Toon posts:

copyright op TV-uitzending?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een stukje video van 2 min. gebruiken op een niet-commerciele site. Het betreft een uitzending van Nederland 1. Mag je zo maar video (van een TV-uitzending) op een site gebruiken, of zitten daar copyrights op? (Als ik een uitzending opneem op VHS en x keer kopieer voor vrienden dan heb ik toch ook geen copyrights-issue???)
Ik kan natuurlijk meteen naar de omroep mailen maar ik wil eerst hier kijken of iemand weet hoe dit zit.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Het mag niet op die manier.

Wat wel mag is dat al je vrienden tegelijk op hun eigen video het stukje opnemen.

Siditamentis astuentis pactum.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Nee. Mag absoluut niet. Rechten v.w.b. openbaarmaking en v.w.b. verveelvoudiging berusten bij de maker. Weliswaar bestaan er beperkingen van die rechten, maar daarvan is hier geen sprake.

eagle

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:13

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op 29 September 2003 @ 15:55:
Ik kan natuurlijk meteen naar de omroep mailen maar ik wil eerst hier kijken of iemand weet hoe dit zit.
mail even naar de omroep, met duidelijk vermeld dat het een klein fragment betreft alswel met welk doel en dat het geen commercieel doel is.
Biedt aan een linkje te plaatsen naar de website van het programma.

Grote kans dat je gewoon wel toestemming krijgt.

Binnen de auteurswet heb je onder bepaalde voorwaarden wel 'citaat'-recht, waarmee je fragmenten kunt hergebruiken om een nieuw werk te creeeren:
Artikel 15
[1.] Als inbreuk op het auteursrecht wordt niet beschouwd het overnemen van nieuwsberichten, gemengde berichten, of artikelen over actuele economische, politieke, godsdienstige of levensbeschouwelijke onderwerpen, die in een dag-, nieuws- of weekblad of tijdschrift zijn verschenen, alsmede van werken van dezelfde aard die zijn opgenomen in een uitgezonden radio- of televisieprogramma, indien:

1°. het overnemen geschiedt door een dag-, nieuws- of weekblad of tijdschrift, in een uitzending van een radio- of televisieprogramma;

2°. de bepalingen van artikel 25 in acht worden genomen;

3°. de bron op duidelijke wijze wordt vermeld, alsmede de aanduiding van de maker, indien deze in de bron voorkomt, en

4°. het auteursrecht niet uitdrukkelijk is voorbehouden.
dit is echter mogelijk een 'twijfel'-gebied en de rechthebbende zou mogelijk bezwaar kunnen maken,
betre is dat gewoon te voorkomen en de rechthebbende om toestemming vragen.

(ik meen dat bij de meeste televisieuitzendingen hergebruik uitdrukkelijk wordt voorbehouden)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen