Toon posts:

Wacom aanschaffen...

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil me graag een wacom aanschaffen om eens ff lekker bezig te kunnen met wat grafische werkzaamheden. Nu heb ik wel wat vragen, aangezien ik niet zomaar iets impulsief wil kopen. Weinig zin om erachter te komen dat ik prut heb aangeschaft.

- Welk formaat is het verstandigste/fijnste (om mee te beginnen)?
- Waar moet ik nog meer op letten?
- Wat zijn de voordelen t.o.v een muis (drukpunten, nauwkeurigheid, ...???)
- Voor welke software is zo'n tekentablet te gebruiken? (ook 3d-progs, cad-progs, ...???)

Welke zaken hebben bij jou meegespeelt om tot de aanschaf van een tekentablet over te gaan?

Als iemand nog een 2e hands wacom in de aanbieding heeft hoor ik dat graag natuurlijk. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 13:24 ]

Verwijderd

daar zijn al bergen topics over (zoeken dus :P), maar om even je vragen te beantwoorden:
- hangt van jezelf af
- usb / serieel, welk type (gevoeligheid, hoekgevoeligheid enzo)
- andere houding (geen rsi oplossing, want met alleen die pen krijg je het net zo goed) / minder nauwkeurig op de pixel (als je trillerige handjes hebt)
- alle software, het werkt gewoon als muis

voor 2e hands, zie de frontpage ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 13:27 ]

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 02:25
Verwijderd schreef op 29 September 2003 @ 13:19:
Ik wil me graag een wacom aanschaffen om eens ff lekker bezig te kunnen met wat grafische werkzaamheden. Nu heb ik wel wat vragen, aangezien ik niet zomaar iets impulsief wil kopen. Weinig zin om erachter te komen dat ik prut heb aangeschaft.

- Welk formaat is het verstandigste/fijnste (om mee te beginnen)?
- Waar moet ik nog meer op letten?
Gewoon met een A5 Graphire, die dingen zijn betaalbaar, en blijkt het later niets voor jouw dan heb je je in elk geval geen bult gevallen.
A5 lijkt klein, maar er is echt wel fatsoenlijk mee te werken hoor.
(heb er hier een thuisliggen zonder spijt :))

Als het je echt goed bevalt en dan toch wilt overstappen naar iets groters, zou ik voor een grotere intuos gaan, maar die zit in prijsklasse ook wel even een stuk hoger. Het voordeel is wel dat je meer drukpunten hebt, en verschillende pen-presets. Maar als je net begint is dat in feite overkill.

Hou er rekening mee: Kun je niet op papier tekenen, dan kun je het ook niet met een wacom :)
- Wat zijn de voordelen t.o.v een muis (drukpunten, nauwkeurigheid, ...???)
Een tableau gebruiken als muis is not-done(hoewel het wel gaat en tegen je rsi werkt, een spel moet je er niet mee willen spelen), je hebt hem echt om te tekenen.
Een muis heeft 2 drukpunten, aan en uit, een tableau heeft er VEEL meer.
Zodat naar gelang je het ding harder op het tableau zet je ook een dikkere lijn krijgt.
- Voor welke software is zo'n tekentablet te gebruiken? (ook 3d-progs, cad-progs, ...???)
Gebruik hem voor Photoshop, Painter, Sketchbook, etc.
CAD programma's is hij niet geschikt voor. (doordat hij erg gevoelig is is het mikken op 1 coordinaat een ramp).
Als je wilt CAD tekenen, moet je ook echt een CAD tableau aanschaffen met bijbehorende "kruis-muis" :P
Welke zaken hebben bij jou meegespeelt om tot de aanschaf van een tekentablet over te gaan?
De prijs (destijds 500 gulden) in overweging of ik hem wel zo veel zou gebruiken (was ook niet zo'n tekenwonder, maar wilde wel, inmiddels een stuk beter ;)).
Ik gebruik hem nog zeer regelmatig, het ding is superdegelijk, makkelijk schoon te maken en houden, en kost geen batterijen. (usb).
Een miskoop heb je er echt niet aan als je ook maar regelmatig tools zoals photoshop etc gebruikt, het is even wennen, maar ik wil echt niet meer zonder!
Als iemand nog een 2e hands wacom in de aanbieding heeft hoor ik dat graag natuurlijk. :*)
Sorry, ik ben zeer tevreden met de mijne :P

