Toon posts:

Wetenschappelijk tijdschrift

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt en vond een topic met ditzelfde onderwerp, maar dat stamde al uit 2001.

Ik ben nu ongeveer jaar abbonee van de kijk, maar het trekt met totaal (niet meer). Veel te veel over rakketen vliegtuigen etc, en over het algemeen te weinig diepgang.

Nu ben ik echter ook weer geen geweldig natuurkundig wonder, en zoek dus gewoon een leuk populair wetenschappelijk tijdschrift.
Eventueel in Engels al lees ik natuurlijk liever in het nederlands, zeker over wat 'zwaardere' artikelen.

Anyone ?

(dit topic kan misschien even goed in stuffic generals)

Verwijderd

Natuur en Techniek is misschien iets voor je. Nog steeds redelijk populair-wetenschappelijk, maar wel meer diepgang en goed te lezen mits je een beetje "bij" bent op het gebied van natuurwetenschappen. Scientific American is ook erg goed, maar wel wat moeilijker en in het engels.

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nog even een aanvulling op Captain Proton: De website van Natuur en Techniek is http://www.natutech.nl/

Daar heb je een lijst met onderwerpen die deze maand in het blad staan. Dan kun je voor jezelf even bekijken of het je wat lijkt.

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-01 11:56
Overigens heeft Natuur & Techniek net een facelift achter de rug en heet nu Natuurwetenschap & Techniek. Meer informatie over het blad kun je vinden op www.natutech.nl. Hier kun je ook enkele volledige artikelen uit het blad teruglezen.

Ik vind het zelf wel een leuk blad, er staan altijd wel artikelen in die ik interessant vind. Het niveau van de artikelen is soms wel behoorlijk hoog, maar met een beetje moeite meestal wel te begrijpen.

Overigens vind ik het blad sinds de naamsverandering niet echt overzichtelijker geworden, vooral de lay-out is naar mijn mening rommeliger geworden.

• windancer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik ben al een tijd lid van Scientific American, leuk omdat het een redelijk brede inhoud heeft. Webpage op www.sciam.com

Verwijderd

Onderstaande links hebben allen het magazine zowel digitaal als op papier beschikbaar.

New scientist
National geographic
Popular science
Wired magazine

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
EOS is ook wel iets voor je denk ik.

Ik lees natuur en techniek en EOS en haal de interessantste stukken uit beide.

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het probleem bij engels niet zo zeer de taal opzich, maar de termen de hierin voorkomen en die bij wetenschappelijke artikelen toch nog wel eens moeilijk af te leiden zijn.

Ik heb wat artikelen in de Natuur en techniek gelezen, en die spraken me wel aan. EOS heb ik geen exemplaren van beschikbaar, kan iemand globaal het verschil uitleggen met natuur en techniek ?

Verwijderd

EOS heeft naar mijn indruk minder artikelen over 'harde wetenschap' (gevaarlijke term, ik bedoel quantummechanica, wiskunde en dat soort zaken) en heeft de focus meer naar de kant van milieu, leefomgeving, processen.

Verwijderd

Ik heb een abo op De Ingenieur. Dat is het ledenblad van de KIVI (Koninklijk Instituut van Ingenieurs). Op zich een aardig blad met diepgaande artikelen, nieuws op het gebied van techniek en ook een rubriek met speciale/opvallende ontwerpen. Verder is er ook nog een gedeelte wat specifiek gericht is op ingenieurs (zoals de banenmarkt enz.), mocht je die kant op willen (pers. lees ik dit nooit). Abo kost vrij weinig als je nog op school zit/studeert (€48 per jaar, iedere 2 weken ong. 65 blz).

Maar verder zou je eigenlijk van ieder technisch blad ens een los exemplaar moeten halen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan zal ik eens wat nummers aanschaffen van natuur en techniek (daar interresseer ik me meer voor), bedankt !

Verwijderd

Ik vind zelf de New Scientist ook wel erg prettig lezen, en wat diepgaander dan de Scientific American zonder technisch te worden. Ze hebben op de laatste blz. ook lezersvragen staan, vind ik altijd wel leuk.
Voor een eerste indruk: http://www.newscientist.com
Pagina: 1