Toon posts:

norton ghost 2002

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste allemaal

ik heb twee hdd's een van 80gig (voor het gemak B te noemen) en een van 30gig 9voor het gemak A te noemen). A is de hdd waar mijn OS (XP) op staat. Allebei de hdd's zijn opgedeeld in verschillende parties. En wel als volgt.

A. 13gig, 15gig, 0,7gig
B. 15gig, 25gig, 30,gig 5,5gig

Wat ik wilde doen is een image maken van het OS naar de harde schijf B op partie van 15gig. Dit is ook gelukt. In zoverre dat alle bestanden netjes worden gekopieerd en dat hoeveelheid bestanden en de grootte die ze op de A 13gig in beslag nemen gelijk is.

Echter wanneer ik Schijf A ontkoppel en de PC van schijf B laat opstarten loopt het OS vast. Niet op een blue screen of death maar een XP opstart scherm.

Kan iemand mij vertellen wat ik vergeet te doen of waar ik nog aan moet denken.

Mogelijk heeft de partie grootte er iets mee te maken?

alvast bedankt.

Verwijderd

Ik denk niet dat de partitiegrootte er toe doet.

Mogelijke oplossing (ik weet niet hoe je schijven in de master-slave verhouding staan):

Ik denk dat het een en ander niet goed gaat omdat de boot.ini (instellingen --> systeem --> geavanceerd --> opstart- en herstelinstellingen --> bewerken) niet goed staat. Mijn boot.ini ziet er als volgt uit:

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP" /fastdetect

Hierbij wijst de boot.ini dus naar een bepaalde schijf en naar een bepaalde partitie. Als ik een tweede schijf (slave) erin stop (en hier XP op zou installeren) zal het iets in de trant van

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP" /fastdetect

waar disk(1) naar de tweede harddisk (slave) wijst.

Indien je dus vervolgens de eerste schijf ontkoppeld zal windows gewoon vanaf deze slave kunnen opstarten, maar indien ik het OS van de master kopieer naar de slave, de master ontkoppel en de tweede schijf als slave laat bestaan zal windows niet meer opstarten omdat er gezocht wordt naar disk(0), terwijl de slave disk(1) is.

Conclusie van het verhaal, misschien helpt het om je boot.ini aan te passen of van de tweede schijf (waarschijnlijk een slave) de master te maken.

Verwijderd

Topicstarter
de boot ini is identiek aan die van mijn laptop waar ook een schijf in zit. ik heb meerdere malen een image van het os gemaakt. De laatste keer heb ik een image gemaakt nadat ik 1 keer met alleen schijf A had opgestart en afgesloten.

Verder start de pc normaal op als ik schijf B erin heb zitten ik krijg normaal het XP scherm met de bewegende blauwe balk en ik daarna het login scherm waar normaal mijn twee profielen staan. Op dit laatste scherm staat nu het logotje van win xp en daarna doet ie niets meer. terwijl ik wel de disk hoor reutelen inieder geval voor een minuut of tien. Al eerder dacht prima laat maar gewoon even gaan maar na een uur was er nog steeds niets.

twix

Verwijderd

En in de veilige modus? Kom je dan wel ergens of blijft ie dan ergens specifiek op hangen?

• Thunk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 14:13
Er zit dan toch geen MBR op die B schijf waar je je Ghost op hebt gezet?

Als je een image op CD burned kan je die toch ook niet van CD booten?
Of loop ik nou flink krom te lullen.

[ Voor 44% gewijzigd door Thunk op 29-09-2003 16:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
tot zover bedankt voor de reacties.

Ik heb nu het volgende gedaan. Ik heb eerst op de B schijf XP geinstalleerd. Daarna werkte alles perfect. Vervolgens heb ik een image op daarover heen gekopieerd. PC start dan gewoon op vanaf de B schijf. (Nog steeds cool) Toen heb ik de A schijf ontkoppeld, en alleen van de B schijf opgestart. Daarop kreeg ik de volgende melding. Iets met product key etc etc etc.

Over dat onderwerp is nogal wat geschreven op dit forum. Dus ben ik nog even aan het zoeken gegaan.

Aangezien het om OS gaat wil ik niet klakkeloos aan het prutsen gaan zeker niet omdat er op beide schijven in de andere partities een hoop zooi staat die ik liever niet kwijt raak. Het schijnt dat je wat moet doen met SYSPREP.exe wat meegeleverd is op de XP installatie CD. Ik zoek nog even naar een stap voor stap handleiding van dit progje voordat ik verder pruts maar die heb ik nog niet gevonden

twix
Pagina: 1