Toon posts:

DHCP error, denk ik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit probleem al een aantal keren gehad; en ik snap niet waar het vandaan komt en hoe ik het op moet lossen (gaat meestal vanzelf ineens over... :?)
ik heb kabelinternet via de nutsbedrijven in maastricht (campus@maastricht) en normaal gesproken gaat alles helemaal flex. Geen problemen met instaleren van potocols ed. gewoon kaart erin janken, TCP/IP (alle settings op automatsch want ik krijg een ip toegewezen van de heren van de nuts) erbij en klaar het werkt.

Nu heb ik van de een op de andere dag dat ik internet niet meer op kan (dit op een compu met winME erop, en ik weet dat het net wel werkt hier thuis want mn andere computer doet het wel, te zien aan het feit dat ik dit kan posten...). De melding die ik krijg bij IE is dat ik een DNS error heb. Als ik dan vervolgens winipcfg opstart om te kijken wat er gaande is en ik release en renew het geheel dan zegt ie na een paar minuten hard denken: DHCP Server Unavailable. Renewing adapter "".
Daarbij is het ip-adres van 137.x.x.x veranderd in 169.x.x.x.
(wilde help inroepen van campus maar die leveren geen support als er meerdere kaarten staan aangemeld, de apen)

ik heb alle protocollen ed. al verschiedene malen herinstalleerd en ook mijn thuisnetwerk werkt gewoon. Ook ik heb, zoals in de netwerk FAQ stond vermeld, de winsock2 sleutels verwijderd en daarna de boel herinstaleerd. Dit werkte ook niet.

Dat was het volgens mij wel

Wat kan ik hier aan doen en is er ergens een documentje waar ik het een en ander kan lezen betreffende dit probleem. Als het al ergens eerder gepost is en ik heb het in de bestaande topics gemist heb; waar staat het dan?

Moge duidelijk zijn dat ik zelf weinig van dit probleem en al de eigenschappen van protocollen ed. snap dussu, voel me goed dom; please be gentle.. ;)

alvast dank!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 19:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
trouwens nog ff;
ik heb, toen ik dit probleem al eerder een keer had, ook helemaal opnieuw windows erop geknald, zowel na formateren als gewoon de setup nog eens uitvoeren. Beide keren gaf het geen oplossing...

was misschien nog wel handig om te weten.

mz

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 19:21 ]

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 05:34
1) Pleur Windows ME eraf en gooi er Windows 2000 Pro of XP op. Windows ME is de grootste baggerbende die Microsoft ooit heeft gemaakt. Het is zo onstabiel als de pest en het brengt alleen maar problemen. Heb je geen Windows 2000 Pro of XP ga dan voor 98, maar blijf weg van ME.

2) Mocht het installeren van een nieuw OS niet helpen en je blijft die error houden, is de kans groot dat je kabelmodem naar z'n grootje is. Ik heb dat ook al verschillende keren gehad dat ik geen IP adress goed doorkreeg en dan bleek dus dat m'n kabelmodem naar z'n grootje was. Neem dan contact op met Nuts en dan zorgen zij wel voor een nieuwe kabelmodem als ze een beetje goeie service hebben.

Ik hoop dat dit een beetje helpt voor je.

[ Voor 19% gewijzigd door silentsnake op 30-09-2003 08:09 ]

Verwijderd

Kabelmodem lijkt me niet daar het via een andere pc wel werkt.

Probeer eens een andere NIC, het lijkt er sterk op dat het hier aan ligt.
(eventueel kun je ook je kabels een checken)

Verwijderd

Ik had dit probleem met een combo kaartje, altijd gebruikt via BNC en in mijn nieuwe netwerk via RJ-45. Win 98 (in mijn geval) kreeg ook geen IP adres, en dan maakt die winzooi en 169.x.x.x van... andere kaart erin (zoals RH9 voorstelde) was bij mij de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
ik probeer XP er wel ff op te knikkeren. Hoop dat ie dat een beetje trekt.
Thx anyway en ik zal zsm de resultaten posten.
Mssl!

Verwijderd

Topicstarter
xp staat er op.
Het internet in huis werkt wel (getuige deze compu) maar op de computer krijg ik nog steeds geen contact.. heel vaag, maar het netwerk functioneert wel gewoon.
iemand nog iedeeen?

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hang er eens een andere netwerkkaart in, desnoods die van de pc waar je wel het internet op kan.
offtopic:
Ter illustratie: tijdje geleden op mn werk hadden we een pc die geen ip toegewezen kreeg via dhcp. als je handmatig een correct ip invoerde werkte alles ok. uiteindelijk ff een andere PRECIES DEZELFDE KAART erin gezet en probleem was verholpen.

[ Voor 60% gewijzigd door Mike Jarod op 30-09-2003 19:25 ]

• lexvis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 03:35
169.x.x.x is een APIPA (Automatic Private IP Adressing) adres, oftewel een adres dat Windows toekent als er geen geldig IP adres kan worden verkregen.

Het kan dus zijn dat de DHCP server aan hun kant niet werkt, of dat jij een rogue DHCP server aan het draaien bent, of dat het DHCP verkeer geblokkeerd wordt door een of andere firewall, of...

Ik heb ook wel eens gehad dat een simpele herstart het geheel weer werkend maakte, of inderdaad het instellen van een handmatig IP adres. Als dat overigens niet werkt dan heeft het waarschijnlijk weinig met DHCP te maken!

[ Voor 26% gewijzigd door lexvis op 30-09-2003 19:35 ]

Verwijderd

Als je het IP adress weet dat je eigenlijk moet hebben kan je ook proberen deze als vast in te stellen. Ik weet dat dit soms helpt bij niet goed werkende DHCP servers, maar ut blijft een wilde gok.

Verwijderd

Topicstarter
OK, het is gelukt; de uiteindelijke oplossing (denk ik) was het resetten van de kabelmodem (modem uit - voeding loskoppelen - stekkertje er 10 minuten later weer in en modem aanzetten) en nu werkt het allemaal weer...

dank voor de hulp en moct iemand hier een verklaring voor hebben; ik ben benieuwd!

Hoi!
Pagina: 1