radeon 9800 ?

Pagina: 1
Acties:

• redpen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 23:10
ik mag van me ma een nieuwe video kaart uitzoeken voor me verjaardag
nou zat ik met een paar kleine vraagjes en ik dacht mijn mede tweakers kunnen we wel wat antwoorden en raad geven ?

nou heb ik de volgende kaarten gezien

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Sapphire Radeon 9800 Atlantis Pro Ultimate, 128Mb   € 515.00 
Sapphire Radeon 9800 Atlantis Pro, 256Mb,DVI,TVout € 549.00 
Sapphire Radeon 9800 Atlantis Pro, 128Mb,DVI,TVout  € 424.00 
Sapphire Radeon 9800 Atlantis, 128Mb, DVI, TVout €  329.00 
HIS Excalibur 9800 Pro, 128Mb DDR, DVI, TVout     € 435.00        
HIS Excalibur 9800 Pro, 256Mb DDR, DVI, TVout   € 569.00 
Hercules 3D Prophet 9800, 128Mb DDR, DVI, TVout € 309.00        
Hercules 3D Prophet 9800 Pro, 128Mb DDR, DVI,TVout € 433.00  
Connect 3D Radeon 9800 Pro, 128Mb DDR, DVI, TVout € 449.00

1-nou is mijn volgende vraag zit er verschil in tussen de merken ? of zijn de waardes die hierboven staan overeen komend met de andere ?

2-heeft het nu ondertussen al nut een video kaart met 256 mb ram te kopen kijkend naar hl2 , ut2k4 , far cry ?

3-heeft het ddr geheugen meer voordeel dan die gewoon met mb ?

4-heeft iemand een tip welke van deze merken als de beter beschouwen kan worden dus bijv iemand die al een van deze kaarten heeft ?

alvast bedankt voor het lezen :)

beter 10 servers in de lucht dan 1 op de grond

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:04

job

als het goed is hebben alle 9800 pro's ddr geheugen.
dat de ene fabrikant het niet vermeld en de ander meld is inderdaad een beetje lastig vergelijken.

het is dus afhankelijk van jouw budget hoeveel geheugen je wilt.
meer geheugen is beter als het op dezelfde snelheid loopt.

verder moet je op de site van de fabrikanten maar eens wat clock- en geheugensnelheden gaan vergelijken.
dat is volgens mij het enige wat echt kan verschillen.

niet dus volgens anderen hier :)

wat bijzonderheden van je lijstje.

de sapphire ultimate is een videokaart met een heatsink.
beetje het zalman idee. een uiterst stille videokaart dus.
alleen een stukje duurder dan een met een fan.

[ Voor 50% gewijzigd door job op 29-09-2003 12:19 ]

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

heb je al wat reviews geraadpleegt

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:03
1) Qua snelheid is het verschil minimaal. Er zit wel verschil in bvb bijgeleverde software en koeling
2) Een videokaart met 256MB is alleen in extreme situaties sneller:
reviews: ATi Radeon 9800 Pro 256MB review
3) Alle Radeon 9800 kaarten met 128MB geheugen hebben DDR(-I) SDRAM. De 256MB varianten hebben DDR-II SDRAM:
reviews: ATi Radeon 9800 Pro 256MB review
4) Ik zou zelf die Hercules 9800 128MB van €309 kopen. Die heeft de beste prijs/prestatieverhouding

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24
1-nou is mijn volgende vraag zit er verschil in tussen de merken ? of zijn de waardes die hierboven staan overeen komend met de andere ?
Naast 128 en 256MB is het enige verschil waarschijnlijk de software/service die je bij je kaart krijgt.
2-heeft het nu ondertussen al nut een video kaart met 256 mb ram te kopen kijkend naar hl2 , ut2k4 , far cry ?
Weinig tot niets :Y).
Nee, bij die andere staat geen ddr maar zijn wel gewoon ddr
4-heeft iemand een tip welke van deze merken als de beter beschouwen kan worden dus bijv iemand die al een van deze kaarten heeft ?
Over het algemeen worden die duurdere merken als 'beter' beschouwt, maar de goedkoopste zal niet langzamer zijn als de duurdere (tenzij anders geclockt, maar dat zal wel niet zo zijn.
alvast bedankt voor het lezen :)
Graag gedaan :P.

tvw

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-08 13:19
256mb heeft nut op high details en veel pixels , alle 9800 en 9700pro's hebben ddr sommige 9800pro gebruiken ddr 2 , en als ik jou was zou ik gewoon een hercules nemen , zien er mooi uit , en gamen goed en hercules gebruikt naar mijn mening altijd erg goede 2d filters :P

• Beowulf27
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09-2024
damster schreef op 29 September 2003 @ 12:14:
als het goed is hebben alle 9800 pro's ddr geheugen.
Was het niet zo dat de 128 versie DDR1 heeft en de 256 versie DDR2?

Edit: laat maar. Wat zijn die tweakers toch snel...

[ Voor 13% gewijzigd door Beowulf27 op 29-09-2003 12:20 ]

Working @ http://www.tricode.nl

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
De chipset zelf en het geheugen bepaalt het grootste deel van de prestaties.
De merken liggen onderling vrij dicht bij elkaar qua prestaties.
Dus een 9800Pro presteert beter dan een 9800.
Maar een 9800Pro van Hercules zal ongeveer hetzelfde presteren als een 9800Pro van Sapphire.