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Een tableau gebruiken als muis is not-done(hoewel het wel gaat en tegen je rsi werkt, een spel moet je er niet mee willen spelen), je hebt hem echt om te tekenen.
Een muis heeft 2 drukpunten, aan en uit, een tableau heeft er VEEL meer.
Daar ben ik het niet mee eens :) Ik heb ooit een wacom gekocht om mee te gaan tekenen, maar daar ben ik ook gewoon mee gaan muizen, nu zelfs zowel thuis als op m'n werk. Alleen voor games idd heb ik nog een gewone muis.

[ Voor 13% gewijzigd door Clay op 29-09-2003 13:40 ]

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik wil dit eens proberen: dan kun je je helemaal geen bult vallen.
tekentablet bij de ALDI

Verwijderd

gp500 schreef op 29 september 2003 @ 13:38:
ik wil dit eens proberen: dan kun je je helemaal geen bult vallen.
tekentablet bij de ALDI
:/ heeft TS al de juiste keuze gemaakt, wil jij hem een medion in zijn handjes drukken.....
mijn idee: niet doen, koop een Wacom, iets duurder maar veeeeeel beter.

/me heeft al 3 jaar deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.linux-magazin.de/Artikel/ausgabe/2000/05/XInput/bilder/small/intuos_a5-small.png
vind a4 net wat te groot, a5 is prima voor mij.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 13:47 ]

Verwijderd

zou ik niet doen, heb ik ook gehad, dan val je je juist wel een bult, er is niks te vergelijken met een wacom, dit soort dingen zijn echt alleen maar vervelend (onnauwkeurig, zwaar, batterijtjes, blijft hangen, etc) een wacom werkt veel smoother en natuurlijker

Verwijderd

zie het zo...

Met een Lada kom je ook van A-B...
Maar een lekkere stoel onder je reet, een 2.0 liter motor en sportvelgjes en uitlaat rijdt toch stukken lekkerder.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Nibble schreef op 29 September 2003 @ 13:33:
[...]

Gewoon met een A5 Graphire, die dingen zijn betaalbaar, en blijkt het later niets voor jouw dan heb je je in elk geval geen bult gevallen.
A5 lijkt klein, maar er is echt wel fatsoenlijk mee te werken hoor.
(heb er hier een thuisliggen zonder spijt :))
De graphire A5 bestaat niet (meer?). De huidige serie is de Graphire 3, en die heeft (net als mijn Graphire 1) een actief oppervlak dat ongeveer de helft van A5 is, A6 dus. :z

De Intuos tabletten van Wacom gaan tot A3 en zijn een stuk duurder en natuurlijk ook nauwkeuriger. Ik denk dat deze tabletten wel een stuk lekkerder tekenen dan de Graphires, want ik vond nadat ik 250 gulden voor mijn Graphire betaald had, het wel tegenvallen hoe nauwkeurig je met zo'n tablet kunt tekenen. Ik kan behoorlijk goed tekenen met potlood/pen en papier, maar wat je met zo'n tablet kunt is gewoon niet echt vergelijkbaar. De ervaring is in de eerste plaats heel anders dan met potlood op papier, want je kijkt naar je monitor terwijl je tekent, en niet naar je pen en je tablet, maar fijne details zijn gewoon niet echt goed te tekenen met zo'n A6 tabletje.

Ik zou er dus toch goed over nadenken over hoe vaak je zo'n tablet wilt gaan gebruiken. Als je met potlood/pen en papier al regelmatig tekent, is het het misschien waard om zo'n Intuos A5 aan te schaffen, maar ik heb er geen ervaring mee en weet dus niet hoe fijn dat tekent ivm de Graphire...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
A5 tablets kan je ook makkelijker op je schoot nemen. :)
Wel is de resolutie van A5 tablet te laag om echt lekker te werken met een dual-monitor setup.
Wacom denkt allemaal handige dingen hiervoor bedacht te hebben maar in de praktijk werken ze niet lekker. Als dat puntje nu eindelijk eens verbeterd zou worden dan zouden Wacom-tablets echt ideaal zijn.

