[3dsm]Brood of schuim uit poly's

Pagina: 1
Acties:

• Rapzar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 09:37
Afbeeldingslocatie: http://www.poolside-productions.com/images/brood.jpg

Zoals je hierboven kunt zien ben ik bezig met een maaltijd in 3dsmax klaar te maken. Nu liep ik bij het bakken van t brood tegen een probleem op. Op het plaatje zie je een plain met een brood-texture+bumpmap. Dit zou (met een betere texture) voor een 'still' nog wel goed kunnen komen, maar zodra je de camera beweegt val je geheid door de mand. Het is plat...

Ik heb natuurlijk eerst op de standaard plaatsen voor tutorials gekeken, en proberen googlen (maar er is een uitdrukking "it's my bread and butter" die in tutorials blijkbaar heel veel voor komt)
En helaashelaas....

Daarna heb ik wat met 'celular'-maps zitten spelen, met het idee om cellen transparant te maken, en de wanden van geel spul (het feitelijke brood dus), maar ook dit leverde niet dat gevoel dat je blik als het ware een stukje in het materiaal doordringt.

Bij mijn laatste poging heb ik een boterham onder de scanner gelegd, met het idee om een displacement-map te maken. Dit is nog niet helemaal gelukt, het is nogal wit. Mijn bammen zijn te dik, maar ik denk dat ik met een erg dun gesneden plak, en een zwart kartonnetje erachter wel wat verder kom.

Maar dat is dan nog steeds een gesloten oppervlak, en geen mousse met gatjes/tunneltjes structuur. Heeft iemand misschien een idee hoe je dit type materiaal uit poly's zou kunnen maken, of waar er een tutorial te vinden is die me op weg kan helpen?

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Een zeer interessant probleem, want dit is gewoon best wel lastig te maken met polies. Ik zie twee mogelijke oplossingen:

-Maak een mooie displacement map met alle details die er in moeten, dus inclusief de gaten en zo. Je zult die wel gewoon zelf in Photoshop of zo moeten tekenen, hoe je dat zou kunnen scannen uit een boterham, daar heb ik geen kaas van gegeten.

-Maak een flinke lading low-poly spheres van verschillende grotes en verspreid die over het oppervlak. Attach ze aan elkaar, geef het brood heel veel polies op het oppervlak en gebruik vervolgens boolean om de gaten er uit te knippen. Uiteraard hoef je alleen gaten aan het oppervlak te maken, want de gaten aan de binnenkant zijn toch niet te zien.

Voor een mooi brood is de belichting ook nog erg van belang. Harde schaduwen in samenwerking met polygonen geeft namelijk direct al een idee van hard materiaal. Beter is het dus om een dome-of-light of anders een sky-light in Brazil als belangrijke lichtbron te gebruiken. Uiteraard ook nog een gewone lichtbron, maar die niet als enige. En mocht je inderdaad Brazil gaan gebruiken, vervang dan de hoofdlichtbron door een area light voor nog mooiere schaduwen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 13:41
In brood e.d. zit altijd lucht, stel je hebt enorm veel tijd, dan zouw je het kunnen verlichten door 'miniscule' gaatjes erin te maken, kijk eens goed naar de structuur van brood.. Dus als je veel tijd + renderpower hebt, maak er dan een heel fijnmazige gatenkaas van :)

|>

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-07 06:59

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Hmm, is zeker lastig denk ik. Nou heb ik niet zo heel veel 3D-ervaring, maar is subsurface-scattering (ofzoietsdergelijks) niet onmisbaar bij dit soort semi-transparante materialen?

Correct me if I'm wrong :Y)

Permanent wintericon!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Hmmm, ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt. Sub-surface-scatering is voor doorgifte van licht, maar niet voor doorzichtigheid, dus het levert geen zachte materialen op. Meer geschikt lijkt me experimenteren met misschien wel de velvet-shader, beetje aanklooien, misschien shaders combineren. Maak vooral ook goed gebruik van bump-maps.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress