Toon posts:

SweeX Router Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een klein probleempje met mijn router.

Router
Sweex broadband router
• 4 poorten
• 10/100Mbps
• DHCP server
• PPPoE en PPTP ondersteuning
• IPRouting en NAT/PAT
Internet
Wanadoo Broadband Basic
Onze Computers

Alle computers zijn AMD XP Athlons 2000+.
Bij 2 van deze computers zitten de LAN verbindingen on board, de andere heeft een 10/100mbs netwerkkaart.

Computer ouders = [ I ]
Computer broer = [ II ]
Mijn Computer = [ III ]
Dit om het even makkelijker te houden in het probleem.

Probleem

Ik heb op mijn router 1 WAN verbinding en 4 poorten. Het probleem is echter dat Internet het niet op alle PC’s het doet. Alle computers doen het op poort 1. Maar nu het probleem: Computer [ I ] doet het alleen op poort 1, en dus niet op poort 2 en 3 (en 4). Computer [ II ] doet het op poort 1 en 2, maar niet op poort 3 (en 4). Computer [ III ] doet het alleen op poort 1. Dus het is nogal ingewikkeld. Geen van de Computers doen het op poort 3, nu zou je zeggen dat het aan de kabel ligt. Maar de kabel geeft in windows niet aan dat de netwerkkabels niet aangesloten zitten, in zo’n ballonnetje. Maar ik heb dus geprobeerd om op die kabel nieuwe connectors te zetten ook dit hielp niet. Het ligt ook niet aan de router, want die is net 2 dagen oud. Misschien ligt het aan instellingen ergens, maar lijkt me niet.

Instellingen
Alle computers zijn als het volgende ingesteld:
Automatisch IP en DNS server vinden. Internet Explorer instellingen automatisch overnemen staat UIT en de oude internetverbinding [wanadoo broadband basic] is verwijderd.

Alvast bedankt voor jullie tijd, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen, als het niet duidelijk is, wat ik wel kan begrijpen :P , laat het even weten dan

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

En hoe staan je netwerkkaarten ingesteld? Allemaal po automatisch 10/100?

Ik zou toch ook eens nieuwe kabels proberen.

Money for nothin' and your chicks for free

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 12:05
Volgens mij kan je per poort instellen voor welke IP range het is, kijk je config eens duidelijk na. Misschien kom je op bizarre ontdekkingen :P

Verwijderd

Topicstarter
Cheater
Haha, zou je me aub kunnen vertellen hoe ik dit doe, zoveel verstand heb ik er niet van.
DeeJee
En ze staan idd op op automatisch 10/100

• CoreTex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 07:46
Wanadoo Configuratie

Om de Sweex router voor Wanadoo te configureren gaat u als volgt te werk.

Start de Web browser op, en vul in de adresbalk in http://192.168.2.1 en druk vervolgens op enter.

Wanneer u het login scherm ziet, klikt u op login.

Klik nu op General Setup, vervolgens op WAN en kies PPoE

· Vul bij User name: uw inlognaam die u gekregen heeft van Wanadoo
· Vul bij passwoord: uw passwoord die u gekregen heeft van Wanadoo
· vul deze ter bevestiging nogmaals in
· de servicename laat u leeg
de MTU waarde vult u in op 1492

Klik op Apply, vervolgens rechtsboven in de hoek op logout en klik op cancel.

Sluit de browser af om deze vervolgens weer op te starten.

Internet is nu klaar voor gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is de support .pdf file van www.sweex.nl maar dit is het probleem niet.

Of moet ik op alle PC's aansluiten via http://192.168.2.1 ? Want dit heb ik alleen op PC [ I ] gedaan.

• bverwijs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-08 22:23
Nee, 192.168.2.1 is gewoon de config. Misschien is het verstandig om de router even te resetten en de instructies van CoreTex even opnieuw door te lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik zal het proberen. Maar ik heb die instructies gedaan en toen kreeg ik dit probleem, maar ik kan het natuurlijk altijd proberen. Meer oplossingen zijn welkom.

