• Silent891
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 14:53
Sinds kort heb ik een Compact Flash GPS kaartje. Ik vraag mij af hoe precies dat nou is. Want als ik in de auto rijdt, en ik rij 120 km p/u volgens de kilometer teller van de auto, dan geeft de “kilometer teller” van de GPS 112 km p/u. En als ik dus 160 km p/u volgens mijn auto kilometer teller, dan geeft de GPS aan dat ik 150 km p/u rijdt.

Ik weet wel dat er een kleine afwijking op de kilometer teller van de auto zit (volgens mij max 7%). Maar nou vraag ik mij af, stel ik rij 130 km p/u op de snelweg volgens de kilometer teller van mijn auto. En ik rij langs een flitspaal of zo iets dergelijks, dan zou ik dan niet geflitst worden? Want volgens de GPS rij ik dan zo’n 123 a 124 km p/u.

Begrijp mij goed. Dit is gewoon een stukje nieuwsgierigheid van mij. Niet dat ik op deze manier de uiterste snelheid probeer op te zoeken.

Dingen moet je regelen

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
Mijn GPS'je geeft iig identiek dezelfde snelheden aan als mij auto.
Probeer eens met andere software, ik heb ondervonden dat daar durft verschil op te zitten. :)

Verwijderd

Je moet rekening houden met een fout van een GPS zonder correctiesignaal (EGNOS of een baken) van 2-5 meter.

Tel hierbij op dat een normale GPS voor in de auto geen heading heeft waardoor je snelheidinformatie altijd achteraf berekend wordt door 2 voorgaande punten.

Snelheid op een GPS is dus niet heel erg precies (en vooral niet in de auto met 130, met een gps-je met een update van 1 sec)

Verwijderd

Er zit idd een afwijking in de teller. Die wordt groter naar mate je harder rijdt. Volgens mij zijn er geen regels voor die afwijking: anders zou je de regels overtreden als je andere banden op je auto legde.

GPS is als je hard rijdt preciezer dan de kilometer teller...

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hou ook rekening met de vertraging die je GPS heeft van enkele seconden.

• connected
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

welke software gebruik je eigenlijk ?

• Silent891
Ik weet dat hij achteraf mij snelheid berekend, maar als ik een constante snelheid rij. Dan lijkt de vertraging mij geen probleem.

Ik gebruik TomTom Navigator 1.53 met Tomtom GPS 2.08.

Dingen moet je regelen

• Fire69
  • Laatst online: 00:51
Ik gebruik Alturion 5, maar ik heb de meeste andere (bekende) ook geprobeerd. Deze vind ik toch het beste werken tot hiertoe, alhoewel hun search-functie nog wat beter kan.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-02 17:35

Boss

+1 Overgewaardeerd

De afwijking zit (bijna) volledig in je teller.
Ik heb het een keer op de motor getest: daar ga ik 120 op de teller terwijl GPS 100 aangeeft. Dat komt ook veel meer overeen met wat ik om me heen zie rijden dan :)

Op korte stukjes is een GPS erg onnauwkeurig: in 1 seconde leg je bij 120 km/h toch ruim 33m/s af. Een afwijking van 5 meter in begin en eindpunt kan een fout van 10 meter geven...
Maar als je meerdere punten neemt wordt je fout heel erg snel kleiner en dan is je GPS veel nauwkeuriger dan de teller in je auto.

Ik gebruik in ieder geval mn GPS voor het bepalen van mn max snelheid en heb al een tijd geen bekeuring gehad!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Tijdens langere stukjes rijden waar je een constante snelheid kan aanhouden is een GPS veel nauwkeuriger dan je snelheidsmeter. Het klopt dat GPSsen een afwijking hebben, maar deze afwijking blijft constant. Dus als je 5 meter afwijking hebt 10 seconden geleden, heb je die 5 meter afwijking 10 seconden later ook nog steeds. De afgelegde afstand blijft hetzelfde. Als je een constante snelheid kan rijden (cruise control) dan zie je dat zowel de GPS-snelheid als je snelheidsmeter constant zijn.
Daarom weet ik ook dat m'n auto 7 km/h langzamer aangeeft dan in realiteit.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Verwijderd schreef op 29 september 2003 @ 07:44:
Er zit idd een afwijking in de teller. Die wordt groter naar mate je harder rijdt. Volgens mij zijn er geen regels voor die afwijking: anders zou je de regels overtreden als je andere banden op je auto legde.
...
Als de omtrek van je band erg gaat afwijken is dat ook niet toegestaan en (technisch gezien) ook erg onverstandig. Teller mag iig. niet minder aangeven dan de werkelijke snelheid, er zit dus een bepaalde marge ingebouwd.

Als je banden sluiten, wordt de omtrek kleiner en zou de auto bij hetzelfde toerental minder snel rijden.

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

Deze snelheidsafwijkingen kloppen wel ongeveer met de gemiddelde waarde van auto kilometertellers. Je GPS in dus accuraat ;) Pas er wel op dat autofabrikanten hun tellers wel precies kunnen afstellen, in de VS doen ze dat, dus daar is je teller ook (zo goed als) je snelheid).