De verschillende fabrikanten bieden meestal wel verschillende features en software.
De drivers komen meestal van nVidia zelf/
HL2 is goed schaalbaar dus met 128MB zal ie ook heus wel werken. 256MB is op het moment nog steeds een marketingtruuk dat weinig extra prestaties oplevert omdat de meeste games er geen gebruik van maken.
Bijna alle moderne videokaarten gebruiken DDR, vanwege de extra bandbreedte. Het is in principe hetzelfde als voor je moederbord. SOmmige (dure) kaarten gebruiken DDR2, wat uiteraard weer iets sneller is.
Je kan hier weinig aan kiezen lijkt mij?
Bijna alle fabrikanten gebuiken het reference-design van nVidia, dus hetzelfde ontwerp.
Het is ook niet te zeggen dat bekendere merken beter zijn. Lees het forum hier maar eens na en kijk of mensen veel problemen ondervinden met bepaalde merken.

De kaarten zijn erg nieuw en ik heb nog geen uitgebreide testen gezien in de C't

Senile! Senile Oekaki

• MUSTIS
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

djeejdjeej schreef op 29 september 2003 @ 12:16:
Ik wil ook een ma die mij een nieuwe videokaart koopt
hm ja ik krijg ook niet zo vaak 500 euro bij elkaar op me verjaardag. :D

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• hjs
  • Niet online

hjs

Als jij van je ma zoveel geld mag uitgeven, zou ik even geduld hebben.
Morgen of over morgen word de R9800XT aangekondigd en deze zal dan hopelijk eind Oktober leverbaar zijn in NL. En dat is de opvolger de R9800 Pro.

Overigens vind ik de R9800 verreweg het beste qua prijs\kwaliteit\snelheid.

Goh, leuke verjaardags kadootje.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
256mb heeft nut op high details en veel pixels
Voor het weergeven van het scherm, heb je aan 8MB al meer als genoeg. Het voordeel van 256MB is dat er enorm veel textures in gepropt kunnen worden. Dat verkeer hoeft dus niet over je AGPbus tijdens het spelen. Dit resulteert in een kleine snelheidswinst.
Maar of het het extra geld waard is, dan moet je zelf besluiten.

Jezou ook een 9700PRO kunnen overwegen, die heeft met HL2 ook uitstekende prestaties.
Dan kan je met het geld wat je uitspaart gelijk een nieuwe monitor kopen ofzo :)

Senile! Senile Oekaki

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-07 17:11

Eijkb

Zo.

_bas_ schreef op 29 September 2003 @ 12:19:
[...]
De verschillende fabrikanten bieden meestal wel verschillende features en software.
De drivers komen meestal van nVidia zelf/
[...]
Bijna alle fabrikanten gebuiken het reference-design van nVidia, dus hetzelfde ontwerp.
[...]
De kaarten zijn erg nieuw en ik heb nog geen uitgebreide testen gezien in de C't
ATI!! Het is ATI. Pas op met wat je zegt hoort. Dit is net zoiets als vertellen dat Microsoft Open Source is :+

Verder zijn er al genoeg benchmarks verschenen op de bekende sites (Toms Hardware, Anandtech en verder) om je een goed beeld te kunnen vormen. Tevens lopen er diverse topics over op GoT. Dus het lijkt mij sterk dat je afhankelijk bent van de C´T (Wel een leuk blad trouwens...)

.

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Gipsy King schreef op 29 September 2003 @ 12:16:
en als ik jou was zou ik gewoon een hercules nemen , zien er mooi uit , en gamen goed en hercules gebruikt naar mijn mening altijd erg goede 2d filters :P
Dat kan tegenvallen, ik had dat ook gehoord/gelezen en heb indertijd een Hercules Geforce 2 Ti gekocht, maar er zit een soort bibbering in m'n beeld die ik met m'n TNT2 niet had. Gelukkig valt het niet op op hoge resolutie |:(

Iemand meer info over de 2D kwaliteit van die kaarten? Wordt imho veel te weinig getest in reviews.

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• redpen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 23:10
k wauw ! 12 reply`s in een paar min cool

nou dit heeft me dus zeer veel nuttige info gegeven

maar ik moet ook ff wat opbiechten

me ma geeft me niet zomaar een vid kaart voor me verjaardag alsof ik dat elke keer krijg

meestal komen er maar 12 mensen op mijn verjaardag totaal

maar ja anyhoe de rede waarom ik een video kaart mocht uitzoeken is dat ik een pc geregeld heb voor bij ons thuis waar nu me broertje gebuik van kan maken ( haalt hij ook minder rotzooi en onzin buiten uit :P)

maar omdat ik die dus betaald heb mag ik nu als goed maker een video kaart uitzoeken

maar ik heb dus gelezen en ga dus denk ik niet te ver boven de 400 uit
dus lijkt me dat de
Hercules 3D Prophet 9800 Pro, 128Mb DDR, DVI,TVout € 433.00

een goede kaart is

alleen zit er veel verschil tussen de pro en de normale versie of is het gewoon wat andere cooling en dan een beetje overclocked ?

beter 10 servers in de lucht dan 1 op de grond

• hjs
  • Niet online

hjs

Het verschil tussen de Pro en de niet Pro is vooral de geheugen snelheid.

De core loopt ook wel iets trager, maar is in principe gelijk, dus naar Pro waardes over te klokken.

De Pro is mijn inziens dus niet die 100 euro meer waard.
Pagina: 1