• CoreTex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 07:46
hebben alle pc's wel een ip range tussen 192.168.2.100 tot 192.168.2.199 die aangegeven word in het menu?
dus als je nou een ip adres van 192.168.2.10 op pc1 zou hebben kan dat dus niet, omdat de ip range iig boven de 100 ligt.
je zou dis bijv kunnen doen:

PC1: 192.168.2.101
PC2: 192.168.2.102
PC3: 192.168.2.103
Zet lease time ook ff op Forever

En anders vul je gewoon de instelligen voor je router in, en laat je de rest doen met de WINXP netwerkdiskette?
Of kan dat niet bij wanadoo?

[ Voor 18% gewijzigd door CoreTex op 29-09-2003 09:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat dat kan bij wanadoo, maar jij bedoeld dus zelf ip's instellen, maar wat moet er dan bij gateway en DNS ?

Verwijderd

Topicstarter
dus als je nou een ip adres van 192.168.2.10 op pc1 zou hebben kan dat dus niet, omdat de ip range iig boven de 100 ligt

Dit klopt, mijn ip van pc1 was wel zoiets ja

En sorry, maar hoe zet ik lease time op forever

Verwijderd

gateway ip van je router
dns van wanadoo

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 10:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
gateway dus : 192.168.2.1
DNS : moet ik even opzoeken :P

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 21:56
uhm... ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de sweex router niet werkt icm wanadoo broadband basic. Heb je namelijk een router voor nodig die l2tp ondersteund zoals de vigor 2200E. Die werkt hier wel prima namelijk.

Verwijderd

Het Wanadoo verhaal zou wel eens kunnen kloppen! Indien je een Motorola modem hebt moet de router L2TP ondersteunen anders kun je maar een PC op het internet krijgen!

Verwijderd

Had laatst iets met die sweex router met chello, com21 en vast IP. Mail, MSN perfect maar geen http. Alles bij elkaar uur met sweex aan tel gezeten, jaja het lag aan de computers niet aan de router, firmware update gehad maar niets hielp. OP gegeven moment reageerde ze niet meer op mail (bellen werd wel erg duur) dus hebben we ding maar omgeruild voor een e-tech ding. Die werkte wel in 1 keer.

Verwijderd

Topicstarter
Op de site van sweex staat dat je wel met wanadoo kan connecten, dat dat gewoon moet werken.

http://www.sweex.nl/product.asp?dlId=144

Nummer 3

Verwijderd

Heb je een Motorla surfboard 4200e dan moet je eerst naar de Sweex site en je router Flashen met de nieuwste software. Jouw router kan nl. wel L2TP protocol aan maar dit staat er helaas nog niet standaard op!!! Vandaar .. PS je moet wel weten wat je doet met Flashen maar er zitten gelukkig goede tools bij van Sweex.

Mocht je een Com21 hebben dan is het makkelijk!
In pluggen op de WAN en PPPoE instellen en username en WW
IP op auto (je IP van de Wanadoo WAN dus)
DNS op 195.96.96.97
en 2de 195.96.96.33

DHCP
192.168.0.5-192.168.0.50
gateway is natuurlijk je router adres maar ik geloof dat je dat niet eens kunt opgeven. Je kunt natuurlijk ook een andere range opgeven als je dat leuk vindt!
PS je hoeft niet je lease time op 4ever te zetten zou ook niet slim zijn je kunt hem wel iets langer instellen 14 dgn ofzo maar anders afblijven.

Netwerk kaartjes allemaal op auto (IP/DHCP) zetten en Oja je kunt ze beter op 100Mbit snelheid instellen die goedkopere kaartjes hebben nog welleens de neiging op lang te zoeken voor dat ze door hebben dat het een 100Mbit netwerk is.

Succ6 we horen graag of het je gelukt is!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 11:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit lijkt me wel een goed antwoord, als ik thuis ben zal ik het meteen proberen, je krijgt het zo snel mogelijk te horen dan. Maar kan je me misschien vertellen wat lease time inhoudt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus wanadoo en com21 [misschien had ik dat eerder kunnen vertellen] heb jij deze modem ook? omdat je het weet :P

• Cheater
Offtopic: op de beurs in Eindhoven lagen zondag nog 2 hele mooie 24 poorts switchers voor 99 euro. Vond et wel een mooi ding, maar waar heeft een normale thuisgebruiker 24 poorts voor nodig :+ Owja, ik weet het al, zo begrijpt m'n broer niet meer waar elk gaatje voor is haha, bij m'n 4 poorts hub weet hij dat nog wel :P

Verwijderd

lease time = de tijd dat je DHCP server het uitgegeven IP weer gaat gebruiken.

