Netwerk Mandrake <-> XP problemen

Pagina: 1
Acties:

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:15
Sinds gisteravond ben ik al bezig met mijn netwerkje waarvan ik in de search verder niet vind wat ik zoek.

De situatie is als volgt: De kabelverbinding komt binnen via de router (192.168.1.2) waaraan onder andere mijn Mandrake 8.1 servertje hangt. Daarin zitten twee netwerkkaarten:
- eth0 (192.168.2.2) die naar de router gaat
- eth1 (192.168.0.3) die via een crosscable rechtstreeks in m'n windows xp machine (192.168.0.5)

Op alle machines is DHCP uitgeschakeld ivm met andere problemen, en ook al stond het wel aan dan loste dat het probleem niet op (getest!)

Met de mandrake bak kan ik prima op internet (getuige deze post) met eth0 als gateway ingsteld. Dan doet echter de verbindign met mijn xp machine het niet. Kunnen elkaar ook niet pingen.
Stel ik eth1 als gateway in (wat dus idd niet klopt) kan ik niet meer internetten op mijn mandrake bak (terecht) maar doet de verbinding met de xp machine het wel.

Uiteraard wil ik beide werkend hebben zodat ik op m'n xp bak ook op internet kan. Extra kabel naar de router is geen oplossing want daar zit ik nogal ver vanaf en 1 kabel door het hele huis is wel genoeg. Iemand oplossing/tips?

• prutsger
Potverdrie, probeer hem voor de gien nog eens te pingen en ineens doet ie het. Alleen mijn xp bak doet msn het wel, maar webpagina's kan ik niet openen :(

Verwijderd

In dat geval: welke DNS-instellingen heb je op de XP-machine? Kun je wel pingen naar http://www.tweakers.net op IP-adres (213.239.154.35)?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 21:50 ]

• prutsger
Na een reboot van mandrake werkt msn ook niet meer.
Bovendien kan ik op deze mandrake pc gewoon internetten terwijl er bij status "niet verbonden staat" dus ik op verbinden geklikt gaat ie netjes verbinden maar dan kan ik er met mijn xp pc nog niet bij. Denk idd dat het iets met dns te maken heeft, staat op de xp bak ook op 192.168.0.3 ingesteld, dus de mandrake pc.
Hoe kan ik zioen of het daar wel goed ingesteld is? Heb nog te weinig kennis van linux om dit op te lossen... maar al doende leert men...

Verwijderd

Kijk op je Mandrake-bak wat daarop de dns-instellingen zijn (cat /etc/resolv.conf) en zet deze ip's op je XP-bak bij de DNS-servers. :)

• prutsger
# search homelan.org
# search serverdomain
# search localdomain
search localdomain
# nameserver 192.168.0.1
nameserver 192.168.2.1

# ppp temp entry

Zoals je ziet niks over DNS terwijl ik dat pakket wel geinstallerd heb, zij het later nadat mandrake al geinstalleerd was. Staat het dan niet aan of zo en moet ik het eerst activeren? Hoe doe ik dat? Hoe stel ik in dat ie dat automatisch doet met opstarten?

Verwijderd

_grover_ schreef op 28 September 2003 @ 22:22:
Zoals je ziet niks over DNS terwijl ik dat pakket wel geinstallerd heb, zij het later nadat mandrake al geinstalleerd was. Staat het dan niet aan of zo en moet ik het eerst activeren? Hoe doe ik dat? Hoe stel ik in dat ie dat automatisch doet met opstarten?
Niets over DNS :? Ik zie toch echt 'nameserver' staan. Stel dat IP-adres eens in op je XP-machine.

• prutsger
hmmm was wat weinig oplettend van me idd. Maar ja als je ook nog met een half oog Formule 1 zit te kijken...
Kzal het eens proberen als ik weer thuis ben

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 05:34
Ik zal wel een paar suggesties geven:

1) Misschien nogal stom hoor, maar weet je wel zeker dat je cross-kabeltje wel werkt? :)

2) Weet je wel zeker dat je alle gegevens goed heb ingesteld bij je XP doos? Het hoeft maar een kwestie van een cijfertje verkeerd tikken en hij doet het niet meer ;)

3) Je kan mijn configuratie een beetje overnemen: (Ik heb thuis een mandrake 9.1 servertje eraan hangen dus ik weet ongeveer wel een beetje hoe het werkt :)) Ik ga hier van uit dat je het Mandrake Control Panel gebruikt of netconf.

Als je Chello gebruikt kan je dit wel vergeten, want die registreren je MAC adress en als die veranderd wordt door je internet kabeltje in een ander netwerk kaartje te stoppen doet je internet het niet.

- Sluit je eth0 direct op je kabelmodem aan, dus sloop je router eruit.
- Sluit daarna je eth1 aan op de WAN poort van je router
- Stel de WAN poort van je router in als een LAN-Bridge en disable de firewall, hierdoor wordt je router gewoon een switch. Zet het IP adres van eth1 op 192.168.1.1 en het subnetmasker op 255.255.255.0 en verder NIKS. Als je een IP van eth0 via DHCP doorkrijgt hoef je volgens mij geen gateway in te stellen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
- Sluit je XP en eventuele andere machines aan op de LAN poorten van je router. Ik prefereer hierbij wel om DHCP te gebruiken op je Mandrake doos maar statische IPtjes moeten ook werken lijkt mij. Gebruik je statische gebruik dan bijvoorbeeld dit:

- IP: 192.168.1.10.
- Subnet 255.255.255.0.
- Gateway: 192.168.1.1 (deze niet veranderen)
- DNS: 192.168.1.1 (deze ook niet)
- WINS(indien dat van toepassing is) 192.168.1.1

Zorg hier wel voor dat je je firewall goed afstelt. In 9.1 zit shorewall, en dat is een behoorlijke zware firewall heb ik gemerkt, die echt een heleboel blockt.