Senile! Senile Oekaki

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

ik gebruik mijn wacom graphire 2 usb alleen voor het muizen, en dan gebruik ik dus alleen de linkerbovenhoek. bevalt prima

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

Topicstarter
ja, zo'n medion ding.. kan best werken... maar uit ervaring heb ik geleerd dat je beter gelijk iets kwalitatiefs goeds kan halen dan iets goedkoops... mag best een paar centen kosten.

Ik heb ooit eens gezien dat met zo'n ding ook papiertekeningen over te trekken zijn. Werkt dit lekker? Of kan je net zo goed de tekening inscannen en dan met 1 of andere tekentool het ding overtrekken??

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 14:39 ]

Verwijderd

Bij de A4 versie kun je je actieve gebied indelen in een A5 gebied + klein gebiedje. Of je kunt het hele A4 gebied gebuiken. Mijn baas betaalde de A4 versie, maar ik gebruik dus alleen het A5 gebied. Wat wel handig is, is dat je arm rust op het tablet (minder rsi-gevoelig). Voor de rest zou ik je aanraden om niet kleiner dan A5 te gaan (dan wordt de nauwkeurigheid echt een probleem).
Als je het kan betalen... neem echt de WACOM A5... je wilt niks anders meer!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 21:03
Nibble schreef op 29 September 2003 @ 13:33:
CAD programma's is hij niet geschikt voor. (doordat hij erg gevoelig is is het mikken op 1 coordinaat een ramp).
Als je wilt CAD tekenen, moet je ook echt een CAD tableau aanschaffen met bijbehorende "kruis-muis" :P
Hmm, ik gebruik nu al jaren een Intuos A4 en naast dat ik er een stuk minder snel polsklachten van krijg werk ik er ook een stuk sneller mee in Autocad. Met CAD-tableaus heb ik geen ervaring (ben nu wel benieuwd), maar in vergelijking met een muis is werken in Autocad een stuk aangenamer (en ik doe dat geregeld uren achter elkaar). Het enige dat ik mis is de zoom-functionaliteit van het scrollwieltje.

• Aham brahmasmi
Ja! Ik vraag me af wanneer ze een soort scrollwieltje in de Wacom's gaan inbouwen. :) Dat zou toch zeker functionaliteit toevoegen. Desnoods maken ze een scrollwieltje op het tablet, je houdt je pen toch niet met twee handen vast. ;)

Verwijderd

overigens is de graphire 3 wel in a5 leverbaar, en in a6. Kijk maar op Graphire 3 site.

Verwijderd

zit ook te kijken naar die dingen.
Wil er een om beetje af te wisselen met de muis, heb een dual monitor setup. :)

• Aham brahmasmi
Verwijderd schreef op 30 September 2003 @ 15:24:
overigens is de graphire 3 wel in a5 leverbaar, en in a6. Kijk maar op Graphire 3 site.
Ik zie het. Het is de Graphire Studio XL... (beetje onduidelijk aangegeven op de site)

Wat trouwens misschien erg interessant is voor mensen die een Intuos willen kopen is de Wacom-shop, en dan wel de sectie 'Used Products'. Daar kun je bv. een Intuos (versie 1) A5 krijgen voor 261 euro, wat praktisch even duur is als een nieuwe Graphire 3 A5. De Intuos A4 krijg je voor 358 euro, terwijl een nieuwe Intuos A5(versie 2 weliswaar) al 400 euro kost, en een nieuwe A4 ~600 euro.
Ik heb niet gekeken wat het verschil tussen de Intuos 1 en 2 is, maar het zal waarschijnlijk vooral in het uiterlijk en de software zitten. De verzendkosten binnen de EU zijn maar 10 euro. :)
Verwijderd schreef op 30 September 2003 @ 16:35:
zit ook te kijken naar die dingen.
Wil er een om beetje af te wisselen met de muis, heb een dual monitor setup. :)
Als je 'm voornamelijk wil hebben om mee te muizen, dan kun je een Wacom Volito kopen. Dat is de budget-uitvoering en die kost zo'n 59 euro als het goed is. Verwacht echter niet teveel van de tekenvaardigheid die je met zo'n ding zal hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Aham brahmasmi op 30-09-2003 17:00 ]

