten. Liever nog twee condensatoren: eentje van ca. 10 uF voor stabiele voeding en eentje van ca. 100 nF om hoogfrequente ruis weg te filteren.

*) Het display met alleen zwarte blokjes: is het display wel 'enabled' (1 van de pinnen op de aansluitconnector)?

*) Werkt het geheel op een andere PC wel?

Dat het display defect zou zijn geloof ik niet meteen. Die dingen kunnen heel wat hebben (mits ze volgens de ESD-richtlijnen worden behandeld). Je hebt eerder kans op bijvoorbeeld een soldeerfout (bijvoorbeeld twee soldeereilandjes doorverbonden door een korreltje of druppeltje tin?).

Succes ermee.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:59

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 03 oktober 2003 @ 14:08:
Oke da's in ieder geval iets. Als ik Smartie start gaan de blokjes uit en blijft het lcd leeg, wat ik ook probeer te weergeven.

Toen ik toevallig een ander programma LCDINF probeerde, kwam voor een seconde op het scherm dit te staan:

[afbeelding]

Dit is iedere keer anders, maar het is altijd rommel
Volgens welk schema heb je je LCD aan de PC aangesloten?? (LCDInf stuurt het lcd alleen in 8 bit mode aan).

Als ik het zo bekijk heb je
- of een ander schema gebruikt
- of zitten niet alle aansluitingen naar de datapinnen goed verbonden
- of heb je een erg lange kabel gebruikt
- of heb je een traag LCD.

(voor dat laatste zou je LCD Studio eens kunnen gebruiken, die heeft dacht ik instelbare timings.)

edit:
Nah jah, eigenlijk wat m'n voorganger hierboven ook al zegt, maar dan wat ingekort aangezien ik LCDInf wel enigzins ken ;) .

[ Voor 8% gewijzigd door Creepy op 03-10-2003 15:29 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Ik heb alle bovenstaande punten nog eens langsgelopen, en ik kom er nog steeds niet uit. Alles 100 x gecontroleerd.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~j.demeij/lcd1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~j.demeij/lcd2.jpg

Ik vat er steeds minder van ;( Als ik een willekeurig lcd programma start gaat gewoon het scherm leeg, maar heel af en toe komt er wel iets op het scherm te staan, maar klopt er helemaal niets van.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2003 15:15 ]

• job

job

die plaatjes hierboven lijken typisch op een verkeerd aangesloten lcd.
ga nomaals alle datalijnen na.

kijk of er niet perongeluk 2 draden contact maken door een teveel aan soldeer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 oktober 2003 @ 15:01:
Ik heb alle bovenstaande punten nog eens langsgelopen, en ik kom er nog steeds niet uit. Alles 100 x gecontroleerd.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik vat er steeds minder van ;( Als ik een willekeurig lcd programma start gaat gewoon het scherm leeg, maar heel af en toe komt er wel iets op het scherm te staan, maar klopt er helemaal niets van.
Ziet eruit als een verkeerd gesoldeerd lcd....
(zie ook info op laupro voor terugzenden)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 oktober 2003 @ 15:01:

[afbeelding]

[afbeelding]

ziet eruit als datalijnen die niet goed zitten, let op dat pin 2 op je printerpoort datalijn 1 is, dus niet pin 1 zoals je zou denken.
enneh, herrinnert u zich deze nog?!
Ik deed vanmiddag een laatste poging, en ik kreeg hetzelfde beeld :/
ik heb daarna alle draadjes doorgemeten en opnieuw gesoldeerd, en verdomd, hij doet het nu :9

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 oktober 2003 @ 21:52:
[...]

ziet eruit als datalijnen die niet goed zitten, let op dat pin 2 op je printerpoort datalijn 1 is, dus niet pin 1 zoals je zou denken.
enneh, herrinnert u zich deze nog?!
Ik deed vanmiddag een laatste poging, en ik kreeg hetzelfde beeld :/
ik heb daarna alle draadjes doorgemeten en opnieuw gesoldeerd, en verdomd, hij doet het nu :9
Omdat jouw pin out boven elkaar zit gaat het daar "regelmatig" verkeerd:

Pin-Out lcd

0-15 A.....0-16 K
0-13 db6..0-14 db7
0-11 db4..0-12 db5
0-9 db2....0-10 db3
0-7 db0....0-8 db1
0-5 R/w....0-6 E
0-3 Vo......0-4 RS
0-1 vss.....0-2 vdd

Het schema moet dan als volgt zijn:

LCD
1------------>GRND
2------------>+5V
3------------>GRND
4-------------------->lpt 16
5------------>GRND
6-------------------->lpt 1
7-------------------->lpt 2
8-------------------->lpt 3
9-------------------->lpt 4
10------------------->lpt 5
11------------------->lpt 6
12------------------->lpt 7
13------------------->lpt 8
14------------------->lpt 9
15------------>(weerstand)+5V
16------------>GRND

LPT achterzijde

13 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1
. 25 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 014

Vaak worden de pinnen van rij 1 van de LPT omgewisseld... en dan gaan de datalijnen verkeerd....

Suc6 ermee

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 10:08 ]

Verwijderd

Maar, wat er van LCD 6 komt in het schema hierboven, dat moet op de 2e echte pin van LPT? Want ik weet dat 2 tm 9 de datalijnen zijn, maar in dit schema zie je LCD 6 naar een niet data lijn gaan. :? (Ik ben nu opnieuw aan het solderen)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 15:48:
Maar, wat er van LCD 6 komt in het schema hierboven, dat moet op de 2e echte pin van LPT? Want ik weet dat 2 tm 9 de datalijnen zijn, maar in dit schema zie je LCD 6 naar een niet data lijn gaan. :? (Ik ben nu opnieuw aan het solderen)
LCD6 is ook geen datalijn, LCD7 tm 14 zijn datalijnen.
Dit verschilt per LCD schermpje. Bij mijn LCD zijn de +5 en GND omgedraait bijv.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 16:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2003 @ 15:48:
Wellicht toch een soldeer foutje..... ;)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~j.demeij/lcd3.jpg

Hij doet het!

Waarschijnlijk kwam het omdat ik 2 verschillende soorten draad had gebruikt :|

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 18:42 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 18:42:
[afbeelding]

Hij doet het!

Waarschijnlijk kwam het omdat ik 2 verschillende soorten draad had gebruikt :|
Zo zie je maar beter 101 x alles na kijken dan bij 100 zeggen dat ie het niet doet :X
Pagina: 1