Toon posts:

Veilige Web-Server voor Windows XP?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus van plan om een webserver te gaan draaien op Windows XP, maar 'kwil wel dat-ie een beetje veilig is (moeilijk om te hacken) welk programmatje zou ik dan 't beste kunnen gebruiken, heb begrepen dat IIS niet zo veilig is...

Er zijn al een paar web-servers genoemd via de search, maar 'kon geen onderwerp vinden waar het over veilige web-servers ging.

en ik zou nou niet echt graag willen horen: "jah installeer nou linux dan komt alles goed"

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2003 18:59 ]

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 18:12

Tux

Apache maar dat had je best met de zoekfunctie kunnen vinden: [search=windows webserver]

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Verwijderd

Wat noem jij veilig?
Als je met IIS om kunt gaan en updates bijhoudt is het ook veilig.
Maar apache onder Windows werkt ook goed.

Verwijderd

Topicstarter
nou ja, veilig noem ik moeilijk te hacken en dat users bijv. niet opeens toegang krijgen tot je C schijf ipv dat ze alleen in c:\webserver mochten komen :)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

dat kan met apache alleen als ze je conf kunnen wijzigen en met iis alleen als ze je admin wachtwoord hebben dus ik denk dat je je daar niet zo heel erg druk over hoeft te maken.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
ah thanks, ik denk dat ik dan maar Apache ga downloaden :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Stap 1 is dus zorgen dat je NIET op je C:\ installeert.
Stap 2 is documentatie zoeken hoe je <vulhierwillekeurigewebserver> veilig installeert en houdt
Stap 3 is je kop erbij houden en goede beveiligingsmaatregelen hanteren voor je hele OS en setup.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-02 16:45
ELKE webserver is veilig: Het is de sysop die de zooi niet goed configged/onderhoud.

Ook IIS is prima, je moet 'm alleen actueel houden, en je rechten goed zetten, maar dat geld voor alle webservers.

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 13:47
Het gaat er niet zozeer om welke webserver je draait (Apache is wel aan te raden)
Meer om he je bak insteld. Meeste thuis gebruikers zullen hun webserver naar buiten open latenstaan, niet als dit niet nodig is.

Kies altijd een webserver die je als service kan installeren.

Als je Apache gebruikt dan altijd als service installeren (apache.exe -k Install)
Dan een nieuwe gebruiker aanmaken met zeer beperkte rechten (b.v.k. alleen op je document root) dit geld ooki voor IIS.

Daarna de Apache service onder deze user draaien. (Apache en IIS draaien standaard als 'System' user account, deze account heeft bijna alle rechten)

Een goede firewall is natuurlijk ook niet weg. Wel goed instellen anders heeft het nog geen zin.

Als je script talen wilt ondersteunen moet je ook e.e.a. instellen, (Onder PHP register_globals = off, evt. safe_mode=On)

Ergens op httpd.apache.org kun je meer info vinden over het beveiligen van je webserver.

Als je IIS gebruikt zou ik eens goed rond neuzen op [url=http://support.microsoft.com/?scid=fh;[ln];kbhowto]MS Knowledgebase[/url] voor updates en patches.

Er zijn nl. redelijk exploits te vinden voor IIS die varieren van het platleggen IIS to het overnemen van je hele bak.

Verder kun je ook veel op Google over dit onderwerp

Verwijderd

Topicstarter
Maar is Apache eigenlijk met de standaard instellingen al veilig?

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 13:47
Nee, volgens mij heb je het verhaaltje niet helemaal gelezen En dan vooral dat stukje over user accounts.

Maar ik neem aan dat je Apache wilt gebruiken?
Lees dan wel even de documentatie door, de config is niet iets wat je 123 even doet.

En verder (ik zeg het nog maar een keer)
Maak een nieuwe user account aan (noem die apache ofzo)
Geef deze user beperkte rechten (Dus zekere geen lees rechten over je hele bak)
Installeer Apache service (apache.exe -k install)
Stel deze service n om aante melden op je nieuwe user

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 17:05

jep

Apache is standaard veilig ja. Die heeft geen remote-manage shit of wat dan ook aan. Alleen een simpele config met een html mapje. ;)

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Abyss Snel en gemakkelijk :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:09

Crazy D

I think we should take a look.

Wat wil je voor site draaien? Scripts, of alleen platte html? TinyWeb is een super klein webservertje, perfect voor platte html. En veilig :)

Exact expert nodig?

Verwijderd

Apache is snel, gebruiksvriendelijk, niet moeilijk en het zuigt niet veel cpu aktiviteit. Op school gebruiken ze deze ook om de websites te hosten.

Verwijderd

Suepahfly schreef op zondag 28 september 2003 @ 19:47:
Nee, volgens mij heb je het verhaaltje niet helemaal gelezen En dan vooral dat stukje over user accounts.

Maar ik neem aan dat je Apache wilt gebruiken?
Lees dan wel even de documentatie door, de config is niet iets wat je 123 even doet.

En verder (ik zeg het nog maar een keer)
Maak een nieuwe user account aan (noem die apache ofzo)
Geef deze user beperkte rechten (Dus zekere geen lees rechten over je hele bak)
Installeer Apache service (apache.exe -k install)
Stel deze service n om aante melden op je nieuwe user
Ik heb XAMPP geinstalleerd op mijn windows xp prof. pc en wil dit nu wat veiliger maken voor ik het ga gebruiken. Ik las je bovenstaande bericht en het volgende op www.apache.org

You may want to create a separate account for running Apache service(s). Especially, if you have to access network resources via Apache, this is strongly recommended.

1. Create a normal domain user account, and be sure to memorize its password.
2. Grant the newly-created user a privilege of Log on as a service and Act as part of the operating system. On Windows NT 4.0 these privileges are granted via User Manager for Domains, but on Windows 2000 and XP you probably want to use Group Policy for propagating these settings. You can also manually set these via the Local Security Policy MMC snap-in.
3. Confirm that the created account is a member of the Users group.
4. Grant the account read and execute (RX) rights to all document and script folders (htdocs and cgi-bin for example).
5. Grant the account change (RWXD) rights to the Apache logs directory.
6. Grant the account read and execute (RX) rights to the Apache.exe binary executable.

Een gebruiker aanmaken wil wel lukken, maar het onderdeel van stap 2 krijg ik niet voor elkaar. Nu zie ik de gebruiker die ik 'apache' heb genoemd bij het inlog scherm wat niet de bedoeling is. Ik heb al heel wat gegoogeled, maar heb nog nergens een 'step by step' handleiding gevonden hoe ik dit kan doen. Heeft iemand hier hint voor me?

• SpamLame
  • Nu online

SpamLame

niks

start
run
gpedit.msc enter
computerconfig uitvouwen
windows instellingen uitvouwen
beveilig...uitvouwen
toewijzen van gebruikers recht uitvouwen
user toevoegen bij act as service en OS (geen id hoe dat in NL heet)
klaar

gevonden in NL
functioneer als deel van het besturingssysteem &
aanmelden als service.

[ Voor 18% gewijzigd door SpamLame op 22-04-2006 14:58 ]

Verwijderd

Thanks, dat was precies wat ik zocht.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Schop daar in het vervolg geen topic van 3 jaar oud, wil je? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• SpamLame
  • Nu online

SpamLame

niks

LOL was me nog niet eens opgevallen...
Pagina: 1