Toon posts:

Lagen meeschalen in Photoshop!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Probleempje voor gevorderden.

Ik heb een poster: A3 formaat, met een hoop lagen en een hoop effecten.
Deze poster moet worden verkleind naar A5, maar ik wil mijn lagen + effecten behouden. Als je gewoon verkleind naar A5 schalen de effecten niet mee, waardoor ik dus megagrote schaduwen, outerglows etc etc krijg.
Ik kan er natuurlijk 1 laag gvan maken en dan schalen, maar ben dan mijn lagen kwijt. Om alle effecten 1 voor 1 te schalen is een hels karwei...

Is er een mogelijkheid om met vergroten/verkleinen van een bestand de effecten mee te laten schalen???

Verwijderd

gewoon je resolutie hogher instellen, ik neem aan dat je voor een a5 toch wel een hogere resolutie wil dan een poster

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 september 2003 @ 12:17:
gewoon je resolutie hogher instellen, ik neem aan dat je voor een a5 toch wel een hogere resolutie wil dan een poster
kun je de layers die je samen wilt scalen niet vastleggen met het kettinkje?
want als je meerdere wilt verslepen, koppel je ze ook aan elkaar daarmee...

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Idd gewoon je dpi omhoog gooien, dan verkleint hij automatisch je centimeters.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:50
Ik heb hetzelfde idee als sunchaser. Gebruik dat kettinkje. Volgens mij moet het dan wel gewoon lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, effecten kun je niet met een kettinkje linken. Daar is geen optie voor in photohop.
Je kunt bijvoorbeeld geen slagschadow van laag 1 aan een outerglow van laag 2 koppelen.

Resolutie omhoog gooien is een optie, maar was eigenlijk niet mijn vraag.
Dit probleem komt namelijk veel vaker voor. Plus, als ik de resolutie zo hard omhoog gooi dat ik de effecten op precies dezelfde grootte kan houden, krijg ik dus voor een A5 flyertje een netzo groot bestand als voor een 50x70 poster!!!

Plus, ik heb dit probleem ook al eens gehad bij bijvoorbeeld een spandoek van 2,50 meter breed, als je deze dan wilt verkleinen naar 30 cm zit je dus echt in de problemen, dan helpt de resolutie vergroten ook niet meer.

Weet er echt niemand hoe je effecten kan laten meeschalen bij het vergroten/verkleinen van een bestand. Aangezien de effecten relatief worden berekend zou dit toch moeten kunnen???

Verwijderd

je wilt toch niet zeggen dat je poster 300 dpi is he? ik kan me niet voorstellen dat ie op raster 60 gedrukt gaat worden nl.

maar goed, layers linken is idd geen optie (kettinkje). (bij sommige reacties hierboven krijg ik een klok - klepel gevoel)

Wat wel kan is je effecten "applyen" (hoe heet dat ook al weer), dan wordt je slagschaduw een aparte layer (en is dus niet meer te editen, dat wel), dan schalen ze wel gewoon mee

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 12:59 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 20:44

Bosmonster

*zucht*

Je kunt toch een kopie even flattenen en verkleinen ofzo? Hoe je je origineel toch niet voor kwijt te raken? Voor de drukken maakt het sowieso niet uit...

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 50x70 poster is iets meer dan 200 DPI, lijkt me toch redelijk.
Je kunt inderdaad wel van de effecten een aparte laag maken. Dat is waar, maar goed... eigenlijk is het nog steeds niet de oplossing, want als ik dan ook maar iets wil veranderen nadat ik of geflattened, of laag maken van effect... dan kan dat niet meer.

Volgens mij is er dus geen optie om je effecten mee te laten als je je bestand vergroot/verkleind.
Bijvoorbeeld bij Illustrator kun je een instelling aanklikken: lijndikte meeschalen. Ik hoopte dat er ook zo'n instelling voor Photoshop is.

Verwijderd

als de boel gedrukt wordt is de optimale resolutie je raster x 5 (dus bij raster 60 wordt dat 300 dpi, raster 70 wordt 350 dpi), maar dat terzijde

voor zover ik weet zijn er idd geen andere opties binnen ps

Verwijderd

image size aanpassen? :?