• Knilessam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08 21:42
Ga naar de winkel en probeer er eerst een. Het is jammer om na deze subjectieve meningen zo'n duur apparaat te kopen. Kun je ook gelijk verschil tussen Intuos en Graphire proberen.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Het is jammer om na deze subjectieve meningen zo'n duur apparaat te kopen.
:? Wacom-fan of Wacom-werknemer?
Wacom zijn de beste in hun soort, maar ze zijn zeker nog niet perfect.
En ze zijn gruwelijk duur, maar daarvoor krijg je wel een onverwoestbare tablet en rock-solid drivers.
Maar alleen de dual-monitor ondersteuning is niet zoals ie zou moeten zijn. Dit ga je pas echt merken wanneer je er professioneel mee gaat werken. Over 2 monitor gezien is dan de resolutie te laag en het schakelen te omslachtig.
Op het forum van Wacom wordt hier al bijna 2 jaar over geklaagd zonder dat er iets gebeurd. Terwijl de oplosing zo simpel is. :')

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Ik zou iig voor de wacom gaan en niet voor een trust of medion of weet ik veel, ze zijn een stuk duurder maar ZOOOveel beter imo. Je elke seconde storen aan je tablet is heel irritant :) Heb zelf de intuos2 A5, en die vind ik perfect, maar de maat is nogal subjectief. De een tekent met hele grote uithalen, de ander krabbelt erg in een hoekje. Als je hele grote lijnen neerzet bij het tekenen zou ik voor een wat groter tablet gaan, zelf vind ik het alleen maar lastig. De A6 borden vind ik weer net iets te klein, te onprecies.

Trouwens, CAD-cursors zijn er toch ook gewoon voor de wacoms :? Wat is er dan speciaal aan de borden?

Afbeeldingslocatie: http://www.wacom-europe.com/uk/products/intuos2/_abb/lens_headillu.jpg

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 14:50

BaRF

bijna kerst

Verwijderd schreef op 30 september 2003 @ 17:18:

Trouwens, CAD-cursors zijn er toch ook gewoon voor de wacoms :? Wat is er dan speciaal aan de borden?

[afbeelding]
Die CAD-digitizers hebben ook weer hun eigen code (hoe heet dat, RFID?) anyways, elke digitizer heeft zn eigen nummer, en als je bv de ene pakt zet je software automatisch die instellingen aan, en als je dan weer je andere pennetje pakt, worden die instellingen weer aangezet. Werkt super dus! Ook kun je met die digitizer van die menu knopjes boven aan je tablet gebruiken enzo :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• chemmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2024

chemmie

Badger!

Aham brahmasmi schreef op 30 september 2003 @ 16:57:
...
Als je 'm voornamelijk wil hebben om mee te muizen, dan kun je een Wacom Volito kopen. Dat is de budget-uitvoering en die kost zo'n 59 euro als het goed is. Verwacht echter niet teveel van de tekenvaardigheid die je met zo'n ding zal hebben.
Ik gebruik ook die wacom volito, vind em prima tekenen hoor :)

Kijk het is natuurlijk niet zo hoogstaand als de duurdere versies, maar het werkt allicht lekkerder dan een muis.

Zolang mijn budget nog geen Graphire3 A4 toelaat vind ik dit goed werken. ;)

And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them.

Verwijderd

mjaa.. moet dus nog gaan kijken welke ik wil.
Hij zal voornamelijk om te muizen zijn...
Zou er eigenlijk een van iemand ff moeten lenen voor een week ofzo. :)

• Aham brahmasmi
@cHEMMIE: Je bedoelt de Intuos A4...

Heeft iemand hier wel eens zowel met een Graphire A6 als een Intuos A5 gewerkt (overgestapt?)? Ik wil graag weten of het verschil in nauwkeurigheid echt zo groot is; het moet haast wel lijkt mij.

