car-audio op de PC

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 08:41

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Ik weet enkel dat het mogelijk moet zijn (althans, na enige navraag kreeg ik te horen dat het kon, maar men wist niet hoe).
Heeft iemand enig idee hoe dit aangepakt kan worden?

Ik heb me tot dusver enkel met PC-audio bezig gehouden, wat caraudio betreft ben ik een redelijke n00b...
In de winkel (en op internet) kwam ik er echter achter dat geluidsapparatuur voor auto's vaak vele malen beter is dan computer-audio. Verder zijn de prijzen vaak ook nog eens lager, en kun je alles zelf samenstellen.

Iemand misschien ervaring met het aansluiten van dergelijke caraudio op een PC?
Wat zou daar voor nodig zijn? Hoe pak ik dat aan? Hoe zit het met boosters? etc.
(kan me niet voorstellen dat niemand anders dit bedacht heeft, maar in de search zag ik er toch niks over...)

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Benodigdheden: 12 Volt stroom met voldoende capaciteit.

Klaar.

Siditamentis astuentis pactum.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Varienaja schreef op 29 September 2003 @ 11:54:
Benodigdheden: 12 Volt stroom met voldoende capaciteit.

Klaar.
? Uit een adapter oid krijg ik geen geluid 8)7 ;)

Een gewone speaker of woofer uit een auto kun je volgens mij toch niet direct op je geluidskaart aansluiten....dus wat moet daar dan nog tussen zitten? (versterker, booster?) wat voor stekkers zijn er voor nodig? (en bestaan die ook?)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

kazz1980 schreef op 29 September 2003 @ 12:00:
? Uit een adapter oid krijg ik geen geluid 8)7 ;)
Ja duh, adaptertjes geven meestal 1Ampere maximaal.

Voor een versterker die 500 Watt slurpt heb je echt wel 500W / 12V ~ 42Ampere nodig.

Haal maar ff de accu van je vader uit de auto, je zult zien dat 't dan wel werkt.

edit:
En nog een tip: niet gaan klooien met car-audio buiten de auto. Koop dan gewoon 2 speakers en een Hifi-versterker. Werk toch net ff wat makkelijker en is ook niet duur.

[ Voor 21% gewijzigd door Varienaja op 29-09-2003 12:20 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Het enige wat nog werkbaar is, is een autoradio gebruiken om die in je casemod of zo te zetten. Die kan je nog wel binnen de 10 ampere houden als je de interne versterker niet gebruikt. Het signaal kan je dan naar een gewone versterker of gewone versterkers sturen over de tulpkabel. Speakers aan die versterker en wellicht een sub of twee >:)

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 09:45
De uitgang van je geluidskaart (analoog) moet je altijd versterken. En een car-audio versterker moet je op 12 volt voeden met meestal best wel een zware voeding. Waar je ook ff op moet letten is dit: als je meerdere kanalen wilt gebruiken zul je met of meerdere versterkers moeten werken of een versterker met meerdere in- en uitgangen. Wat misschien wel net zo makkelijk is (mijn oplossing) is een redelijke tweedehandse audio versterker kopen bij de lokale elektroboer. Dan heb ik het dus over normale hifi audio. Ik heb zelf mijn oude midi set gebruikt waar de cd speler het niet meer van deed. Ondanks dat het voor home audio een goedkoop setje was zit er veel beter geluid in dan in standaard pc-speakers.
Wil je toch echt car-audio gebruiken zorg dan voor een zware en stabiele voeding, want anders krijg je nogal snel last van storing. Geruik ook de remote aan/uit lijn van zo'n versterker tegen zware ploppen op je speakers.
succes.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:24
kazz1980 schreef op 29 September 2003 @ 11:49:
Ik weet enkel dat het mogelijk moet zijn (althans, na enige navraag kreeg ik te horen dat het kon, maar men wist niet hoe).
Heeft iemand enig idee hoe dit aangepakt kan worden?

