Toon posts:

[ST-510/Win2000 Adv. Server] VPN+Terminal Service

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst zal ik mijn config even neerzetten alvorens ik mijn vraag stel:
1) Een Alcatel SpeedTouch 510 v4 (192.168.0.1) waarbij zaken als DNS, DHCP en firewall zijn uitgeschakeld, ik laat alle inkomende verkeer doorsturen naar mijn server (192.168.0.2).
2) De server (192.168.0.2), een Windows 2000 Advanced Server, met personal firewall. Deze heb ik tevens als domain controller, terminal server, web-, file- en printserver geconfigureerd, de server heeft 1 netwerkkaart.
3) Mijn workstation (192.168.0.3), een Windows XP Professional bak. Deze is lid van het domein en heeft 1 netwerkkaart.
4) Mijn laptop (192.168.0.5), een Windows XP Professional geval. Deze is geen lid van het domein (omdat deze voornamelijk op werk gebruikt wordt) en heeft ook 1 netwerkkaart.
5) Een 8-poorts switch waar alles aan hangt.

Nu is het volgende gelukt:
1) FTP/Webserver, is niet zo moeilijk, alleen poort 21 en 80 open, klaar.
2) Fileserver (geen FTP) van buitenaf benaderen. Hiervoor moest ik wel even firewall uitzetten aangezien ik niet wist welke poorten ik allemaal moest openzetten, maar 't werkt(e) wel.
3) Terminal Server. Zelfs voor ADSL-Lite vond ik de snelheid allesbehalve slecht; viel dik mee dat het nog zo goed werkt.

Wat me niet lukt:
VPN connectie van buiten af opbouwen. Zelfs met firewall uit blijft deze hangen bij het controleren van gebruikersnaam/wachtwoord. Intern werkt het overigens wel (bijv. vanaf laptop).

Wat ik eigenlijk wil:
De hele server dichtzetten met behulp van bovengenoemde firewall (of misschien een betere, tips hierover zijn ook welkom), wel VPN verbinding van buiten af toe staan zodat ik via VPN-tunnel gebruik kan maken van mijn thuisnetwerk. Eventueel wil ik later ook nog deze server als webserver en FTP-server van buitenaf benaderbaar maken en de server als router of proxy laten fungeren.

Kan iemand me op weg helpen om dit te realiseren want ik heb in andere topics gelezen dat het met behulp van een Alcatel ST-510 geval nog wel eens problematisch is/niet werkt.

Oh ja, misschien nog belangrijk om te vermelden: mijn budget is 0,00 en wil alles dus graag met bovenstaande op lossen.

Verwijderd

Topicstarter
Schopje, misschien had ik beter dit topic kunnen openen in IT?

Verwijderd

Topicstarter
Schop

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Je router forward alles naar je server, maar waarschijnlijk forward ie alleen TCP en UDP. PPTP en L2TP gebruiken niet alleen TCP en UDP poorten, maar ook andere IP protocollen. (weet protocol nummer zo niet uit mijn hoofd).

Heb je in je router een aparte optie om PPTP of L2TP te forwarden, of om pass-through te enablen?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
axis schreef op 01 October 2003 @ 15:58:
Je router forward alles naar je server, maar waarschijnlijk forward ie alleen TCP en UDP. PPTP en L2TP gebruiken niet alleen TCP en UDP poorten, maar ook andere IP protocollen. (weet protocol nummer zo niet uit mijn hoofd).

Heb je in je router een aparte optie om PPTP of L2TP te forwarden, of om pass-through te enablen?
Momenteel heb ik het als volgt ingesteld:
Bij optie NA(P)T default server op 192.168.0.2 gezet.

PPTP/L2TP heb ik geen kaas van gegeten en kan ook niet als optie worden ingesteld. Standaard is er, naar mijn weten, geen passthrough optie.

Heeft dit alles misschien te maken met SIP-spoofing/DHCP-spoofing?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
je wil naast TCP en UDP ook andere protocollen doorgeven. Misschien kun je hiermee iets vinden op google, icm met je router.

Bij een klant heb ik zijn modem/router op bridge mode gezet, hij fungeert dan niet meer als router, maar echt alleen als modem. Daarachter een Windows 2000 server geplant met 2 netwerkkaarten, ISA Server en VPN server, daarachter een switch met de rest van het netwerk.

Dat kan dus wel, want dan hangt je server meteen aan het net, en kunnen die clients meteen connecten. Maarja, ik zou echt aanraden voor deze oplossing een dedicated machine neer te zetten (PII-233 met 128Mb is ruim voldoende), maarja, dat wel weer werk, en ISA server is niet het makkelijkste pakket.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Pagina: 1