Dit gebeurt in combinatie met je MAC adres (= Vast IP netwerkaart gebruikt door raad eens Apple). Dus als je deze op 4ever zet dan heb je eigenlijk weer vaste IP adressen en laatje nu net een DHCP server hebben om daar van af te zijn!!!

JA ik heb ook een COM21 ... laat ik heb zo zeggen ik installeer ook nog welleens een net werktje hier en daar en dan kom je die wanadoo spullen welleens tegen.
PS is een PRIMA modem... maar helaas is de fabriek er niet meer :(

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 11:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar heb jij zelf een com21 modem? Als ik dan namelijk nog een probleem heb dan kan ik het denk ik het ebste aan jou vragen.

Verwijderd

Topicstarter
en die DNS moet je die bij alle 3 opdezelfde zetten ?
IP op auto (je IP van de Wanadoo WAN dus)
DNS op 195.96.96.97
en 2de 195.96.96.33

Verwijderd

Nee de derde kun je leeg laten!

C:\WINDOWS\Desktop>ping www.yahoo.com
Pingen naar www.yahoo.akadns.net [216.109.118.64]

de DNS zorgt er dus voor dat je www.yahoo.com in kunt typen IPV [216.109.118.64]
en de 2de is DNS server is dus je backup voor als nr 1 het niet doet!

PS ik heb me zo juis vergist met het merk van je router ik heb Sweex aangezien voor Sitecom 8)7 |:(
Maar maakt verder voor jouw instellingen niet veel uit!
behalve dat het standaard IP adres van jouw router 192.168.2.1 is
Ik zou hem veranderen naar 192.168.0.1 dan kun je het bovenstaande verhaal van range enzo gewoon aanhouden! En als je dat niet wilt of kunt vinden bij DHCP range 192.168.2.5-192.168.2.50 opgeven en gateway 192.168.2.1

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 12:09 ]

Verwijderd

Je hoeft niets in te stellen op je PC's
Alleen je router moet goed staan ingesteld!

Dus op je PC's automatisch verkrijgen van IP dan gaat hij dus je DHCP-server raadplegen in dit geval dus je router. Dan krijgt jouw pc automatisch de juiste gegevens van je router toegewezen. (bv ip 192.168.2.5 gateway 192.168.2.1 en dns1 195.96.96.97 en dns2 195.96.96.97). Maar daar heb je dus geen omkijken meer aan!
Verwijderd schreef op 29 september 2003 @ 11:51:
en die DNS moet je die bij alle 3 opdezelfde zetten ?

[...]

Verwijderd

Topicstarter
Dus nu is het nog niet opgelost, want als ik mijn pc's op automatisch laat staan, vindt hij het niet, of praten we elkaar nu mis ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 September 2003 @ 13:16:
Dus nu is het nog niet opgelost, want als ik mijn pc's op automatisch laat staan, vindt hij het niet, of praten we elkaar nu mis ?
JA, "we praten elkaar nu mis"!

Je probleem zou wel opgelost moeten zijn met de juiste instellingen in je router en je nic's in je op op automatisch verkrijgen IP zet en bij de instellingen van de netwerkadapter software de snelheid op 100Mbit full duplex zetten. En dan even op nieuw booten en DAN zou alles goed moeten werken!!!

Verwijderd

Als je er nog niet helemaal uit komt dan kun je hier nog even kijken:

http://www.ietf.org/rfc/rfc2131.txt

Daar kun je uit leg vinden over hoe een DHCP server werkt.
concreet is het Plug & Play taal voor je netwerk instellingen!
Stekker erin en klaar maar ja je moet je DHCP-server wel zelf instellen!!! ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 14:06 ]

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10
Dns bij alle drie pc's hetzelfde inderdaad. Netwerkkaarten op 100 Mbit full duplex en firmware updaten en dan draait het

Verwijderd

wvkreg schreef op 29 September 2003 @ 14:11:
Dns bij alle drie pc's hetzelfde inderdaad. Netwerkkaarten op 100 Mbit full duplex en firmware updaten en dan draait het
NOPE die DNS mag je leeg laten als je DHCP goed is ingesteld!