Verwijderd

Topicstarter
daar hebben we het al over gehad zkywalker... en image size aanpassen is niet echt een oplossing voor het probleem. Maar bedankt voor het meedenken.
Het probleem doet zich ook nu voor: ik wil de opzet van de poster gebruiken (50x70) voor een advertentie van 7x7 cm. nu kan ik opnieuw beginnen maar dan moet ik alle effecten weer opniew erin gaan zetten. Ik wil dus eigenlijk mijn posteropzet gebruiken, maar ik moet dus wel een hoop aanpassen (andere teksten, andere verhouding). Schaal ik dus mijn imagesize naar 7 cm, dan worden dus de effecten niet meegeeschaald en heb ik dus megagrote schaduwen die ik allemaal handmatig weer moet instellen (nogal een karwei met 50 lagen!)

Er zit onder het knoppie lagen wel een optie lagen: laagstijl schalen, maar ook dit moet ik dan handmatig doen voor 50 lagen. Mophor nog ideeën, (professional user like me???)

Verwijderd

hm, misschien eens proberen een action te schrijven om voor iedere laag de vinkje aan te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
:), kan ja...
ik vind dit trouwens een redelijk groot gemis in Photoshop, had verwacht dat ze hier wel iets op hadden gevonden. Moet toch niet zo moeilijk zijn, ik bedoel... je kunt ze handmatig schalen... dus dan moet het ook gemakkelijk automatisch kunnen (vooral omdat effecten dus relatief worden berekend)

• littledreamer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025

littledreamer

Dingen enzo!

Verwijderd schreef op 29 September 2003 @ 12:09:
Probleempje voor gevorderden.

Ik heb een poster: A3 formaat, met een hoop lagen en een hoop effecten.
Deze poster moet worden verkleind naar A5, maar ik wil mijn lagen + effecten behouden. Als je gewoon verkleind naar A5 schalen de effecten niet mee, waardoor ik dus megagrote schaduwen, outerglows etc etc krijg.
Ik kan er natuurlijk 1 laag gvan maken en dan schalen, maar ben dan mijn lagen kwijt. Om alle effecten 1 voor 1 te schalen is een hels karwei...

Is er een mogelijkheid om met vergroten/verkleinen van een bestand de effecten mee te laten schalen???
Gewoon alle layers linken?

Staat aan de linkerkant in je layer menu

mmm, telaat

[ Voor 3% gewijzigd door littledreamer op 29-09-2003 13:52 ]

Verwijderd

in welke versie van PS werk jij dan? Heb het net effe geprobeerd in PS7 met wat dropshadows en ander spul maar daar schalen alle layers met effecten wel degelijk mee. (of heb je allemaal van die plugin-effecten?)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 13:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hu? Nou gewoon PS7.
Echt... als ik mijn slagschaduw instel op afstand 60.
als ik dan mij afbeeldingsgrootte met de helft verklein (dus bijv. van 30cm naar 15 cm breedte)... dan staat mijn slagschaduw nog vrolijk op 60 hoor. Die staat echt niet op 30 dan... bij jou wel?

Verwijderd

aha,.. nee bij mij ook niet :P Ik snap nu pas wat je precies bedoeld, sorry. Ja dan is flattenen de enigste optie naast alles handmatig schalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 14:14 ]

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Je kunt de effecten wel schalen met "Scale effects", maar dat moet volgens mij laag voor laag.... Dus als je advertentie 10% van het origineel moet zijn kun je de effecten ook op 10% schalen.

offtopic:
RèLF moet wel beter lezen.....

[ Voor 16% gewijzigd door RèLF op 29-09-2003 14:34 ]

Obviously you're not a golfer

Verwijderd

Topicstarter
Precies daar was ik ook al hard mee bezig, maar als je veel lagen met veel effecten hebt is dat niet echt een fijn karwei. In een programma wat zoveel knaken kost (voor de baas :p) verwacht je toch wel dat zoiets er standaard in zit. Ik zal dit probleem toch niet alleen hebben, toch?

Verwijderd

Waarom sla je het plaatje niet op in een *png bestand.
Open dan het *.png bestand en ga die scalen, dan gaat het zeker goed ;).

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik dan mijn lagen verlies.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 29 september 2003 @ 14:29:
Precies daar was ik ook al hard mee bezig, maar als je veel lagen met veel effecten hebt is dat niet echt een fijn karwei.
Waarom maak je dan niet ff een action die je aan een functietoets hangt?

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat is er trouwens mis met een bewerkingsexemplaar te hebben, dit kan 70x70 zijn, hierin bewerk je alles. Als je het dan naar de klant wil doen dan exporteer je het en scale je het png bestand. Als je het op schaal wil zien dan scale je het gewoon???

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 17:06

_WgV_

It's a magical world!

