Zoals je hierboven kunt zien ben ik bezig met een maaltijd in 3dsmax klaar te maken. Nu liep ik bij het bakken van t brood tegen een probleem op. Op het plaatje zie je een plain met een brood-texture+bumpmap. Dit zou (met een betere texture) voor een 'still' nog wel goed kunnen komen, maar zodra je de camera beweegt val je geheid door de mand. Het is plat...
Ik heb natuurlijk eerst op de standaard plaatsen voor tutorials gekeken, en proberen googlen (maar er is een uitdrukking "it's my bread and butter" die in tutorials blijkbaar heel veel voor komt)
En helaashelaas....
Daarna heb ik wat met 'celular'-maps zitten spelen, met het idee om cellen transparant te maken, en de wanden van geel spul (het feitelijke brood dus), maar ook dit leverde niet dat gevoel dat je blik als het ware een stukje in het materiaal doordringt.
Bij mijn laatste poging heb ik een boterham onder de scanner gelegd, met het idee om een displacement-map te maken. Dit is nog niet helemaal gelukt, het is nogal wit. Mijn bammen zijn te dik, maar ik denk dat ik met een erg dun gesneden plak, en een zwart kartonnetje erachter wel wat verder kom.
Maar dat is dan nog steeds een gesloten oppervlak, en geen mousse met gatjes/tunneltjes structuur. Heeft iemand misschien een idee hoe je dit type materiaal uit poly's zou kunnen maken, of waar er een tutorial te vinden is die me op weg kan helpen?