Ik heb me tot dusver enkel met PC-audio bezig gehouden, wat caraudio betreft ben ik een redelijke n00b...
In de winkel (en op internet) kwam ik er echter achter dat geluidsapparatuur voor auto's vaak vele malen beter is dan computer-audio. Verder zijn de prijzen vaak ook nog eens lager, en kun je alles zelf samenstellen.

Iemand misschien ervaring met het aansluiten van dergelijke caraudio op een PC?
Wat zou daar voor nodig zijn? Hoe pak ik dat aan? Hoe zit het met boosters? etc.
(kan me niet voorstellen dat niemand anders dit bedacht heeft, maar in de search zag ik er toch niks over...)
Klopt car-audio is wel beter, maar wel een stuk duurder, en dan ook echt een stuk duurder! Je betaald je eigen scheel wil je een fatsoenlijke geluidsinstallatie hebben.

BlaBlaBla

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Car audio lijkt ook al snel beter ivm met de beperkte inhoud van een auto.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Varienaja schreef op 29 September 2003 @ 12:18:
[...]
Ja duh, adaptertjes geven meestal 1Ampere maximaal.

Voor een versterker die 500 Watt slurpt heb je echt wel 500W / 12V ~ 42Ampere nodig.

Haal maar ff de accu van je vader uit de auto, je zult zien dat 't dan wel werkt.

edit:
En nog een tip: niet gaan klooien met car-audio buiten de auto. Koop dan gewoon 2 speakers en een Hifi-versterker. Werk toch net ff wat makkelijker en is ook niet duur.
Mijn post was ook niet serieus bedoeld... |:(

Uit m'n vaders auto?? Dat is 2 uur rijden hiervandaan met mn eigen auto... ;)

Maar de boodschap is wel duidelijk...voeding wordt dus een probleem buiten een auto...

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
olof schreef op 29 September 2003 @ 12:26:
De uitgang van je geluidskaart (analoog) moet je altijd versterken. En een car-audio versterker moet je op 12 volt voeden met meestal best wel een zware voeding. Waar je ook ff op moet letten is dit: als je meerdere kanalen wilt gebruiken zul je met of meerdere versterkers moeten werken of een versterker met meerdere in- en uitgangen. Wat misschien wel net zo makkelijk is (mijn oplossing) is een redelijke tweedehandse audio versterker kopen bij de lokale elektroboer. Dan heb ik het dus over normale hifi audio. Ik heb zelf mijn oude midi set gebruikt waar de cd speler het niet meer van deed. Ondanks dat het voor home audio een goedkoop setje was zit er veel beter geluid in dan in standaard pc-speakers.
Wil je toch echt car-audio gebruiken zorg dan voor een zware en stabiele voeding, want anders krijg je nogal snel last van storing. Geruik ook de remote aan/uit lijn van zo'n versterker tegen zware ploppen op je speakers.
succes.
Dat is inderdaad ook een goede mogelijkheid...
En op zon versterker kun je evt. natuurlijk wel caraudio (speakers, woofers etc) aansluiten.

Een versterker (hifi) heeft in- en uitgangen geschikt voor aansluiten op een geluidskaart?

[ Voor 5% gewijzigd door kazz1980 op 29-09-2003 13:38 ]

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
ik ben maar ff wat aan het denken he, maar zou het geen mogelijkheid zijn om een accu te nemen, en op die accu een accu lader aan te sluiten zodat je de verbruikte stroom ook weer terug krijgt.
en hoe doen ze dat bij de mediamarkt bijv. daar hebben ze komplete wanden staan met car hifi spul dat 10 uur per dag speelt.

