ATi Linux OpenGL support

Pagina: 1
Acties:

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 18:55
Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen of ATi goede Linux drivers heeft? En met goed bedoel ik goed. Spelletjes moeten werken, voor zover ze er zijn, maar ook dingen die (onder andere) 2D OpenGL instructies gebruiken zoals Blender. En natuurlijk moet alles een beetje rap gaan, ook bij gecompliceerde 3D-modellen in Blender. Ik weet dat de OpenGL van ATi nooit heel snel is geweest, een beetje slomer is niet zo'n ramp, maar diashow is natuurlijk niet de bedoeling.

Halfgaar

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Ik heb zelf geen Linux dus zou niet weten hoe 'goed' of 'slecht' ze zijn. Maar ATi is eigenlijk nog niet zo lang geleden begonnen met het optimaliseren voor het Linux platform. Dus in vergelijking met nVidia zullen ze nog wel een (flinke?) achterstand hebben.

Er komt echter verandering in. In de chat van afgelopen week met ATi werd er gezegd dat ze van plan zijn om de release-frequentie van Linux-drivers flink omhoog te schroeven. Bij de release van Catalyst 3.8 zal je daar meer over te weten komen... dus even wachten tot 8 oktober en dan weten we meer. ATi heeft nu in ieder geval wel mensen die zich puur op Linux storten, dus het kan alleen maar beter worden.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Verwijderd

De ati drivers zijn in spellen in ieder geval redelijk snel.Op mijn p41.7 met een radeon 9700 doet
unreal tournament(niet 2003) gemiddeld zo'n 80fps,halflife in winex zo'n 100 fps.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 21:55 ]

• halfgaar
Nou is UT een direct3d spel, maar goed.

Maar het is mooi dat er een beetje een goed vooruitzicht is wat betreft die Linux drivers. Na het aquamark3 artikel op tomshardware te hebben gelezen, wist ik namelijk vrij zeker dat ik NVidia eerst maar links laat liggen. Ik zal op 8 oktober in ieder geval even kijken wat ATi te zeggen heeft.

Even iets klein beetje offtopic: ik heb wel eens Linux spellen geprobeerd maar die zagen er allemaal niet uit en hadden veel problemen. Zo had UT(niet 2003) rare echo's in het geluid. En UT2003 zag er ronduit belabberd uit, voornamelijk de textures. Wat ik ook instelde, hij pakte de instellingen niet. Op zich vind ik dat logisch, omdat het nou eenmaal een port van direct3d is, maar toen ik iemand zag zeggen hier dat UT2003 in Linux mooier was, toen snapte ik iets niet...

Verwijderd

Mja je zal mij niet horen zeggen dat ut er beter uit ziet in linux,maar wel minstens even goed als in windows.
Verder heb ik helemaal geen problemen. wolfenstein,wolfenstein et,deus ex,halflife het loopt allemaal even vlot en probleemloos.(debian unstable,kernel 2.4.21)
ut gebruikt onder linux de sdldriver
Simple DirectMedia Layer is a cross-platform multimedia library designed to provide level access to audio, keyboard, mouse, joystick, 3D hardware via OpenGL, and 2D video framebuffer.
/edit je moet natuurlijk wel een linux installer gebruiken als die voor handen is zoals cardinal hieronder ook aangeeft. :X maargoed dit hoort eigenlijk meer in spielerij

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 23:16 ]

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

halfgaar schreef op 28 September 2003 @ 22:21:

Maar het is mooi dat er een beetje een goed vooruitzicht is wat betreft die Linux drivers. Na het aquamark3 artikel op tomshardware te hebben gelezen, wist ik namelijk vrij zeker dat ik NVidia eerst maar links laat liggen. Ik zal op 8 oktober in ieder geval even kijken wat ATi te zeggen heeft.

Even iets klein beetje offtopic: ik heb wel eens Linux spellen geprobeerd maar die zagen er allemaal niet uit en hadden veel problemen. Zo had UT(niet 2003) rare echo's in het geluid. En UT2003 zag er ronduit belabberd uit, voornamelijk de textures. Wat ik ook instelde, hij pakte de instellingen niet. Op zich vind ik dat logisch, omdat het nou eenmaal een port van direct3d is, maar toen ik iemand zag zeggen hier dat UT2003 in Linux mooier was, toen snapte ik iets niet...
Speel je dan een linux port of gebruikte je Wine/WineX? Dat maakt natuurlijk ook uit.

