pc valt steeds plotseling uit

Pagina: 1
Acties:

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:24
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn pc, sinds een week valt mijn computer zomaar uit.
Dit gebeurt wanneer ik een 3dspelletje speel of een processor intensief programma draai. Er kunnen dan drie dingen gebeuren. Of het programma valt uit, of de pc valt in zijn geheel uit of de pc gaat uit zichzelf op standby.
Het lijkt wel of de processor of de videokaart oververhit raakt. Alleen wanneer ik de kast open maak zie ik dat de ventilatoren wel werken. Ik heb ook gechecked op virussen en dat is niet het geval.

Ik zal een paar voorbeelden geven. Toen het voor het eerste gebeurde, dacht ik natuurlijk meteen aan een virus. Dus meteen checken. Om de 5 a 10 minuten viel hij gewoon uit dus hij kon helemaal het programma niet afmaken. Ik heb toen mijn hele schijf geformateerd en daarna maakte hij de virusscanner wel af.
Ik dacht dat alles wel weer ok was, maar het tegendeel bleek in het feit toen ik een 3d-game ging spelen.
In 4 uur tijd viel hij 5x uit. Dus ongeveer om het uur. Afgelopen weekend heb mijn pc gewoon laten draaien zonder er iets mee te doen. Dat ging vrij aardig. Maar als ik nu hetzelfde 3d-spel opstart, valt hij niet meer uit na een uur, maar gewoonweg na een paar minuten. Klinkt als oververhitting. Dus ik heb hem een avond uitgezet, maar vanochtend gewoon hetzelfde geintje, hoewel de pc toen gewoon helemaal koud was uiteraard.

Mijn configuratie is als volgt:
AMD Athlon Xp 2000
jetway v333DBA DDR socket A
256MB DDRAM PC2700 333
std. Geforce 4 ti 4200 64mb
chieftec TL-02 USB m iditower
creative SB live player 5.1

Misschien is het wel een bekend probleem, maar ik kan er niets over vinden in de search. Ik ben zelf niet helemaal noob, maar hier kan ik zelf echt niet meer uitkomen.

Iemand ?

Catch a smile out there!

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
Powercable vervangen, had ik ook, probeer het es met de powercable van een andere computer of fax oid :X

edit: als dat nie werkt, ff wat info over je OS / Drivers etc. geven.

[ Voor 26% gewijzigd door Wussie op 29-09-2003 16:37 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Misschien ligt het aan je voeding. :?
Als je een andere voeding tot je beschikking hebt, probeer die dan even. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Wussie
Dow, dat kan natuurlijk ook nog! :D Solly =)

Verwijderd

Kijk eens vlak nadat hij uitvalt in de bios naar de temps, en houd even een temp sensor in de burt van je GPU

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem, het bleek uiteindelijk een defecte voeding te zijn. Nieuwe voeding ingezet, en nooit meer problemen gehad.

• Glenfiddich
_the_crow_ schreef op 29 September 2003 @ 16:37:
Misschien ligt het aan je voeding. :?
Als je een andere voeding tot je beschikking hebt, probeer die dan even. :)
Ik heb de laatste tijd geen nieuwe dingen aan mijn PC toegevoegd, en eerder deed hij het altijd goed. Ik heb ook windows XP al opnieuw geinstalleerd, maar dat helpt ook niet.

Catch a smile out there!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dat uitvallen lijkt me ook een hardwarematig probleem :)

Check eens je temps na, ik denk dat dat het is..

Tweakers Discord

• Glenfiddich
Temperatuur CPU is 50 graden celsius, is dat te hoog?

Catch a smile out there!

Verwijderd

Ik voel van niet ;)

Anyway wat voor moederbord heb je!!??

Het kan de voeding zijn maar dat is het in jouw geval denk niet. Ik weet het probleem niet precies maar een vriend van mij had het ook. Het lag toen aan zijn moederbord (of iets dergelijks), hier zat een hardware matige bug die bij bepaalde 3d acties de pc liet uitvallen. Laten we hopen dat jij gelukkiger bent.

Wat ik je ten aller eerste wil aanraden is om je BIOS te flashen.

Ten 2e op google te zoeken naar jouw moederbord nummer en je probleem(bv 3d, power out, off)

Ten 3e de driver van je videokaart te updaten/herinstalleren

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Waarschijnlijk de voeding eventueel gecombineerd met een kortsluitende brander.

Had m`n oom ook. Eerst steeds uitvallen en toen helemaal niet meer opstarten. Aopen voeding eraan met kortsluit beveiliging en steeds meer hardware eraan hangen bleek z`n brander dood te zijn.

Check dus eens met zo min mogelijk hardware en ga dan opbouwen en koop eventuele een "goede"voeding.

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:26

Lief Adje

Love is in the air

Verwijderd schreef op 29 September 2003 @ 16:54:
Ik voel van niet ;)

Anyway wat voor moederbord heb je!!??

staat in z'n openings post

Het kan de voeding zijn maar dat is het in jouw geval denk niet. Ik weet het probleem niet precies maar een vriend van mij had het ook. Het lag toen aan zijn moederbord (of iets dergelijks), hier zat een hardware matige bug die bij bepaalde 3d acties de pc liet uitvallen. Laten we hopen dat jij gelukkiger bent.

Wat ik je ten aller eerste wil aanraden is om je BIOS te flashen.

waarom het werkte voorheen toch wel goed? dus een bios flash zal dit probleem niet verhelpen

Ten 2e op google te zoeken naar jouw moederbord nummer en je probleem(bv 3d, power out, off)

ook hier geef ik je weinig kans maar ik denk dat je het eerder in je stroomvoorziening moet gaan zoeken

Ten 3e de driver van je videokaart te updaten/herinstalleren

waarom het werkte voorheen toch wel goed? dus een driver update zal dit probleem zeker niet verhelpen

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Verwijderd

Ik had precies hetzelfde probleem dat was bij mij verholpen toen ik het moederbord vervangen had

Verwijderd

@ Lief Adje

Natuurlijk geil jij erop om mensen onderuit te halen maar doe dit dan wel terecht. Tuurlijk zag ik zn taiwanese moederbord over het hoofd maar dat kwam omdat ie zn nuttelose specs er achter zette.

Maar als jij nou eens begint bij mijn hint 2, dan zal je er achter komen dat bij veel mensen hint #1 de oplossing is en #3 ook werkt, al dan minder radicaal dan opnieuw hun pc te installeren.

Omdat zijn pc ook op standy springt lijkt het me zeer verstandig eerst naar de kostenloze mogelijkheden te kijken.

• Wussie
Dude, heb je nou al een andere powercable geprobeert? :)
Pagina: 1