Vandaag heb ik tweede handse Bohland & Fuchs boxen op de kop weten te tikken voor 20 euro.
Ik vind de woofer best wel goed klinken, allen de tweeters die er in zitten vind ik
.
De ene tweeter van de box klinkt zelfs wat anders, dat zegt dus meer dan genoeg.
Daarom ik wil de tweeter vervangen alleen het probleem is dat ik helemaal geen info over deze speakers kan vinden op i-net.
Ook kom het merk met niet zo bekend voor, op het type plaatje staat de info in het Nederlands geschreven(B&F Nederlands merk?).
Aangezien foto's best wel veel zeggen heb ik paar genome.
Merk
Box
Woofer
Info die ik er van heb,
Type: BFB14
Imp: 8Ohm
Bel: 25/50W
Ferq.r. 40/20.000Hz
Aan bevolen versterker vermoge: 5-20W
De kast is veder ongeveer 55cm hoog.
De woofer heeft doorsnede van 19cm en de type nummer van die speaker is HA 20/10K 8Ohm. ( Nu ik er over na denkt, staat die mischien voor 20/10K Hz
)
En nog een nummer 0-0918-069
Veder is alleen de tweeter 6dB gefilter met een condesator van 2µF.
Mijn vraag is wat ik het beste kan doen zodat die beter gaat klinken. Ik moet in iedergeval de tweeter gaan vervange voor een andere.
Zelf heb ik hier nog twee Philips boksen liggen met een dome tweeter. Ik vind ze erg mooi geluid geven, aleen de woofers hebbe een slecht bas weergave. Maarja dat ding zit in een plastice kast
.
Over die boksen heb ik wel veel info
.
Tweeter AD 0140T4
4 Ohm
Voice Coil resistance 3,4Ohm.
Ferq, 1,6-20 Khz.
Resonna Freq 1,2Khz.
Filter,
@2KHz 12µF 0,35mH.
@4Khz 5µF 0,2mH
(Voor de 8 Ohm versie,
@2KHz 8µF 0,5mH.
@4Khz 3,2µF 0,35mH)
(Als jullie meer info over de tweeter moete hebbe zeg het dan maar.)
In die box zit die ook 12dB gefilterd, alleen wel met een 8µF condesator (3khz?).
De woofer is 4Ohm en 6dB gefilter.(Jammer genoeg staat die woofer niet in me Philips boekje.)
Nu is mijn vraag of het mooi zou klinken om die tweeter er in te bouwen, en hoe ik het zaakje het beste kan filteren. (Gewoon de filter uit de Philps box gebruiken, of moet ik een ander filter gaan bouwen ?)
Of kan ik beter op zoek gaan naar een andere tweeter ?
Ook ken ik wel iemand die anders deze boxen wel wilt kopen voor 20 euro, voor het geval dat het niet de moeite waard zal zijn.
Ik vind de woofer best wel goed klinken, allen de tweeters die er in zitten vind ik
De ene tweeter van de box klinkt zelfs wat anders, dat zegt dus meer dan genoeg.
Daarom ik wil de tweeter vervangen alleen het probleem is dat ik helemaal geen info over deze speakers kan vinden op i-net.
Ook kom het merk met niet zo bekend voor, op het type plaatje staat de info in het Nederlands geschreven(B&F Nederlands merk?).
Aangezien foto's best wel veel zeggen heb ik paar genome.
Merk
Box
Woofer
Info die ik er van heb,
Type: BFB14
Imp: 8Ohm
Bel: 25/50W
Ferq.r. 40/20.000Hz
Aan bevolen versterker vermoge: 5-20W
De kast is veder ongeveer 55cm hoog.
De woofer heeft doorsnede van 19cm en de type nummer van die speaker is HA 20/10K 8Ohm. ( Nu ik er over na denkt, staat die mischien voor 20/10K Hz
En nog een nummer 0-0918-069
Veder is alleen de tweeter 6dB gefilter met een condesator van 2µF.
Mijn vraag is wat ik het beste kan doen zodat die beter gaat klinken. Ik moet in iedergeval de tweeter gaan vervange voor een andere.
Zelf heb ik hier nog twee Philips boksen liggen met een dome tweeter. Ik vind ze erg mooi geluid geven, aleen de woofers hebbe een slecht bas weergave. Maarja dat ding zit in een plastice kast
Over die boksen heb ik wel veel info
Tweeter AD 0140T4
4 Ohm
Voice Coil resistance 3,4Ohm.
Ferq, 1,6-20 Khz.
Resonna Freq 1,2Khz.
Filter,
@2KHz 12µF 0,35mH.
@4Khz 5µF 0,2mH
(Voor de 8 Ohm versie,
@2KHz 8µF 0,5mH.
@4Khz 3,2µF 0,35mH)
(Als jullie meer info over de tweeter moete hebbe zeg het dan maar.)
In die box zit die ook 12dB gefilterd, alleen wel met een 8µF condesator (3khz?).
De woofer is 4Ohm en 6dB gefilter.(Jammer genoeg staat die woofer niet in me Philips boekje.)
Nu is mijn vraag of het mooi zou klinken om die tweeter er in te bouwen, en hoe ik het zaakje het beste kan filteren. (Gewoon de filter uit de Philps box gebruiken, of moet ik een ander filter gaan bouwen ?)
Of kan ik beter op zoek gaan naar een andere tweeter ?
Ook ken ik wel iemand die anders deze boxen wel wilt kopen voor 20 euro, voor het geval dat het niet de moeite waard zal zijn.