Toon posts:

Updaten settings van E-Tech router geeft WOL signaal *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een twee PC's met een netwerkkaart erin, beide met een Realtek 8139 chipset erin (100Mbit dus, en cheap bovendien). En ik heb een E-Tech router van 40 euro ofzo.

Nu is het zo dat als ik poorten wil forwarden en en ik de settings intik en op 'apply' klik, dat de ene PC dan aanspringt. De PC die aan gaat is een XP1700+ op een KR7A-Raid moederbord (die wellicht WOL ondersteunt) en de andere is een P2-400 op een Asus P2B moederbord.

Dus als ik de routersettings verander vanaf de P2-400 springt de XP1700+ aan, andersom niet. Kennelijk ondersteunt het Asus P2B moederbord geen WOL.

Nu vraag ik mij af hoe dit kan, aangezien de netwerkkaart zelf het officieel niet ondersteunt (moet toch met kabeltje? en daarvoor zit dus geen connector) en ten tweede, waarom bij zoiets geks als het updaten van routersettings. Voor WOL moet je toch een speciaal pakketje sturen? Moet dat met een programma speciaal voor de desbetreffende netwerkkaart?

Gek dit :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 00:33 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Asus P2B kent dacht ik wel WOL., maar er moet dan wel een verbinding lopen naar een connector op het moederbord van de netwerkkaart (blz. 31, onder punt 13 van mijn P2B manual).

Je hebt netwerkkaarten mét, en zónder WOL (maak ik tenminste op uit verkooplijsten)

Dus: voor WOL moeten én je moederbord, én de netwerkkaart dit ondersteunen (en je moet het geactiveerd hebben staan in de Bios).

[ Voor 26% gewijzigd door Brothar op 29-09-2003 00:48 ]

eagle

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

Programma om magic packet voor WOL te sturen is niet netwerkkaartafhankelijk.
Of dat kabeltje er moet zitten weet ik niet, het is in ieder geval in sommige borden nodig om de netwerkkaart van stroom te voorzien, maar wellicht gaat ook het 'ga-nu-aan'-signaal door dat kabeltje. google weet je dat vast wel te vertellen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik weet van een Dell Dimension die mijn pa heeft, dat hij WOL ondersteund via de PCI poort. Het mobo heeft geen connector, maar de pc reageert wel op een Magic Packet.
De snelste manier om erachter te komen of je pc WOL via de PCI ondersteunt, is door te kijken of je 'link' led brand als de pc uitstaat. Dit zal bij je P2B heelwaarschijnlijk niet het geval zijn en bij je XP1700+ wel.
Je kan ook kijken of de led op je netwerkkaart brand als je pc uitstaat.

Daarnaast weet ik niet hoe het met de implementatie van de realtech zit m.b.t. WOL. Oficieel moet dit een Magic Packet zijn. Een speciaal pakketje gericht aan een mac-adres op een specifieke poort en met een specifieke inhoud. Het kan zijn dat hij al reageerd als hij een pakketje binnen krijgt gericht aan zijn mac-adres.
Ik vermoed dus dat je router een mac-adres check uitvoert op het moment dat je iets veranderd aan de forward tabel, en dat je realtech het opvat als een wake-up event...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
@ deepbass:

Als de XP1700+ uitstaat, branden de LEDjes op de router nog wel. Dus dat klopt. Jammer dat het bij de Asus P2B niet zo is, want dat ding is een servertje/backup PC met alleen een netwerkkabel en voedingsstekker erin, verder geheel remote bediend. De XP1700+ is mijn workstation dus daarbij is het niet zo nuttig.

Toch grappig dit, ik zal eens verder zoeken over hoe ik zo'n magic packet verstuur etc.

• Sgt_Pepper
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 september 2003 @ 00:32:
Nu vraag ik mij af hoe dit kan, aangezien de netwerkkaart zelf het officieel niet ondersteunt (moet toch met kabeltje? en daarvoor zit dus geen connector) en ten tweede, waarom bij zoiets geks als het updaten van routersettings. Voor WOL moet je toch een speciaal pakketje sturen? Moet dat met een programma speciaal voor de desbetreffende netwerkkaart?
"Vroeger" moest WOL met een connector op het moederbord. Bij moderne moederborden (2 jaar oud) en netwerkkaarten hoeft dit niet meer. Om WOL werkend te krijgen moet je:
- netwerkkaart het ondersteunen (veel kaarten met Realtek chips doen dat)
- je moederbord het ondersteunen
- aanzetten in je bios
- aanzetten in windows

Voor WOL moet je inderdaad een speciaal packetje versturen: het magic packet. Dit is een speciaal packetje data met daarin een paar keer het MAC adres van de netwerk kaart. Er zijn verschillende tools te verkrijgen hiervoor.

Enkel: de Realtek kaarten ondersteunen 3 soorten WOL; die je allemaal aan of uit kunt zetten.
- WOL Magic Packet: dus na sturen speciaal packetje
- WOL Line state change: als netwerkverbinding aan/uit gaat, stroom aan/uit van hub etc.
- WOL ping... (ben naam even kwijt): vreemd soort WOL, waarbij WOL reageerd op een ping of een "netwerkbrowse" uit windows.

Misschien ligt het aan die laatste 2?
Pagina: 1