Mijn mooie redhat 7.0 linuxbak, draait via Samba als netwerkcontroller... onder w98 gaat alles best, maar op het moment dat ik windows 2000 ervoor wil configureren, krijg ik de fout 'account mag zich niet aanmelden van dit werkstation'... iemand enig idee?? Volgensmij zit het in de encryptie van wachtwoorden van NT/2000, maar ik weet het niet zeker, iemand een oplossing????
Dat probleem heb ik dus ook..
Win98 => aanmelden gebruikers gaat goed.
Win98 => share's zonder aan te melden werken
Win2K => aanmelden gebruikers lukt niet.
Win2K => share's zonder aan te melden werken
En dit in combinatie met een Slackware 7.0 Server
Win98 => aanmelden gebruikers gaat goed.
Win98 => share's zonder aan te melden werken
Win2K => aanmelden gebruikers lukt niet.
Win2K => share's zonder aan te melden werken
En dit in combinatie met een Slackware 7.0 Server
NT domain logons zijn unsupported. Als je dat wilt, zul je Samba TNG moeten draaien en een PDC moeten opzetten.
Wat wel goed werkt is gewoon de 2000 doos een member maken van je workgroup en de users verifieren tegen de 2000 userlist. Als je dan zorgt dat de unix users gelijk zijn aan de 2000 users, incl passwords dan kun je alle shares benaderen met user authentication. Iets meer werk, maar werkt wel perfect. Dit werkt prima met zowel clear text passwords als encrypted, afhankelijk hoe je systeem is opgezet.
3de mogelijkheid is uiteraard een klein machientje met NT4.0 server ofzo als PDC laten draaien en Samba laten authen aan de PDC.
Wat wel goed werkt is gewoon de 2000 doos een member maken van je workgroup en de users verifieren tegen de 2000 userlist. Als je dan zorgt dat de unix users gelijk zijn aan de 2000 users, incl passwords dan kun je alle shares benaderen met user authentication. Iets meer werk, maar werkt wel perfect. Dit werkt prima met zowel clear text passwords als encrypted, afhankelijk hoe je systeem is opgezet.
3de mogelijkheid is uiteraard een klein machientje met NT4.0 server ofzo als PDC laten draaien en Samba laten authen aan de PDC.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Moet je het volgende eens proberen:
Gewoon inloggen,
LAN-kaart uitzetten als je in windows zit.
LAN-kaart weer aanzetten
Als het goed is zou dit het moeten doen. Werkt heel erg goed bij mij, En als je aangeeft dat bij de start al Netwerkstation wordt aangemaakt, gaat alles goed.
Ook wat kan helpen is het OS level te verhogen naar bv, 100.
dit doe je zo in je SMB.conf onder
[global]
os level = 100
dit zorgt er voor dat de linuxbak boven de windows2000 computer staat als het gaat om WINS netlogon en dat soort zaken (Geloof ik)
Gewoon inloggen,
LAN-kaart uitzetten als je in windows zit.
LAN-kaart weer aanzetten
Als het goed is zou dit het moeten doen. Werkt heel erg goed bij mij, En als je aangeeft dat bij de start al Netwerkstation wordt aangemaakt, gaat alles goed.
Ook wat kan helpen is het OS level te verhogen naar bv, 100.
dit doe je zo in je SMB.conf onder
[global]
os level = 100
dit zorgt er voor dat de linuxbak boven de windows2000 computer staat als het gaat om WINS netlogon en dat soort zaken (Geloof ik)
Ik moet en ik zal gewoon m'n linuxbak als password server, en domeincontroller laten draaien, als ik nl. m'n passwords vanaf m'n W2K bak laat checken, dan kunnen m'n andere workstations dus niet meer booten als m'n w2k bak uitstaat... da's niet handig... is er geen mogelijkheid om de password encryptie uit te schakelen, net zoals in w98? En van http://www.linux-nl.cx word ook niet veel wijzer, misschien dat iemand me kan helpen bij het begrijpen van deze tekst:
Om passwords tussen unix en NT te kunnen synchroniseren moet je het volgende doen:
Omdat Unix geen windows encrypted passwords ondersteunt, moet je ook een password file "smbpasswd" maken met users' encrypted windows passwords. Elke samba user moet daarom ook worden toegevoegd met het commando "smbpasswd".
Maar daartoe eerst een lege file "touch /usr/local/samba/private/smbpasswd" aan (dit is in mijn geval "/etc/samba/smbpasswd") en voeg de users toe met het "smbpasswd" commando. Check vervolgens het "password chat" (????) script van je Linux box, en pas dit evt. aan met de onderstaande regels:
encrypt passwords = yes
unix password sync = True
passwd program = /bin/passwd %U
passwd chat = New\spassword* %n\n *new\spassword* %\n *changed*
Wie o wie helpt mij hiermee???