260 euro vind ik nog een aardige prijs voor een goed A5 tablet, zeker vergeleken bij de 400 euro nieuwprijs. Maar het blijft een enorm bedrag voor een apparaat waar je alleen mee kunt tekenen, en nooit zo mooi en precies als met potlood en papier...

[ Voor 4% gewijzigd door Aham brahmasmi op 30-09-2003 22:46 ]

• chemmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2024

chemmie

Badger!

Aham brahmasmi schreef op 30 September 2003 @ 22:44:
@cHEMMIE: Je bedoelt de Intuos A4...
...
Was maar een voorbeeldje hoor, als in super-deluxe-veel-geld-kostende ;)

Niemand iets aan te merken op mijn 1e poging Mecha btw?
Gooi topics doorelkaar B)

[ Voor 9% gewijzigd door chemmie op 30-09-2003 23:01 ]

And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them.

Verwijderd

Aham brahmasmi schreef op 30 September 2003 @ 22:44:
Heeft iemand hier wel eens zowel met een Graphire A6 als een Intuos A5 gewerkt (overgestapt?)? Ik wil graag weten of het verschil in nauwkeurigheid echt zo groot is; het moet haast wel lijkt mij.
...
je kunt het ruwweg vergelijken met etsen in een etsplaat, met een droge naald krassen in een plaat is een graphire, ets je op een ingesmeerde plaat dan werk je met een intuos :P

kortom de drukgevoeligheid en resolutie is een stuk groter en daar betaal je ook voor, a6 is EU 349 ex

vergelijken van specs kun je hier

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 23:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ff de wacom graphire 2 en 3 classic met elkaar vergeleken...

De enige verschillen die ik zie zijn:
- de prijs ('3' is 12,50 goedkoper)
- resolutie van '2' is 1015 en van '3' 2032
- max. afstand van pen is bij '2' 10mm en bij '3' 5mm

Welke is in jullie ogen beter? Mij lijkt die met de hoogste resolutie, of is die max. afstand ook echt belangrijk?? Welke zouden jullie kiezen?? (ik weet het niet :? )

(Is een a6 formaat ook wel lekker mee te werken in combinatie met een 19" monitor??)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 14:04 ]

Verwijderd

BaRF schreef op 30 September 2003 @ 21:35:
[...]

Die CAD-digitizers hebben ook weer hun eigen code (hoe heet dat, RFID?) anyways, elke digitizer heeft zn eigen nummer, en als je bv de ene pakt zet je software automatisch die instellingen aan, en als je dan weer je andere pennetje pakt, worden die instellingen weer aangezet. Werkt super dus! Ook kun je met die digitizer van die menu knopjes boven aan je tablet gebruiken enzo :)
Yah, i know. Maar ze hadden het over cad borden, maar zijn er ook speciale borden dan :?

• Aham brahmasmi
Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 13:50:
ik heb ff de wacom graphire 2 en 3 classic met elkaar vergeleken...

De enige verschillen die ik zie zijn:
- de prijs ('3' is 12,50 goedkoper)
- resolutie van '2' is 1015 en van '3' 2032
- max. afstand van pen is bij '2' 10mm en bij '3' 5mm

Welke is in jullie ogen beter? Mij lijkt die met de hoogste resolutie, of is die max. afstand ook echt belangrijk?? Welke zouden jullie kiezen?? (ik weet het niet :? )

(Is een a6 formaat ook wel lekker mee te werken in combinatie met een 19" monitor??)
Kies iig degene met de hoogste resolutie. Die grotere afstand van de pen bij de G2 is alleen maar iets makkelijker als je veel met je pen wilt 'muizen'.

Wat bedoel je met "werkt A6 lekker icm een 19" monitor"? Of hij nauwkeurig genoeg is?? Ik werk nog met een 15" monitor op 800x600 en ik vind mijn Graphire niet echt nauwkeurig genoeg, maar de G1 zal wel ook een resolutie van 1015 dpi hebben. Het lijkt mij wel duidelijk dat de resolutie van de G2 (veel) te laag is om goed te kunnen tekenen op een 'canvas' van 1600x1200 of 1280x1024. Met de G3 zal het wel beter zijn, maar een 2e hands Intuos 1 A5 zou ik dan toch eerder aanraden (die link naar de Wacomshop die ik een paar posts terug gaf). Wat je trouwens ook nog kunt doen, is de tablet driver instellen zodat het oppervlak van het tablet gebruikt wordt voor een klein deel van het scherm. Dan kun je een véél hogere effectieve resolutie bereiken, maar echt praktisch is het niet.

