Asus P2B kan geen Promise S150 SX4 ? 66Mhz PCI Bus ?

Pagina: 1
Acties:

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 15:54
Zojuist een Promise S150 SX4 (Serial ATA RAID Card) op mijn Asus P2B-LS (met the good-old 440BX chipset) gezet.

Nu loopt die TIJDENS de bios van de SATA raid card vast.

Ik vermoed dat de SATA Card een 32bit 66Mhz PCI 2.2 Compliant PCI Slot nodig heeft, terwijl de Asus maar een 33Mhz slot heeft ?!?

Prmoise zegt dat je de optie: "Reset Configuration Data = Yes/Enabled" kan proberen, maar deze optie zit niet in de Bios van het Asus board. (ik ken de optie wel van een ander board dat ik heb). Ik gebruik op de Asus de laatste Bios v 1014 beta3.

Op een Asus TUSL2-C (Intel 815 Chipset) heb ik de kaart getest, en daar werkt die.

...don't know what should be here...

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als die kaart op die Asus TUSL2-C wel werkt dan ligt het in ieder geval niet aan de 66Mhz PCI sloten want die heeft dat bord ook niet. Waarschijnlijk kan de PCI controller gewoon niet overweg met die kaart. Probeer 'm eens in een ander slot ?

https://discord.com/invite/tweakers

• Roel Broersma
Ik heb hem in alle sloten geprobeerd, ook met verschillende IRQ's (inde bios) toegewezen aan de sloten. Voor de rest alle kaarten eruit getrokken.

Ook heb ik hem op een anders P2B-LS board getest, zelfde probleem; hangen tijdens de Promise BIOS.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In dat geval vrees ik het ergste en gaat die kaart gewoon niet werken in een P2B-LS.

https://discord.com/invite/tweakers

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:20
Voor die P2b's zijn er bèta biossen. Heb je die al geprobeerd?

ftp://ftp.asuscom.de/pub/...440BX/P2B-DS/1014ds03.zip

(dan kan je meteen Tualatin 1400 mhz PIII's in je systeem zetten, (sneller dan de meeste 2000 mhz systemen....)

[ Voor 64% gewijzigd door BovenHond op 29-09-2003 08:49 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Matsu_matsu schreef op 29 september 2003 @ 08:47:
Voor die P2b's zijn er bèta biossen. Heb je die al geprobeerd?

ftp://ftp.asuscom.de/pub/...440BX/P2B-DS/1014ds03.zip

(dan kan je meteen Tualatin 1400 mhz PIII's in je systeem zetten, (sneller dan de meeste 2000 mhz systemen....)
let op.
P2B-DS =! P2B-LS

de DS is een dual plank, de LS niet.

enne, een P3 1400 sneller dan een 2000mhz. Lijkt me erg sterk.

• EXX
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

Terw_Dan schreef op 29 september 2003 @ 09:06:
[...]

let op.
P2B-DS =! P2B-LS

Hehe, das wel een beetje overdreven :P

Maar in de buurt van een P4 1700 MHz kom je wel.

Voor de P2B-LS zal er ook wel een BIOS 1014.003 zijn. Dit is de laatste beta BIOS voor vrijwel alle varianten vh P2B mobo.

edit:

Ik lees net dat de TS als BIOS 1014.003 gebruikt, dus met een BIOS upgrade schieten we nix op.

Eeh, eens BIOS default settings laden?

Dit komt uit de FAQ:
Why can’t I see the Promise BIOS post during the system boot?

This usually indicates a conflict with another device in the system. To determine which device is conflicting, remove all other PCI peripherals and disable all devices on the motherboard such as USB, LAN, and SCSI. Also, for troubleshooting purposes, try disabling USB boot, PXE boot, Rapid Boot, and Silent Boot.
JIj hebt een P2B-LS. Omdat zo een Promise PCI contoller kaart zich over het algemeen als een SCSI controller presenteren tov het mobo, gok ik op een conflict met de on-board SCSI controller.