Ceci n'est pas une signature!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 13:44

sjaakaq

It might get loud

GPS'en hebben toch eigenlijk 0,0 afwijking? Dacht dat ze die paar meter afwijking ingebouwd hadden, omdat anders erroristen enzo superprecieze bommen konden maken..(was op Discovery..)

leoaq.fm // Jeune Loop

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-02 03:54

Korakal

Up up up!

GPS receivers hebben niet een 0.0 afwijking.
Die afwijking waar jij op doelt is 'SA (Selective Availability)', het doelbewust onzekerheid inbouwen in het signaal. Dit is echter in 2001 uitgeschakeld.

Handheld GPS receivers vallen meestal in een klasse waar je ca. 4 tot 10 meter afwijking hebt, dit komt door een aantal factoren. De meest nauwkeurige GPS receiver (die werkt inclusief basisstation voor nauwkeurigheidscorrectie) kan tot op ca. 0,5 cm precisie bereiken. Dit is echter niet voor de consumentenmarkt bedoeld ;)

• Silent891
Dus als ome agent mij aanhoudt, en meld dat ik te hard rij. Dan geef ik mijn GPS de schuld. :o Want die gaf aan dat ik keurig aan de snelheid hield.

Dingen moet je regelen

• Roflmao
  • Laatst online: 24-02 20:52
Toen de VS Irak binnenviel was een gps veel onnauwkeuriger had ik gehoord, volgens mij is de VS beheerder van de gps systemen (satelieten enzo).

[ Voor 8% gewijzigd door Roflmao op 29-09-2003 17:58 . Reden: kleine foutje ]

Verwijderd

Auto's van alle merken hebben allemaal een tellerafwijking in europe!! deze tellerafwijking is als je 100km/h ongeveer 5km/h!! heb ik toevallig laatst nog gelezen in een duits autoblad! de golf 4 had een afwijking van 4.74km/h als je 100 rijdt!!

ps deze afwijking stijgt natuurlijk als je harder rijdt en vooral in auto's van een jaar of 10 oud is deze afwijking soms (meestal) schrikbarend hoog!, er is een test geweest daarover en toen bleek dat vooral oude volkswagen golf en op kadett grote afwijkingen hadden. bleek namelijk bij een test dat als een op kadett gsi 220 op te teller heeft hij maar 193 in het echt rijdt 8)7en de golf met 160 op de teller 141km/h reed!! dit verhaal is mischien een tikkie offtopic maar het is natuurlijk leuk om dit te weten als 1 of andere macho vriend van je ligt op te scheppen dat zijn Opel kadett 220 op de teller rijd! ;) :+

• mr_petit
  • Laatst online: 06:42

mr_petit

opperprutser

ik zou zeggen meet het eens na met de kilometermarkering langs de snelweg over een recht traject van 2km ofzo.
Die paaltjes staan volgens mij gewoon goed.

"man is not truly one, but truly two,"

• Roflmao
  • Laatst online: 24-02 20:52
Verwijderd schreef op 29 September 2003 @ 18:04:
*heel verhaal* en daarna :P
Opel kadett 220 op de teller rijd! ;) :+
Ik geloof zowiezo niemand die zegt dat z'n een Kadett 220 haalt :P

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben laatst gelaserd door de politie toen mijn GPS (ipaq 3970+TomTom2) aangaf dat ik 79km/u reed, en ik had cruise control aan staan.
De geijkte teller (tachograaf) van de vrachtwagen waar ik in reed gaf 80 aan, maar dat verschil wijt ik aan bandenslijtage.
En op de lasergun stond ook 79km/u op het display.
Dus gps is wel degelijk betrouwbaar.

Hier nog meer info:
http://www.pocketpc-club....ead.php?s=&threadid=12520

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:42

Arfman

Drome!

Roflmao schreef op 29 September 2003 @ 17:57:
Toen de VS Irak binnenviel was een gps veel onnauwkeuriger had ik gehoord, volgens mij is de VS beheerder van de gps systemen (satelieten enzo).
In Irak ja. In de rest van de wereld was GPS nog net zo nauwkeurig als voor de inval. Ze schakelen het systeem echt niet zomaar uit (of maken het onnauwkeuriger), daarvoor is het te belangrijk geworden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02 20:45
precies, stel je voor dat de GPS ineens uitvalt, hele economie ligt stil omdat schepen de haven niet meer inkomen / kunnen vinden

TheS4ndm4n#1919

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:51

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dikke lol!!!!
Maar tot nu toe klopt het verhaal ook naar mijn idee helemaal!
De teller in je auto wijkt inderdaad wat af van je werkelijke snelheid, meestal zo'n 7%
Een GPS is behoorlijk precies, maar dat is afhankelijk van het aantal satelieten die hij kan ontvangen, en dat is in een auto tamelijk gering, dus er is geen zekerheid van precisie, maar die ligt in elk geval best hoog!