Maar goed, het hangt er dus vanaf hoe nauwkeurig je wilt kunnen tekenen. Aangezien je zei dat het wel een paar centen mag kosten, lijkt mij zo'n gebruikte Intuos A5 voor zo'n 260 euro de beste keuze. Anders moet je gewoon voor de Graphire 3 gaan.
Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 13:57:
[...]

Yah, i know. Maar ze hadden het over cad borden, maar zijn er ook speciale borden dan :?
Ja er zijn speciale CAD-uitvoeringen van de Intuos. Die zijn oversized A4 en dus 300x300 mm (actief oppervlak) ipv 297x210. Het zal wel afgestemd zijn op technische tekeningen die vaak groter zijn dan A4...

[ Voor 22% gewijzigd door Aham brahmasmi op 02-10-2003 15:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aham brahmasmi schreef op 02 October 2003 @ 15:51:
[...]
Kies iig degene met de hoogste resolutie. Die grotere afstand van de pen bij de G2 is alleen maar iets makkelijker als je veel met je pen wilt 'muizen'.

Wat bedoel je met "werkt A6 lekker icm een 19" monitor"? Of hij nauwkeurig genoeg is??
Ik heb het idee dat met mijn schermresolutie (1600x1200) de verhoudingen tussen scherm en tabletgrootte nogal vreemd zijn. Ik bedoel... 1 cm de pen op het tablet verplaatsen zijn dan heel wat centimeters op mijn scherm. Dit is bij een muis wel ongeveer hetzelfde, ik weet 't, maar het oppervlak van een tablet is absoluut, een muis kan je hierop instellen.
Wat je trouwens ook nog kunt doen, is de tablet driver instellen zodat het oppervlak van het tablet gebruikt wordt voor een klein deel van het scherm. Dan kun je een véél hogere effectieve resolutie bereiken, maar echt praktisch is het niet.
Dit is iig iets wat de vreemde verhoudingen uit de weg zal gaan, maar zoals je zelf ook zegt... het lijkt me niet practisch.
Maar goed, het hangt er dus vanaf hoe nauwkeurig je wilt kunnen tekenen. Aangezien je zei dat het wel een paar centen mag kosten, lijkt mij zo'n gebruikte Intuos A5 voor zo'n 260 euro de beste keuze. Anders moet je gewoon voor de Graphire 3 gaan.
Ja, 260 euro is toch nog vrij prijzig voor me. Daarnaast werk ik (nog ;) ) niet op professioneel niveau. Heb nog wel wat dingetjes te leren op gebied van grafische bewerkingen... dus denk dat ik in eerste instantie het beste voor de graphire 3 kan gaan

• Senzuboon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-10-2022

Senzuboon

Out now! Ichi!

Ik heb het idee dat met mijn schermresolutie (1600x1200) de verhoudingen tussen scherm en tabletgrootte nogal vreemd zijn. Ik bedoel... 1 cm de pen op het tablet verplaatsen zijn dan heel wat centimeters op mijn scherm. Dit is bij een muis wel ongeveer hetzelfde, ik weet 't, maar het oppervlak van een tablet is absoluut, een muis kan je hierop instellen.
Euh.... bij je tablet kan je toch ook instellen wat voor gebied je wilt bestrijken? Dat kan dus varieren van 1 cm tot het volle tablet. Daarnaast kan je je stylus ook nog instellen op muismodus of penmodus.

Portfolio | Stolen Couch Games | Ichi!

Verwijderd

Topicstarter
van 1 cm tot het volle tablet... :) dat veranderd niets he... met een vol tablet verwacht ik nog steeds die rare verhouding... misschien is het wel een kwestie van wennen, misschien heb ik er wel helemaal geen last van... ik weet het ook niet.
a6 icm 19" leek me gewoon vaag

• reddevil001
  • Laatst online: 20-08 19:40
Wou je zeggen dat jij je muis wel 1 op 1 beweegt met de pointer op je scherm?

