Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 68000 systeem schema's?

Pagina: 1
Acties:

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Hey, heeft iemand wat schema's liggen van een simpele implementatie van een computer rond een 68000 processor?

Ik ben eigenlijk op zoek naar hoe ik het beste DRAM kan interfacen aan de 68000. Iets met hidden refresh-cycles tijdens momenten dat de 68000 de bus niet in gebruik heeft.

Ik had zelf al iets bedacht zoals het in de eerste PC-XT's en AT's werd opgelost: door met een timer een interrupt te genereren en in de interrupt routines dummy leesacties op het geheugen uitvoeren. Maar ja, een 68000 is al niet zo snel :), zonde van de cycles.

Eigenlijk wil ik simpelweg fast-page 16-bit dimms interfacen aan de 68000. Of misschien wel EDO dimms, maar volgens mij win ik daar niks mee (behalve dat ze beter verkrijgbaar zijn) en wordt het toch ingewikkelder.

Ik wil namelijk een multiprocessor 68000 systeempje in elkaar bastelen :). De DRAM interface is het enige waar ik wat moeite mee heb. Misschien dat iemand een goede tutorial weet hoe ik aan een 16-bit dimm moet interfacen?

Macbook Pro

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Klinkt interresant :)
Ik kan je er niet zoveel over vertellen (heb dram alleen gebruikt voor videogeheugen -> automatische refresh) maar ik heb ooit ergens gelezen dat er speciale dram controllerchippies zijn die kunnen doen wat jij wilt... Google daar es op, misschien dat je wat vind.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Leuk :) Lastig om wat te vinden, maar ik vond wel een schema om RAM (geen DRAM dus, maar misschien heb je er toch iets aan) te gebruiken met de 68000:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/68000.jpg

Bron is een PDF document, namelijk: §10 - MEMORY INTERFACING, pagina 5. Ik zoek nog even verder naar iets bruikbaarders :)

In dit PDF document staat op bladzijde 6 ook nog wat over "16-bit FourPort RAM" (waarom zegt mij dat niets?) izm de 68000. Simple Processor Implementation.

[edit]

Afbeeldingslocatie: http://www.mulle-kybernetik.com/jagdox/block1.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.mulle-kybernetik.com/jagdox/block2.gif

Word al iets bruikbaarder lijkt me. Klikkerdeklik.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 18:14 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Waarom pak je geen SRAM ipv DRAM? SRAM hoef je niet constant te refreshen en is stukken makkelijker te gebruiken.

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-11 08:13

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Ik heb hier schema's liggen van Atari ST's en TT's (wel nogal groot om in te scannen). Kan je daar wat mee? (dan kan ik ff gaan zoeken :P )

[ Voor 8% gewijzigd door CopperCAT op 29-09-2003 19:09 . Reden: typo ]

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Verwijderd

[rml][ EL] [ Motorola 68000] Ontwerpen dynamische RAM-kaart[/rml]

Ik zal zien om mijn ontwerp terug te uploaden, zal nog een dagje duren.
En blijkbaar ben ik Acouse die resultaten nog schuldig!
Het is een µC controller bordje met een PIA en een ACIA. Heb erop mijn project gemaakt: PIA aansturing > synthesizer sturing dmv multiplexing.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 19:25 ]

• McFizban
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

sebastius schreef op 29 september 2003 @ 18:51:
Waarom pak je geen SRAM ipv DRAM? SRAM hoef je niet constant te refreshen en is stukken makkelijker te gebruiken.
Vroeger was het inderdaad voordeliger om voor die hoeveelheid DRAM te gebruiken.
Nu kost 1 MB SRAM ongeveer Eur. 12,50. En moet je je dus afvragen weegt dit op tegen een DRAM controller (+/- Eur. 50).
Hier komt nog bij dat je schakeling ook een stuk complexer wordt bij DRAM.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• RetepV
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Hey ppl, bedankt alvast voor het meedenken en de replies. Helaas heb ik zelf geen tijd meer gehad om nog even verder te zoeken, maar ik zal wel eventjes wat antwoorden op vragen geven.
Sprite_tm schreef op 29 September 2003 @ 17:45:
maar ik heb ooit ergens gelezen dat er speciale dram controllerchippies zijn die kunnen doen wat jij wilt...
Idd. zijn die er wel, maar ze zijn niet zo goed verkrijgbaar en eigenlijk gewoon duur. Daarnaast zijn het vaak DIL40 ic's en vraag ik me af of ze niet meer ruimte innemen dan nodig. Volgens mij is EDO-ram wat vroeger 'static-column ram' genoemd werd, en kan ik CAS-only refresh doen (ja, ik weet er wel IETS van af :)), en dan moet alles volgens mij wel in één of twee GAL22V10's ofzo kunnen passen.
sebastius schreef op 29 September 2003 @ 18:51:
DRAM komt op een simmetje en neemt weinig ruimte in beslag. 16Mb op 1 simmetje. Met 1Mb rams heb ik dan 16 28-polige chips nodig.
CopperCAT schreef op 29 September 2003 @ 19:08:
Ik heb hier schema's liggen van Atari ST's en TT's (wel nogal groot om in te scannen). Kan je daar wat mee? (dan kan ik ff gaan zoeken :P )
Nee helaas, allemaal Atari custom chips die niet meer verkrijgbaar zijn.

timdeh wijst mij er eigenlijk fijntjes op dat ik even de zoekfunctionaliteit had moeten gebruiken. Sorry mods :).

Timdeh, kun je ook iets aan die plaatjes doen, want ik krijg kruisjes als ik de posts bekijk.

Macbook Pro

Pagina: 1