[ Voor 26% gewijzigd door Doppert op 30-09-2003 09:57 ]

http://raptr.com/Doppert/about

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 09:45
[/quote]
Een versterker (hifi) heeft in- en uitgangen geschikt voor aansluiten op een geluidskaart?
[/quote]

Bij mij gaat het helemaal zonder problemen. Voor zover ik weet zijn hier gewoon afspraken voor waar elke fabrikant zich aan houdt.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Please, dit niveau gaat wel heel erg laag. :'(

@Doppert: nooit van een 12V voeding gehoord? , dit accu-verhaal slaat echt helemaal nergens op.

@Topicstarter: als je enige reden is om beter geluid te krijgen dan je pc-speakers: niet gaan klooien met car-audio, waarom niet zoals eerder voorgesteld gewoon met binnenhuis hifi-spul, dat hiervoor bedoeld is.
Car-hifi spul is echt niet goedkoper dan gewoon home-hifi hoor. En waar wil je dan die auto-speakers gaan inbouwen? Dan kun je beter gewone boxen gebruiken.
Zoals ook al eerder vermeld is: car-audio klinkt goed in de auto, maar dat is totaal niet te vergelijken met een binnenshuis-situatie, in een auto is een hele kleine ruimte en één grote rijdende klankkast.
Je gaat ook geen ht-setje in een bioscoop neerzetten of een dikke PA in je auto ofzo.
En als je niet weet hoe je je soundcard op een versterker aansluit, moet je ff de manual lezen, staat er altijd in.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
TheLemon schreef op 30 September 2003 @ 18:49:
Please, dit niveau gaat wel heel erg laag. :'(

@Doppert: nooit van een 12V voeding gehoord? , dit accu-verhaal slaat echt helemaal nergens op.

@Topicstarter: als je enige reden is om beter geluid te krijgen dan je pc-speakers: niet gaan klooien met car-audio, waarom niet zoals eerder voorgesteld gewoon met binnenhuis hifi-spul, dat hiervoor bedoeld is.
Car-hifi spul is echt niet goedkoper dan gewoon home-hifi hoor. En waar wil je dan die auto-speakers gaan inbouwen? Dan kun je beter gewone boxen gebruiken.
Zoals ook al eerder vermeld is: car-audio klinkt goed in de auto, maar dat is totaal niet te vergelijken met een binnenshuis-situatie, in een auto is een hele kleine ruimte en één grote rijdende klankkast.
Je gaat ook geen ht-setje in een bioscoop neerzetten of een dikke PA in je auto ofzo.
En als je niet weet hoe je je soundcard op een versterker aansluit, moet je ff de manual lezen, staat er altijd in.
Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/yes_new.gif
I couldn't agree more
Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/yes_new.gif

[ Voor 5% gewijzigd door kroegtijger op 02-10-2003 08:27 ]

iRacing Profiel

Verwijderd

Het idee zou aardig zijn, ware het niet dat een auto stereo niet in je PC-kast past. Tevens moet je een behoorlijke voeding hebben als je de volume knop opendraait. Plus een flinke eelco om de dips op te vangen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 08:33:
Het idee zou aardig zijn, ware het niet dat een auto stereo niet in je PC-kast past. Tevens moet je een behoorlijke voeding hebben als je de volume knop opendraait. Plus een flinke eelco om de dips op te vangen.
Al die moeite is t toch niet waard?? zo veel problemen die je tegen komt voor je t hebt zoals je t wilt hebben....zo verschrikkelijk veel geld armer.... Koop een geinig versterkertje met een leuk setje boxen voor thuis-gebruik en hoppa, draaien maar....

iRacing Profiel

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Autospeakers kunnen een een geschikt kastje in de huiskamer best een goed geluid en volume geven maar als je al de kant van zelfbouw op wilt kan je met Visaton speakers best iets heel knaps in elkaar zetten voor weinig geld.

Qua versterkers kan je idd beter een leuke 220v versterker op de kop tikken of als je ook iets wilt opbouwen moet je eens bij www.amplimo.nl kijken waar ze hoogwaardige modules hebben om een versterker naar keuze/smaak modulair op te bouwen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1