Maar goed, ik hoop dat die blabla verhaaltje je een beetje op weg helpt. Succes.

• prutsger
Hmmmm je vele typen ten spijt kan ik hier niet veel mee. De router moet er gewoon tussen blijven anders moet namelijk de server op de kamer van mijn huisgenoot en dat willen we niet. Bovendien ziet chello alleen het mac-adres van de router en die staat goed ingesteld aangezien we al een situatie hadden waarbij we met 3 pc's + ps2 online konden. En de crosscable werkt, anders kon ik toch ook niet pingen?

Ik heb zelf het idee dat het alleen aan de dns ligt dus daar ga ik vanavond maar mee aan de slag.

• silentsnake
Umm...maar er staat toch echt in je post dat je niet kon pingen:

"Met de mandrake bak kan ik prima op internet (getuige deze post) met eth0 als gateway ingsteld. Dan doet echter de verbindign met mijn xp machine het niet. Kunnen elkaar ook niet pingen."

Maar goed, die doet het dus wel :) Je moet trouwens wel weten dat als je in het standaard pakket van Chello zit dat netwerken/servers ten strengste verboden worden...dus tja toen ze er bij mij achter kwamen dat ik ook een netwerk had liggen waren ze niet zo blij met me...ze gooide zelfs me verbinding dicht totdat ik het netwerk verwijderd had. Maar goed...waarom wil je per see een crossover op je Mandrake doos en sluit je hem niet aan op je router? En wat zijn precies je problemen met DHCP? Je kan daarmee toch wel redelijk wat problemen oplossen heb ik zelf gemerkt

[ Voor 3% gewijzigd door silentsnake op 29-09-2003 10:49 ]

• prutsger
1. Chello gedoogde al internetdelen (begreep ik tenminste)
2. Chello staat het nu toe aangezien ze partner zijn van XBox Live

3. Euhh server mag idd volgens mij niet maar het is voor intern gebruik
4. Router -> Mandrake -> WinXP ipv Router -> Mandrake + Router -> WinXP omdat er dan 2 kabels door het huis liggen ipv 1 die er al ligt.
5. DHCP uit ivm met het forwarden van poorten naar de playstation2. We hebben een goedkope router die alleen naar een ip adres kan forwarden en om conflicten te voorkomen stellen we alles handmatig in. Moet kunnen. Kan het niet dan toch maar DHCP instellen, maar ik hou het ff op DNS probleem

• silentsnake
Ahh, ok

Ik heb zelf niet zo heel veel ervaring met DNS ben ik bang. Ik installeerde Mandrake 9.1 en DNS was al compleet geinstalleerd en het werkte. Het enige wat ik nog hoefte te doen was een DNSje instellen voor me no-ip.com domeintje.

Misschien is een upgrade naar 9.1 ook een idee. (9.2 komt ook binnenkort)

Sorry dat ik je niet veel verder heb kunnen helpen.

Verwijderd

misschien werkt het beter als je al je ip's gewoon als 192.168.1.xxx instelt.

Kan je van je XP ook naar je router pingen :?

• prutsger
Sorry dat ik je niet veel verder heb kunnen helpen.
Geeft niet bedankt oor je tijd en aandacht. Naar 9.1 overstappen is ook nog een keer een idee.

De ip-adressen lopen idd wat wazig door elkaar, maar gaat erom dat het in elk geval eerst maar werkt. Van XP naar router pingen heb ik dus nog niet geprobeerd, dat zou ook moeten kunnen als DNS niet werkt. Heb als DNS dus mandrake opgegeven maar dara heb ik DNS later geinstalleerd maar denk ik niet helemaal correct. Maar ja vanavond weet ik pas meer...

Was ik maar alvast vrij... :(

Verwijderd

ja je moet zonder DNS naar je ip van je router kunnen pingen.
Heeft je router geen DNS functie :?

• silentsnake
Webmin is misschien een goed idee om te installeren als je dat al niet hebt.

http://www.webmin.com

Daarmee kan je je server configureren op afstand via een webbrowser. Het ondersteunt SSL connecties voor meer veiligheid. Maar een goed wachtwoord is wel aan te raden iig :) Dan had je nou lekker aan je servertje kennen spelen enzo. Ik gebruik het ook voor de meeste configuratie, het is echt een heel goed programma.

• prutsger
Verwijderd schreef op 29 September 2003 @ 11:37:
ja je moet zonder DNS naar je ip van je router kunnen pingen.
Heeft je router geen DNS functie :?
Jawel, maar dan moet ik op mijn XP machine wel aangeven dat ik die als DNS wil gebruiken... dat moet ik dus nog testen..
silentsnake schreef op 29 September 2003 @ 11:38:
Webmin is misschien een goed idee om te installeren als je dat al niet hebt.

http://www.webmin.com

Daarmee kan je je server configureren op afstand via een webbrowser. Het ondersteunt SSL connecties voor meer veiligheid. Maar een goed wachtwoord is wel aan te raden iig :) Dan had je nou lekker aan je servertje kennen spelen enzo. Ik gebruik het ook voor de meeste configuratie, het is echt een heel goed programma.
Super, ga ik zeker proberen.

[ Voor 47% gewijzigd door prutsger op 29-09-2003 11:40 ]

Pagina: 1