Toon posts:

[EL] Vreemd gedrag Sunon icm potmeter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal Noiseblocker s2 en s3's besteld, bij de retail versie zit een 100ohm potmeter, gezien de prijs zullen dit bulk versies zonder zijn. Om al in the mood te komen heb ik een potmeter gehaald, het is de bedoeling die dingen te monteren in een soort baybus. Ik vroeg om een potmeter die tenminste 0,5W aankon en dat lukt zeker, ik heb hem zonder fan op de 12v lijn gezet en hij brandde niet door (minstens 1,44W dus).
Nu nodigt zo'n ding uit tot experimenteren, en dat heb ik dus gedaan. Atx voeding starten met een groen/zwart verbinding, fan erop zeten met de potmeter, multimeter erbij en spelen maar. Het berekende minimum voltage wordt niet altijd gehaald maar veel scheelt het niet (oude fans & oude dell voeding (11,57v ipv12)), behalve bij de Sunon. Eerst maar een lijst fans die naar behoren reageren:
60x60x25 Evercool 0,17a F126025BH (Volcano II)
80x80x25 Yate Loon 0,19a D80SH-12
80x80x25 Yate Loon 0,14a D80SM-12
92x92x25 Just Cooler 0,19a RDM9025S
120x120x25 Sanyo Denki 0,25a 109P1212F403
120x120x30 Papst 2,6W 4312M (uit 1987!)
En dan nu de ondeugende Sunon, het is een KDE1208PTS1-6 (2,6W). Sluit ik deze fan aan met de potmeter dan is er een gat tussen 7v en 4v, iets ertussenin valt niet in te stellen.

Mijn vragen:
- Is dit bekend gedrag, d.w.z. ligt het aan de Sunon?
- Treedt dit effect ook op bij andere fans, b.v. de Noiseblocker S2?

Reageer niet om de zegeningen van een lm317/350 ten toon te spreiden, daar is al genoeg over te vinden via de search.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Of dit bij andere fans ook optreedt: je hebt er zelf al een hoop getest die het niet hebben dus waarschijnlijk is het alleen de Sunon. Ik zelf heb ook een fanbus met 50 Ohm (9 Watt) potmeters en ik kan er de volgende fans perfect mee regelen:
80x80 Enermax 0.28A
92x92 Enermax 0.38A
80x80 Titan 0.18A
60x60 Justcooler 0.23A
Intel boxed cooler
Meeste hebben RPM meting aan boord maar dat maakt geen drol uit. Misschien dat de Sunon een beveiliging heeft ingebouwd of zoiets? :?

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat je gelijk hebt, het is waarschijnlijk alleen die sunon. Ik maakte me zorgen vanwege de fans die vandaag aankwamen, geen probleem uiteindelijk. Nu ik mijn fans vervangen heb heb ik er nog twee getest:
80x80x25 Titan 0,12a TFD-8025M12B
80x80x25 Sunon 1,6W KD1208PTS3 (weer een oudje)
Ze gaven geen problemen.

Daarnaast heb ik nog een andere KDE1208PTS1-6 getest, hetzelfde probleem (bij iets andere voltages). Ik kon hier niets over vinden via google of de search, dus bij deze: De KDE1208PTS1-6 werkt niet goed icm een potmeter.

Verwijderd

Budgetfans hebben vanwege hun ontwerp vaak problemen met het draaien op lagere voltages. De duurdere ventilatoren zijn vaak specifiek ontworpen voor een range en getest daarop, waardoor het probleem met potmeters daarmee minder vaak optreedt.

De weerstand van de fan bepaald welke voorschakelweerstand je nodig hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 05:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 05:04:
Budgetfans hebben vanwege hun ontwerp vaak problemen met het draaien op lagere voltages. De duurdere ventilatoren zijn vaak specifiek ontworpen voor een range en getest daarop, waardoor het probleem met potmeters daarmee minder vaak optreedt.

De weerstand van de fan bepaald welke voorschakelweerstand je nodig hebt.
Bedoel je echt draaien op lagere voltages of het starten op een lager voltage?

Overigens is het gedrag van de stoute sunons alleen te verklaren als de weerstand van de fan verandert onder invloed van het voltage dat door de weerstand van de potmeter geleverd wordt. De weerstand van de fan bij 12v bepaalt dan vrij weinig.

Verwijderd

Ik bedoel puur voor berekening - en daar ga je uit van de normale spanning (12V) en je doelspanning (bijv. 6V) en de weerstand (in Ohm) van je fan (bij een veranderende voedingsspanning blijft de weerstand van de fan gelijk maar neemt de stroom toe/af).

Wat doet de probleem fan tussen 4v en 7v precies als je zegt "ertussen is niets in te stellen..." ? Bibberen alsof hij wil starten? Dan kun je dat evt. oplossen door een condensator (als starter) over de ventilator heen te zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 15:39 ]

Verwijderd

Omdat je niet een 5 Watt potmeter maar een 0,5 watter hebt gevraagd, is dit waarschijnlijk niet een draadgewonden uitvoering, maar 1tje met een koolbaan met ook een koolstiftje om de regelaar te varieren op die koolbaan.

Wat geheel mogelijk is, is dat de kool contacten wat protesteren en het contact niet goed is. (Die koolstof contacten hebben de neiging wat snel te verbranden als er stroom doorheen gaat.)

Oftewel, ik zou aanraden om dan een 5 watt 100 of 25 Ohm draadgewonden uitvoering te nemen ... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 15:48 ]

Pagina: 1