Gomez12 schreef op 29 September 2003 @ 16:54:
Wat is er trouwens mis met een bewerkingsexemplaar te hebben, dit kan 70x70 zijn, hierin bewerk je alles. Als je het dan naar de klant wil doen dan exporteer je het en scale je het png bestand. Als je het op schaal wil zien dan scale je het gewoon???
Ja hier zat ik (als n00b) ook al aan te denken, waarom maak je die aanpassingen niet gewoon op het formaat dat je nu hebt. En verklein je hem dan pas :)

#StopBurningStuff

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-04 17:32

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

_WgV_ schreef op 29 September 2003 @ 17:04:
[...]

Ja hier zat ik (als n00b) ook al aan te denken, waarom maak je die aanpassingen niet gewoon op het formaat dat je nu hebt. En verklein je hem dan pas :)
Ik dacht he ook, maar durfde het neit te zeggen. Bij de drukker zul je toch een afbeelding van 1 laag moeten aanleveren, dus gewoon met een grote versie werken op de computer kan tovh ook?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 september 2003 @ 14:53:
Omdat ik dan mijn lagen verlies.
Net of je printer in verschillende lagen kan printen 8)7.
(Je bewaar natuurlijk wel je origineel zodat je hem nog elktijd kan editten.)

• shlammod
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-10-2024

shlammod

dus.... enzo....

Je kunt toch voor die A5 met CTRL+SHIFT+ALT+C alle zichtbare lagen kopiëren, deze dan verkleinen naar A5.
Dan houd je toch t origineel over (als het tenminste een exacte kopie moet zijn van het origineel)

it's all fun and games, 'till someone loses an eye. Then it's just fun you can't see

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-04 12:16

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

shlammod schreef op 30 September 2003 @ 10:18:
Je kunt toch voor die A5 met CTRL+SHIFT+ALT+C alle zichtbare lagen kopiëren, deze dan verkleinen naar A5.
Dan houd je toch t origineel over (als het tenminste een exacte kopie moet zijn van het origineel)
Pfff.... even een samenvatting :P

Flattenen, opslaan, verkleinen en een origineel bewaren is al genoemd.
Tot dusver geen antwoord?

Alle lagen linken en dan schalen is ook al genoemd.
Dit is geen optie omdat de lagen wel meeschalen, de objecten in die lagen ook wel, maar de Laageffecten die op die laag zijn toegepast NIET.
Afstanden van dropshadows etc. worden niet meegeschaald.

Ik heb zelf ook wel eens met het verkleinen gemieter, maar ik werk niet in Photoshop maar meer in InDesign. Daar is het gewoon *groepeer* schaal en hop alles gaat mee, zelfs fonts (waarvan de grootte dus niet meer bij de puntgrootte past). Aan dat soort onoverkomelijkheden heb ik schijt, want het domweg zo verkleinen scheelt me tijd en een hoop precisie als het toch niet om het origineel gaat.
Hou het origineel goed, en bewerkbaar, en verklein het en sla de verkleining apart op. Bewerk daar niks in, want dat zou je dan toch alleen maar 'grofweg' moeten doen, van dat poetswerk wat je als het aanslaat ook weer precies zo in je origineel zou moeten veranderen. Liever dan meteen in het origineel aanpassen, desnoods 2 originelen opslaan enniet aan de kleinere versies gaan frunniken.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Arunia
Ik denk dat broakhekke die lagen ook voor naar de drukker wil behouden.
Even uitleg hiervoor, voor de drukker is het altijd makkelijk om het officieele document te hebben. Dit aangezien als je geen drukker bent of bent geweest. Dat je niet weet hoe de kleuren eruit komen op de pers. Dan kunnen ze dus nog kleine aanpassingen maken voor jou zodat het eruit komt zoals jij wilt.
Dit weet ik aangezien mijn schoonvader drukker is en het nogal vaak gebeurt dat er verkeerd materiaal geleverd wordt (en maar eigenwijs zijn dat ze het goed hebben gedaan).
Denk dat de beste oplossing op het moment is dat die vinkjes aangezet moeten worden met de hand.

Heb je er trouwens al eens aan gedacht om een mail te sturen naar adobe?
Zij zullen het antwoord wel weten.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

NielsOveres schreef op 01 October 2003 @ 09:01:
Ik denk dat broakhekke die lagen ook voor naar de drukker wil behouden.
Even uitleg hiervoor, voor de drukker is het altijd makkelijk om het officieele document te hebben.
Nou ik zou nooit een lagenversie aan een drukker geven. Of het moet een drukker zijn waarvan ik de kwaliteiten erg goed ken. Maar de meeste drukkers hebben al moeite met het doorvoeren van een kleine tekstcorrectie is mijn ervaring.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je zou de effecten ook kunnen omzetten naar een laag.