MechWarrior || Monsters Game

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:38
nou kan je hem ook met OpenGL drivers spelen, maar goed.

even iets offtopic dat "halfgaar" zijn naam eer aan doet dat vind ik niet erg. maar in Linux is UT2003 goed te spelen. niet een spel afkraken in een OS waar je weinig vanaf weet. als iets niet werkt, fix it en niet meteen roepen "het zag er bagger uit"
Als jij UT2003 OpenGL een "port" vind van direct3d, dan snap je al helemaal niet waarover je lult.

en voor de rest zie CJ
Speel je dan een linux port
en nou weet ik helemaal niet welke UT2003 jullie spelen, maar kijk eens op cd3 van de officiele UT2003 cd's. daar staat UT2003 voor linux. :Y)

edit:
laatste quote toegevoegd

[ Voor 23% gewijzigd door Cardinal op 28-09-2003 22:50 ]

• halfgaar
Ik weet naar eigen mening vrij veel over Linux. Van hoe spellen voor Linux gemaakt worden minder, maar goed. Ik heb ook op CD3 gekeken van UT en die versie vond ik dus niet goed.

Maar dat is allemaal niet belangrijk eigenlijk. Hier is dus niemand die de ATi linux OpenGL drivers verafschuwt?

Verwijderd

Ik heb een beetje een probleempje met die drivers van ati, onder gentoo met versie 3.2.8 de nieuwste Xfree (gebruik accept_keywords="x86") wordt wanneer ik switch tussen consoles mijn scherm in X rood of blauw, dat dus met de driver van ati, en geconfigureerd met fglxr-config (of zoiets). Hoe kan dat, en ik weet zeker dat het aan de driver van ati ligt want zodra ik terug stapte op Xfree-drm en gewoon de radeon module gebruikte gebeurde dit niet meer. in Gnome gebeurde het zelfs dat mijn bak zelfs vast liep, ja de kernel werd gewoon onderuit getrokken.

Ik dacht eerst dat de combinatie van de ati driver met de kernel module radeon framebuffer de boosdoender was. Maar dat bleek achteraf het ook niet te zijn. Wel raar moet ik zeggen. Wat het ook nog zou kunnen zijn is dat het niet werkt met een Ati Radeon 8500 QL 250/250 maar dat lijkt me niet want een vorige versie van de ati drivers onder gentoo werkte wel.

Wie heeft dit probleem ook?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Absoluut niet, het is een glide spel (je weet wel, die api van 3dfx) en het is "geport" naar opengl en d3d
Tja, dan moet je dus ook de juiste kaart hebben, bij mij ziet het er perfect uit (opengl/linux/nvidia)

Voor linux vertrouw ik ati niet zo (het lijkt op de ati die ik ken van vroeger), ze beloofde al meer dan 1,5 jaar geleden met unified drivers te komen en ik geloof dat ze dat nu eindelijk voor elkaar hebben, daarnaast is de performance van de drivers behoorlijk ondermaats, en dat terwijl de nvidia drivers al sinds de eerste release qua performance even snel of sneller zijn dan in windows.

Persoonlijk denk ik dat ati gewoon niet zoveel prioriteit bij hun linux drivers legt (nvidia doet dat ook alleen maar vanwege hun quadro kaartjes) en daarnaast is ati en opengl nooit zon goede combinatie geweest (en dat beeld zie ik in recente benchmarks op windows ook niet veel verbeteren)

Als je af en toe een spelletje wil spelen in linux en je hebt een zwaar systeem dan kun je best een ati (wel een beetje snelle dan) gebruiken, maar als je gewoon performance wilt dan kun je toch het beste voor nvidia gaan

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Ik heb UT2003 draaien met Debian(2.6.0-test7 kernel), met de ATI drivers en ik moet zeggen dat het wel werkt.

Alleen het water-effect mis ik in UT, ik zie dan helemaal geen water, en dat is op zich wel een beetje jammer.

Verder valt het op dat bot-match trager loopt dan op winxp, maar mijn linux kennis is nog niet zo groot dat ik die problemen op kan lossen..als het al op te lossen is.

Dus de ATI drivers werken wel, maar niet zo goed als in winxp naar mijn mening.