Verwijderd

Topicstarter
Waar vind ik de firmware en hoe doe ik die netwerkkaarten goed ?
\

Verwijderd

Doe eens een gokje??? www...............nl

Maar als je niet zeker van je zaak bent niet flashen je kunt je router er ook mee MOLLEN!

Verder staan alle antwoorden staan hier op dit forum!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan met mijn eigen PC ook niet connecten naar de router, terwijl de kabel etc. goed is, net een nieuwe aangelegd.

• Cheater
wat is bij jou connecten. We hebben het hier over een website controlled router.
Stel de IP adres van je router in op 192.168.0.1
Eventueel een shout-adres voor je IP adressen zet je op 192.168.0.255
Mits van toepassing zorg je dat de ip adressen 192.168.0.2 tot bijvoorbeeld 192.168.0.20
uitgegeven mogen worden.

DNS adressen zijn NIET nodig als je een IP adres (DHCP geregeld) van je provider/ISP toegewezen krijgt, omdat via DHCP ook het DNS goedgezet wordt. Het kan geen kwaad om deze er zelf neer te zetten, volgens mij overschrijft hij ze, als hij ze via DHCP krijgt.

zorg dat je poort (NIET de fizieke poort ;) ) 80 OPEN hebt staan, en de rest zal me nu effe een zorg wezen, maar zodat je in ieder geval kan internet.

eventuele rules zet je op 'non-blocking', ik heb het nu over wel een uitgebreide setup, waarmee je ook een hoop fout kunt instellen, maar tegenwoordig zijn die dingen zo geavanceerd.

Uiteraard zet je op elke client dat de gateway 192.168.0.1 is, en stel je de IP adressen NIET handmatig in (dus verkrijgen via DHCP)

DNS'en hoef je NIET in te stellen op de client.

Als jij al problemen hebt bij het connecten, dan reset je die router (lees hoe dat moet, bij sommige moet zelfs het stroom eraf voor of na het resetten)
dan lees je in het boekje of iets wat het standaard IP adres is voor je router.
Connect daarnaartoe en stel de bovenstaande gegevens in.

Ik heb niet alles behandeld maar tja, kom eerst maar eens zover

[ Voor 24% gewijzigd door Cheater op 29-09-2003 22:10 ]

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Heb ook die Sweex ding, heb hem geplugd, mac adres van chello ingevuld, in windows XP en 2000 de gateway van de netwerkkaartjes op 192.168.2.1 gezet, en op de router gezet DHCP, nu werkt die perfect, af en toe i-net eruit, maar komt door chello :P, heb je btw crossed kabels of straid?
Gewoon de DHCP het werk laten doen :P

Verwijderd

Topicstarter
straight

Mijn router doet het gewoon, ik begin steeds meer te denken dat die kabel het niet doet, misschien zit er een knik (of knak :P) in. Dus ga vanavond heel de bedrading vernieuwen. Het licht niet aan mijn router, anders zouden de andere pc's het ook niet doen

• Cheater
eigenlijk is niet echt duidelijk wat op dit moment NIET werkt en wat wel

Laat effe weten of iets gelukt is aub

Verwijderd

Topicstarter
Mijn netwerkkaart moest op 10mbit staan en niet 100mbit.

Echt vaag

• Cheater
hmmm, valt eigenlijk wel mee kwa vaagheid, het is alleen vaag dat hij niet auto switchte naar 10mbits

wellicht heb je een netwerkkaart op 10mbit staan of ondersteunt alleen 10mbit.
Het kan OOK zijn, dat je kabels alleen 10 mbit ondersteunen, wat voor type kabels zijn het?

dat laatste over die kabels durf ik niet 'hard' te maken, kweet niet of het waar is.
Pagina: 1