Overigens zijn er ook erg grote tekentablets te koop.

None

Verwijderd

Topicstarter
nee niet 1 op 1...ik doel op muisgevoeligheid, heb je vast weleens van gehoord :)
Ik hoef dat ook niet hoor.... het verschil leek me alleen een beetje te...

• Senzuboon
  • Laatst online: 26-10-2022

Senzuboon

Out now! Ichi!

Ik heb een graphire 2 (weet niet meer welk formaat dat die is) op een 17" met 1280*1024. En dat verschilt weinig tot niet in verhouding met de muis... Het ligt toch echt aan hoe je dat ding instelt.

Portfolio | Stolen Couch Games | Ichi!

Verwijderd

Over het verschil tussen de G2 en de G3: ik heb vandaag bij mijn locale compu-boer die werknemer laten bellen over het verschil in resolutie...resultaat:
Volgens de werknemer van wacom die hij aan de lijn kreeg heeft de G2 een DPI-resolutie van 1000 (ongeveer) terwijl de G3 een LPI-resolutie heeft van 2000 (of juist andersom, sorry dat weet ik echt niet meer)....
Met als uitleg lpi = lines per inch ( = 2x dpi ???)

Iemand die hier meer van weet?

Verder lijkt mij die 10mm maximale afstand van de G2 wel fijn t.o.v. de 5mm van de G3....

Edit: maar op die site van wacom waar je ze kan vergelijken staat bij beide wel de resolutie in dpi inderdaad....zucht

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 18:30 ]

• Aham brahmasmi
Senzuboon schreef op 03 October 2003 @ 10:19:
Ik heb een graphire 2 (weet niet meer welk formaat dat die is) op een 17" met 1280*1024. En dat verschilt weinig tot niet in verhouding met de muis... Het ligt toch echt aan hoe je dat ding instelt.
Niet dus. Dat geldt iig alleen voor de instelling van de pen als muis, want om te tekenen stel je het tablet gewoon op absoluut in.

Maar wat ik dus zei, was dat je in bv. Photoshop, het gebied van het scherm dat je met je tablet wilt bestrijken even groot kunt maken als je canvas. Als je met een schermresolutie van 1600x1200 dan een tekening van 800x600 maakt, kun je dus een hogere resolutie bereiken dan als je een tekening van 1600x1200 maakt. Ervan uitgaande dat de zoom op 100% staat dan hè.

Het enige minpunt hieraan is dat je nog steeds een gewone muis bij de hand moet hebben om buiten je canvas te kunnen komen en de knoppen/menu's van PS te kunnen gebruiken. Je kunt waarschijnlijk ook overschakelen op de Graphire muis, maar op een A6 of A5-tablet is de ruimte wat beperkt. :X

@ Smiling Pitbull: volgens mij zijn de eenheden LPI en DPI gewoon identiek. Als de G3 2000 horizontale en verticale lijnen heeft, dan zijn dat dus 2000 dots op de punten waar de lijnen elkaar kruisen. Ik weet niet 100% zeker of er echt geen verschil is, maar er wordt nooit aangegeven of die lijnen in horizontale of verticale richting zijn, dus neem ik aan dat het beide richtingen is. Als er maar één getal opgegeven wordt, moet het naar mijn idee wel voor beide richtingen gelden.

Maar ik zou zeker voor de G3 gaan. Ik heb zelf een G1, en daarmee kun je de cursor bewegen zonder het tablet aan te raken (te klikken) op ~5 mm boven het tablet, net als de G3 dus. Dit gaat echt prima en er is echt geen enkele reden om een grotere afstand te willen, anders wordt je Graphire gewoon een veredelde muis, als je 'm niet langs het tablet wilt halen maar 'm erboven wilt houden.

Ga dus voor die G3 want een hogere resolutie is gegarandeerd fijner. Zoek anders eerst wat reviews over de G3.

[ Voor 32% gewijzigd door Aham brahmasmi op 06-10-2003 23:34 ]

Pagina: 1