• halfgaar
Absoluut niet, het is een glide spel (je weet wel, die api van 3dfx) en het is "geport" naar opengl en d3d
Dat is waar ook, het komt officieel van de Unreal engine en die werkte praktisch alleen op voodoo. Maar, het is wel zo dat de opengl versie veel en veel slechter werkt dan direct3d. Op de vele computers die ik heb geprobeerd wel tenminste.
Tja, dan moet je dus ook de juiste kaart hebben, bij mij ziet het er perfect uit (opengl/linux/nvidia)
En MSI GeForce2 Pro moet goed werken onder linux. Ik heb verder ook alles goed geinstalleerd. Wellicht was het niet de goede versie van UT2003 (ik heb diegene op de laatste cd geprobeerd).
Als je af en toe een spelletje wil spelen in linux en je hebt een zwaar systeem dan kun je best een ati (wel een beetje snelle dan) gebruiken, maar als je gewoon performance wilt dan kun je toch het beste voor nvidia gaan
Gamen doe ik in windows. Voor Linux is de perfomance eis iets lager (blender, ook al kan dat zwaar zijn, maar het de huidige kaarten is dat geen probleem meer, full screen video en KDE maakt er ook nog gebruik van.

Het is dus zo dat de drivers wel werken maar niet zo snel?

• blouweKip
Maar, het is wel zo dat de opengl versie veel en veel slechter werkt dan direct3d. Op de vele computers die ik heb geprobeerd wel tenminste.
Dat ligt toch ergens aan windows gek genoeg, in linux haalde ik met opengl meer frames dan d3d onder windows, en gek genoeg idd weer verhoudingsgewijs meer dan windows opengl (alsof er idd iets mis was met de opengl driver voor windows)

Ati draait dus wel, zij het met een flinke performance hit, en verder weet ik niet direct hoe dualhead en tv-out op ati werkt (dat werkt namelijk perfect met nvidia)

Ik w8t iig nog een tijdje eer ik me weer eens aan ati waag (eerst goede drivers)

• halfgaar
Dat ligt toch ergens aan windows gek genoeg, in linux haalde ik met opengl meer frames dan d3d onder windows, en gek genoeg idd weer verhoudingsgewijs meer dan windows opengl (alsof er idd iets mis was met de opengl driver voor windows)
Met slecht werken bedoel ik het uiterlijk. Het ziet er verschrikkelijk lelijk uit, groene vieze schaduwen, oververlicht, textures die niet goed naadloos op de muur zitten, dat soort shit. Ik heb dat in linux en windows (windows met opengl dus). Met UT2003 heb ik het ook in Linux
Ati draait dus wel, zij het met een flinke performance hit, en verder weet ik niet direct hoe dualhead en tv-out op ati werkt (dat werkt namelijk perfect met nvidia)

Ik w8t iig nog een tijdje eer ik me weer eens aan ati waag (eerst goede drivers)
Jammer, van die slechte drivers. Ik heb het niet meer zo op NVidia, maar ze hebben tenminste wel goede Linux drivers. Nou ja, ik wacht in ieder geval nog even met het kopen van een videokaart. Daarna zie ik wel weer.

• blouweKip
Met slecht werken bedoel ik het uiterlijk. Het ziet er verschrikkelijk lelijk uit, groene vieze schaduwen, oververlicht, textures die niet goed naadloos op de muur zitten, dat soort shit. Ik heb dat in linux en windows (windows met opengl dus). Met UT2003 heb ik het ook in Linux
M,, ik heb wel eens wat overbelichte textures in ut onder linux maar in ut2k3 absoluut niet (laatste nvidia drivers)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:15
Ik ben zwaar ontevreden over de linuxdrivers van ATI.
1. Ze laten X crashen bij het afsluiten
2. OpenGL is heel erg traag
3. Installeren ervan kan n ramp zijn

[ Voor 3% gewijzigd door FatalError op 05-11-2003 20:00 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Helpt dit ?

http://cvsweb.xfree86.org...r/hw/xfree86/drivers/ati/
atichip.c

Revision 1.35:

267. Add support for new Radeon chips: R350(9800), RV350(9600,M10),
RS250(IGP7000), RS300(IGP9000), RV280(9200) (Hui Yu@ATI).

Weet iemand of Radeon 9800 Pro reeds in Mandrake Final ondersteund wordt ?
Pagina: 1