[ Voor 49% gewijzigd door EXX op 29-09-2003 09:29 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Roel Broersma schreef op 29 September 2003 @ 04:51:
Prmoise zegt dat je de optie: "Reset Configuration Data = Yes/Enabled" kan proberen, maar deze optie zit niet in de Bios van het Asus board. (ik ken de optie wel van een ander board dat ik heb). Ik gebruik op de Asus de laatste Bios v 1014 beta3.
Die optie wordt ook wel "Force ESCD update" genoemd :)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik vermoed dat de SATA Card een 32bit 66Mhz PCI 2.2 Compliant PCI Slot nodig heeft, terwijl de Asus maar een 33Mhz slot heeft ?!?
Wel meer Promise kaarten kunnen met 66 MHz om gaan. Echter niet verplicht. Waar jouw mobo over struikelt is de PCI 2.2 . Ik moet me erg vergissen, maar volges mij hebben de 440bx generatie borden nog 2.1

edit:
Edit1
Update;
Kan jouw handleiding niet zo gauw vinden op die slome Asus site, maar in een handleiding van de P3B-F (ook 440BX) staat:
Specifications
PCI Expansion Slots: Provides five 32-bit PCI (rev.2.2) blabla bla
edit:
Edit2
Update;
http://www.motherboards.org/files/manuals/1/p2bls-106.pdf Op bladzijde 8 staat:
PCI/ISA Expansion Slots: Provides four 32-bit PCI and 16 bit ISA slots.
Erg opvallende dat de dus NIET vermelden dat ze de nieuwe PCI revisie ondersteunen.

[ Voor 47% gewijzigd door Voutloos op 29-09-2003 10:41 ]

{signature}

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Zowel de P2B als de P3B series zijn 440BX. Dus als de P3B series PCI 2.2 ondersteunt, ligt het niet aan de 440BX chipset an sich als het P2B alleen maar PCI 2.1 ondersteunt.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• BovenHond
Terw_Dan schreef op 29 september 2003 @ 09:06:
[...]

let op.
P2B-DS =! P2B-LS

Mijn fout,
Inderdaad had ik even snel de verkeerde plank benoemd. En de topicstarter schrijft dat hij de nieuwste BIOS gebruikt. Ik heb overigens ooit een TUSL gebruiker horen zeggen dat hij juist een oude bios moest gebruiken om zijn controller aan de praat te krijgen.

die snelheids ervaringen had ik op deze site gebaseerd maar het kan goed zijn dat er allelei andere benchmarks zijn van betrouwbaardere locaties die andere cijfers aantonen
http://www17.tomshardware...10919/tualatin512-08.html

[ Voor 4% gewijzigd door BovenHond op 29-09-2003 11:37 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik heb even de docu van intel bekeken en daar staat voor de 440BX chipset in:
PCI bus interface:
- PCI Rev 2.1, 3.3V and 5V, 33 MHz interface compliant
- PCI parity generation support
- Data streaming support form PCI to DRAM
- Delayed tarnsport support for PCI-DRAM reads
- CPU concurrent CPU, AGP and PCI transactions to main memory
In de update paper voor 440BX stond niets vermeld over PCI.
Maar zoals al eerder gezegd, ik zou eerst eens proberen of je de controller aan de praat krijgt als je alle on-board zaken eerst afschakelt.

offtopic:
@matsu_matsu: zo een tualatin CPUtje presteert idd prima (eigen ervaring).

[ Voor 24% gewijzigd door EXX op 29-09-2003 11:58 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jij bevestigd nu mijn verhaal. 440Bx-->2.1
En het is speciaal bij de P3B dat ie het wel kan.

{signature}

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:48

Shuriken

Life is all about priorities

Probeer eens de SCSI bios uit te zetten. Het kan zijn dat er niet genoeg ROM ruimte is en dat ie daardoor niet doorstart.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Roel Broersma
Ik heb de SCSI Bios al uitgezet. Zowieso laad de SCSI BIOS pas NA de Promise Bios (maar daar kom ik dus niet eens doorheen).

Een oude (STABLE) BIOS ga ik zometeen proberen.
USB, SERIELE, PARALELLE poorten en SCSI, ik heb alles uitgezet. Het vreemde is dat hij bij een ander board, het ook doet.
Ik heb namelijk 2 ASUS P2B-LS borden. 1x rev. 1.02 en 1x rev.1.03

Op beide borden draaien al 1400Mhz en 1300Mhz PIII Cpu's d.m.v. zo'n speciaal SLOT1-370 (WITH VOLTAGE REGULATERS) Convertor plankje.

Is er nog iemand met een P3B ? Desnoods om te testen ? (m.b.t. de PCI 2.2 Compliant)

In de BIOS Staat bij mij al de PCI 2.1 Compliant aan.

• BovenHond
Het is wellicht overbodig (maar heb je het bios van het wel werkende bord al eens overgezet naar het niet werkende?

En ook de CPU's inclusief Slot1 convertors ? omzetten naar het andere moederbord. Zo kun je namelijk uitsluiten of het wel het moederbord is.

Het kan ook nog je CPU, MEM , IDE kabels. etc etc zijn
Pagina: 1