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-03 14:16

DeFeCt

je wéét toch

Pin0 schreef op 01 October 2003 @ 09:35:
Je zou de effecten ook kunnen omzetten naar een laag.
Ook dat was al genoemd :)
Verwijderd schreef op 29 September 2003 @ 13:15:
want als ik dan ook maar iets wil veranderen nadat ik of geflattened, of laag maken van effect... dan kan dat niet meer.
Flattenen is een kleine handeling, ik snap dus niet wat het probleem is om in het origineel te blijven werken?

Flickr

• Arunia
[quote]Nou ik zou nooit een lagenversie aan een drukker geven. Of het moet een drukker zijn waarvan ik de kwaliteiten erg goed ken. Maar de meeste drukkers hebben al moeite met het doorvoeren van een kleine tekstcorrectie is mijn ervaring.[/quote]:
[...]

Daar geef ik je ook gelijk in, maar ja ik heb het dan ook niet over de jongere drukkers. Aangezien die wel hele mooie dingen kunnen maken op de computer, maar als het op drukken aankomt. Tja, dan bakken ze er echt niks van. Een echte goede drukker is een uitstervend ras.
Daarbij natuurlijk dat diegenen die denken dat ze iets heel moois gemaakt hebben ook geen flauw benul hebben dat het er totaal niet uitziet als het van de pers af komt. Dus denk ook dat de drukkers waar jij het over hebt. Die jonge gasten zijn.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Nog even voor de TS:

Afbeeldingslocatie: http://www.moodbenders.nl/fx.jpg

Easy does it.
NielsOveres schreef op 01 October 2003 @ 10:20:
Daar geef ik je ook gelijk in, maar ja ik heb het dan ook niet over de jongere drukkers. Aangezien die wel hele mooie dingen kunnen maken op de computer, maar als het op drukken aankomt. Tja, dan bakken ze er echt niks van. Een echte goede drukker is een uitstervend ras.
Je moet voor dergelijke dingen een goede lithograaf hebben, naar mijn idee is beeldbewerking een vak apart.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Image > duplicate > duplicate merged layers only aanvinken en hopla.... een geflattend (NL?) kopietje wat je op je gemak kan schalen.

Verder nooit een PSD-bestand aan een drukkerij geven... ze werken hoofdzakelijk met PDF-bestanden. Je kunt beter zelf je kunstwerk flattenen (NL?) dan het door iemand anders laten doen.... :)

Obviously you're not a golfer

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

OzBoz> Ook genoem, het nadeel daaraan is dat het per laag moet, terwijl hij liever het hele document schaalt. Ik denk niet dat dit gaat, scale effects per laag, de effecten rasterizen en flattenen lijken me de enige opties.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Verwijderd

Wat je ook kan doen is de lagen die je wil resizen in een map gooien in photoshop. En dan de hele zooi verkleinen. Zo blijven naar mijn weten de schaduwen etc het zelfde.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
dank je wel voor alle tips.
Sommige van jullie hebben inderdaad gelijk van hoe je het beste de effecten kan meelaten schalen.

De beste optie is UITERAARD... in mijn 70x50 bestand de aanpassingen doen en daarna verkleinen tot A5. Maarrrrrrr... mijn Dual 450Mhz processoren vinden bewerkingen in een 50x70 cm bestand op hoge resolutie niet echt prettig. Daarom wil ik natuurlijk zo klein mogelijk werken om zo weinig mogelijk te hoeven wachten.

Daarom had ik gehoopt dat effecten op een of andere manier mee zouden kunnen schalen, maar dat doen ze dus niet. Of je moet het handmatig doen, dat is de conclusie.
Hopelijk dat adobe in de nieuwe versie daaraan aandacht besteed.
Ik ga in oktober naar de Adobe beurs in Utrecht, misschien dat ze me daar wat kunnen vertellen over mijn probleem :)

Verder ben ik het er niet mee eens dat je een drukker gelaagde bestanden moet aanleveren. Sommige drukkers zijn (netals sommige vormgevers) gewoon niet echt bij de les, en ik heb liever niet dat ze in mijn lagen zitten te klooien.

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Daarom werd er ook vnl gezegd om GEEN gelaagd bestand aan te leveren :)

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Pagina: 1