Ik moet een aantal plaatjes laten graferen. Hiervoor moet een DXF, PLT, EPS of eventueel AI (adobe illustrator) bestand ingevoerd worden, die laatse liever niet. Hoe kan ik makkelijk vanuit een Worddocument of vanuit een plaatje naar deze formaten omzetten
Hoe zien die afbeeldingen eruit?
Als het bijv. logo's zijn, dan zou ik ze namaken in AutoCAD of PS/AI en dan exporteren naar het gewenste formaat.
Edit @ mophor:
Flash kan ook. Je kunt daarvanuit exporteren naar .dxf, .ai etc.
Als het bijv. logo's zijn, dan zou ik ze namaken in AutoCAD of PS/AI en dan exporteren naar het gewenste formaat.
Edit @ mophor:
Flash kan ook. Je kunt daarvanuit exporteren naar .dxf, .ai etc.
[ Voor 25% gewijzigd door Scipionyx op 28-09-2003 19:56 ]
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
Anoniem: 49158
ik neem aan dat je "graveren" bedoeld? Dus dat wordt overtrekken in Illustrator, of tracen in flash/freehand oid.
Druk ze af in PS en dan converteer je er maar op los... (Linux kan dit allemaal)
Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org
onder windows ook hoor 
online conversion: http://www.neevia.com/express/
online conversion: http://www.neevia.com/express/
[ Voor 52% gewijzigd door bRight op 28-09-2003 22:06 ]
Dit klinkt zo onlogisch als het scheren van een goudvis.Guru Evi schreef op 28 September 2003 @ 20:37:
Druk ze af in PS en dan converteer je er maar op los... (Linux kan dit allemaal)
Afdrukken in Photoshop? Op een A4'tje? En dan inscannen? En m dan nog foeilelijker krijgen? En waarom zou hij met Linux moeten werken?
arjandijk, ik ben bang dat je van de opdracht die je hebt gekregen geen kaas hebt gegeten en het daarom hier komt vragen. Om het je allemaal gemakkelijker te maken kunnen we je wel een eind de goede richting op sturen.
1) wat voor plaatjes wil je laten graveren? Zijn het stukken tekst? Ik denk nu aan nametags, naambordjes. Of wil je een logo laten zetten?
Hoe heb je dat plaatje wat je wilt laten graveren? Komt het van internet, of heb je het op CD aangeleverd gekregen, in welk formaat, en zou je uit kunnen zoeken hoeveel DPI (Dots Per Inch) het ding heeft?
2) In Word zetten is geen goed idee. Word is een tekstverwerkingsprogramma is niet direct geschikt voor het opmaken van vector-gebaseerde objecten.
3) Want dat is wat je moet hebben, je afbeeldingen moeten in vectorformaat aangeleverd worden. DXF en PLT komen als ik het goed heb uit Autocad, en EPS en AI kunnen door Adobe Illustrator gegenereerd worden. Ik heb het idee dat je niet over deze programma's beschikt of anders niet weet hoe je van het programma gedaan krijgt wat je uiteindelijk wilt.
Vectorformaat zegt je in eerste instantie misschien weinig. Als je een vectorafbeelding met een zgn. bitmapafbeelding vergelijkt kun je onderscheiden dat bijvoorbeeld een vectorafbeelding oneindig schaalbaar is. De afbeelding is niet uit pixels (dotjes) opgebouwd, maar uit punten, ankers (zie het als een verbind-de-nummertjes kleurplaat).
In het bestand wordt aangegeven tussen welke ankers er een vlak moet komen, of een lijn van een bepaalde dikte, in een bepaalde kleur. De ankers worden bij vergroting gewoon verder uit elkaar gezet, de lijnen gaan mee en blijven dus praktisch altijd scherp.
Een bitmapafbeelding bestaat uit dotjes naast elkaar, die allemaal van kleur verschillen. Wil jij zo'n afbeelding oprekken dan moet er bijv. het dubbele aantal dotjes komen te staan, dat betekent dat de computer zelf maar moet gaan uitvissen welke kleur ze moeten zijn. En dat geeft korrelige afbeeldingen.
Bovendien zal de machine die waarschijnlijk graveert dan er geen hout van snappen, want die houdt juist als koers de ankers in een vectorafbeelding aan. En in een bitmapafbeelding zitten die niet.
Tot zover het verhaal over bitmap of vector. Vector it is dus.
Word kan moeilijk naar vector exporteren ben ik bang, en zal geimporteerde afbeeldingen die jij op een A4tje zet, eerst omzetten naar bitmaps. En dat moeten we voorkomen. Dus probeer aan een ander programma te komen dat je vectorafbeeldingen direct opslaat zoals ze zijn.
Dat kan Adobe Illustrator, Autocad bijvoorbeeld (bouwtekeningen, andere technische tekeningen?)
Photoshop kan ook exporteren als EPS als ik het goed heb maar let dan goed op dat ie het niet als nog stiekem naar bitmap omzet
Alvast succes. Ik kan niet garanderen dat mn verhaal hierboven waterdicht is maar comments zijn welkom
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
photoshop embed volgens mij de bitmap.. dus denk dat hij daar ook weinig aan heeft 
Zoals zkywalker ook al aangaf blijft tracen+nabewerken of overtrekken als enige optie over..
Zoals zkywalker ook al aangaf blijft tracen+nabewerken of overtrekken als enige optie over..
Pagina: 1