Dat kan goed kloppen
Bij nader inzien blijkt dat ik hierboven ook geen waarheden als

zit te verkondigen

De recursie is idd wel mogelijk; al blijf ik erbij dat je voor je domein beter eerst nameservers met een ander domein kan opgeven; en als het werkt kan je migreren. Nu blijf je met een kip-en-ei-probleem zitten.
Wat nu het geval is dat onze DNS servers niet bij alle providers bekend zijn.(...) Wij hebben al geprobeerd om onze contact gegevens te wijzigen in de hoop dat andere providers de zone file van ons domein zou uitlezen maar helaas zonder al te veel suc6. (...) Mijn vraag is hoe komen onze domeinnamen van onze dns servers, ns1 en ns2 nou uiteindelijk bij alle providers terecht ?
Als iemand bij jouw domein uit wil komen, tikt 'ie het adres in. Vervolgens wordt aan zijn DNS gevraagd welk IP hierbij hoort, en dat weet zijn DNS niet. Dan wordt er via de DNS boom (eerst omhoog tot aan de root, dan via TLD en eventueel SLD) aan de verantwoordelijke server gevraagd wat de correcte zonefile voor dat domein is. Die zonefile wordt in de oorspronkelijke aanvragende DNS gecached, en jij bent bereikbaar. Aangezien de TLD-manager (in dit geval de SIDN) jullie ns-servers heeft geregistreerd, moet het goed gaan. Wat ik *niet* weet is of die nameservers op basis van ip of van domain worden opgeslagen, (edit)- ip dus, thanks creepy!(/edit)
Nou kunnen er een paar dingen misgaan. Ten eerste kan de vorige zonefile van je domein (dus voor de verhuizing, ik zag dat het domein al een paar jaar meegaat) een veel te grote TTL hebben, tot een aantal weken is mogelijk. Dit wordt gedaan om traffic te minimaliseren, maar is bij verhuizingen natuurlijk onwenselijk. Zet dus een week of wat vóór je gaat knutselen je TTL op vijf minuten

Het lijkt me dat je hier rekening mee hebt gehouden.
Ten tweede heeft een zonefile een soort tellertje, waaruit afgeleid kan worden of het ding gewijzigd is. Stel dat dat tellertje op 100 staat, jij wijzigt je zonefile, maak dan 101 van het tellertje; als er dan een query komt (van een DNS-server die jou nog niet in z'n cache heeft staan of van een DNS-server die opmerkt dat de TTL van de gecachede gegevens verlopen is), wordt er *eerst* gekeken of dat nummertje inmiddels is opgehoogd. Is dat niet het geval, dan wordt er geen nieuwe zonefile opgehaald en zal de aanvragende server pas na [TTL] opnieuw controleren of er updates zijn.
Toen je je domein verhuisde, kan het zijn dat je een "verse" zonefile hebt aangemaakt? Dat zou betekenen dat dat tellertje weer op 1 staat, en dus
kleiner is dan alle bestaande gecachede zonefiles. En dat betekent dat de zonefile *nooit* wordt verstuurd als de aanvrager al een zonefile in z'n cache heeft staan!
Gegeven het feit dat demon's DNS het hele domein niet kan vinden (query eindigt bij TLD-servers) zijn beide mogelijkheden niet waarschijnlijk; maar dat tellertje (hoe heette dat ding nou ook al weer

) zou ik even onderzoeken en desgewenst een forse waarde geven. Heb je Demon al gebeld?
Maar nogmaals: begin met een andere ns voor je domein en stel je TTL voorlopig op vijf minuten in. Anders zou ik het ook niet weten.
Wat je overigens nog niet hebt verteld: waar host je die ns-servers? XS4all, toevallig?
edit:
Wel godgloeiende...! Zit ik een heel verhaal te verzinnen, is het al opgelost
Oh well, mooi zo
[
Voor 6% gewijzigd door
Rataplan op 01-10-2003 17:18
]