Wireless internet delen met buurt (+/- 500 m) via schotel

Pagina: 1
Acties:
  • 287 views sinds 30-01-2008

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:39
Even de situatie schetsen:
Wij wonen in een onherbergzaam gebied ergens in Friesland. Kabel zit er niet in omdat wij zo'n 2 kilometer buiten het dorp wonen en ADSL kan niet omdat er te lage bevolkingsdichtheid is.
Dit gaat de komende jaren ook niet veranderen.
Nu heb ik wel eens wat gelezen over internet via de sateliet, echter als je upstream én downstream via de sateliet wilt, wat wij dus willen, kost dit een aantal centen (zo'n 100 euro per maand).

Ik kwam op het idee om het dan met de buurt te delen, zodat de kosten aanvaarbaar blijven. Er zijn denk ik zo'n 5 mensen die dit wel zouden willen binnen een straal van 500 meter.

Nu had ik hierover een aantal vragen:
Internet via de sateliet? - welke providers zijn er zoal en wat heb je nodig. Dan bedoel ik onder andere natuurlijk een upload/download schotel en waarschijnlijk een modem voor in de pc? Dan zal die pc dus als router moeten fungeren.

Daar moet dan een WiFi accespoint aan. Echter is de afstand, 500 meter, nogal groot. Ik heb eens iets gelezen over (semi)professionele antennes.
Maar kun je die op elk accespoint aansluiten?
Zo nee, wat heb ik dan nodig?

Even een samenvattingkje van de vraag:
Wat heb ik nodig om te internetten via de sateliet, en over welke apperatuur moet ik beschikken om dit beschikbaar te maken voor onze buurt?

Ik vraag dit omdat ik eigenlijk niets weet over hoe internet er via de sateliet aan toe gaat en ik door de bomen het bos niet meer zie qua langeafstands WiFi.
Iedereen zegt weer iets anders over internet via de sateliet.

Mijn broer heeft met zijn buren ook een draadloos netwerkje, maar dat is maar zo'n 10 meter, dus dat kon met 'simpel' spul (broer woont overigens in België)

Edit2: ik las ook iets over 27/7 ISDN? wat houdt dat precies in? Permanent online voor een vast bedrag per maand via ISDN?

[ Voor 19% gewijzigd door Exigence op 29-09-2003 19:50 ]

• jadjong
  • Niet online
De enige betaalbare dienst in Nederland met UP & DOWN via sateliet komt van www.hertzinger.nl Hier heb je voor 110.- een 512/128 verbinding met een FUP. Je moet alleen wel 3300.- neertellen als entreekosten :(

• Exigence
jadjong schreef op 29 September 2003 @ 19:50:
De enige betaalbare dienst in Nederland met UP & DOWN via sateliet komt van www.hertzinger.nl Hier heb je voor 110.- een 512/128 verbinding met een FUP. Je moet alleen wel 3300.- neertellen als entreekosten :(
Is dat inclusief apparatuur (we hebben al een schotel voor tv, ik neem aan dat daar dan alleen een LNB (of hoe zo'n kop ook maar heet) op moet?)
En dan komt er een speciale kaart in de pc, waar dan de kabel van de internet-schotel in moet?

En dan nog die langeafstands WiFI........ :|

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 15:41
dan kun je nog beter gaan verhuizen voor dat geld :P

er is wel goedkopere sateliet internet, alleen de upload blijft via de gewone telefoonlijn (56k)
dus ik denk ook niet dat dat gunstig is...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Exigence
Saeverix schreef op 29 september 2003 @ 19:59:
dan kun je nog beter gaan verhuizen voor dat geld :P

er is wel goedkopere sateliet internet, alleen de upload blijft via de gewone telefoonlijn (56k)
dus ik denk ook niet dat dat gunstig is...
Dat is inderdaad geen optie. Enne, ik ben 15 hoor, ik ga echt niet verhuizen voor een internetverbinding ;)
We overwegen dit echt serieus. Naja, dit is wel het nadeel van mooi wonen :)

• shure-fan
  • Laatst online: 11:53
500 meter wifi is geen punt, je kunt zelfs afstanden maken van 10km

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 21:47
Internet via de sateliet is mogelijk, maar inderdaad vrij prijzig. Plus dat je pingtijden bijvoorbeeld totaal ruk zijn. Deze zijn 1000+, dus het laden van een webpagina duurt sowieso al 1 sec, voordat hij ookmaar begint !

Mogelijk is inderdaad flatfee inbellen. Maar hier zit een overboeking op (meestal 1:2 of 1:4), wat inhoud dat je dus maar 12 respectievelijk 6 uur per dag online mag zijn. Tenzij andere klanten minder dan dat gebruik maken van de dienst.

Ook mogelijk is een KPN huurlijn: Die zijn tegenwoordig nieteens zo duur meer. En snelheden tot (ik meende 2mbit) zijn mogelijk.

Het wireless deel zal prima lukken. Je hebt dan wel een zgn Omni-antenne nodig (€100) en per aansluiting een richtantenne van +/- €60 (Welke je eventueel zelf kunt bouwen!)

Verwijderd

Cutebritney schreef op 29 September 2003 @ 20:25:
Ook mogelijk is een KPN huurlijn: Die zijn tegenwoordig nieteens zo duur meer. En snelheden tot (ik meende 2mbit) zijn mogelijk.
Dit zou ik inderdaad eens verder uitzoeken. Wellicht dat je - als je echt maar 1 à 2 km van het dorp woont - iets kan regelen met kabelinternet ofzo. Zeker als je in de omgeving meerdere mensen enthousiast kan krijgen kan hier wel iets uitkomen. Misschien dat je sowieso eens met gemeente, en eventueel een kabelboer, om de tafel kan gaan zitten.

