Win2000 server domain + xp client => raar probleem

Pagina: 1
Acties:

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 00:18
Hallo,

Ik zit met volgende setup:
- compaq proliant server met windows 2000 server (bij windowsupdate gekeken, en blijkbaar zijn alle updates geinstalleerd op ondersteuning voor vreemde talen na).
Aan de server hangt met parallele kabel een brother laserprinter HL-2460.

- 4 windows 2000 professional clients
- 1 windows xp (alle updates gedaan) (=> compaq p4 2.4ghz pc)

Alle computers (incl de server) zijn verbonden dmv een draadloos netwerk.
(slechte keuze imho, maar gelukkig signaal overal excellent).

Alle clients melden aan op een domain, profile wordt geladen etc ...

Maar op de windows xp pc is er een groot probleem: als men een document opent vanuit word dat op de server staat duurt dit soms zo'n 10 minuten (doc van 25 kb).
Soms opent hij perfect binnen de seconde.

Printen is ook een probleem: vanuit word een document printen kan zo kwartier duren, soms gaat het wel direct.
(printen dus op de printer die aan de proliant server hangt).
Bij status van de printer zie ik het volgende:
"Probeer te openen".
Soms staat er echter "Gereed"
Ik heb ontdekt dat als de status op "Gereed" staat ik perfect kan printen, staat de status op "Probeer te openen" dan zijn er problemen.
Op alle 2000 pro clients geen enkel probleem.

De vraag is of iemand weet aan wat dit ligt, het netwerk is perfect in orde want bvb grote files kopieren van een netwerkshare gaat zonder enige moeite en vrij snel, altijd.

Als ik lokaal aanmeld op de xp computer en ik probeer dan te printen op die printer is er ook geen enkel probleem.

Help het is iets zeer raar dus en ik zou het opgelost moeten zien te krijgen.

Verder niemand info over een goeie, gratis (of toch < 100 euro) vervanger voor ms exchange voor op dit netwerk ?

Alvast bedankt,
any help is welcome

Verwijderd

misschien een printer probleem in samenhang met XP (althans dit is voor mij logica als je met de w2k geen last hebt).. heb je juiste printer drivers voor XP geinstalled?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 21:39 ]

• ndedecke
jep, was ook mijn eerste gedacht.
De printerdrivers worden automatisch geleverd door de 2k server, daar de allernieuwste (die voor 2k en xp geschikt zijn) op gezet, maar nog steeds hetzelfde probleem :(

Verwijderd

als je lokaal inlogt (met admin rechten?) kan je dan wel 'snel' documenten openen?
maak anders gewoon een local user en maak mappings naar de betreffende mappen op de server.. althans als je dit toelaat in het netwerk..
niet echt mooie oplossing maar dan kan gebruiker ff verder en jij verder met troubleshooten.. ik heb verder geen idee

succes

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 22:00 ]

• ndedecke
ja, als ik gewoon in netwerkomgeving kijk , of die share mount dan heb ik geen probleem.
Als ik op het domain zit soms wel, maar soms niet.

Heel vreemd :(

[ Voor 4% gewijzigd door ndedecke op 28-09-2003 21:59 ]

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 08:20

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Zal wellicht een policy issue zijn. XP Client aan het net probeert default Full Secure te werken, dus encryptie twee kanten op. ALs je server dat niet ondersteund, dan kun je daar hele gekke vertragingen mee krijgen.

Maak dus een Default WOrkstation policy aan die dit uit zet. Je moet daarvoor wel de XP Admin Templates uploaden naar je server, zodat Policy Manager ze herkent.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• ndedecke
ok bedankt voor de tip, ik zal het eens proberen.
Maar euh, ben niet ech zo thuis in het opmaken van die policys.
Kan je gewoon even zeggen waar ik die precies moet maken en waar ik die dan export naar server ? :)
Zal jhet wel vinden anders, maar ja, liever lui dan moe ? :D

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

dat ligt helemaal niet aan de policie maar aan je dns suffix waar jij last van hebt.

rechts klikken op my computer > properties > computername > change > more > full hier je domain naam + extensie in. dus dnsnaam.com bijvoorbeeld. klik ok Ok (reboot warning OK) ok reboot. klaar.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mutsje schreef op 29 September 2003 @ 19:25:
dat ligt helemaal niet aan de policie maar aan je dns suffix waar jij last van hebt.

rechts klikken op my computer > properties > computername > change > more > full hier je domain naam + extensie in. dus dnsnaam.com bijvoorbeeld. klik ok Ok (reboot warning OK) ok reboot. klaar.
Je neemt me de woorden uit de mond. Langzame XP clients in een W2k domein heeft bijna altijd te maken met DNS problemen.
Zo kan het aanmelden en zelfs het maken van een nieuwe profiel zeer lang duren.

(tenminste dit zijn mijn ervaringen)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• ndedecke
Ok ik bekijk het zo snel mogelijk (is op locatie vandaar).
Maar het is wel niet altijd traag, soms gaat het goed, en dan 5 min later kan alles weer pokketraag zijn.
Bij printer status staat soms "Gereed" en dan ineens iets later "Bezig met openen", en dan kan je niet printen :(
Zou dit dan door dns komen ?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Is dat vanaf de client dat "gereed" "bezig met openen" of op de server. Als het vanaf de client is kan het of het resolven zijn wat traag gaat of er klopt iets niet met je netwerk.

• ndedecke
het is op de xp client dat hij soms switcht van gereed naar "bezig met openen".
Pagina: 1