Life is not about specs, it is about joy!

• ChrisW
  • Niet online
Maar je kan in je scherm zien hoeveel satelieten je ontvangt.
En als het er al zo'n 6 a 7 zijn is het echt wel nauwkeurig :)

Verwijderd

de militaire GPS systemen zijn veel nauwkeuriger dan de civiele. Ik dacht een nauwkeurigheid van +/- 1m. :)
Tomahawk raketten worden bijv. via GPS aangestuurd

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 19:56

Arx

Two Thoughts Ahead!

"militaire GPS" is even nauwkeurig als het civiele. Punt alleen wel met "militaire GPS" is dat zij zeker weten dat het signaal klopt -> selective mode (en dat is dus per regio de afwijking instellen).

Er zijn trouwens nogal wat factoren die de nauwkeurigheid bepalen van het GPS systeem maar het is aan te nemen dat het meer in de trend van 0.5m tot 10m ligt (lekker ruim en onzinnig ;) ) dus wat dat aan gaat wie zal het op dat moment vertellen hoe zuiver GPS is :)

Als ik mij niet vergis was het inderdaad voor de golf oorlog minder nauwkeurig.

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ook ik geef de snelheidsmeter van je auto voor het overgrote gedeelte de schuld.

M'n vrouw en ik fietsen af-en-toe een grote afstand. Bij een afstand van 80 kilometer zat er op onze fietscomputers een verschil van 300 meter in de totaalafstand. Dat is dus een fout van 0,4% erg weinig dus.

Als ik in m'n ligfietsie flink doortrap, kan het zijn dat ik 40 rijd. Van automobilisten krijg ik later wel eens te horen 'Goh... je reed wel bijna 50 km/h' waarop ik dan maar zeg dat ik 40 reed. Geloven doen ze dat dan meestal niet 'Maar mijn teller gaf toch echt duidelijk meer dan 45 km/h aan'

Ik vertrouw mijn nauwkeurig afgestelde fietscomputers echt aanzienlijk meer dan die teller in m'n auto.

• DK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03-2021

DK

Een tijdje geleden stond er in de ANWB Kampioen een test over de afwijking van snelheidsmeters bij verschillende nieuwe auto's.

Deze was bijna nihil.

Overigens staat er in bovenstaande reacties veel onzin!

Dennis

• ChrisW
  • Niet online
DK schreef op 03 October 2003 @ 00:45:
Een tijdje geleden stond er in de ANWB Kampioen een test over de afwijking van snelheidsmeters bij verschillende nieuwe auto's.
Deze was bijna nihil.

>Maar na zoveel duizend kilometer wordt de afwijking steeds groter door de bandenslijtage :)

Overigens staat er in bovenstaande reacties veel onzin!

>Zoals???

• Korakal
  • Laatst online: 27-02 03:54

Korakal

Up up up!

Arx schreef op 01 October 2003 @ 21:47:
"militaire GPS" is even nauwkeurig als het civiele. Punt alleen wel met "militaire GPS" is dat zij zeker weten dat het signaal klopt -> selective mode (en dat is dus per regio de afwijking instellen).
Die afwijking wordt allang niet meer gebruikt; sinds 2000 niet meer.
Voor civiele toepassingen wordt de C/A (Coarse-Acquisition) synchronisatie gebruikt; de militaire receivers schakelen hierna nog over naar de Precision-code.
Het komt erop neer dat de synchronisatiecode voor GPS zó complex is dat de civiele GPS receivers er geen logica in zien, militaire receivers wel. Deze kunnen uit hetzelfde signaal een hogere nauwkeurigheid krijgen.

Verwijderd

Ik rijd met een Garmin Steertpilot III deluxe, deze geeft ook ongeveer 10 km meer aan dan op mijn autoteller.

Je merkt inderdaad een kleine vertraging dus je moet wel ff 10 seconden je voet stil houden op de zelfde snelheid om te kijken wat je gps dan aangeeft.

Volgens mij kan je op je GPS gewoon net geen honderd rijden en niet geflist worden, ookal geeft je teller dan 108 aan.

Ik doe dit ook en heb nog geen bonnen gehad.

Als je het anders echt wil weten dan test je het toch gewoon merkt vanzelf wel of je geflist word.

• Chubbchubb
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

ik vermoed dat ze bij vliegtuigen toch zeer goede gps ontvangers hebben. in de luchtvaart is de nauwkeurigheid voor een normale civiele gps 40 meter en 80 meter in de hoogte, voor militairen 15 meter en 30 in de hoogte, de meest precieze gps (differential GPS) haalt 5.5 meter en ook nog eens 5.5 in de hoogte, een bol dus, maar dat is met een grondstation.
Daarom mag een vliegtuig nooit alleen op gps vliegen, stel je maar eens voor wat het scheelt, 20 meter links of rechts van je landingsbaantje. Voor een auto maakt die 20 meter natuurlijk niet veel uit