• Exigence
Verwijderd schreef op 29 September 2003 @ 20:40:
[...]

Dit zou ik inderdaad eens verder uitzoeken. Wellicht dat je - als je echt maar 1 à 2 km van het dorp woont - iets kan regelen met kabelinternet ofzo. Zeker als je in de omgeving meerdere mensen enthousiast kan krijgen kan hier wel iets uitkomen. Misschien dat je sowieso eens met gemeente, en eventueel een kabelboer, om de tafel kan gaan zitten.
Ja, want als je bedenkt dat de opstartkosten 3000+ euro zijn...... voor dat bedrag zou je misschien de kabel ook wel kunnen laten verlengen?
De dichtsbijzijnde die beschikking heeft over kabelinternet woont zo'n 1,5 kilometer verderop.
Voor de rest alleen maar }:O 'en

Edit: enne, die KPN huurlijn? wat houd dat precies in :?

[ Voor 7% gewijzigd door Exigence op 30-09-2003 15:33 ]

• jadjong
  • Niet online
erik9287nl schreef op 30 September 2003 @ 15:32:
[...]

Ja, want als je bedenkt dat de opstartkosten 3000+ euro zijn...... voor dat bedrag zou je misschien de kabel ook wel kunnen laten verlengen?
De dichtsbijzijnde die beschikking heeft over kabelinternet woont zo'n 1,5 kilometer verderop.
Voor de rest alleen maar }:O 'en

Edit: enne, die KPN huurlijn? wat houd dat precies in :?
Die kabel is het probleem niet, die heb je wel voor 3000.- op de gewenste lengte. Alleen de mensen die dat ding daadwerkelijk in de grond leggen zijn nogal duur :(

Verwijderd

jadjong schreef op 30 September 2003 @ 18:05:
[...]

Die kabel is het probleem niet, die heb je wel voor 3000.- op de gewenste lengte. Alleen de mensen die dat ding daadwerkelijk in de grond leggen zijn nogal duur :(
Ík heb mij ooit eens laten vertellen dat het in de grond laten stoppen van een kabel ca. 40 euro per meter kost! :o

Verwijderd

daar wil ik het ook wel voor doen :)

• Exigence
Dus eigenlijk is de enige mogelijkheid: een kabelabbo nemen bij de mensen die het dichtst bij ons wonen en wel beschikking hebben over kabel (+/- 1 - 1.5 km) en dan een WiFi verbinding maken met ons en onze buren.

Weet iemand ook hoe duur een KPN huurlijn per maand is?
Zou je daar dan ADSL op kunnen hebben?

[ Voor 19% gewijzigd door Exigence op 01-10-2003 13:28 ]

Verwijderd

Waar in friesland woon je????
In gemeente nijefurd (zuid-westhoek) komt eind dit jaar ADSL.
Check www.koudum.nl maar es voor meer info.
Misschien kun je zelf ook zoiets regelen????

Verwijderd

De site is overigens niet echt up-to-date. hier staat nl. nog dat er nog abbonees nodig zijn. Dat is niet meer zo. Het komt eind nov. / begin dec. in koudum. Jammer genoeg moet Hindeloopen eerst ff w8ten. :'(

Greetzzzzz }) })

• Exigence
Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 13:45:
Waar in friesland woon je????
In gemeente nijefurd (zuid-westhoek) komt eind dit jaar ADSL.
Check www.koudum.nl maar es voor meer info.
Misschien kun je zelf ook zoiets regelen????
Ik woon tussen Buitenpost en Groningen, in het (lees: buiten het) dorpje Twijzelerheide. (Veenwouden, Zwaagwesteinde, Twijzel. Daar in de buurt.)

Maar voor een ADSL aanvraag bij KPN zijn minstens 350 mensen nodig die er gebruik van zouden willen maken. En dat gaat hier echt _nooit_ lukken.
Buiten een straal van 1 á 2 kilometer hebben ze allemaal kabel |:(

[ Voor 20% gewijzigd door Exigence op 01-10-2003 13:53 ]

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-02 23:42
Hee
Erik je zou eeltje ook kunne vraage, weet nie hoe ver die van je af woont mar eh dan heb je tenminste wel onbeperkt.
En eh zo'n kpn lijn huren, dat is gelijk aan de zakelijke pakketen van xs4all geloof ik

• shure-fan
  • Laatst online: 11:53
ik heb even zitten meten, maar dokkum zit ongeveer 10 km van je af (hemelsbreed) als het goed is.

Misschien kun je beter kijken of er adsl in dokkum is (vast wel) en dan testjes uitvoeren. Dus hoogste punt opzoeken (kerktoren) daar een flinke richt antenne in zetten (sd 19 of sd27) en dan gaan "stumblen" met een richtantenne vanuit een auto. (dus auto aan de kant zetten en kijken wat je snelheid is en de verbinding goed is)

zo kun je misschien een goede verbinding krijgen met dokkum.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• funkyduck37
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-11-2023
dat wifi, hoe gaat dat in zijn werk?

ik wil eigenlijk ook iemand voorzien van internet die 5 km bij mij vandaan woont.
hoe kan ik op een veilige manier hem van internet voorzien.
(welk materiaal en welke kosten brengt dit met zich mee)

Verwijderd

Moet je daarvoor een topic van een half jaar oud kicken?

Je hebt blijkbaar zelf nog *niets* uitgezocht.. doe dat eens. Ga eens wat zoeken bij Google en de GoT-search.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.