Om passwords tussen unix en NT te kunnen synchroniseren moet je het volgende doen:
Omdat Unix geen windows encrypted passwords ondersteunt, moet je ook een password file "smbpasswd" maken met users' encrypted windows passwords. Elke samba user moet daarom ook worden toegevoegd met het commando "smbpasswd".
Maar daartoe eerst een lege file "touch /usr/local/samba/private/smbpasswd" aan (dit is in mijn geval "/etc/samba/smbpasswd") en voeg de users toe met het "smbpasswd" commando. Check vervolgens het "password chat" (????) script van je Linux box, en pas dit evt. aan met de onderstaande regels:
encrypt passwords = yes
unix password sync = True
passwd program = /bin/passwd %U
passwd chat = New\spassword* %n\n *new\spassword* %\n *changed*
Wie o wie helpt mij hiermee???
Verwijderd
Zoals al eerder vermeld is kun je met samba (2.0.7) geen domain logons doen vanaf een win2000 client!
Hiervoor zul je samba2.2Alpha1 of samba-tng moeten downloaden!
Samba2-2 staat wel domainlogons vanf een win2000 client toe; Er kan alleen geen trust-relatie tot stand komen tussen de win2k bak en de linux bak. Samba2-2 emuleert een NT-server en niet een win2k-server!
Wil je ook nog eens trust accounts dan zul je samba-tng moeten downloaden! Nadeeltje van tng is wel dat er nog geen printer-support voor is (printen werkt dus niet)!
Alle gebruikers die samba-shares willen benaderen moeten ook gebruikers zijn op het linux-systeem ("adduser"). Verder moeten deze ook nog in de samba password-file ("smbpasswd") toegevoegd worden met het commando "smbadduser"!
Een en dezelfde gebruiker staat dus op 2 plaatsen geregistreerd;
(overigens hoeven deze gebruikers (windows<->linux) niet dezelfde naam te hebben! Je kunt namelijk via een bestandje linux-namen aan windhoos-namen koppelen)
Clear-text passwords zijn nergens voor nodig!
En die synchronisatie bestaat uit het volgende: zodra je een netwerkwachtwoord vanuit een windows-client verandert voor het domein/workgroup wordt automatisch ook het linux-wachtwoord voor die user verandert!
Meer info voor samba2_2 op www.samba.org. Samba-tng is te vinden op www.samba-tng.org
PS. zodra je met alpha-versies aan de slag gaat is het sowieso het verstandigste om de source via CVS op te halen; zodoende weet je altijd zeker dat je echt de allerlaatste code hebt die beschikbaar is!
Hiervoor zul je samba2.2Alpha1 of samba-tng moeten downloaden!
Samba2-2 staat wel domainlogons vanf een win2000 client toe; Er kan alleen geen trust-relatie tot stand komen tussen de win2k bak en de linux bak. Samba2-2 emuleert een NT-server en niet een win2k-server!
Wil je ook nog eens trust accounts dan zul je samba-tng moeten downloaden! Nadeeltje van tng is wel dat er nog geen printer-support voor is (printen werkt dus niet)!
Alle gebruikers die samba-shares willen benaderen moeten ook gebruikers zijn op het linux-systeem ("adduser"). Verder moeten deze ook nog in de samba password-file ("smbpasswd") toegevoegd worden met het commando "smbadduser"!
Een en dezelfde gebruiker staat dus op 2 plaatsen geregistreerd;
(overigens hoeven deze gebruikers (windows<->linux) niet dezelfde naam te hebben! Je kunt namelijk via een bestandje linux-namen aan windhoos-namen koppelen)
Clear-text passwords zijn nergens voor nodig!
En die synchronisatie bestaat uit het volgende: zodra je een netwerkwachtwoord vanuit een windows-client verandert voor het domein/workgroup wordt automatisch ook het linux-wachtwoord voor die user verandert!
Meer info voor samba2_2 op www.samba.org. Samba-tng is te vinden op www.samba-tng.org
PS. zodra je met alpha-versies aan de slag gaat is het sowieso het verstandigste om de source via CVS op te halen; zodoende weet je altijd zeker dat je echt de allerlaatste code hebt die beschikbaar is!
Verwijderd
heb je je 2000 gebruikers aan samba toegevoegd? (heeft bij mij wel geholpen)
smbadduser root:administrator
dan zou het moeten werken
greetz
smbadduser root:administrator
dan zou het moeten werken
greetz
Pagina: 1